Hop til indhold

Har din race/racer nogle negative tendenser/træk?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en tråd hvor der bliver gået lidt heftigt til den over formentligt misforståelser om en hunderaces adfærdstræk, synes jeg det kunne være interessant at høre, hvilke negative sider din race eventuelt har. Jeg tænker adfærd og mentalitet ikke sygdomme og skavanker.

 

Jeg har labrador og nogle negative tendenser hos denne race er lav stresstærskel, egetkønsaggression for hannerne og en ofte stærk sexfksering.

Egetkønsaggression og sexfiksering findes ofte sideløbende med mindsket villighed til at samarbejde.

Tæverne kan være meget følsomme i det med tendens til at krybe.

Så er det værste vist også sagt :-D

 

Naturligvis findes der mange hunde af racen som ikke har disse træk/tendenser og naturligvis er der linier som er helt fri for disse ulemper ligesom der er linier hvor disse træk findes oftere.

 

Hvad med dig, ser du din race genem en sky af candyfloss eller ser du dens evt. negative sider?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ork ja, negative sider er der masser af, men det er jo heldigvis sådan at det er er en negativ side for nogen er en positiv for andre.

 

Whippet: Doven, stor jagtlyst, fryser let.

 

Tysk jagtterrier (som jeg jo gætter på at Soko er blandet af): egetkønsaggression, MEGET stor jagtlyst over for alt vildt og også stor lyst og evne til at slå andre dyr ihjel, viljestærk som bare fanden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg ser mine egne hunde i en sky af candyfloss (:engel:), men ikke racen...

 

BC'en HAR en tendens til uønsket hyrdning, hvis man ikke er opmærksom på det og ved hvordan man håndtere det.

Den HAR en tendens til at stresse nemmere end mange andre racer.

Den kan være meget følsom af natur og lettere reserveret overfor fremmede.

Det er bare ikke en hund der kan tåle at leve uden at få brugt hovedet til noget fornuftigt og det er ikke en hund jeg vil anbefale til hvem som helst.

 

Det er bestemt nogle ting jeg har været opmærksom på, da jeg valgte opdrætter, kombination og den enkelte hvalp.

 

Jeg ville simpelthen ikke ende op med en hund der ikke elsker mennesker og som var sky og reserveret overfor fremmede - Og jeg ville have en der ikke kunne hitte ud af at slappe af (der komme opdragelse så også ind i billedet :engel:).

Så jeg har haft øjnene meget åbne vedr. de udfordringer der kan være med racen.

 

Og jeg mener man gør både sig selv og kommende hvalpekøbere en bjørnetjeneste ved ikke at være opmærksom på det og videreformidle de udfordringer man kan møde som ejer af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd hvor der bliver gået lidt heftigt til den over formentligt misforståelser om en hunderaces adfærdstræk, synes jeg det kunne være interessant at høre, hvilke negative sider din race eventuelt har. Jeg tænker adfærd og mentalitet ikke sygdomme og skavanker.

 

Naturligvis findes der mange hunde af racen som ikke har disse træk/tendenser og naturligvis er der linier som er helt fri for disse ulemper ligesom der er linier hvor disse træk findes oftere.

 

Hvad med dig, ser du din race genem en sky af candyfloss eller ser du dens evt. negative sider?

 

Godt emne, racernes mentale karakteristika bliver ofte gjort til noget charmerende eller til noget "man" bare ændrer på når hvalpen kommer med hjem.

Jeg ser selvfølgelig på emnet gennem et par opdrætterbriller og mener det er helt enormt afgørende at man tager stilling til sine avlshundes temperament og egenskaber og daner sig et avlsmål for dette, helt på lige fod med den fysiske sundhed og eksteriøret.

 

Min race beskrives som skeptisk/mistroisk/tilbageholdende/selektiv og racens reserverede fremtoning bruges indimellem til at bortforklare skyhed med.

Det ville være langt mere gavnligt om der fra alle parter blev talt rent ud af posen sådan at en reserveret hund ikke sidestilles med angste og sky hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Huskyen er jo faktisk bare en af de racer som alt det negative kan være positivt for nogle... De har mange "negative" træk....

 

1. Reserveret

2. Meget aktive

3. Stædige

4. Svært ved at koncentrere sig

 

Det vil jeg sige er de ting som man virkelig skal "tænke over" ved en husky før man køber en... Disse ting tror jeg findes ved ALLE huskies i større eller mindre grad.

