Hop til indhold

Hvem har lov til at have hund?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Affødt af en kommentar fra Simon Emil Ammitzbøll i går på TV, er der nu en stor debat i gang på DRs hjemmeside, og mange er enige med Ammitzbøll i at familier på offentlig forsørgelse f.eks. ikke bør have hund. Link til debatten: dr.dk - Politik - DIN MENING: Er det fattiges egen skyld de ikke har råd til gaver? Hvad mener I? Skal hunden ud når man mister jobbet?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Affødt af en kommentar fra Simon Emil Ammitzbøll i går på TV, er der nu en stor debat i gang på DRs hjemmeside, og mange er enige med Ammitzbøll i at familier på offentlig forsørgelse f.eks. ikke bør have hund. Link til debatten: dr.dk - Politik - DIN MENING: Er det fattiges egen skyld de ikke har råd til gaver? Hvad mener I? Skal hunden ud når man mister jobbet?

Svaret er ret simpelt for mig: Alle, der har kærlighed til hunde og lyst til at leve sammen med dem, har lov til at have hund. Slut-prut.

 

P.S. Lyt aldrig til lille Emil. Han er en benhård mand.

Link til indlæg
Del på andre sites

What Dina said:-)

 

Hvis man ikke har råd til at opfylde hundens basale behov, er omplacering den bedste løsning, men ellers kommer man jo langt med en god portion kærlighed og omsorg. Hundemad er immervæk ikke SÅ dyrt igen, og med en sundhedsforsikring kommer man jo langt. Men har man ikke råd til de ting, må hunden væk.

 

Og ps, Emil er en klaphat:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at man skal tænke på sin økonomiske situation inden man får hund, børn, køber fast ejendom eller bil. Når det så er sagt, er det illoyalt at skille sig af med dyret, så snart det kniber lidt. De fleste på offentlig forsørgelse har råd til smøger og cola, undlader man disse ting har man fint råd til hundemad, om det så er det billige fra Aldi.

 

Jeg lever på en SU og selv hvis kæresten og jeg går fra hinanden, har jeg råd til at have hund. Jeg får 7600 kroner udbetalt i SU + tillæg (eller SU-lån, hvis man ikke får tillæg) og jeg har råd til hund, og de fleste får mere i dagpenge eller kontanthjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke da et fjols. Ja undskyld men altså.. Jeg ville da totalt visne og dø hen, hvis jeg ikke havde Luna.

Lige netop det aspekt bliver der slet ikke taget højde for i debatten! At en hund også er et holdepunkt i tilværelsen, som man ellers har få af, når man står udenfor fællesskabet! Kunne også godt tænke mig at spørge Hr. Ammitzbøll om han mener at man bør tage direkte til dyrlægen og få familiehunden aflivet, når fyresedlen kommer ind ad brevsprækken?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har børn og sidder stramt økonomisk, så skal man naturligvis tænke sig om hvordan man bruger sine penge... Men altså er det ikke normalviden? Lige huske at han snakkede om familier med børn her.

Derfor kan eg godt forstå han måske nævner smøger, og som en anden nævner cola her i tråden.

Men at skille sig af med hunden er virkelig at tage den for langt. Så behøver det heller ikke være dyrere at have hund, og i forhold til hvad en hund kan tilføje en familien i livskvalitet kan det slet ikke opgøres!

 

Har man lysten og omsorgen som Dina så flot siger: ja så kan man også have hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg synes det er folks eget ansvar at prioritere deres penge og hvad de bruger dem på må de da fuldstændig selv om.

Vi kan da ikke gå ind og diktere hvad folk skal bruge deres penge på.

 

Jeg kan godt forstå argumentet med, at når man vælger en ting til, så vælger man noget andet fra.

Og det er jo ingen hemmelighed, at det koster penge at holde hund.

Så selvfølgelig skal noget andet skæres væk, hvis man er småt bemidlet og vælger at få hund - Og det er en prioritering man selv har lavet og derfor selv må stå til ansvar for.

 

Ja... Hvis pengene smøgerne og hundemaden i stedet var sparet op, så var der til nogle ganske fine julegaver.

Og det har man jo så bare valgt det ene fra, hvis man ikke har pengene til begge dele.

