Hop til indhold

PACK-BONDING


Gæst Sally's mor
 Share

Recommended Posts

Jeg tror mere på almindelig, god og kærlig omgang (som man ville bruge til sine børn) er langt bedre end alverdens gode råd fra "smarte" (nogle gange selvlærte) "hunde bedre vidende" personer.

 

Jeg aner ikke en disse om pack bonding - men mit råd er at finde den metode der passer dig bedst - det har jo vist sig at være bedst i mit eget tilfælde.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes der er nogle ting der er blevet blandet sammen i denne tråd.

Hvis jeg kom med min 8 måneder gamle, totalt indkalds-døve terrier og så Lise med sine 3 store hunde, løse, men fuldstændig under kontrol (som hun har beskrevet i en af sine artikler), ville jeg have bevis nok for at hun vidste hvordan man træner indkald. Jeg ville være ret ligeglad med om hun brugte pendulering, urter, eller noget helt tredje til at lære hunden indkaldet. Hvor mange LP-titler hun havde, ville være ligegyldigt, jeg har set en del lydighedshunde, der kaster sig ud af bilen, uden at vente på at få lov. Jeg tror langt de fleste hundeejere er ligeglade med metode, hvis bare det virker og det ikke strider mod deres grundholdning til det at have hund.

Når man melder ud at alle andre er idioter eller plattenslagere og at man selv har opfundet metoden (igen baseret på Lises artikler), så synes jeg imidlertid at man må komme på banen og ikke bare påstå, men også godtgøre, at man har ret.

Der er intet i vejen med at være en dygtig træner, der måske er en form for "naturtalent" og som følger sin intuition, men når man synes at man kan tillade sig at kaste med så meget mudder, så vil jeg rigtig gerne se dokumentation.

Den meget nedladende tone i mange af artiklerne, får måske mine nakkehår til at stritte mere end der er grund til. Jeg er oprigtigt nysgerrig i forhold til pack bonding, men det er meget svært at finde reel information.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kom med min 8 måneder gamle, totalt indkalds-døve terrier og så Lise med sine 3 store hunde, løse, men fuldstændig under kontrol (som hun har beskrevet i en af sine artikler), ville jeg have bevis nok for at hun vidste hvordan man træner indkald.

Jeg forstår godt, hvad du mener, men sammenligningen havde været lidt bedre, om der var tale om, at Lise i stedet havde haft tre 8 måneder gamle terriere, som kunne være løse og under fuld kontrol. :shock:

 

Som du ved heller ikke jeg, hvad hendes pack bonding-metode går ud på og jeg ønsker ikke at kaste med mudder eller andre sager, men det kunne være spændende at læse om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt, hvad du mener, men sammenligningen havde været lidt bedre, om der var tale om, at Lise i stedet havde haft tre 8 måneder gamle terriere, som kunne være løse og under fuld kontrol. :shock:

 

Som du ved heller ikke jeg, hvad hendes pack bonding-metode går ud på og jeg ønsker ikke at kaste med mudder eller andre sager, men det kunne være spændende at læse om.

 

Du tager det lidt ud af sammenhængen;-) Det var i modsætning til at have vundet lydighedkonkurrencer. Jeg vil påstå at alle hunde kan lære at lave et LP1-indkald (for nogle ville det tage længere tid end for andre, men alligevel); meget sværere at have et 100% stabilt indkald i en skov.

Tre terriere på 8 måneder i det samme hus:shock:

Mudderkastningen kommer fra Lise (er min påstand, efter at have læst en del af hendes artikler)

Redigeret af luciente
Ps
Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg skam ikke, jeg vil bare mene at ignorering ikke er "normal hundeadfærd" i en møde-situation. Altså jeg taler ikke om at man har en hund der ikke opsøger eller lader opmærksomhed falde på andre hunde. Men hvis min hund kommer tromlende over til din hund, så vil jeg da hellere have at den afviser, fremfor at ignorerer. Afvisning er i mine øjne et tydeligt sprog for hunde, jeg tror ikke mange hunde er specielt erfarende i hvordan de skal takle en hund der ignorerer dem. Og derfor tror jeg der kan opstå problemer.

 

(F.eks. ved jeg at hvis Dexter ignorere Penny, så fortsætter hun jo i længere tid end hvis han med det samme siger: Smut pomfrit).

