Hop til indhold

Damen med den løse hund.


KimC
 Share

Recommended Posts

I dag var jeg på indkøb til Weekenden. Foran Aldi stod en meget aggresiv labrador som var løs, intet spor af ejeren. Men jeg kom da derind og fik det jeg skulle.

Da jeg skulle til kassen var der ikke lige nogen ekspedient, men de kommer når man begynder at lægge varer på båndet. I Aldi har de et meget langt bånd. Men foran mig var en lidt ældre dame som havde lagt sine varer helt bagerst på båndet, så jeg og de der stod bag mig kunne ikke få lagt noget op. Hun havde en pose sukker med som hun opdagede var ganske lidt utæt. Det lykkedes hende naturligvis at få posen til at gå helt i stykker, og få indholdet spredt over hele båndet og kasseapparatet.

Nå, men hun blev da ekspederet. I Aldi har de ingen bånd efter kassen, der er bare et lille bord. Man forventes at pakke sine varer ned mens ekspedienten skanner. Men damen her lod det hele stå på det lille bord, og begynde en forelæsning til ekspedienten om alle de tåber hun møder i sin hverdag. Da det blev min tur, var der ingen steder ekspedienten kune lægge varerne hen, så de blev rakt ud mellem dankortterminalen og skærmen enkeltvis, mens forelæsningen stod på. Damen havde ingen sans for at hun blokerede hele kasselinjen, som stadig knaste eftertrykkeligt af sukker.

 

Naturligvis var den tossede lab udenfor hendes. Hun steg på sin cykel og kørte af sted med hunden løbende løst, ikke ved sin side, men sådan ca. i nærheden, hvis man kan kalde 15-20 meter sådan. Biler måtte bremse op for ikke at ramme labben, trods det at verden ville have været et bedre sted hvis de havde..

Damen cyklede over for rødt i et fodgængerfelt, og vinkede de biler der ville over for grønt til at stoppe. Det var hun nødt til, for labben var alllerede halvt ovre. På den måde kom hun til at køre mod trafikken på cykelstien.

Jeg skulle samme vej et stykke, men ved normal højrekørsel.

Der er en blind mand her som har en førerhund. Han kom gående på den kombinerede cykel og gangsti, med sin hund, som altså var på arbejde.

Den løse lab gik i kødet på førerhunden som blev trængt ud på vejen.

Jeg lod cykel være cykel, og løb ud på vejen og greb førerhunden, og fik sparket labben væk(hold kæft det gjorde godt..). Damen var bare fortsat.

Manden, som jeg i øvrigt kender fik sin førerhund igen. Han tog det heldigvis nogenlunde, og bemærkede at damen havde bebrejdet ham at han ikke trak ind til siden når han nu kunne se hun kom med sin hund.

 

Jeg er ikke i tvivl om at ekspedienten i Aldi snart vil få fortalt om de ignoranter hun har mødt siden sidst. Det lader nemlig til at hun møder en hel del. Gad vide hvad kassebåndet skal smøres ind i den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber at førehunden slap uden skrammer og godt du var der til at få labben væk.

 

Til damen kan man sige andet end tossede k..... ? og ja i hendes verden er det jo nok alle andre det er galt med , desværre , ind i mellem kunne det være rart hvis folk ville kigge lidt ind af . og at hun ikke kan se at det er en førehund på abejde.. hmm hun trænger nok til briller.

 

Tror nu nok at jeg havde givet politiet et kald allerede ved aldi , en løs aggresiv hund er bare ikke sjov :-( det havde da givet en bøde eller to , kunne være hun kunne lære at få snor på kræet så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber at førehunden slap uden skrammer og godt du var der til at få labben væk.

 

Til damen kan man sige andet end tossede k..... ? og ja i hendes verden er det jo nok alle andre det er galt med , desværre , ind i mellem kunne det være rart hvis folk ville kigge lidt ind af . og at hun ikke kan se at det er en førehund på abejde.. hmm hun trænger nok til briller.