 

Men i det øjeblik, at vi går ind og blander os i, hvad folk bruger deres penge til, så har vi overtrådt en grænse, der for mig ikke skal overtrædes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke at arbejdsløse og psykisk syge skal ligestilles (overhovedet), men jeg læste på et tidspunkt om et forsøg fra Norge. Det gik ud på at mennesker med psykiske lidelser, alt fra milde depressioner og til sværere lidelser, fik mulighed for at mødes 2 gange om ugen og gå tur med (egne eller andres) hunde. Undersøgelsen viste kæmpe fremgang hos disse mennesker, for med en hund i snor, blev det nemmere at kommunikere med andre mennesker - man mødtes lissom med hunden som fælles udgangspunkt.

 

Nu er jeg selv arbejdsløs, og ydmygelsen ved en opsigelse, og håbløsheden ved at gå hjemme, kan jeg forestille mig kan slå mange ud. Jeg ville da ikke være kommet så godt igennem uden min hund.

 

Så i virkeligheden burde hunde måske snart blive statsstøttede:-) Og så kunne man jo passende trække det fra lille Emils løn:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke at arbejdsløse og psykisk syge skal ligestilles (overhovedet), men jeg læste på et tidspunkt om et forsøg fra Norge. Det gik ud på at mennesker med psykiske lidelser, alt fra milde depressioner og til sværere lidelser, fik mulighed for at mødes 2 gange om ugen og gå tur med (egne eller andres) hunde. Undersøgelsen viste kæmpe fremgang hos disse mennesker, for med en hund i snor, blev det nemmere at kommunikere med andre mennesker - man mødtes lissom med hunden som fælles udgangspunkt.

 

Nu er jeg selv arbejdsløs, og ydmygelsen ved en opsigelse, og håbløsheden ved at gå hjemme, kan jeg forestille mig kan slå mange ud. Jeg ville da ikke være kommet så godt igennem uden min hund.

 

Så i virkeligheden burde hunde måske snart blive statsstøttede:-) Og så kunne man jo passende trække det fra lille Emils løn:mrgreen:

 

Jeg kan fortælle dig, at havde jeg ikke Luna, så havde jeg stadig siddet herhjemme og været indelukket og meget mere ensom og genert end jeg er nu. Luna har hjulpet mig SÅ meget, at det slet ikke kan beskrives.

 

Dem, der har mødt mig og kender mig, ville slet ikke kunne genkende mig, som jeg var før jeg fik Luna.

 

Jeg har aldrig snakket med så mange mennesker, som efter at jeg fik Luna:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle dig, at havde jeg ikke Luna, så havde jeg stadig siddet herhjemme og været indelukket og meget mere ensom og genert end jeg er nu. Luna har hjulpet mig SÅ meget, at det slet ikke kan beskrives.

 

Dem, der har mødt mig og kender mig, ville slet ikke kunne genkende mig, som jeg var før jeg fik Luna.

 

Jeg har aldrig snakket med så mange mennesker, som efter at jeg fik Luna:-D

 

Præcis! Jeg er egentlig heller ikke særlig social. Eller udemenneske. Men med hund mødes jeg glad og gerne med andre hundemennesker, og tilbringer hellere end gerne det meste af dagen udendørs med min vaps:-)

 

Man skal ALDRIG undervurdere hundes evner til at hele den menneskelige psyke:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Simon Emil og min bare ...:engel:

Mon ikke det her er affødt af de debatter og udsendelser der har været om fattige børn i DK? - Ekstrabladet knokler jo for at vi alle skal give et bidrag til de her fattige børn - sådan er det år for år.

 

Julen er IKKE gaver - Julen har forlængst mistet den betydning den engang havde - det er på tide politikere indser det i stedet for at kræve en Julelov på bordet, hvad nogle af dem har gjort :roll:.

