Hop til indhold

Hund i dybfrossen bil i 20 timer - kan man det ?


Bailey_f1
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige sendt følgende til EB. Jeg håber de kommer en artikel !

 

Vi har på gåture dagen igennem observeret at der holdt en bil, med en hund i – den gøede hver gang man gik forbi.

Bl.a. ca. kl. 12 og kl. 20.

Da den stadig var der kl. 0:15 og bilen var helt dybfrossen anmeldte vi det til politiet ”hund i bil på 12. time”.

 

De ankom også ganske hurtigt og konstaterede ret hurtigt at der var tale om en (civil) patruljevogn !

Efter 1½ til 2 timers efterforskning fandt de frem til ejeren, og beskeden var at hunden ville blive afhentet af ejeren, hvorefter de kørte.

Jeg blev for at sikre mig at dette skete.

 

Men da betjenten kom, mente han at der ikke var noget i vejen med at lade sine hunde være i bilen siden kl. 12

(klokken var på dette tidspunkt ca. 02:00)

 

Som jeg sagde til ham: En betjent bør fremgå med et godt eksempel – det er det bestemt IKKE at lade sin hund sidde i en dybfrossen bil i +14 timer.

 

Han meddelte godt nok at hunde VAR blevet luftet flere gange og havde både mad og vand.

(Vandet og maden var væltet – mens vi stod der skrabede hunden mange gange i bunden som om den forsøgte at grave sig ud og man kunne tydeligt høre hvordan skålene væltede rundt.)

 

Og som jeg sagde – det var ikke så meget et spørgsmål om den havde fået mad og var blevet luftet – det overlever den nok 14 timer….

Det var temperaturen ! Det har hele dagen været mellem -5 og -10°, ligesom bilen var frosset indvendig.

De viste sig så at der endda sad to hunde i den – den ene en 12 år gammel labrador den anden en yngre Malinois.

 

Jeg har vedhæftet nogle billeder af bilen, så man kan se hvor frossen den er.

Bemærk i øvrigt at forreste nummerplade er helt tildækket at beskidt is, da den har kørt fra Øster Hurup til Malmbergsvej 127 i Gammel Holte hvor den står nu.

Som jeg sagde til ham – var jeg blevet stoppet af ham med sådan en nummerplade og havde været en smule emsig, ja så havde jeg nok fået en bøde ;-)

En Betjent bør fremgå med et godt eksempel !

 

Jeg har i øvrigt meddelt politiet at jeg ville gå videre med sagen til EB.

Vagthavende har derefter talt med ejeren, der stadig mener hundene bliver behandlet som de skal.

 

 

Jeg håber i går videre med sagen – sådan behandler man IKKE sine hunde !!

Da slet ikke en 12 år gammel labrador :-(

 

 

Mvh.

Morten Hansen

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er nok dyreplager typen eller noget, for jeg kan i hvert fald ikke hidse mig helt så meget op over det :hmm:

 

Hvis hundene bliver luftet med jævne mellemrum og har en varmekilde i bilen, er det så SÅ slemt? Alternativt kan et par gode dækkener også gøre det?

 

Vi kan nok alle blive enige om at 20 timer er noget i overkanten, og 14 timer er da heller ikke hensigtsmæssigt, men EB ligefrem? Come on - måske det var en engangsforteelse? Du ved - manden skulle til julefrokost hos den nye kæreste hvis fætter er allergisk-ing?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok dyreplager typen eller noget, for jeg kan i hvert fald ikke hidse mig helt så meget op over det :hmm:

 

Hvis hundene bliver luftet med jævne mellemrum og har en varmekilde i bilen, er det så SÅ slemt? Alternativt kan et par gode dækkener også gøre det?

 

Vi kan nok alle blive enige om at 20 timer er noget i overkanten, og 14 timer er da heller ikke hensigtsmæssigt, men EB ligefrem? Come on - måske det var en engangsforteelse? Du ved - manden skulle til julefrokost hos den nye kæreste hvis fætter er allergisk-ing?

Det er muligvis mig, der ikke har set set nok efter, men synes ikke det fremgår af trådstarters indlæg at der var varmekilde i bilen? :hmm: Tvært imod, der var frost indvendigt... Jeg synes ikke det lyder ok. At have hund forpligter. Så må man sgu droppe den julefrokost eller kæreste, eller hvad det er.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis mig, der ikke har set set nok efter, men synes ikke det fremgår af trådstarters indlæg at der var varmekilde i bilen? :hmm: Tvært imod, der var frost indvendigt... Jeg synes ikke det lyder ok. At have hund forpligter. Så må man sgu droppe den julefrokost eller kæreste, eller hvad det er.