 

Jeg taler altså ikke om noget unaturligt, underkuet eller sært, men om hvad der er "normalen" f.eks. i en hundeskov, og hvordan man minimere risikoen for slagssmål f.eks. Jeg har ingen erfaring med "ignorerende hunde", jeg synes det er yderst sjældent jeg har mødt dem. Dog har jeg jo så fundet ud af at Penny til dels er, eller i hvert fald kan blive den type hund, og derfor er det jo interessant, for når jeg observere mine to hunde i hundeskoven ser jeg jo at Dexters hundesprog er langt bedre/mere fredeligt end Pennys, som præsterede at knurre af andre hunde, når hun blev generet i hendes "enlige snuseri", en adfærd jeg finder "unormal", omend naturlig.

 

Husk normal- begrebet altid er individuelt, hvad jeg finder normalt hos hunde er jo oftest defineret udfra hvad mine oplevelser selv er. Det betyder ikke at fordi jeg ikke finder det normalt, så er det forkert.

Jeg oplever det modsatte med Bobo :-D Hvis en hund ignorerer ham, er han meget nemmere at få med forbi end hvis den giver ham opmærksomhed. Så er det jo meget sjovere at følges med mig, når hunden alligevel ikke gider lege :mrgreen:

Omvendt ville han nok osse skride, hvis en hund knurrede af ham. Det har cirka samme effekt. Så det er måske meget individuelt :vedikke:

 

Måske er det osse fordi Dexter og Penny kender hinanden og hun derfor ved hvad hun kan tillade sig overfor ham :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun læst brudstykker af den her tråd - men jeg er så en af dem som har været facineret af hende "fennelldamen" som hun kaldes i visse passager. Fennell har bidraget med visse ting til min hundeopdragelse (eller hvad man nu skal kalde det) - jeg er dog som tiden er gået blevet mere og mere doven på det område - sagt sådan at jeg forsøger at omgås mine hunde på en helt almindelig måde, hvor de indgår i en slags "samarbejde" ligesom man nok også ville gøre med sine børn.

 

Ingen af mine hunde spiser efter mig - ingen af mine hunde går sidst ud af døren - ingen af mine hunde bliver stuvet af vejen når jeg kommer ind af døren, men får altid et "hej hej" hvorefter de nogle gange kommer og hilser på, andre gange er de bedøvende ligeglade om mor kommer ind af døren. Darwin har jeg faktisk ikke trænet med på samme måde som jeg gjorde med Oscar - og alligevel er han den af mine beagler, der kan mest - han er kanon lydig i alle retninger, men det har jeg ikke lært ham, sådan er han bare.

Faktisk var det Darwin der fik mine øjne op for al det her hunde træneri og i stedet har jeg koncentreret mig mere om hvordan hver hund "snakkede". Charlie (den ældste) bliver til en total saltstøtte, når de andre også fremmede hunde fiser rundt om ham - han gider det bare ikke - men sætter sig med rumpen til og bliver til en saltstøtte der intet hører eller ser. Oscar har et rigtig godt "sige fra sprog" - det er også selvlært - han har en bestemt måde at knurre på - lige vise han har tænder i munden og så fiser de andre hunde af. Darwin er mere optaget af alle de dejlige dufte når han er ude og gider ikke rigtig andre hunde. Så grundlæggende er min opdragelse og træning, af mine beagler egentlig ikke en pind værd, for beaglernes personligheder spiller en ret væsentlig rolle.

Jeg tror mere på almindelig, god og kærlig omgang (som man ville bruge til sine børn) er langt bedre end alverdens gode råd fra "smarte" (nogle gange selvlærte) "hunde bedre vidende" personer.

 

Jeg aner ikke en disse om pack bonding - men mit råd er at finde den metode der passer dig bedst - det har jo vist sig at være bedst i mit eget tilfælde.

Jeg kunne ikke være mere enig :-D Man skal bruge det man kan fra de metoder man støder på og så ellers se bort fra hvad de metoder kaldes - og det man ikke kan bruge, skal man bare glemme :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Du tager det lidt ud af sammenhængen;-) Det var i modsætning til at have vundet lydighedkonkurrencer. Jeg vil påstå at alle hunde kan lære at lave et LP1-indkald (for nogle ville det tage længere tid end for andre, men alligevel); meget sværere at have et 100% stabilt indkald i en skov.