 

At have hund giver så mange glæder det gør det også at have børn og det koster penge hver dag året rundt - vi har da selv siddet i trange kår engang, da vores drenge var små, men det løb alligevel rundt - vi holdt Jul med alt hvad dertil hører og drengene fik gaver - jeg lærte jo en fin fidus med at få pengene til at slå til - den fidus bruger jeg stadig så vi hvert år i december har 3-4000 ekstra at gøre med. Man kan hvis man vil uanset om det gælder børn eller hund

Redigeret af Beaglepack
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Præcis! Jeg er egentlig heller ikke særlig social. Eller udemenneske. Men med hund mødes jeg glad og gerne med andre hundemennesker, og tilbringer hellere end gerne det meste af dagen udendørs med min vaps:-)

 

Man skal ALDRIG undervurdere hundes evner til at hele den menneskelige psyke:hjerte:

 

Jeg er helt enig - begge mine sønner har autisme og vores hunde har spillet en meget stor rolle i forhold til dem og til at gøre dem mere uadvendte. De går med beaglerne - de træner med dem og på de her gå ture kommer de ofte i kontakt med andre og hvor det så er noget nemmere når der er en beagle i den anden ende

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at man ikke bør ANSKAFFE sig en hund, når man er arbejdsløs. Men derfra og så til at sige at man bør skille sig af med den :roll: det jo langt ude :stupid:

 

Men ellers er jeg altså lidt enig :genert: Mange er elendige til at håndtere deres penge...jeg er nok en af dem :mrsgreen: Dog er det ikke så slemt som det ha været, det viste sig at jeg havde rigeligt med penge til mad da jeg droppede colaen :slem: Men i rigtig mange år benægtede jeg, gik med skyklapper på for jeg ville da ikke af med colaen :lol: Nu hvor den er endegyldigt væk (vi nærmer os 12 mdrs mærket :pift:) så savner jeg den ikke, og der er væsentligt mere luft i budgettet til mad og dejligheds juleting og gaver til familien osv osv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han snakker som han har forstand til, Aldrig har jeg haft så meget indhold i min tilværelse som efter jeg fik mine hunde, jeg er villig til selv at undvære alt for at kunne give dem et godt hundeliv, de har virkelig givet mig en fantastisk omgangkreds og udendørs oplevelser jeg ellers ville have været foruden.

Jeg vil aldrig opgive mine hunde, heller ikke selvom jeg skulle blive arbejdsløs. Aldrig.

Min datter ville have været en meget ensom ung pige hvis ikke hun havde valgt at få en hund, nu har hun også en super dejlig omgangskreds og et godt udendørsliv, via hendes dejlige hund. og ja på kontanthjælp er pengene små, men hun prioterer hunden frem for alt.

Så ja det handler vel om hvad folk prioterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en svær debat at gå ind i, fordi det er rigtig svært at sige noget konkret om, når der er så mange på offentlige ydelser og rigtig mange forskellige tilfælde. Men helt overordnet vil jeg ikke mene, at det er folks egen skyld, hvis de ender på en offentlig ydelse og dermed ikke har så mange penge. Man vælger jo ikke at blive fyret eller at blive syg, så det er lidt malplaceret og respektløst sagt, synes jeg.

 

Omvendt kan jeg godt følge ham i, at hvis man ender på dagpenge eller lign., så må man ændre i sit budget, så der er råd til de ting, som man nu bare SKAL have. Så kommer det til at handle rigtig meget om prioriteringer. Vil man have bilen eller kan man nøjes med bussen, en cykel, en scooter eller andet? Vil man have sommerferien i Tyrkiet eller kan man nøjes med at være herhjemme og opleve ting? Vil/kan man have hund eller vil man hellere spare de penge på forsikring, foder, udstyr, evt. træning, dyrlægeregninger osv.?

 

Jeg vil give ham ret i, at man må skære de udgifter væk, som man vurderer, at man godt kan undvære. Og ja, gu er det da surt, men når man får mindre udbetalt, er det naturligt nok, at man ikke kan have råd til de ting, som man havde, da man havde sit job endnu, synes jeg.

 

Men han er også rigtig unuanceret, når han påstår, at det er vores egen skyld, hvis vi ikke har penge nok. Sådan er det jo ikke altid og det er jo bare dumt sagt. Der er f.eks. en, der kommenterer artiklen, som er delvist invalid og har sclerose og derfor ikke kan arbejde. Han kan bare heller ikke få pension, fordi han er under 40 - det giver absolut ingen mening og han er i mine øjne slet ikke selv skyld i hans situation. Og han er jo ikke den eneste, der står i stampe og bare ikke kommer videre, men bliver tvunget til at være på en eller anden offentligt ydelse, fordi han bare ikke kan andet.

 

Så... Jeg kan godt følge ham en lille bitte smule i det han siger, men han er også alt for sort/hvid til at jeg helt kan tage ham seriøst.

