Hop til indhold

Hvorfor er folk bange for schæfere??


HNP
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig..

 

Igen idag mødte vi nogle, okay 2 kvinder der var ude og gå med deres 3 små hunde. Ligepludselig fik de lidt travlt med at dreje og jeg hørte "Ja, du kan jo ikke lide hvide schæfere" og pludselig gik de laaangsomt og vi kunne høre hvordan de snakkede om hvor flot og fin vores hund er :lun: Jeg kunne ikke dy mig og sagde så "Hun er altså ikke en hvid schæfer" også snakkede vi lidt og jeg fik fortalt hvad racer hun er blandet af og de synes jo egentlig heller ikke hun lignede en schæfer mere. Og hundene hilste og det hele. Deres hunde kunne godt lide hende selvom hun var hvid og ofte bliver forvekslet med en schæfer. Ret fedt jeg fik vendt deres negative tankegang og "vi skal væk fra den hund for den ligner en hvid schæfer". Vi møder dem ofte, og mon ikke de får lov til at hilse igen næste gang :klap:

 

Det er sket en hel del gange nu, at folks små hunde gerne må hilse og ejerne bliver så glade når de hører hun ikke er en hvid schæfer?? Hun ligner kun en hvid schæfer på farven, faktisk er hun mere hvid end de hvide schæfere vi har mødt og hun er en mikro hund i forhold til schæfere.

 

Vores gamle hund som døde i 2005, der hørte vi aldrig sådanne kommentarer?? Og han var en schæferblanding med schæfer farver og langt hår på 45 kg. Hende vi har nu vejer sølle 20 kg :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg undres med dig:-)

 

Jeg er jo på nr. 2 schæferblanding, og er ret vant til at folk flygter i panik:lol: Med den gamle havde de faktisk lidt grund til det, men Bella er jordens mest kærlige hund:lun:

 

Heldigvis er der mange som trods alt overgiver sig, standser og siger at hun er en smuk hund (det ER hun jo!!!), og så fortæller jeg at hun er en blanding og i øvrigt et rigtig rart dyr.

 

I morges mødte vi 2 unge fyre, 16-18 år, som gik og så meget smarte ud i store jakker, kasketter og hængerøvsbukser. Bella skulede af dem (alle fremmede mænd er farlige), og da de var tæt på spurgte de om det var en schæfer. Jeg svarede at hun er schæfer/schæferblanding, og den ene sagde at han var vokset op med schæfer. De spørger om Bella vil hilse, og i samme sekund hoppe hun op af den ene og overkysser ham:lol:

 

Schæfere har generelt et rigtig dårligt ry. Jeg synes selv at der er ret langt imellem de "sure" schæfere, og håber da at den stil fastholdes. Bella er ihvertfald en god ambassadør for racen/blandingerne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undres med dig:-)

 

Jeg er jo på nr. 2 schæferblanding, og er ret vant til at folk flygter i panik:lol: Med den gamle havde de faktisk lidt grund til det, men Bella er jordens mest kærlige hund:lun:

 

Heldigvis er der mange som trods alt overgiver sig, standser og siger at hun er en smuk hund (det ER hun jo!!!), og så fortæller jeg at hun er en blanding og i øvrigt et rigtig rart dyr.

 

I morges mødte vi 2 unge fyre, 16-18 år, som gik og så meget smarte ud i store jakker, kasketter og hængerøvsbukser. Bella skulede af dem (alle fremmede mænd er farlige), og da de var tæt på spurgte de om det var en schæfer. Jeg svarede at hun er schæfer/schæferblanding, og den ene sagde at han var vokset op med schæfer. De spørger om Bella vil hilse, og i samme sekund hoppe hun op af den ene og overkysser ham:lol:

 

Schæfere har generelt et rigtig dårligt ry. Jeg synes selv at der er ret langt imellem de "sure" schæfere, og håber da at den stil fastholdes. Bella er ihvertfald en god ambassadør for racen/blandingerne:-)

 

Men hvis man har den modsatte erfaring end dig, så er det mest naturlige nok at sige: Better safe than sorry - og gå over på den anden side af gaden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis man har den modsatte erfaring end dig, så er det mest naturlige nok at sige: Better safe than sorry - og gå over på den anden side af gaden.

 

Enig! Men jeg kan jo fx ikke rende og undgå samtlige labber, bare fordi det er de eneste Bella har haft nær-dårlige oplevelser med? Også kun labbere der overfald min gamle hund....?!

 

Jeg har aldrig mødt en sur schæfer, så jeg forstår det virkelig ikke?? Men jeg har da mødt mange sure hunde, bare andre racer..