Det er nemlig lige præcis, hvad det er. Jeg er helt enig.

 

Tre terriere på 8 måneder i det samme hus:shock:

Jæs. Jeg ville betakke mig, skønt jeg elsker terriersindet.

 

Mudderkastningen kommer fra Lise (er min påstand, efter at have læst en del af hendes artikler)

Jeg misforstod dig. Undskyld. Og igen er jeg aldeles og fuldt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver du godt nok velopdragende, men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved hvor sundt (og normalt) det rent faktisk er, og i hvor stor en grad disse "pack bondings" hunde skal ignorere andre hunde.

 

Nu har jeg jo som sagt en hund som er naturligt til det her pack bonding; Til gengæld er det tydeligt at hendes kropssprog virker langt mere provokerende på andre hunde! Min meget udadgående hund, har det bedste sprog jeg længe har set, og han har aldrig været i slagsmål, selvom han da har mødt sure hunde, så forstår han altid at "begå sig". Og er det ikke det vi gerne vil arbejde efter? Altså en blanding af en hund der forstår at møde de andre hunde, på deres niveau, men stadig ikke fravælge flokken...

 

Jeg er ikke helt klar over hvordan du sætter lighedstegn mellem velopdragne hunde og deres velfungerethed, fordi de har lært at ignorere andre hunde?

 

Og den sætning jeg har markeret er sikkert det du arbejder efter, men er bestemt ikke det alle arbejder efter. Jeg gør ihvertfald ikke.

Jeg træner efter at mine hunde kan begå sig mellem andre hunde i lang line i fuld kontrol, uden at tage kontakt til dem og holde sit fokus på mig.

 

Det er jo ikke fordi at "pack bonding-hundene", som du kalder dem, ikke må hilse på andre hunde eller lege med andre hunde. Men er man i en træningssituation, så handler en stor del af træningen om at hundene har fokus på føreren, mens den føres i min. 7 meter line på en træningsplads mellem andre hunde - med alle de forstyrrelser involveret, som kan opstå, når der er 10-15 hunde der træner samme sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt klar over hvordan du sætter lighedstegn mellem velopdragne hunde og deres velfungerethed, fordi de har lært at ignorere andre hunde?

 

Og den sætning jeg har markeret er sikkert det du arbejder efter, men er bestemt ikke det alle arbejder efter. Jeg gør ihvertfald ikke.

Jeg træner efter at mine hunde kan begå sig mellem andre hunde i lang line i fuld kontrol, uden at tage kontakt til dem og holde sit fokus på mig.

 

Det er jo ikke fordi at "pack bonding-hundene", som du kalder dem, ikke må hilse på andre hunde eller lege med andre hunde. Men er man i en træningssituation, så handler en stor del af træningen om at hundene har fokus på føreren, mens den føres i min. 7 meter line på en træningsplads mellem andre hunde - med alle de forstyrrelser involveret, som kan opstå, når der er 10-15 hunde der træner samme sted.

 

Men det er bare ikke min opfattelse af "pack bonding", og jeg tror det er der problemet opstår... Jeg ser det nemlig ikke decideret som noget "trænings noget" udelukkende, men en hel form for "tilgangsmåde" til sine hunde, og det er der mine spørgsmål skal sættes. Jeg tror da alle ønsker fokus på ejeren under en trænings seance, men det har jo i mine øjne intet med "pack bonding" at gøre (For hvor er kæresten/manden, hund nr. 2 eller datteren henne?). Pack bonding betyder i mine øjne, og den måde jeg læser det på at ens hunde har nok i den flok de lever de, og at de skal trænes til at alle andre er "ligegyldige" (groft sagt).

 

Hvis det skal være træner/hund der skal være fokus imellem, er vi jo ikke bare inde i at vi skal stoppe et begreb på noget som har et så enkelt begreb som "kontakt" ?

 

Så er vi over i at vi ikke må give vores hund "kommandoer" vi skal give dem "signaler", vores hunde er ikke bange; De viser dæmpende signaler, vores hunde er ikke dominerende, de er uopdraget... Så skal kontakt så til at hedde pack bonding?

 

Det jeg snakker om er en FLOK, og hvordan hundeflokken reagere f.eks. i en park med andre hunde. Mine hunde skal bestemt ikke bare ignorere alt og alle, jeg vil 100% hellere have imødekommende velfungerende hunde, som tager imod indkommende hilsende, fremfor blot at ignorere dem, og eventuelt ende ud med trælse episoder.

