Hop til indhold

PACK-BONDING


Gæst Sally's mor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli
Jeg husker et par HFere, der var varme fortalere for skolen, og nogle der ikke var. Jeg er også totalt nysgerrig.

 

Os mig.....

 

Læser i hvertfald at hun generelt har et horn i siden på Irene Jarnved, at hun brokker sig meget over andre hundeejeres manglende evne til at begå sig, at hun sammenligner Cesar Milan med ringtræning og udstillinger i DKK - Osv.

 

Men stort set intet om hvordan dælen hun egentlig selv gør.

Så man er nok nød til at møde op og se det, for at få en forståelse for hvad ideologien udmynter sig i, i praksis.

 

For ideologien er god nok!

Jeg mangler bare lige det praktiske og håber nogle kan komme på banen med praktiske eksempler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Os mig.....

 

Læser i hvertfald at hun generelt har et horn i siden på Irene Jarnved, at hun brokker sig meget over andre hundeejeres manglende evne til at begå sig, at hun sammenligner Cesar Milan med ringtræning og udstillinger i DKK - Osv.

 

Men stort set intet om hvordan dælen hun egentlig selv gør.

Så man er nok nød til at møde op og se det, for at få en forståelse for hvad ideologien udmynter sig i, i praksis.

 

For ideologien er god nok!

Jeg mangler bare lige det praktiske og håber nogle kan komme på banen med praktiske eksempler.

 

Nu bliver jeg jo nød til at læse hjemmesiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad egentlig godt overvære træningen derude.

 

For når jeg læser hvad ideologien går ud på, så lyder det alt sammen så godt og rigtigt.

Der er jo nok lidt smålangt for dig at køre. :cool:

 

Det er muligt, at jeg tager fejl, men så vidt jeg er orienteret, så har Lise ikke nået noget selv, som er værd at tale om. Og så synes jeg personligt, at det bliver en anelse problematisk, hvis man skal have hundeskole og træne andre?

 

Men det er så bare min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Der er jo nok lidt smålangt for dig at køre. :cool:

 

Det er muligt, at jeg tager fejl, men så vidt jeg er orienteret, så har Lise ikke nået noget selv, som er værd at tale om. Og så synes jeg personligt, at det bliver en anelse problematisk, hvis man skal have hundeskole og træne andre?

 

Men det er så bare min mening.

 

Tja.... Hun fortæller da på sin hjemmeside om hendes hunde der ignorere andre hunde og som altid bliver i hendes nærhed og er velopdragne.

 

Men derudover, så står der godt nok ikke noget om hvilke resultater hun har fået indenfor hundesport.

Tror dog hun fokusere mest på familiehundetræning og så er det jo fint nok at kunne gå foran og selv have velopdragne hunde.

 

Men hun må jo kunne noget på konkurrencesiden også, for hun skriver selv, at man jo må kunne forvente at den træner man betaler for træningen, selv kan det med egen hund, som man betaler dem for at lære en.

Og siden hun underviser i LP færdighederne, så må hun jo have gået nogle pæne LP programmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo nok lidt smålangt for dig at køre. :cool:

 

Det er muligt, at jeg tager fejl, men så vidt jeg er orienteret, så har Lise ikke nået noget selv, som er værd at tale om. Og så synes jeg personligt, at det bliver en anelse problematisk, hvis man skal have hundeskole og træne andre?

 

Men det er så bare min mening.

 

Sjov jeg har ellers lige læst på hendes hjemmeside. SOR Hundeskole nederst at man kun skal have tiltro til folk der selv kan.

 

Jeg håber du har god tid:-D Der er en del meget sarkastiske artikler der omhandler (alle) andres uduelighed, men meget lidt om hvordan man så kan gøre.

 

Jeg tror faktisk ikke hende Lise og jeg falder langt fra hinanden sådan i træningsmetoder, men jeg håber dog ikke at jeg udtrykker mig så tydeligt om alle andre.

 

Hun har en mening om alt, ligesom jeg LOL, jeg skriver det bare andre steder en på min hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Sjov jeg har ellers lige læst på hendes hjemmeside. SOR Hundeskole nederst at man kun skal have tiltro til folk der selv kan.

 

 

 

Jeg tror faktisk ikke hende Lise og jeg falder langt fra hinanden sådan i træningsmetoder, men jeg håber dog ikke at jeg udtrykker mig så tydeligt om alle andre.