 

Tror nu nok at jeg havde givet politiet et kald allerede ved aldi , en løs aggresiv hund er bare ikke sjov :-( det havde da givet en bøde eller to , kunne være hun kunne lære at få snor på kræet så.

 

Kan ikke lade være med at tænke "Sku' ha' gået til Louis Nielsen" :lol:

 

Nå, men egentlig er det jo ganske forfærdeligt at kunne være så narcissistisk at man bliver ude af stand til at se sund fornuft i hverdagen. En ting er at være ubehøvlet, ignorant og generelt en gene for andre - Men at "overse" en blind der går med sin førehund er utilgiveligt og totalt uacceptabelt!

Enhver ved sine fulde fem ville have reageret som du - Dagens helt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde godt at sparke labben væk? Du er da egentlig ikke særlig sympatisk selv så. Hunden er muligvis aggressiv men undrer det dig med den ejer? Det er jo ikke fordi hunden er ond, så at det gjorde godt at sparke den væk synes jeg er grimt af dig. Jeg havde hellere set du sparkede damen af cyklen og havde nydt det. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke fan af hundesparkning, men hvis det ikke kunne være anderledes... :vedikke: Under alle omstændigheder lyder den pågældende hundeejer ret plagsom for sine omgivelser, og minder mig i øvrigt om en historie en af mine lærere på uni plejede at fortælle: En mand beklagede sig kontant over en ubehagelig lugt, og påstod at lige meget hvor han kom hen, var der den samme mærkelige stank. Han beskyldte alle andre for at være årsag til lugten - det eneste der aldrig faldt ham ind var, at det kunne være ham selv, lugten kom fra ;-) Da jeg fik fortalt historien oprindeligt, handlede den om noget meget videnskabeligt med erkendelsesteori og metafysik, men den kan også godt bruges i tilfælde som dette, synes jeg :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Følelser er følelser. Kan godt genkende følelsen af at losse til deres irrationalitet. Heldig du ikke fik dødstrusler eller et par på skallen. Og hvad godtfolk ellers kan mande sig op til.

 

Træls med en kaos karavane gennem byen.

 

 

Stakkels blinde mennesker, ældre mennesker og mennesker med handikaps eller dårlig førlighed af forskellig slags, der skal udsættes for pis køtere.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde godt at sparke labben væk? Du er da egentlig ikke særlig sympatisk selv så. Hunden er muligvis aggressiv men undrer det dig med den ejer? Det er jo ikke fordi hunden er ond, så at det gjorde godt at sparke den væk synes jeg er grimt af dig. Jeg havde hellere set du sparkede damen af cyklen og havde nydt det. :(

Jeg kan kun sige, at jeg ville have gjort præcist det samme: Have losset labben ad h..... til. Og brølet efter damen.

 

Skægt, at du vælger at fokusere på labben og ikke på førerhunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh hvad så om jeg fokuserer på den stakkels lab som højst sandsynligt ikke har det bedste liv. Den sætter livet på spil i trafikken fordi dens ejer ikke gider gå en tur med den i snor. Den er aggresiv fordi den ikke har det godt.

 

Førerhunden kom ikke til skade ud fra fortællingen og det er da dejligt, men er det virkelige offer i historien ikke netop den stakkels lab som ingen interesserer sig for, og som blev sparket og vedkomne nød det???

 

Beklager at jeg ikke forguder ts som en helt der reddede en førerhund, men at jeg læser hvad der rent faktisk skete og tillader mig at synes at det er grimt at nyde at have sparket en hund, om den så var agressiv eller ej. Den slags skal man ikke synes er fedt! Jeg havde haft fuld forståelse for hvis han havde mandet sig op og givet damen en skideballe men han skal da ikke lade det gå ud over hunden og forvente et bifald?

