Hop til indhold

Stamtavle vs blandingshunde i agility (landshold)


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Ville ikke hive Tyson ind før, men nu når Sonja er her, så kan man jo se, at presset fra DKK virker efter hensigten. Og at der allerede findes et andet DM, hvor alle er velkomne, så jeg forstår endnu mindre, hvad problemet er - der er en klub, for tavledyr med tavler, hvorfor skulle den klub, der går rigtigt meget ind for tavledyr begynde at gøre mere for gadekryds? Jo, Tyson burde være på landsholdet og det er trist. Det samme med hunde, der har fået amputeret halen, sindsygt ærgerligt, for den dygtige, der mangler en bid hale, men der er nødt til at være lukket for dem, ellers vil alt for mange blive kuperet fordi dyrlægen bliver overtalt.

 

Jeg forsøgte forøvrigt at få en DCH-startbog, men jeg SKAL træne i en DCH-klub og der er bare for langt til sådan en (jeg er ellers ikke bange for at køre langt med toget), så de diskriminerer på deres helt egen måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ville ikke hive Tyson ind før, men nu når Sonja er her, så kan man jo se, at presset fra DKK virker efter hensigten. Og at der allerede findes et andet DM, hvor alle er velkomne, så jeg forstår endnu mindre, hvad problemet er - der er en klub, for tavledyr med tavler, hvorfor skulle den klub, der går rigtigt meget ind for tavledyr begynde at gøre mere for gadekryds? Jo, Tyson burde være på landsholdet og det er trist. Det samme med hunde, der har fået amputeret halen, sindsygt ærgerligt, for den dygtige, der mangler en bid hale, men der er nødt til at være lukket for dem, ellers vil alt for mange blive kuperet fordi dyrlægen bliver overtalt.

 

Jeg forsøgte forøvrigt at få en DCH-startbog, men jeg SKAL træne i en DCH-klub og der er bare for langt til sådan en (jeg er ellers ikke bange for at køre langt med toget), så de diskriminerer på deres helt egen måde.

 

Jep... så der er jo i realiteten stadig ikke noget DM for alle. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg er ked af det for dem der bliver ramt :oops: men selvom Duffy og Tyson og Buller er de sødeste og klogeste hunde, så vedbliver jeg at være tavlefanatiker :engel:

 

Det var ikke det, jeg mente... du skrev, at der ér et DM for alle (går ud fra du mente DCH?), og bagefter skrev du, at DCH er ekskluderende på deres egen måde, fordi man kun kan få startbog hos dem, hvis man træner i DCH. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville ikke hive Tyson ind før, men nu når Sonja er her, så kan man jo se, at presset fra DKK virker efter hensigten. Og at der allerede findes et andet DM, hvor alle er velkomne, så jeg forstår endnu mindre, hvad problemet er - der er en klub, for tavledyr med tavler, hvorfor skulle den klub, der går rigtigt meget ind for tavledyr begynde at gøre mere for gadekryds? Jo, Tyson burde være på landsholdet og det er trist. Det samme med hunde, der har fået amputeret halen, sindsygt ærgerligt, for den dygtige, der mangler en bid hale, men der er nødt til at være lukket for dem, ellers vil alt for mange blive kuperet fordi dyrlægen bliver overtalt.

 

Jeg forsøgte forøvrigt at få en DCH-startbog, men jeg SKAL træne i en DCH-klub og der er bare for langt til sådan en (jeg er ellers ikke bange for at køre langt med toget), så de diskriminerer på deres helt egen måde.[/QUOTE]

Med den lille forskel, at det er fysisk muligt at træne i en DcH-klub, mens det ikke er muligt at lave et kryds om til en tavlehund, ligemeget hvor meget man gør sig umage

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville ikke hive Tyson ind før, men nu når Sonja er her, så kan man jo se, at presset fra DKK virker efter hensigten. Og at der allerede findes et andet DM, hvor alle er velkomne, så jeg forstår endnu mindre, hvad problemet er - der er en klub, for tavledyr med tavler, hvorfor skulle den klub, der går rigtigt meget ind for tavledyr begynde at gøre mere for gadekryds? Jo, Tyson burde være på landsholdet og det er trist. Det samme med hunde, der har fået amputeret halen, sindsygt ærgerligt, for den dygtige, der mangler en bid hale, men der er nødt til at være lukket for dem, ellers vil alt for mange blive kuperet fordi dyrlægen bliver overtalt.