Det fremgår ikke af TS indlæg :vedikke:

 

Jeg ved bare at når mine hunde sidder i bilen (i frostvejr i flere timer), sørger jeg altid for dækkener og varmedunke. Det virker fint :vedikke: Og jeg ved også, at jeg bliver noooget lang i ansigtet hver gang jeg møder en eller anden selvbestaltet politibetjent, der skal gøre sig klog på hvor synd det er for hunde der sidder i biler, og guderne må vide at der er mange af dem *suk*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tidligere haft hund i bilen en hel arbejdsdag - selvfølgelig med indlagte luftepauser - også i frostvejr. Og jeg synes bestemt jeg kunne stå inde for det. Men om natten - aldrig! Og så i 20 timer. Måske ikke EB stof, men synes politianmeldelsen var ok.

Jeg er nok en tand for paranoid til at lade mine hunde sidde i en bil om natten, men ellers synes jeg egentligt ikke at lige dén del er problematisk. Hvis jeg smed mine kræ i bilen henover en nat, er jeg ret sikker på at de ville sove fra start til slut.

 

20 timer er lang tid ja, men der er lidt tendens til at fare i kridthuset og antage en hel masse. Der er mange omstændigheder der kan retfærdiggøre længerevarige ophold i bilen, og så længe hundene er sørget for med lufteture, mad og vand (og varme i det omfang det er nødvendigt), synes jeg godt nok hverken det er politianmeldelse eller EB stof.

 

Min gamle hund tilbragte engang omkring 13 timer i bilen (afbrudt af et par lufteture selvfølgeligt). Det var omkring starten af marts og rimeligt koldt så vidt jeg husker. Min ex-svigerfar røg akut på sygehuset, så vi måtte haste ud af døren og valgte at det var bedst at tage hende med. Han endte desværre med ikke at overleve, og den slags trækker jo ud, så hun måtte pænt vente. Det var ikke optimalt nej, men bedre end at efterlade hende alene i huset lige så længe.

 

Sådan er det. Shit happens og man må gøre det bedste man kan. Billøsningen kan være den bedste ved mange omstændigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok dyreplager typen eller noget, for jeg kan i hvert fald ikke hidse mig helt så meget op over det :hmm:

 

Hvis hundene bliver luftet med jævne mellemrum og har en varmekilde i bilen, er det så SÅ slemt? Alternativt kan et par gode dækkener også gøre det?

 

Vi kan nok alle blive enige om at 20 timer er noget i overkanten, og 14 timer er da heller ikke hensigtsmæssigt, men EB ligefrem? Come on - måske det var en engangsforteelse? Du ved - manden skulle til julefrokost hos den nye kæreste hvis fætter er allergisk-ing?

 

Mine sidder da også i bilen, men bestemt ikke så lang tid - det ville dine heller aldrig komme til... Medmindre vi tager vore forholdsregler selvfølgelig...

 

Hvis bilen var så frossen som TS skriver, så kunne det lyde til at der ikke var nogen varmekilde. Havde der nu været oliefyr eller lignende var det slet slet ikke noget problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal EB blandes ind i det? :vedikke: jeg synes det er en virkelig ubehagelig og stikker-agtig ting det der "jeg går til pressen" hver gang man ser noget som helst der ikke lige er som man selv ville have gjort...

 

Jeg er ikke uenig i, at 20 timer i en kold bil er for meget og nej, jeg ville aldrig selv have gjort det... men hvorfor skal ekstra bladet blandes ind i det? Gør manden det hver dag? næppe... Fint nok, at du ringer til politiet, når du observerer at bilen har stået der i så mange timer, men hvorfor ringe til pressen? hvad gør det godt for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi ikke set billederne... Men Dexter har prøvet at sidde i en kold bil, og af en eller anden grund, så frøs han ikke, hunde er smarte den måde, der skal virkelig meget til.. Det er klart 20 timer er mange timer, men når hundene har været ude og blive luftet og løbet igennem/fået varmen eventuelt, så må jeg indrømme det heller ikke helt kan få mig til at blive "uhhh det er sørme synd"... Den eneste forskel at det ikke havde været synd at han havde efterladt dem i sit hjem er varmen... Og igen, der skal faktisk meget til før (nogle) hunde fryser, så med mindre der er observeret at hundende ligefrem har rystet af kulde, kan jeg ikke se problemet...