 

Spark damen næste gang. Så skal i høre mig juble.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun sige, at jeg ville have gjort præcist det samme: Have losset labben ad h..... til. Og brølet efter damen.

 

Skægt, at du vælger at fokusere på labben og ikke på førerhunden?

Jeg tror det er det der med at man ligefrem nyder at sparke til en hund, som i bund og grund ikke selv kan gøre for at den opfører sig sådan. Jeg er enig med potemis i, at det er ejeren, der burde have haft et los.
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel ingen som nyder at sparke en hund, men en afledning af frustration som kan være en nydelse. Overfaldet giver mulighed for aflede sine følelser på en konstruktiv måde.

 

Hunden repræsentere problemet. Og er offeret uanset hvad, for hendes manglende ansvarlighed.

 

Det nytter ikke noget at sparke ejeren, hvilket også er ulovlig.

 

Det gør ikke KimC til et slet menneske. Men viser hans engagement, deraf temperament.

 

En naturlige måde at reagere på når man bliver krænket. Man kan skrive det er "selvforsvar". Alt respekt herfra!

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan slet ikke lade være med at tænke på den stakkels blinde mand. Vi andre har MÅSKE en chance for at nødværge et overfald - en blind mand kan INTET gøre! Og hvis hans førerhund får ar i psyken, så er det svært for ham at træne den "god igen" - det er da svært nok selvom man kan se sin og andres hunde.

Hold op hvor var det dog synd for alle parter (og under alt kritik!). Godt du hjalp den stakkels mand og fik reddet hans hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh hvad så om jeg fokuserer på den stakkels lab som højst sandsynligt ikke har det bedste liv. Den sætter livet på spil i trafikken fordi dens ejer ikke gider gå en tur med den i snor. Den er aggresiv fordi den ikke har det godt.

Korrekt. Men den lyder også noget farlig for sine omgivelser, så kan et spark få den væk fra at lave ulykker, så er det vel i orden? Og en førerhund er nu éngang af højere værdi for et blindt menneske end en aggressiv (uanset grunden) labrador er for sin omverden.

 

Jeg kan godt have ondt af labben, men jeg ville alligevel losse den én, hvis jeg havde set det show.

 

Mht at sparke mennesker - så er det faktisk ret forbudt og kan kun give problemer. Men også damen er jo et produkt af sine oplevelser, sit liv - whatever, så hvorfor juble ved tanken om at losse hende én? Hun må også være en (ubehagelig) stakkel med den opførsel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Se nu har jeg jo selv en hund der har fået sparket rigtigt mange tænder ud. Så jeg ved at det gør et vist indtryk på en hund. Og dog har både dyreværnsforeninger og opdrætsforening travlt med at bagatellisere den sag, så kan det vel heller ikke være så slemt, vel?

Jeg antager at ord er virkningsløse på et eksemplar som damen her, og så må der andre midler til. Formålet med at sparke labben var jo primært at få den væk, sekundært at give damen en lærestreg, men jeg ramte ikke så godt at hunden skulle til dyrlæge. I skolen var der ingen der ville have mig med på fodboldholdet, og der kan jeg langt om længe ærgre mig over min manglende træfsikkerhed nu.

Den blinde mand tog det med en vis ironi, og mente at han nok hellere måtte se sig bedre for når han luftede sin hund.

Han er en flink mand, og har tidligere frivilligt tilbudt sig som figurant da jeg havde en hund i pleje der var slem til at fare hen til hækken og gø. Han var ellers den sidste jeg ville have bedt om den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor du nød det... En ting er at gøre det, fordi det er nødvendigt. Noget helt andet er at synes det er fedt eller godt. Det synes jeg i hvert fald. Jeg er med på, at damen irriterede dig og at hun var til fare for andre mennesker og trafikken - og jeg skal da ikke afvise, at jeg også ville have sparket den, for en blind mand kan jo ikke gøre så meget - men jeg ville ikke have nydt det.