 

Hun har en mening om alt, ligesom jeg LOL, jeg skriver det bare andre steder en på min hjemmeside.

 

Det er ganske fair at være kritisk overfor andre.

 

Men jeg håber dælme du er bedre til at beskrive dine alternativer, fremfor bare at kalde andre sådan lidt smådumme mellem linjerne.

 

Jeg må indrømme, at det indtryk jeg får ikke er positivt.

Når man har mere travlt med at kritisere andre, end at fortælle om det gode man selv har at byde på, så bliver jeg lidt... Tja, skeptisk. :vedikke:

 

Men når du nu tror i minder om hinanden træningsmæssigt - Kan du så ikke uddybe lidt?

Har du en ide om hvad dælen det går ud på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor

Min grund til spørgsmålet om Pack-bonding er fordi de tidligere ejere efter sigende har trænet Sally, udfra principperne i Pack-bonding og jeg syntes ikke der er megen hjælp at hente på hjemmesiden. :hmm:

 

Vores tidligere hund gik jeg til alm. lydighedstræning og det fungere fint, og da det er mit kendskab til trænings-metoder er det dermed også dem jeg nu gøre brug af over for Sally.

Der er dog en af de ting hun har lært via pack-bonding jeg/vi har været nødt til at ændre radikalt, og det er det med at gå tur i laaaaang line, idet det ikke er hensigtsmæssigt når man bor inde midt i byen og når vores de store børn også gerne skal kunne gå tur med hende. :vuf:

 

Så nu er hun ved at lærer at gå tur i kort snor, på venstre side og hvor der er indlagt frikvartere, så man også kan få sniflet af hjertens lyst. Og må sige det går egentlig forbavsende godt, hun er meget lydhør, god at få øjenkontakt med og virker lærevillig. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov jeg har ellers lige læst på hendes hjemmeside. SOR Hundeskole nederst at man kun skal have tiltro til folk der selv kan.

 

 

 

Jeg tror faktisk ikke hende Lise og jeg falder langt fra hinanden sådan i træningsmetoder, men jeg håber dog ikke at jeg udtrykker mig så tydeligt om alle andre.

 

Hun har en mening om alt, ligesom jeg LOL, jeg skriver det bare andre steder en på min hjemmeside.

Spændende;hvor skriver du da henne?:engel:

Jeg har det som miss_menelli: kom dog på banen med dine egne fortræffelige råd, i stedet for at nedgøre alle andre trænere og adfærdsbehandlere i en stor pærevælling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men derudover, så står der godt nok ikke noget om hvilke resultater hun har fået indenfor hundesport.

Jeg ved, at hun for år tilbage havde planer om at træne PH med sin ene hund og IPO med den anden. Begge måtte ret tidligt trækkes ud, idet de havde hofteproblemer, så vidt jeg erindrer.

 

Men hun må jo kunne noget på konkurrencesiden også, for hun skriver selv, at man jo må kunne forvente at den træner man betaler for træningen, selv kan det med egen hund, som man betaler dem for at lære en. Og siden hun underviser i LP færdighederne, så må hun jo have gået nogle pæne LP programmer.

For små 5 år siden eller deromkring var hun vist oppe i en lp1.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, så har jeg lært noget nyt i dag... Når hunden ikke kommer på indkald og man derfor forsøger at gøre sig interessant for hunden - så vil hunden med tiden overtage lederskabet... Og man vil selv blive reduceret til en hvalp... Aha :mrgreen:

 

Neeeeeej, Therese! Du misforstår! Hvis hunden ikke kommer når du kalder, overtager den lederskabet INDTIL du pisser på den:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Forkert udtryk. Vi har nok de samme meninger om de fleste ting. Balder etc

 

Luciente; skriver til rette vedkommende. Da jeg f.eks i efteråret var utilfreds med overholdelsen af de etiske retningslinjer til landsholdet, skrev jeg til landsholdsledelsen og til bestyrelsen i DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været tilskuer til det pack bonding, helt uden jeg har styr på begreber og navne og fancy teorier, så var det fuldstændigt mod alt jeg går ind for (selvom jeg engang har trænet med kvælerhalsbånd og uden guffer, synes jeg det var værre, mere mentalt dominans over hunden end fysisk).