 

Jeg skrive rlige om Aussien når jeg kommer hjem, jeg har fri NU! :lol: Synes bare emnet var så spændende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig til at nogen byder ind med Golden, for jeg kan ikke komme på nogle negative ting :hmm:de har helt sikkert nogle ting, men synes ikke lige at jeg har oplevet nogle ting ved barney som jeg tænker: "åhh - typisk golden". Men måske jeg kommer på det hvis andre skriver noget specifikt ved golden :D (Ninjamor har du noget?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge racer har risiko for egetkønsaggression - hos bulleren er det vel nærmest sikkert :vedikke:

Hos GD'en skyhed, som Vinnie også har lidt af. Bulleren leger ikke pænt med de andre børn, er stædig og svær at træne. Ved ikke rigtig om jeg synes det sidste passer :hmm:

 

Den sidste bulldog jeg havde til træning gad godt træne! Hans godbidder var iøvrigt ananas!

Link til indlæg
Del på andre sites

Egetkønsaggression.

Den er en vogtende race, hvilket også gerne udmunder sig i skarphed overfor mennesker der trænger sig uinviteret på.

 

Så er der ting som det kan være godt at være opmærksom på, men som jeg ikke ved om er decideret negativt, f.eks. kan boxeren være ret voldsom når den er glad.

Og som jeg skrev i en anden tråd, synes nogle at det kan være negativt at den aldrig bliver 'voksen'. Jeg synes det er skide skægt at have en 8 årig hund der stadig får 'hvalpeflip', så det er vel også en temperamentssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ft cocker.

Jagtpassion

Aktive

 

Skal jeg bruge (men kan godt blivet til jagt af alt, små fugle, hare og uden samarbejde med føreren)

 

Golden

Bærelyst

 

Hov det skal jeg også bruge :-) Men bliver ofte til at bære på alt.

 

Border

Hyrde adfærd

 

Nåå ja, men kan også forkomme på biler, cyklister etc.

 

Jeg ser det ikke som det store problem i mine hunde, for de er selvf. verdens bedste køtere, men ser det ofte hos andre :-)

 

Ang.egenkønsagg.ved labber, så synes jeg det ligger til en bestemt type.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sidste bulldog jeg havde til træning gad godt træne! Hans godbidder var iøvrigt ananas!

 

Ananas... Den var ny :lol:

Oluf vil altså også gerne lære, så jeg synes ikke rigtig der er så meget at komme efter lige der. Men det er en ret hårdnakket fordom, har jeg indtrykket af. Jeg vil tro det skyldes at mange Bulldog-ejere bruger meget straf, af en eller anden grund :vedikke: Det er svært at kue en Bulldog, men det gør dem stædige og usamarbejdsvillige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig til at nogen byder ind med Golden, for jeg kan ikke komme på nogle negative ting :hmm:de har helt sikkert nogle ting, men synes ikke lige at jeg har oplevet nogle ting ved barney som jeg tænker: "åhh - typisk golden". Men måske jeg kommer på det hvis andre skriver noget specifikt ved golden :D (Ninjamor har du noget?)

 

Det er heldigvis ikke "typisk golden" endnu, men jeg har efterhånden mødt en del af de store modeller som ikke var særlig minded for at træne og samarbejde i det hele taget. Hvor hanhunde rent ud sagt sked på afvisninger fra tæver, bare ville have deres vilje (med tæverne) og blev knotne hvis nogen ville fjerne dem fra tæven.

 

Samme goldentype "gider" ikke træne, kan ikke lokkes, stort set ikke holde fokus og er i det hele taget mere eller mindre konstant udadrettet i sin kontakt/opmærksomhed. Det er langt fra den blide og medgørlige hund vi er vokset op med at golden er.

 

Jeg tror det var sidste år jeg spurgte mig for hos DKK, om det bare var mig der havde gjort den observation og fik det svar at man i avlsudvalget også var opmærksom på det, så lidt må der være om snakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Berner hanner har en tendens til at være egenkønsaggressiv, hvilket ikke er skide smart, når man er størrelse 50 kilo og op.

Og så synes jeg at hver eneste dyrlæge jeg møder, mener at berner generelt er aggressive? Det synes jeg så ikke, men de må jo have noget at have deres mening i, siden de siger det.