 

Men som du forklarer det så snes jeg bare pack bonding er noget vaske ægte bavl, ærlig talt... Det er jo "bare" kontakt på trænings pladsen, og det alle vil have er det ikke? Der er da så vidt jeg ved ingen der synes det er fantastisk at når de skal træne indkald, så render deres hund lige en runde og hilser på alle de andre hunde, eller når man skal lave agility så skal den lige ud og hilse på en ude ved sidelinien.. Nej når der trænes så SKAL alle hunde da lærer at ignorere andre hunde, mennesker, biler, cykler, ja ALT, det er da det vi træner for at de ikke bliver fanget af en løssluppen boldt, eller lignende... Det synes jeg da er logisk, og at folk har genopfundet den dybe tallerken, og nu kalder det pack bonding, kan jeg da kun grine af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt, hvad du mener, men sammenligningen havde været lidt bedre, om der var tale om, at Lise i stedet havde haft tre 8 måneder gamle terriere, som kunne være løse og under fuld kontrol. :shock:

 

Som du ved heller ikke jeg, hvad hendes pack bonding-metode går ud på og jeg ønsker ikke at kaste med mudder eller andre sager, men det kunne være spændende at læse om.

 

LOL, jeg har prøvet en pinscher og det var rigeligt. 3 terrier på en gang. PUHA

 

Jeg er ikke helt klar over hvordan du sætter lighedstegn mellem velopdragne hunde og deres velfungerethed, fordi de har lært at ignorere andre hunde?

 

Og den sætning jeg har markeret er sikkert det du arbejder efter, men er bestemt ikke det alle arbejder efter. Jeg gør ihvertfald ikke.

Jeg træner efter at mine hunde kan begå sig mellem andre hunde i lang line i fuld kontrol, uden at tage kontakt til dem og holde sit fokus på mig.

 

Det er jo ikke fordi at "pack bonding-hundene", som du kalder dem, ikke må hilse på andre hunde eller lege med andre hunde. Men er man i en træningssituation, så handler en stor del af træningen om at hundene har fokus på føreren, mens den føres i min. 7 meter line på en træningsplads mellem andre hunde - med alle de forstyrrelser involveret, som kan opstå, når der er 10-15 hunde der træner samme sted.

 

Vi træner ikke målrettet efter at kunne have hundene løse herude, men på de fleste hold kan de efter kort tid træne en hel time uden bånd på hundene, jeg bliver altid vildt glad og imponeret, når jeg er noget tid kigger på et hvalpehold og ved et tilfælde opdager at alle er løse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner ikke målrettet efter at kunne have hundene løse herude, men på de fleste hold kan de efter kort tid træne en hel time uden bånd på hundene, jeg bliver altid vildt glad og imponeret, når jeg er noget tid kigger på et hvalpehold og ved et tilfælde opdager at alle er løse.

Pas på med det, for det ville du også kunne se hvis der blev trænet med f.eks. elhalsbånd. Jeg synes at man altid skal spørge sig selv hvordan en hund eller et barn er blevet ekstrem dygtig til et eller andet, før man falder på halen af beundring, for ofte ligger der nogle knap så rare metoder bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på med det, for det ville du også kunne se hvis der blev trænet med f.eks. elhalsbånd. Jeg synes at man altid skal spørge sig selv hvordan en hund eller et barn er blevet ekstrem dygtig til et eller andet, før man falder på halen af beundring, for ofte ligger der nogle knap så rare metoder bag.

 

Lol. Det er mine helt egne hvalpehold, og sidst jeg kigget efter var vi ikke i stødet pga. strøm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke fordi at "pack bonding-hundene", som du kalder dem, ikke må hilse på andre hunde eller lege med andre hunde. Men er man i en træningssituation, så handler en stor del af træningen om at hundene har fokus på føreren, mens den føres i min. 7 meter line på en træningsplads mellem andre hunde - med alle de forstyrrelser involveret, som kan opstå, når der er 10-15 hunde der træner samme sted.

 

Dejligt der er nogen som vil forklare :5up:

 

Når du skriver: "den føres i min. 7 meter line på en træningsplads mellem andre hunde" hvordan ser det så ud? Jeg mener, hvis hunden er ude i 7m line, kan jeg ikke se for mig hvordan man kan "føre" den, da dette i mine øjne betyder at jeg går forrest, åh, det er måske det der menes? At ejer går forrest med hunden i 7m line efter sig og så skal den følge med uanset forstyrrelser?