 

Det er ikke for at spille hellig, men det ville jeg virkelig ikke. Jeg fik engang virkelig dårlig samvittighed, fordi jeg slog en hund i hovedet med en hundesnor, da den angreb min egen hund. Og jeg kommer altså aldrig til at forstå, at man synes sådan noget er behageligt at gøre. Nødvendigt ja, men ikke fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se nu har jeg jo selv en hund der har fået sparket rigtigt mange tænder ud. Så jeg ved at det gør et vist indtryk på en hund. Og dog har både dyreværnsforeninger og opdrætsforening travlt med at bagatellisere den sag, så kan det vel heller ikke være så slemt, vel?

Jeg antager at ord er virkningsløse på et eksemplar som damen her, og så må der andre midler til. Formålet med at sparke labben var jo primært at få den væk, sekundært at give damen en lærestreg, men jeg ramte ikke så godt at hunden skulle til dyrlæge. I skolen var der ingen der ville have mig med på fodboldholdet, og der kan jeg langt om længe ærgre mig over min manglende træfsikkerhed nu.

Den blinde mand tog det med en vis ironi, og mente at han nok hellere måtte se sig bedre for når han luftede sin hund.

Han er en flink mand, og har tidligere frivilligt tilbudt sig som figurant da jeg havde en hund i pleje der var slem til at fare hen til hækken og gø. Han var ellers den sidste jeg ville have bedt om den slags.

 

Der er problemet med spark, at enten reagere folk aggressiv pga følelser for hunden og forkert tilgang til omgivelserne eller blot forkert tilgang til både hund og omgivelser.

 

Derudover kan jeg fortælle en Berner går ned på 2-3 spark. Hvis sparkene kommer med kraft det rigtig sted. Derefter har Berner ikke lyst til at forsætte slagsmålet, og et indkald bliver mulig for ejeren. Der skal man være glad for hunden ikke vender sig imod en.

 

En kampsport trænet mand kan slå en hund ihjel med et spark. Døden vil komme over tid. Det er ikke ufarligt for hunde pga skade på organerne. Deres evolution er essentiel netop at modstå spark.

 

Derfor har sparket psykologisk en stor effekt under et angreb. Sparket virker lidt som en "pisk" eller chokeffekt. (Det er på tide at trække sig) Sparket har en skræmmende effekt, der kan virke på to måder.

 

På samme måde udfarende aggressivitet har, et rovdyr som er overlegen går til angreb. Reaktionen ligger indkodet i generne. For at holde hunden i live, reagere den på det.

 

Hunde søger til alle tider fordelen. Derfor søger hunde med eller uden angreb i sigte svage individer eller grupper. Der ligger på sin vis altid en dominans til sigte i hunde.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig. En ting er at gøre det nødvendige, jeg havde sikkert selv gjort det, men jeg havde aldrig nydt det.

Selv da min cookie blev angrebet og jeg sparkede ud efter amstaffen for at få den væk, var det absolut ikke noget jeg nød at gøre på trods af det var 2 gang. Jeg ramte ikke engang men jeg ville have været så ked af hvis den skulle have smerter over noget jeg havde gjort. Det er ikke hunden, hundene bliver straffet nok på så mange andre måder, det er ejeren! Så må man give konen et verbalt spark i røven over opførslen og melde hende til politiet.

 

Det var godt du var der til at gribe ind, det synes jeg bestemt, jeg bryder mig bare ikke om din tankegang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig. En ting er at gøre det nødvendige, jeg havde sikkert selv gjort det, men jeg havde aldrig nydt det.

Selv da min cookie blev angrebet og jeg sparkede ud efter amstaffen for at få den væk, var det absolut ikke noget jeg nød at gøre på trods af det var 2 gang. Jeg ramte ikke engang men jeg ville have været så ked af hvis den skulle have smerter over noget jeg havde gjort. Det er ikke hunden, hundene bliver straffet nok på så mange andre måder, det er ejeren! Så må man give konen et verbalt spark i røven over opførslen og melde hende til politiet.