Det betyder så også at de alle er helt vilde med Chinook, for han er nok så "anti-aggessiv" som noget kan være :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ananas... Den var ny :lol:

Oluf vil altså også gerne lære, så jeg synes ikke rigtig der er så meget at komme efter lige der. Men det er en ret hårdnakket fordom, har jeg indtrykket af. Jeg vil tro det skyldes at mange Bulldog-ejere bruger meget straf, af en eller anden grund :vedikke: Det er svært at kue en Bulldog, men det gør dem stædige og usamarbejdsvillige.

 

Der er et foto af en bulldog i min bog. Winston tror jeg han hedder, det var hans "lillebror" som guffede sig gennem træningen i ananas :-)

 

Disse gamle fordomme trænger til at blive aflivet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heldigvis ikke "typisk golden" endnu, men jeg har efterhånden mødt en del af de store modeller som ikke var særlig minded for at træne og samarbejde i det hele taget. Hvor hanhunde rent ud sagt sked på afvisninger fra tæver, bare ville have deres vilje (med tæverne) og blev knotne hvis nogen ville fjerne dem fra tæven.

 

Samme goldentype "gider" ikke træne, kan ikke lokkes, stort set ikke holde fokus og er i det hele taget mere eller mindre konstant udadrettet i sin kontakt/opmærksomhed. Det er langt fra den blide og medgørlige hund vi er vokset op med at golden er.

 

Jeg tror det var sidste år jeg spurgte mig for hos DKK, om det bare var mig der havde gjort den observation og fik det svar at man i avlsudvalget også var opmærksom på det, så lidt må der være om snakken.

 

Mange tak for svar :-)

 

Hmm ja det er måske rigtig nok... har ikke oplevet sååå mange golden igen, så kan ikke lige genkende det der. Barney er jo også en lille nips ved siden af nogle af de store golden :blink:

 

Men det er da rigtig ærgeligt hvis det er ved at blive en tendens ved racen.

Jeg synes godt barney kan have liiiidt travlt med hvad alle de andre nu er igang med på træningspladsen, men har altså helt ærligt bare tillagt det at han er unghund og gerne vil følge med i hvad de andre laver :vedikke: og når kontakten er der, så arbejder han rigtig fint. Hans forældre er begge nået langt, og hans søskende arbejder også fint, så jeg tillægger det altså blot at han er ung. Og vi når da lidt fremad med træningen så helt galt kan det jo ikke være :mrgreen::engel:

 

 

Lige et billede af min lille golden :-)2768223.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gravhunde.

Mine 2 første hunde som voksen var langhåret dværggravhunde, en af hvert køn.Den første en halvvoksen gratis hund, den anden købt normalt.

Begge var lettrænlige kunne stor set gå løse altid, men de så sådan verden lidt sort /hvid:F.eks .havde min datter visse legekammerater, der skulle holde en vis afstand fra især tæven.Så pga Sascha , der ikke var unormal for racen, så nok ikke en tolerant børnehund.Ingen af dem var egetkønsaggresive eller udfarende overfor fremmede hunde.

 

Cavalier King Charles.

Mine næste 2 var cavalier, først en tævehvalp, købt normalt og derefter en unghanhund.Supernemme, ingen af dem for nervøse, men OK,voksne gravbasser som bodygaurd har nok passet dem fint.

Så for mig, verdens nemmeste race, da opdragelse for mig med cavalier er som at afrette mindst 5 stk til almindelig lydighed for hver gravbassevovse.Kan slet ikke finde fejl på mine, men nu ses de desværre som oftest med for meget nervøsitet, og det er en racefejl.

 

Cocker spaniel:

En stor i antal race gennem mange år, der findes i mange udgaver mht temperament.

Krævende mht beskæftigelse.

Egetkønsaggresion , især visse hanner.

For meget resourceforsvar.

Visse liner har ikke vist tydelige advarsler før de laver udfald.

Jager gerne på egen ,hvis man går og halvsover.

Er superfine til egenbeskæftigelse, hvis de lige keder sig lidt for lang tid.Dette desværre sjældent noget, ejer finder særlig positiv.

Og så lige noget der ikke er hundens skyld: mega pelspleje.

Men alt i alt ikke en kedelig hund at bo sammen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Løverne:

 

Aktive/konstant i bevægelse.

Følger efter sin ejer gennem huset.

Vil have selskab også/især i haven.

Finder selv på ting hvis ikke den bliver aktiveret mentalt

Vil "snakke" med alle gæster

 

 

Den hvide schæfer:

Reserveret

Larmende (piver osv)

Tendens til egetkønsaggresivitet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...