 

Jeg forstår slet ikke hvordan man kan observere og lave en anmldelse, og først efterfølgende finde ud af at der er to hunde i bilen, jeg forstår heller ikke hvordan en civil betjent kan kræve efterforskning at finde frem til, hvis han er på arbejde må de da vide hvor han er!!!! (Og er han ikke på arbejde, er han jo ikke betjent, og er bilen ikke på arbejde, er det ikke en "anderledes bil" end alle os andres, og jeg synes bestemt ikke at betjente skal kræves at følge loven "mere end os andre", det står os skam frit for alle sammen).

 

Jeg forstår heller ikke helt den tildækkede nummerplade- problematikken? Hvorfor ved man at der har været kørt ulovligt med den, er det observeret? Ellers er det en uberettiget anklage, og det synes jeg faktisk heller ikke er okay (Eller sagen relevant, er det betjentens arbejde der skal bebrejdes, eller er det hundene i bilen?)

 

For mit vedkommende er det sagen uvedkommende hvilket arbejde manden har.

 

Det er ikke okay at efterlade sin(e) hund(e) 20 timer i en bil, uanset vejret, og personligt ville jeg aldrig selv gøre det. Men jeg synes ikke det er direkte dyre mishandling, hvis omstændighederne er til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at TS har startet denne sag.

Det er så urimeligt at udsætte dyr for både extrem kulde og varme,og her især den gamle hund. Langt flertallet af hunde over 6 år har begyndende led-muskelsmerter, og især kulde øger smerter.Og i en bil er der ikke plads til at bevæger sig til kropsvarme. For mig er det totalt uacceptabelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi ikke set billederne... Men Dexter har prøvet at sidde i en kold bil, og af en eller anden grund, så frøs han ikke, hunde er smarte den måde, der skal virkelig meget til.. Det er klart 20 timer er mange timer, men når hundene har været ude og blive luftet og løbet igennem/fået varmen eventuelt, så må jeg indrømme det heller ikke helt kan få mig til at blive "uhhh det er sørme synd"...

 

 

Nu er Dexter også avlet til at leve i et noget koldere klima end vi har i Danmark.

 

Smed jeg f.eks Ninja ind i en frossen bil, ville der ikke gå længe før hun rystede af kulde.

 

Endnu værre er det da at smide en varm hund, som har været ude og løbe, ind i en iskold bil hvor den knap kan andet end at ligge stille. Så skal den da nok komme til at fryse, ligeså snart musklerne begynder at blive kolde, og der ikke er lagt noget om hunden.

 

Jeg forstår sagtens politianmeldelsen.

EB kunne man nok godt have undladt at kontakte, men politiet gør næppe mere ved sagen - det er jo en kollega.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok heller ikke have gjort det... Sådan en bil kan jo blive helt afsindigt kold og jeg synes ikke det er rimeligt at to hunde skal sidde der næsten et døgn. Det er ikke for at male fanden på væggen og dømme manden til at være dyremishandler og det er måske heller ikke EB stof, men jeg ville bare ikke have gjort det. Hvis jeg skulle være et sted i et døgn, hvor hundene var uvelkomne, så ville jeg nok have fundet pasning til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok dyreplager typen eller noget, for jeg kan i hvert fald ikke hidse mig helt så meget op over det :hmm:

 

Hvis hundene bliver luftet med jævne mellemrum og har en varmekilde i bilen, er det så SÅ slemt? Alternativt kan et par gode dækkener også gøre det?

 

Vi kan nok alle blive enige om at 20 timer er noget i overkanten, og 14 timer er da heller ikke hensigtsmæssigt, men EB ligefrem? Come on - måske det var en engangsforteelse? Du ved - manden skulle til julefrokost hos den nye kæreste hvis fætter er allergisk-ing?

 

Jeg skrev i indlægget:

Det var temperaturen ! Det har hele dagen været mellem -5 og -10°, ligesom bilen var frosset indvendig.

Der var ingen varmekilde, hverken varmedunk, oliefyr eller lignende, ligesom hundene ikke havde dækken på.

 

Det var ikke en engangsforteelse. Han gjorde tydeligt opmærksom på at han ikke syntes der var noget i vejen med at de var i bilen, så lang tid. Det var de vant til.....

Han overnattede hos hans bror, da han skulle til træning i dag.

 

Vi (mig og to andre af områdets hundeejere) blev derfor enige om at vi ville gå videre med det, da han lod hundene sidde, og vi ikke mener det er en måde at behandle hunde på - da slet ikke en 12 år gammel lab.

(Havde det været en slædehund, havde det nok ikke bekymret mig.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal EB blandes ind i det? :vedikke: jeg synes det er en virkelig ubehagelig og stikker-agtig ting det der "jeg går til pressen" hver gang man ser noget som helst der ikke lige er som man selv ville have gjort...