 

Vil du fortælle lidt om det?

 

Nu var det mig der bragte et uddrag af SOR's hjemmeside, men det var for tekstens skyld og ikke for at tale grimt om stedet.

Jeg har kun læst få af artiklerne fordi jeg biver meget træt af tonen, så der står jeg af. Selve ideologien, som var den jeg kopierede ind, synes jeg er god

 

Selvom jeg dog giver hende ret i, at indkald er en meget overset øvelse på mange træningshold.

 

Det kan tendere ordkløveri, men for mig vil indkald kun være en øvelse, når den udføres formelt efter et konkurrenceprogram, ellers er indkald en rutine som er indarbejdet gennem opdragelsen i opvæksten, men bortset fra det, så har jeg endnu ikke oplevet et lydighedstræningshold uden der var lagt pænt stor vægt på netop indkaldet..

 

Men her er jeg lodret uenig:

 

Hvis din hund ikke kommer, når du kalder på den, og den ellers kender sit navn,

når du står med en godbid i hånden – ja, så er der kun én ting galt – dit

lederskab.

 

Ups, det lyder som en Fennellting

 

 

Jeg husker et par HFere, der var varme fortalere for skolen, og nogle der ikke var. Jeg er også totalt nysgerrig.

 

Man bliver jo nysgerrig når der kun lige løftes en flig af noget :-)

 

Min grund til spørgsmålet om Pack-bonding er fordi de tidligere ejere efter sigende har trænet Sally' date=' udfra principperne i Pack-bonding og jeg syntes ikke der er megen hjælp at hente på hjemmesiden. :hmm:[/quote']

 

Er der ikke mulighed for at spørge dem, hvad de har trænet og hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor

Er der ikke mulighed for at spørge dem, hvad de har trænet og hvordan?

 

De har kun omtalt at de trænede efter pack-bonding metoden og sendte også link til SOR hjemmeside, men da jeg pt aldrig havde hørt om Pack-bonding valgte jeg at slå en tråd op herinde, i håb om måske at blive bare lidt klogere....i øvrigt er de tidligere ejere pt på juleferie, men klart at jeg kunne spørge dem når de er hjemme igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja.... Hun fortæller da på sin hjemmeside om hendes hunde der ignorere andre hunde og som altid bliver i hendes nærhed og er velopdragne.

 

Nu skriver du godt nok velopdragende, men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved hvor sundt (og normalt) det rent faktisk er, og i hvor stor en grad disse "pack bondings" hunde skal ignorere andre hunde.

 

Nu har jeg jo som sagt en hund som er naturligt til det her pack bonding; Til gengæld er det tydeligt at hendes kropssprog virker langt mere provokerende på andre hunde! Min meget udadgående hund, har det bedste sprog jeg længe har set, og han har aldrig været i slagsmål, selvom han da har mødt sure hunde, så forstår han altid at "begå sig". Og er det ikke det vi gerne vil arbejde efter? Altså en blanding af en hund der forstår at møde de andre hunde, på deres niveau, men stadig ikke fravælge flokken...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver du godt nok velopdragende, men jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved hvor sundt (og normalt) det rent faktisk er, og i hvor stor en grad disse "pack bondings" hunde skal ignorere andre hunde.

 

Nu har jeg jo som sagt en hund som er naturligt til det her pack bonding; Til gengæld er det tydeligt at hendes kropssprog virker langt mere provokerende på andre hunde! Min meget udadgående hund, har det bedste sprog jeg længe har set, og han har aldrig været i slagsmål, selvom han da har mødt sure hunde, så forstår han altid at "begå sig". Og er det ikke det vi gerne vil arbejde efter? Altså en blanding af en hund der forstår at møde de andre hunde, på deres niveau, men stadig ikke fravælge flokken...

 

Der er da intet unaturligt i, at en voksen hund vælger at ignore andre hunde :vedikke: De har nok i sig selv og deres egen flok - hvor mange den så end måtte bestå af. At det ikke er alle voksne hunde der aflægger hvalpe-lege-ideen, det er så en anden ting. Men det gør ikke en voksen hund, der vælger at ignorere andre hunde, til hverken unaturlig, underkuet eller sær...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min grund til spørgsmålet om Pack-bonding er fordi de tidligere ejere efter sigende har trænet Sally' date=' udfra principperne i Pack-bonding og jeg syntes ikke der er megen hjælp at hente på hjemmesiden. :hmm:

 

Vores tidligere hund gik jeg til alm. lydighedstræning og det fungere fint, og da det er mit kendskab til trænings-metoder er det dermed også dem jeg nu gøre brug af over for Sally.