 

Præcis! Møder seriøst mange labbere der er virkelig sure!!! Og små bæster....!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

meget af det er baseret på udseende og ikke altid dårlige oplevelser, jeg opfatter at hunde som schæfer, dobermann, og rotweiler er hunde som er dømt grundet et udseende noget har forbundet med skarpe hunde, som de jo også var tilbage i 80'erne .

 

men der er samtidig en del misforståelser bla hos schæferen pga lydenene som mange opfatter negativt hvis de gøer eller lignende med aggression og hysteri.

 

ikke ret tit er der hold i forklaringerne desværre dem jeg hører.

 

men der er hold i enkelte af dem evt dem med at de kan virke dominerende overfor andre hunde, samt at mange schæfere ikke altid bryder sig om fremmede hunde når de er omkring 2-3 år gamle

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hunde er ca blevet overfaldet 10 gang og desværre er de 9 gange af en schæfer. Vi har haft træningsplads ved siden af PH og schæferhundeklubben og jeg holder også mine hunde og mig selv på afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Præcis! Møder seriøst mange labbere der er virkelig sure!!! Og små bæster....!

 

Ja, dem er der også i massevis her. Men tror det er fordi der er virkelig mange lab/labblandinger hvor jeg bor. De små sure hunde har jeg ikke så meget mening om, har bare ondt af deres ejere :engel: Altså nogle af dem... Nu skal det ikke lyde som at jeg ikke kan lide små hunde, for det kan jeg godt. Bare de ikke bider og er sure altså :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det heller ikke. Men jeg er også vokset op med min onkels Bella, som virkelig var et pragt eksemplar af racen. Hun var så sød og rar overfor mig og de andre børn i familien :lun: De schæfere jeg har mødt gennem mit arbejde har også alle været rigtig søde.

 

Jeg tror også det kan være deres mange lyde der gør, at folk bliver bange for dem, hvis de ikke kender schæferhundenes sprog.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke også det er fordi de blir brugt som politihunde, og man derfor automatisk forbinder dem med hunde, man skal ha' respekt for? Politihunde ser tit ret aggressive ud når man ser dem på arb i tv.

Derud over blev min gamle hund bidt en gang, og overfaldet en anden gang af schæfere.. Men vi kender også en rigtig sød en :)

For tiden har vi mest problemer med 2 labrador hanner, der hader hanhunde.. Øv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter generelt shæferen som en yderst trænbar og førerfikseret race. Derfor undrer det mig meget at jeg møder så mange der ikke er for fem ører styr på. For en uge siden blev jeg jagtet på cykel af en sort shæfer. Ejeren kaldte og fløjtede, men hunden hørte ikke efter. Jeg stoppede op og ventede på at hunden begyndte at kede sig eller ejeren kom og hentede den. Ejeren dukkede ikke op og hunden sprang frem imod mig og gøede. Efter 5 minutter begyndte den at kede sig og løb afsted samme vej den var kommet og jeg kunne cykle videre. Jeg er ikke bange for shæfere (eller andre hunde), men undrer mig over mange ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes schæfere er super skønne hunde. Udover den schæfer som åd min barndoms kanin, og al had på dén schæfer!!!, så har jeg endnu til gode at møde en sur/agressiv schæfer.. :) jeg synes det er en superfin hund! Men jeg ved også at dens ry desværre er lidt ridset - de må jo findes andre steder de sure schæfere.. Men er det ikke sådan med alle racer? Der er fordomme alle steder. Små hunde er fx hysteriske - og det passer sgu egentlig nok meget godt på vores to små :engle:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter generelt shæferen som en yderst trænbar og førerfikseret race. Derfor undrer det mig meget at jeg møder så mange der ikke er for fem ører styr på. For en uge siden blev jeg jagtet på cykel af en sort shæfer. Ejeren kaldte og fløjtede, men hunden hørte ikke efter. Jeg stoppede op og ventede på at hunden begyndte at kede sig eller ejeren kom og hentede den. Ejeren dukkede ikke op og hunden sprang frem imod mig og gøede. Efter 5 minutter begyndte den at kede sig og løb afsted samme vej den var kommet og jeg kunne cykle videre. Jeg er ikke bange for shæfere (eller andre hunde), men undrer mig over mange ejere.

 

Min er førerfikseret når vi træner, men når vi går tur, kan man bare se at hun tuller rundt i sin helt egen verden:-) Måske er det også fordi schæferen har et ry (som labben) at den er VILDT nem at opdrage? Og så nem er den altså ikke. Jeg mener, man skal da ihvertfald lægge noget arbejde i at få en god hund, lige som med alle andre hunde. Nok også derfor der er så mange labber der er helt gak i låget - de mangler bare lidt opdragelse fra ejeren?!