 

Jeg forsøgte forøvrigt at få en DCH-startbog, men jeg SKAL træne i en DCH-klub og der er bare for langt til sådan en (jeg er ellers ikke bange for at køre langt med toget), så de diskriminerer på deres helt egen måde.

 

Jeg træner ikke i en DCH klub, men er passiv medlem i Kaløvig, og Agerbæk har også mange passive medlemmer, så er problemet bare at du ikke kan komme til kreds stævner. Har du prøve alle sjællanske agility klubber??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, indtil videre....

 

men hvis det sker at, det ændres, hvad ville argumentet så være for at udelukke hunde u. tavle?

 

synes også det med championater er dybt fjollet. Hunden har lavet den samme præstation uanset baggrund.

 

Hm... en hund uden stamtavle får jo bare titlen mester i stedet, så det er da ikke sådan at præstationerne ikke præmieres...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg er ked af det for dem der bliver ramt :oops: men selvom Duffy og Tyson og Buller er de sødeste og klogeste hunde, så vedbliver jeg at være tavlefanatiker :engel:

 

Jeg har det modsat er total tavle modstander, og synes en god hund er en god hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville ikke hive Tyson ind før, men nu når Sonja er her, så kan man jo se, at presset fra DKK virker efter hensigten. Og at der allerede findes et andet DM, hvor alle er velkomne, så jeg forstår endnu mindre, hvad problemet er - der er en klub, for tavledyr med tavler, hvorfor skulle den klub, der går rigtigt meget ind for tavledyr begynde at gøre mere for gadekryds? Jo, Tyson burde være på landsholdet og det er trist. Det samme med hunde, der har fået amputeret halen, sindsygt ærgerligt, for den dygtige, der mangler en bid hale, men der er nødt til at være lukket for dem, ellers vil alt for mange blive kuperet fordi dyrlægen bliver overtalt.

 

Jeg forsøgte forøvrigt at få en DCH-startbog, men jeg SKAL træne i en DCH-klub og der er bare for langt til sådan en (jeg er ellers ikke bange for at køre langt med toget), så de diskriminerer på deres helt egen måde.

 

Jeg forstår altså ikke hvordan det kan være diskriminerende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Endelig! Jeg troede jeg var Palle alene :lol:

Nej, vi er vist et par stykker :engel: Eller, jeg er egentligt ikke modstander som sådan - der findes jo også gode tavlehunde og de gør da nogle gange et godt stykke arbejde, de der opdrættere. Men jeg er bestemt ikke fanatisk. Faktisk har jeg aldrig haft en hund med tavle og den eneste grund til, at jeg ville købe en med tavle skulle være fordi der var mulighed for at se langt, langt tilbage i linjerne. Men mit hjerte ligger helt klart hos blandingerne og jeg vil juble, hvis der en dag kommer noget tilsvarende for blandinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det modsat er total tavle modstander, og synes en god hund er en god hund.

 

Hvilket jeg fuldt ud respekterer og jeg synes såmænd også min bastard er den klart bedste (og Tyson ER den klogeste jeg nogensinde har mødt), MEN det ændrer ikke på min modstand mod tavleløs opdræt, det er ikke tavleløse hunde jeg har noget mod, det er opdrætterne (men det er en laaaaang snak som altid ender det samme sted, mine fordomme er dog uændret, tavleløse hunde bliver alt for tit købt impulsivt, ugennemtænkt, uden fremtid, til omplacering, 'gud den har arvelige sygdomme og jeg har ikke råd til operationer' etc).