 

Det var godt du var der til at gribe ind, det synes jeg bestemt, jeg bryder mig bare ikke om din tankegang.

 

Man ikke på samme tid undskylde hundens adfærd, finde undskyldninger i forhold til ejeren, for derefter anklage KimC for hans reaktion under opbygning. Han reagere på kampmode eller hormoner. Klart der er en nydelse i det. Ellers kan KimC ikke tage kampen op for at forsvare den blinde mand og hans hund. Den handling tages udfra forudgående kognitive processor.

 

Med den modsat holdning vil man sandsynligvis fryse eller handle irrationel. KimC ser jo ikke ud til at nyde hændelsen efter en fornuftmæssig filtering. Han kan kun huske og beskrive følelsen ved hændelsen.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Skulle Kim C istedet for, have kørt hjem uden at reagere :( og ladet den blinde klare sig selv, eller overfaldet kællingen måske, med risiko for klammeri? :vedikke: Kan levende forestille mig, vores myndigheder indblanding herefter ( kvinde overfaldet af mand, hun blev slået og sparket, fordi hun ikke havde sin hund i snor, vidner så at manden var meget ophidset og truende) ...nå ja, i værste fald kunne en dommer se to parter for sig i retten, en mand (Kim C, og en kvinde der påstod at have fået slag og spark) og sådan noget er let at omsætte til 30-60 dages ubetinget (overfald)...skulle Kim's hunde, så bøde for kællingen's opførsel....manglende evner! :hmm:

 

Ret og retfærdighed :engel:...dommere lytter og vurderer, de er jo ikke tilstede der hvor tingene skete, overfald er overfald og det er der faste takster for, men hvis man derimod er voldsmand med et renome som fast (kendt klient, med mange domme), er der jo rabat, for så er man jo bare sådan en der ikke helt kan gøre for det! :oops::evil:

 

 

Har jeg oplevet en dommer fortryde sin afgørelse i en voldssag, JA det tror jeg nok jeg har!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor du nød det... En ting er at gøre det, fordi det er nødvendigt. Noget helt andet er at synes det er fedt eller godt. Det synes jeg i hvert fald. Jeg er med på, at damen irriterede dig og at hun var til fare for andre mennesker og trafikken - og jeg skal da ikke afvise, at jeg også ville have sparket den, for en blind mand kan jo ikke gøre så meget - men jeg ville ikke have nydt det.

 

Det er ikke for at spille hellig, men det ville jeg virkelig ikke. Jeg fik engang virkelig dårlig samvittighed, fordi jeg slog en hund i hovedet med en hundesnor, da den angreb min egen hund. Og jeg kommer altså aldrig til at forstå, at man synes sådan noget er behageligt at gøre. Nødvendigt ja, men ikke fedt.

 

 

Ofte synes jeg at empatien for dyr der er i nød begrænses til empati for sin egen race, og til nød farvevarianter af denne. Se nu nævnte jeg jo at jeg selv har en hund der har mistet en masse tænder på den bekostning. Men det er bare som at det ikke betyder noget, fordi det er en race som de fleste slet ikke kan fortå nogen gider at have, og så er det jo så nemt at skubbe empatien til side.

Meget anderledes er jeg vel ikke selv, for jeg kan ikke døje labrador. Det hænger givetvist sammen med at mine egne hunde ofte angribes af ustyrlige eksemplarer af denne fantastiske familiehund, der måske slet ikke er så fantastisk endda.