 

Hvor tæt tilstræbes det at hundene skal kunne passere hinanden?

 

Hvordan får man den ønskede kontakt efter "pack-bonding" systemet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Dejligt der er nogen som vil forklare :5up:

 

Når du skriver: "den føres i min. 7 meter line på en træningsplads mellem andre hunde" hvordan ser det så ud? Jeg mener, hvis hunden er ude i 7m line, kan jeg ikke se for mig hvordan man kan "føre" den, da dette i mine øjne betyder at jeg går forrest, åh, det er måske det der menes? At ejer går forrest med hunden i 7m line efter sig og så skal den følge med uanset forstyrrelser?

 

Hvor tæt tilstræbes det at hundene skal kunne passere hinanden?

 

Hvordan får man den ønskede kontakt efter "pack-bonding" systemet?

 

Som jeg netop har forstået princippet i pack-bonding og forstået på vores hunds tidligere ejer, så går hunden flere meter foran ejeren, både under trænings-timer som under alm gåture. Det er det vi bl.a ikke har kunne stå indenfor, når man bor i byen og har børn som også skal kunne gå med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begynder mere og mere at overveje at tilmelde mig på SOR, simpelthen bare for at få tilfredsstillet efterhånden flere års nysgerrighed :blink:

 

Hvad angår hendes mangel på resultater med egne hunde, så ville det på ingen måde være noget der talte hos mig. Min allerførste træner valgte jeg udfra de resultater hun havde opnået med egne hunde, og det viste sig så desværre at disse resultater var opnået på en yderst brutal måde som jeg overhovedet ikke kunne stå inde for, så jeg er holdt op med at bruge resultater som målestok for et træningssted er noget for mig :genert:

 

 

I stedet bruger jeg i stedet "mund til mund" metoden, og det er netop her at det er totalt umuligt at få oplyst noget konkret om SOR, og dette er så grunden at jeg på trods af overvejelser aldrig er endt med at træne der :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg netop har forstået princippet i pack-bonding og forstået på vores hunds tidligere ejer' date=' så går hunden flere meter foran ejeren, både under trænings-timer som under alm gåture. Det er det vi bl.a ikke har kunne stå indenfor, når man bor i byen og har børn som også skal kunne gå med hunden.[/quote']

 

Man kan sagtens pille en uhensigtsmæssig ting ud og alligevel bruge ideologien.

 

Selv opdrager jeg efter ideologien bag pack-bonding (så vidt jeg har kunne læse mig til) men med kun ganske få absolutter og utroligt mange variabler. Pelle kan både gå foran og bag mig samt på siden afhængig af hvad jeg beder ham om.

 

Jeg håber at de som har erfaringer med træning efter SOR's pb principper kommer på banen og fortæller lidt, det er vel ikke ligefrem en forretningshemmelighed :-)

 

Jeg begynder mere og mere at overveje at tilmelde mig på SOR, simpelthen bare for at få tilfredsstillet efterhånden flere års nysgerrighed

 

Hvad angår hendes mangel på resultater med egne hunde, så ville det på ingen måde være noget der talte hos mig. Min allerførste træner valgte jeg udfra de resultater hun havde opnået med egne hunde, og det viste sig så desværre at disse resultater var opnået på en yderst brutal måde som jeg overhovedet ikke kunne stå inde for, så jeg er holdt op med at bruge resultater som målestok for et træningssted er noget for mig

 

I stedet bruger jeg i stedet "mund til mund" metoden, og det er netop her at det er totalt umuligt at få oplyst noget konkret om SOR, og dette er så grunden at jeg på trods af overvejelser aldrig er endt med at træne der

 

Jeg kaster ikke penge efter noget jeg ikke tilnærmelsesvis kan gennemskue, men tag afsted og fortæl så os andre hvad der gemmer sig bag pb :-D

 

Du kan også spørge Mulline, hun og Pman har haft trænet der

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begynder mere og mere at overveje at tilmelde mig på SOR, simpelthen bare for at få tilfredsstillet efterhånden flere års nysgerrighed :blink:

 