 

 

Den absolut eneste hunderace jeg 100% holder mig langt væk fra, er en Chesapeake Retriever. De efterhånden mange eksemplarer jeg har mødt (der bor en opdrætter et par hundrede meter fra os) er HELT sindssyge! Om det er fordomme ved jeg ikke, jeg skal bare ikke risikere min hunds helbred og gode humør på sådan en krøllet satan:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er førerfikseret når vi træner, men når vi går tur, kan man bare se at hun tuller rundt i sin helt egen verden:-) Måske er det også fordi schæferen har et ry (som labben) at den er VILDT nem at opdrage? Og så nem er den altså ikke. Jeg mener, man skal da ihvertfald lægge noget arbejde i at få en god hund, lige som med alle andre hunde. Nok også derfor der er så mange labber der er helt gak i låget - de mangler bare lidt opdragelse fra ejeren?!

 

 

Den absolut eneste hunderace jeg 100% holder mig langt væk fra, er en Chesapeake Retriever. De efterhånden mange eksemplarer jeg har mødt (der bor en opdrætter et par hundrede meter fra os) er HELT sindssyge! Om det er fordomme ved jeg ikke, jeg skal bare ikke risikere min hunds helbred og gode humør på sådan en krøllet satan:engel:

 

jeg har trænet med to chesapeake's og det var ejeren selv der bad alle om at holde afstand! Fine hunde ellers, og han brugte dem rigtig meget, de var veltrænede, men absolut ikke sociale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er førerfikseret når vi træner, men når vi går tur, kan man bare se at hun tuller rundt i sin helt egen verden:-) Måske er det også fordi schæferen har et ry (som labben) at den er VILDT nem at opdrage? Og så nem er den altså ikke. Jeg mener, man skal da ihvertfald lægge noget arbejde i at få en god hund, lige som med alle andre hunde. Nok også derfor der er så mange labber der er helt gak i låget - de mangler bare lidt opdragelse fra ejeren?!

 

enig mht labber: for det første synes jeg det kræver en del arbejde og for det andet har jeg også mødt uheldige eksemplarer af dem...

 

jeg bryder mig generelt ikke om hvide schæfere for de 3 jeg har mødt, har været fuldstændig udenfor ejerens pædagogiske rækkevidde og de havde alle 3 et imponerende tandsæt, der blev flashet grundigt :evil:

 

dem i de andre farver har været nogle dejlige, velopdragne hunde :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er førerfikseret når vi træner, men når vi går tur, kan man bare se at hun tuller rundt i sin helt egen verden:-) Måske er det også fordi schæferen har et ry (som labben) at den er VILDT nem at opdrage? Og så nem er den altså ikke. Jeg mener, man skal da ihvertfald lægge noget arbejde i at få en god hund, lige som med alle andre hunde. Nok også derfor der er så mange labber der er helt gak i låget - de mangler bare lidt opdragelse fra ejeren?!

 

 

Den absolut eneste hunderace jeg 100% holder mig langt væk fra, er en Chesapeake Retriever. De efterhånden mange eksemplarer jeg har mødt (der bor en opdrætter et par hundrede meter fra os) er HELT sindssyge! Om det er fordomme ved jeg ikke, jeg skal bare ikke risikere min hunds helbred og gode humør på sådan en krøllet satan:engel:

 

Det tror jeg du har helt ret i. Derudover handler min undren nok også om at jeg selv går enormt meget op i at min hund er velopdragen. På trods af at jeg har en lille selskabshund, bliver han trænet og opdraget som var han en stor hund (bortset fra at han sover i sengen...). Jeg ville aldrig acceptere at min hund løb efter andre mennesker/hunde/dyr, så når jeg oplever en sort shæfer få lov til dette, uden ejeren griber ind, så bliver jeg lidt overrasket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror som sådan, det er de færreste mennesker, der har personlige dårlige erfaringer med schæfere:) Men de bruges jo både til politihunde(hvilket kan se voldsomt ud) og til vagt. Og schæferen er en hund med en del lyd på. Da jeg var barn, var schæferen en populær hund på landet, dengang havde man nok en lidt anden måde at holde hund på. Mine forældre havde et vennepar med schæfer, som vi fodrede når de skulle noget, dvs min mor og jeg fodrede, min papfar sad i bilen :rolleyes: han var bange for schæfere. Viser sig så sidenhen, at han er bange for alle store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan super godt lide schæfere og mindes ikke sådan umiddelbart at vi har mødt et surt eksemplar. Måske en enkelt eller 2 der har gøet bag et hegn, men hey, det gør alle mulige hunde jo.