 

Og nu kom det her til at handle om en masse andet end hund :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen tvivl om at hunde er fantastiske til at hjælpe sin ejer. Det er der jo tydeligt mange der kan skrive under på herinde. Og selvfølgelig kan samfundet ikke, og skal ikke diktere hvad nogen mennesker bruger deres penge på.

 

Jeg er ikke fan af emil, men synes altså alligevel der er en mindre pointe i det han siger; som Beaglepack siger så fik hun penge til at slå til, sådan at der også var til børnene, så de har jo nok skåret ned andre steder.

Sådan som jeg læser det, handler dette om familier hvor man måske ikke lige altid sætter børnenes tarv over egne. Har man ikke råd til julegaver/tøj/ordentlig mad til sine børn, men ryger som en skorsten - ja så burde man i min optik overveje at droppe smøgerne.

Men dette er jo kun noget man kan skabe en debat om, og opfordre til. De fleste familier sætter jo forhåbentligt allerede børnenes tarv over egne.

 

Med ovenstående sagt, så skal det nævnes, at jeg synes der er forskel på at drikke mange colaer, købe elektronik til sig selv, ryge cigaretter og til det at have en hund. Har man en hund er det et levende væsen og så skal den naturligvis passes og have mad - færdig punktum. Og det er jo ikke nødvendigvis til gavn for hverken familien eller hunden at den bare skal omplaceres, så lige der synes jeg bestemt det hele falder fuldstændig igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle dig, at havde jeg ikke Luna, så havde jeg stadig siddet herhjemme og været indelukket og meget mere ensom og genert end jeg er nu. Luna har hjulpet mig SÅ meget, at det slet ikke kan beskrives.

 

Dem, der har mødt mig og kender mig, ville slet ikke kunne genkende mig, som jeg var før jeg fik Luna.

 

Jeg har aldrig snakket med så mange mennesker, som efter at jeg fik Luna:-D

Det kan jeg godt nikke genkendende til! Jeg har altid været genert og meget stille og undgik helst at snakke med fremmede mennesker. Temmelig asocial, faktisk :lol: Men ting glider bare meget nemmere, når man har en hund at gemme sig lidt bag - så man kan jo altid snakke lidt om den :engel: Og jeg synes også det smitter af på andre situationer :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der lige for tiden er rigtig mange politikere der udtaler sig om ting de ikke har den fjerneste forstand på.

Jeg er arbejdsløs med en kæreste på su. Vi tager os råd til at have hund og alle vores forsikringer, plus bil så han kan komme til sin uddannelse.

 

Cafeture

Biografture

Rejser

Restaurant

Byture

Fester

Nyt tøj

Frisør

Julegaver

Nye cykler

Reperation af computer

Blive gift

Få børn

 

Det er listen over ting vi gerne ville, men simpelthen ikke har råd til. Vi sparer alt hvad vi kan og det er ved at ødelægge vores forhold at vi hver måned skal flytte rundt på penge for at betale regninger. Hele vores liv er sat på standby og vi har virkelig begge gjort alt hvad vi kunne for at få job. Jeg ryger på kontanthjælp til marts og så har vi endnu mindre. Hvis ikke jeg måtte have min hund ville jeg gå helt ned med flaget. Hun er grunden til at jeg står op og føler at hverdagen trods alt er noget ved. Jeg kan ikke leve uden hende og en snoldet lille dreng med slikhår og fimsestemme skal ikke begynde at diktere hvordan jeg skal leve mit liv. Det afgør jeg sgu selv.

Alle har lov til at have hund hvis de har hjertet og kan finde pengene til det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da også sagtens se at hvis man både ryger og drikker, så kunne der frigøres en del penge på budgettet ved at holde op - og man ville måske oven i købet blive en mere nærværende forælder. På den anden side er det dybt stressende at være fattig, og jeg kan godt forstå at folk må dulme nerverne på den ene eller anden måde - det er f.eks. en af årsagerne til at jeg har hunde.

 

Kan alligevel godt blive lidt harm når selvfede rødvinsdrankere sidder på facebook og udtaler sig om at kontanthjælpsmodtagere ingen hobbies eller laster må have. Som Anne1979 skrev - skal samfundet bestemme hvad folk bruger deres penge til?

 

Kan heller ikke forstå at man kan tage anstød af at arbejdsløse har internet og smartphone - prøv at søge job uden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...