Hvad angår hendes mangel på resultater med egne hunde, så ville det på ingen måde være noget der talte hos mig. Min allerførste træner valgte jeg udfra de resultater hun havde opnået med egne hunde, og det viste sig så desværre at disse resultater var opnået på en yderst brutal måde som jeg overhovedet ikke kunne stå inde for, så jeg er holdt op med at bruge resultater som målestok for et træningssted er noget for mig :genert:

 

 

I stedet bruger jeg i stedet "mund til mund" metoden, og det er netop her at det er totalt umuligt at få oplyst noget konkret om SOR, og dette er så grunden at jeg på trods af overvejelser aldrig er endt med at træne der :vedikke:

Ja tak:-D og så nogle gode beskrivelser. De der halve historier kan man ikke bruge til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begynder mere og mere at overveje at tilmelde mig på SOR, simpelthen bare for at få tilfredsstillet efterhånden flere års nysgerrighed :blink:

 

Hvad angår hendes mangel på resultater med egne hunde, så ville det på ingen måde være noget der talte hos mig. Min allerførste træner valgte jeg udfra de resultater hun havde opnået med egne hunde, og det viste sig så desværre at disse resultater var opnået på en yderst brutal måde som jeg overhovedet ikke kunne stå inde for, så jeg er holdt op med at bruge resultater som målestok for et træningssted er noget for mig :genert:

 

 

I stedet bruger jeg i stedet "mund til mund" metoden, og det er netop her at det er totalt umuligt at få oplyst noget konkret om SOR, og dette er så grunden at jeg på trods af overvejelser aldrig er endt med at træne der :vedikke:

 

Fordi hvis du har snakket med nogle der træner der eller har gjort, så vil de ikke fortælle om de er glade for det eller ej?

 

Min anbefaling må du godt få, jeg har kommet på træningspladsen gennem en del år efterhånden. Jeg følger ikke træningen slavisk men er der med mine hvalpe og unge hunde fordi jeg finder inspiration i undervisningen og fordi rammerne giver plads til forskellighed og de andre deltagere kan bruges som "forstyrrende elementer". Jeg kan godt li' Lises raceforståelse og evne til at arbejde med de forskellige typer.

 

Jeg kan ikke give en udførlig beskrivelse af "metoden" for jeg oplever ikke træningen som noget fuldkommen ensrettet eller småreligiøst, eller omtaler de deltagende hunde som "packbondinghunde", jeg træner bare et sted jeg synes giver mening og mere lægger jeg ikke i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi hvis du har snakket med nogle der træner der eller har gjort, så vil de ikke fortælle om de er glade for det eller ej?

 

Min anbefaling må du godt få, jeg har kommet på træningspladsen gennem en del år efterhånden. Jeg følger ikke træningen slavisk men er der med mine hvalpe og unge hunde fordi jeg finder inspiration i undervisningen og fordi rammerne giver plads til forskellighed og de andre deltagere kan bruges som "forstyrrende elementer". Jeg kan godt li' Lises raceforståelse og evne til at arbejde med de forskellige typer.

 

Jeg kan ikke give en udførlig beskrivelse af "metoden" for jeg oplever ikke træningen som noget fuldkommen ensrettet eller småreligiøst, eller omtaler de deltagende hunde som "packbondinghunde", jeg træner bare et sted jeg synes giver mening og mere lægger jeg ikke i det.

Og det er fint, men der er vel noget før "småreligiøsitet"? En eller anden for for systematik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså.. Jeg har fået et kursus på Sorø i julegave og vi starter i næste weekend.. Jeg synes også det lyder tiltalende med en "træningsmetode", som gælder i den daglige omgang med hunden.. Samtidig synes jeg også at Jan Fennell har nogle gode pointer, som virker mere logiske for mig - og Luna - end eksempelvis i DCH, hvor vi også træner.. Nu giver vi det et forsøg.. Og så tager vi det med os, som vi kan bruge. Hvilket også gælder i DCH ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er fint, men der er vel noget før "småreligiøsitet"? En eller anden for for systematik?

 

Sikkert, og hvis træningsmetoder generelt havde min interesse ville jeg sikkert osse være mere bevidst om "systematikken".

Jeg træner bare, får gode redskaber med hjem, kan se på egne og andres hunde at det virker og føler at rammerne for træningen giver tryghed for de deltagende hunde. Filosofi og analyse lader jeg andre om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...