 

Jeg er ikke uenig i, at 20 timer i en kold bil er for meget og nej, jeg ville aldrig selv have gjort det... men hvorfor skal ekstra bladet blandes ind i det? Gør manden det hver dag? næppe... Fint nok, at du ringer til politiet, når du observerer at bilen har stået der i så mange timer, men hvorfor ringe til pressen? hvad gør det godt for?

 

Fordi det jo ikke hjalp at ringe til politiet, han lod jo hundene sidde.....

Om EB så skriver om det :vedikke:

Jeg håber bare - så kommer der vel lidt debat om emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig - og kommer har aldrig til - efterladt mine hunde i en bil i 20 timer! Uanset om den er varm eller kold! Hvorfor så ikke være derhjemme, hvor den i det mindste kan gå rundt og bevæge sig, imodsætning til en bil, hvor de slet ikke kan manøvere rundt ret meget. Hvis det var, fordi hundene skulle være selv i rigtig mange timer, så fandt jeg nok en bedre løsning ved at få dem luftet af en nabo, men i en bil i +10 timer det kommer de aldrig til.

 

At det så er så koldt, og hundene ikke havde hverken varmekilde eller dækner på, kan kun få mig til at holde med TS om ønsket om at gøre noget! Jeg synes heller ikke, at det kan være en rimelig måde at holde hund på, men om det ligefrem er ulovligt skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg kan kun sige, at jeg har ondt af hundene, og jeg ville aldrig selv tilbyde mine hunde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi ikke set billederne... Men Dexter har prøvet at sidde i en kold bil, og af en eller anden grund, så frøs han ikke, hunde er smarte den måde, der skal virkelig meget til.. Det er klart 20 timer er mange timer, men når hundene har været ude og blive luftet og løbet igennem/fået varmen eventuelt, så må jeg indrømme det heller ikke helt kan få mig til at blive "uhhh det er sørme synd"... Den eneste forskel at det ikke havde været synd at han havde efterladt dem i sit hjem er varmen... Og igen, der skal faktisk meget til før (nogle) hunde fryser, så med mindre der er observeret at hundende ligefrem har rystet af kulde, kan jeg ikke se problemet...

 

Jeg forstår slet ikke hvordan man kan observere og lave en anmldelse, og først efterfølgende finde ud af at der er to hunde i bilen, jeg forstår heller ikke hvordan en civil betjent kan kræve efterforskning at finde frem til, hvis han er på arbejde må de da vide hvor han er!!!! (Og er han ikke på arbejde, er han jo ikke betjent, og er bilen ikke på arbejde, er det ikke en "anderledes bil" end alle os andres, og jeg synes bestemt ikke at betjente skal kræves at følge loven "mere end os andre", det står os skam frit for alle sammen).

 

Jeg forstår heller ikke helt den tildækkede nummerplade- problematikken? Hvorfor ved man at der har været kørt ulovligt med den, er det observeret? Ellers er det en uberettiget anklage, og det synes jeg faktisk heller ikke er okay (Eller sagen relevant, er det betjentens arbejde der skal bebrejdes, eller er det hundene i bilen?)

 

For mit vedkommende er det sagen uvedkommende hvilket arbejde manden har.

 

Det er ikke okay at efterlade sin(e) hund(e) 20 timer i en bil, uanset vejret, og personligt ville jeg aldrig selv gøre det. Men jeg synes ikke det er direkte dyre mishandling, hvis omstændighederne er til det.

 

Jeg smider lige et indlæg med billeder af bilen - den er dybfrossen efter - på det tidspunkt - 14 timer i mellem -5 og -10°

Jeg observerede selv bilen første gang kl. ca. 20, da hunden skabte sig da vi gik forbi.

Igen kl. ca. midnat.

Her stod to andre af området hundeejere bekymret ved bilen - de havde observeret den kl. 12 første gang - og ville anmelde det.

Det syntes jeg var en god ide, da den så nu havde stået 14 timer og formentlig skulle stå der resten af natten !

Det var ikke muligt at se ind i bilen (derfor fandt vi først ved to tiden ud af at der rent faktisk var to hunde i bilen)

 

Politiet ved ikke hvem der kører i hvilke biler. Kun at den var registreret til Københavns politi. Derfor tog det 1½ time at finde frem til vedkommende.

Mht. nummerpladen - den er ikke blevet tildækket af den snavsede is ved at stå stille ;-)

 

Og mht. betjenten - der er vi så grundlæggende uenig ! Han bør ALTID fremgå med et godt eksempel ! Vil han ikke holde loven (både den skrevne og den uskrevne) så burde han ikke være betjent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...