 

Nu da det er afsløret, hvor alle kan få sig en dch-startbog, så ER der pludslig et DM for alle (nej jeg prøvede ikke alle DCH-afdelinger, kun en, vidste ikke de var så autonome, gik bare ud fra alle havde samme sæt regler, men pyt nu med det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det handler vel heller ikke om hvilke "type" hunde som er bedst?

 

Hundesport har ikke noget med tavle at gøre - det gælder om at være den bedste ekvipage.

 

Det handler for mig om, at jeg ikke kan se hvad tavler har at gøre med om hunden er god til fx ag eller ej - og at man ekskluderes fra at deltage i sporten (VM, DM etc.) blot fordi hunden ikke er "ren"...

 

Så avlsforbund bør jo ikke have lov til at arrangere "hundesports mesterskaber" som kårer en samlet vinder i en disciplin, fx VM, da de jo grundet egne interesser ikke kan varetage den opgave på fair vis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... en hund uden stamtavle får jo bare titlen mester i stedet, så det er da ikke sådan at præstationerne ikke præmieres...

Men det er da lidt plat med en så tydelig forskel på titlerne? Lige der synes jeg altså at det er forskelsbehandling så det vil noget. De opnår præmiering - men bare ikke "lige så 'fin' en titel"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så avlsforbund bør jo ikke have lov til at arrangere "hundesports mesterskaber" som kårer en samlet vinder i en disciplin, fx VM, da de jo grundet egne interesser ikke kan varetage den opgave på fair vis.

 

Have lov af hvem? Vi to kan lave vores eget DM, for små hunde, der opfylder vores kriterier (skal være søde). Der er ingen over-formynder, der giver tilladelse, alle kan lave et DM

Link til indlæg
Del på andre sites

Have lov af hvem? Vi to kan lave vores eget DM, for små hunde, der opfylder vores kriterier (skal være søde). Der er ingen over-formynder, der giver tilladelse, alle kan lave et DM

Ok jeg er så mega dårlig til at forklare...

 

Jeg synes ikke at det er fair at det er et avlsforbund som afholder et officielt mesterskab, da de gennem deres regler udelukker en del. De kan så holde deres eget uofficielle fx VM, hvor de kan sætte de regler om udtagelse som de lyster. Men det "rigtige" mesterskab skal være for alle, og så må man finde en arrangør som vil påtage sig den opgave, uafhængigt af div forbund og interessenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en god hund er en god hund, hvordan kan man så være modstander af tavlen som jo ligger til grund for ganske mange hunde ;-)

 

Jeg bliver bare lidt angst ved DKK, når alt ekstrem avl havner ved dem, vi skal teste for dit og dat (og det skal vi jo så ikke rigtigt længere), men skidt være med at næserne er for kort, labberne for tykke, schæferne for skæve, cocker/golden ubrugelige. Hader avl på skønhed. (Ved godt de forsøger at rette op, men for sent og jeg ser fandeme meget skrammel) Jeg har 2 tavleløse, 2 djr bøger og 6 dkk bøger og vælger bare de hunde jeg synes er bedste med eller uden tavle. (½ del bliver så kastet i nakke på mig, og inden jeg tager dem får jeg altid dem igennem røngent for arbejdsevnen er den vigtigste for mig)

 

Så lad mig omformulere, en god hund er en god hund hvis den vi arbejde uanset tavle eller ej. Desværre for spaniels er dette begrænset, kan dog endnu finde mine golden og bordere med tavle og lyst til at arbejde, men hvis der kom en med en bc uden tavle med mageløse forælder/baggrund, så tager jeg også den uden de store bekymringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg er så mega dårlig til at forklare...

 

Jeg synes ikke at det er fair at det er et avlsforbund som afholder et officielt mesterskab, da de gennem deres regler udelukker en del. De kan så holde deres eget uofficielle fx VM, hvor de kan sætte de regler om udtagelse som de lyster. Men det "rigtige" mesterskab skal være for alle, og så må man finde en arrangør som vil påtage sig den opgave, uafhængigt af div forbund og interessenter.