Hvis nogen fandt mit første indlæg provokerende i den henseende, var det absolut også meningen. Forøvrigt er blindehunden også en labrador. Det eneste mentalt normale eksemplar af racen jeg kender..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kim C, jeg havde også losset til ENHVER hund der overfaldt en førerhund, det er en fuldstændig utilgivelig handling, der kan føre til at en hund må pensionere langt før tid, hvis den ikke længere tør arbejde (og der behøver jo ikke være fysiske skader for at det går ud over phsyken). En hund der har kostet meget tid, og mange penge at træne op, og som nøje er matchet sin fører. Dybt forkastelig handling, om det så er overlagt eller gjort i dumhed fra trunten på cyklens side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forlader tråden. Jeg har sagt min mening og nu begynder folk vist at mene at jeg opfordrer til at ts skulle have tæsket damen halvt ihjel. Man tolker som man har forstand til.

 

Jeg synes stadig det var godt du greb ind, men jeg synes også du er et menneske med en grim tankegang. Jeg skelner ikke mellem racer, som før nævnt kan jeg stadig udvise omsorg for den amstaff der angreb min cairn. Jeg hader ingen racer, alle hunde har for mig et hundesind der er værd at passe på og holde af.

Hunde er lidt som børn, barnet der mobber har det skidt med et eller andet. Du gør det kun værre hvis du nedgør og straffer barnet. Du kender aldrig baggrunden for fremmede hundes agressivitet, og at skære alle labber over en kam er jo direkte dumt. Det svarer til menneske-racisme.

 

At sige at man enten reagerer ved at nyde følelsen eller slet ikke handle, det er altså også forkert. For normaltfungerende menneskehjerner kan sagtens rumme seperate tanker og handlinger. Man kan udemærket udføre en handling præcist, logisk og hurtigt samtidig med man tænker "det her er godt nok ikke rart". Ellers ville vi jo ikke kunne forbinde de forskellige ting som er dårlige/klamme/svære i forhold til at være nødvendige at gøre.

 

Så det må være nok fra min side. Jeg har været den slags diskution igennem før og ved godt at den ikke fører til mere godt for mit vedkomne.

Grib endelig ind igen, men lad være med at nyde at påføre et dyr smerte. Tænk over hvad du gør, hvem du gør det imod og spørg dig selv om det nu virkelig føltes rart.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Om det så var min egen hund, der havde gjordt dette og ikke lige lystrede, havde jeg sparket for at på den væk, så hurtigt som muligt.Eller hvis jeg havde min peberspray i lommen , måske benyttet den.

En hund i arbejde ,der signeres med stor risiko for bid, kan jo ikke hoppe rundt og forsvare sig mod en hund uden snor, og udenfor kommando.Så vil den blinde mand jo falde.Og det ved hunden jo godt, den skal blive på den side, den nu går på..

Og uanset hvilken hund, stor eller lille skal den bare væk straks. Man kan da ikke forvente, at man først standser damen , ejeren og så tager en 1/2 times kamp op med hende, og lader den blinde klarer sig selv.

Og ja, hvis det lykkes at få den hund væk , ville jeg tænke JUBI- det lykkedes, uanset hvordan.

Når sådanne ting sker, er der ikke tid til forkromede overvejelser. Der skal bare handles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, at jeg er lidt lavpraktisk omkring sådan nogle diskussioner. Hvad folk føler eller ikke føler, er ikke relevant. For mig er det kun relevant, om de bruger for meget, for lidt eller tilpas kraft og indsats, til at stoppe det som foregår.

 

Hvis KimC havde sparket hunden mere end én gang eller på anden vis var gået helt amok, så ville jeg have en del at sige til ham. Men han gav den ét velafrettet spark, som virkede efter hensigten.

Og med en så aggressiv hund forstår jeg godt, at han ikke ville have sine hænder og fingre ned i nærheden af dens halsbånd, for at forsøge at få den væk på den måde. For det kan man miste dem på.

Så er der altså kun spark tilbage, for at skræmme hunden væk og skabe afstand, så man kan handle og få den anden hund væk.

 

 

Så længe folk handler korrekt, er jeg ligeglad med hvad de tænker eller føler. Tanker er toldfri, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...