 

 

Mødte en stor schæfer i morges, vi var næsten tilbage ved bilen efter turen og manden siger, du skal ikke lige komme, der står en kæmpe hund uden snor og ejer. Er jo nysgerrig så jeg kigger og går derefter HELT roligt videre med kommentaren 'det er en schæfer og den har en pind, ingen fare på færde' :lol: Og rigtigt nok, schæferen stod fint og ventede på sin ejer og værdigede ikke mine hunde et eneste blik.

 

Vi snakkede lidt om schæfere og mit indtryk af dem er (så længe de bliver behandlet godt) at de er enormt førerfikserede og eminente til at at ignorere alt andet end pind, bold og ejer. Sikkert også derfor det er sådan en god politihund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki har kendt en schæferdame siden han var hvalp. Hun er så morsom. Selvom vi står i en gruppe af flere hunde, er det ham hun TRÆKKER hen til for at hilse på. Men så snart de har sniffet til hinanden, så går der pludselig kongelighed i den og hun ved ikke helt om Taiki er god nok til at måtte røre ved hende eller sniffe til hende. Hvis han så bliver for nærgående, så kommer den dybe rumlen fra maven som han nu har lært betyder "Back off, mester!". Det er bare så morsomt at se deres samspil, for hun er lige så vild med at hilse på Taiki som han er hende, men bagefter skal hun lige spille uinteresseret. :-D

 

Når jeg ser store hunde, så kaster jeg altid et blik på deres ejere. Hvis det er sådan en type med kasket og træningsgodbidstaske, eller hvis det er drankertypen med en kvælerkæde, så er jeg ret rolig. Så går jeg ud fra, at de på hver deres måde har styr på deres hunde.

Er det en ældre dame som vimser rundt og nærmest bare hænger i den anden ende af snoren mens hunden går tur med sig selv, så undgår vi dem. Dette gælder dog alle store hunde og ikke bare schæfere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig det er ret logisk at folk der ikke går sådan specielt meget op i de forskellige racer kan finde schæferen som skræmmende... For det er jo en del af det "image" den har... Du høre jo ofte schæferen omtalt som "politihund", og den bruges også som vagthund.. Det er en race som er opdrættet så ekstrem til at se "truende ud" (Den sænkede bagkrop) at jeg egentlig finder det meget logisk at nogen folk finder den skræmmende af udseende: For det er hele idéen bag opdrættet med schæferen, at hundens udstråling skal udgyde "respekt".

 

Dertil sagt synes jeg det er ofte jeg har mødt schæfere der har haft problemer med at omgåes andre hunde, specielt samme køn. Dertil skal dog siges at jeg har set endnu flere eksemplarer som har været fantastisk lydige, samarbejdsvillige osv..

 

 

Men min ærlige mening er at jeg f.eks. hvis jeg skulle vælge racer der skulle på en liste fordi de var farlige, så ville schæferen komme på den liste længe før Amstaff f.eks... Fordi jeg personligt finder den "generelle" schæfer mere utilregnelig, end de fleste Amstaffs jeg har mødt, dem ved man trods alt hvor man har...

 

(I Holland er scæferen ikke særlig udbredt, jeg har med mine nuværende hunde kun to erfaringer med schæfer møder, og de var begge dårlige, og i DK).

 

 

Så mit svar på dit spørgsmål er: Jeg synes det er logisk at der er en generel holdning af frygt/varsomhed overfor schæferen, fordi den i det Danske billede er brugt som et våben af politiet. Så ja... Logisk i mine øjne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også den, der går den anden vej , ved møde at f.eks løs schæfer. Jeg har kendt en del og de sidste 25 år har jeg kun haft tillid til een der ikke kunne bide andre hunde, når den nåede 3 års alderen.

Om de er supertrænede eller ej, betyder intet for mig, for dem, jeg har kendt, der var værst , har såmænd haft masser af pokaler fra konkurrencer og mindst een har været på DM holdene.

Vi har her indenfor det sidste halve år haft 2 schæferoverfald med dyrlægeregninger til følge, den ene på over 12.000 kr.

Og en af egnens søde halvgamle labberpiger, der aldrig nogensinder kunne drømme om bare at løfte sin overlæbe blev for en lille måned siden overfaldet af en stor hanhund. De havde glemt at lukke havelågen.

Jeg har så aldrig kendt en rigtig skør labber, trods det vrimler med labbere her. Men har dog hørt om en enkel, dog en mix, men har aldrig set den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...