 

Så du vil helre have, at der intet DM er? DKK / FCI er størst (bilder jeg mig ind), men det gør ikke deres DM / VM mere officielt. DCH's danmarks mester er præcis lige så officiel. DCH har bare intet blad (som jeg kan købe i Føtex). Hvis DGI gad, kunne de lave et DM.

 

'man' skriver du, må finde, men hvem er man? Deltagerne? Jeg er tilfreds med tavle-racismen, Umulia har prøvet uden resultat, det er ikke noget lovgivningsmæssigt, at der skal være et DM overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vi er vist et par stykker :engel: Eller, jeg er egentligt ikke modstander som sådan - der findes jo også gode tavlehunde og de gør da nogle gange et godt stykke arbejde, de der opdrættere. Men jeg er bestemt ikke fanatisk. Faktisk har jeg aldrig haft en hund med tavle og den eneste grund til, at jeg ville købe en med tavle skulle være fordi der var mulighed for at se langt, langt tilbage i linjerne. Men mit hjerte ligger helt klart hos blandingerne og jeg vil juble, hvis der en dag kommer noget tilsvarende for blandinger.
Selvfølgelig er det overdrevet at sige at man er modstander af tavleavl. Det er jeg heller ikke - der er såmænd mange gode grunde til at føre bog over avlen. Men måden det gøres på af langt de fleste, mener jeg har spillet fallit. Er for søvning til at uddybe mere lige nu :lol:

 

Ok jeg er så mega dårlig til at forklare...

 

Jeg synes ikke at det er fair at det er et avlsforbund som afholder et officielt mesterskab, da de gennem deres regler udelukker en del. De kan så holde deres eget uofficielle fx VM, hvor de kan sætte de regler om udtagelse som de lyster. Men det "rigtige" mesterskab skal være for alle, og så må man finde en arrangør som vil påtage sig den opgave, uafhængigt af div forbund og interessenter.

DGI ville være et godt bud. De har allerede agility under deres hat, og kunne sagtens have de øvrige hundesportsgrene også.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg er så mega dårlig til at forklare...

 

Jeg synes ikke at det er fair at det er et avlsforbund som afholder et officielt mesterskab, da de gennem deres regler udelukker en del. De kan så holde deres eget uofficielle fx VM, hvor de kan sætte de regler om udtagelse som de lyster. Men det "rigtige" mesterskab skal være for alle, og så må man finde en arrangør som vil påtage sig den opgave, uafhængigt af div forbund og interessenter.

 

Der er DM i agility for terrier, belgier etc, jeg er ligeglad, alle kan holde hvad de vil. Vi har EO som er for alle og WAO som er for alle. Jeg er ligeglad hvilke titler mine hunde får, jeg elsker dem uanset hvad, jeg har haft 2 mester og talrige champions, jeg har aldrig fået skrevet det i bogen, så det rager mig en hat, jeg er glad for at dkk tillader ikke stambogsførte hunde at deltage, på næsten lige fod med tavledyrene, de kunne vælge at udelukke dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er DM i agility for terrier, belgier etc, jeg er ligeglad, alle kan holde hvad de vil. Vi har EO som er for alle og WAO som er for alle. Jeg er ligeglad hvilke titler mine hunde får, jeg elsker dem uanset hvad, jeg har haft 2 mester og talrige champions, jeg har aldrig fået skrevet det i bogen, så det rager mig en hat, jeg er glad for at dkk tillader ikke stambogsførte hunde at deltage, på næsten lige fod med tavledyrene, de kunne vælge at udelukke dem.

Det bliver jo heller ikke aktuelt for mig, men jeg bliver bare så trist over den forskelsbehandling der er. Jeg synes, at det er ærgerligt at man som ejer af en blandingshund skal føle at kræet er mindre værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...