Der er dog en af de ting hun har lært via pack-bonding jeg/vi har været nødt til at ændre radikalt, og det er det med at gå tur i laaaaang line, idet det ikke er hensigtsmæssigt når man bor inde midt i byen og når vores de store børn også gerne skal kunne gå tur med hende. :vuf:

 

Så nu er hun ved at lærer at gå tur i kort snor, på venstre side og hvor der er indlagt frikvartere, så man også kan få sniflet af hjertens lyst. Og må sige det går egentlig forbavsende godt, hun er meget lydhør, god at få øjenkontakt med og virker lærevillig. :lol:[/quote']

 

At en hund lærer at bevæge sig rund iført lang line, så ikke der kan opstå uhensigtsmæssige situationer, betyder sørme ikke at den ikke osse kan andet. Det sværeste ved den lange line er for det meste at få hundens ejer til at forstå at bruge den, og har du aldrig fået forklaret hvorfor og hvordan den lange line kan bruges, ja så er det klart det ikke fungerer.

 

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til Lise og fortælle at du har overtaget hunden, og at du er i tvivl om hvor vidt det træningsforløb hunden og dens tidligere ejer har været i gennem, er noget du kan/bør læne dig op af. Måden at træne på og arbejde med hundene er ikke lige frem så trosretningsbetonet som man kan få forståelsen af her i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da intet unaturligt i, at en voksen hund vælger at ignore andre hunde :vedikke: De har nok i sig selv og deres egen flok - hvor mange den så end måtte bestå af. At det ikke er alle voksne hunde der aflægger hvalpe-lege-ideen, det er så en anden ting. Men det gør ikke en voksen hund, der vælger at ignorere andre hunde, til hverken unaturlig, underkuet eller sær...

 

Det mener jeg skam ikke, jeg vil bare mene at ignorering ikke er "normal hundeadfærd" i en møde-situation. Altså jeg taler ikke om at man har en hund der ikke opsøger eller lader opmærksomhed falde på andre hunde. Men hvis min hund kommer tromlende over til din hund, så vil jeg da hellere have at den afviser, fremfor at ignorerer. Afvisning er i mine øjne et tydeligt sprog for hunde, jeg tror ikke mange hunde er specielt erfarende i hvordan de skal takle en hund der ignorerer dem. Og derfor tror jeg der kan opstå problemer.

 

(F.eks. ved jeg at hvis Dexter ignorere Penny, så fortsætter hun jo i længere tid end hvis han med det samme siger: Smut pomfrit).

 

Jeg taler altså ikke om noget unaturligt, underkuet eller sært, men om hvad der er "normalen" f.eks. i en hundeskov, og hvordan man minimere risikoen for slagssmål f.eks. Jeg har ingen erfaring med "ignorerende hunde", jeg synes det er yderst sjældent jeg har mødt dem. Dog har jeg jo så fundet ud af at Penny til dels er, eller i hvert fald kan blive den type hund, og derfor er det jo interessant, for når jeg observere mine to hunde i hundeskoven ser jeg jo at Dexters hundesprog er langt bedre/mere fredeligt end Pennys, som præsterede at knurre af andre hunde, når hun blev generet i hendes "enlige snuseri", en adfærd jeg finder "unormal", omend naturlig.

 

Husk normal- begrebet altid er individuelt, hvad jeg finder normalt hos hunde er jo oftest defineret udfra hvad mine oplevelser selv er. Det betyder ikke at fordi jeg ikke finder det normalt, så er det forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har kun læst brudstykker af den her tråd - men jeg er så en af dem som har været facineret af hende "fennelldamen" som hun kaldes i visse passager. Fennell har bidraget med visse ting til min hundeopdragelse (eller hvad man nu skal kalde det) - jeg er dog som tiden er gået blevet mere og mere doven på det område - sagt sådan at jeg forsøger at omgås mine hunde på en helt almindelig måde, hvor de indgår i en slags "samarbejde" ligesom man nok også ville gøre med sine børn.

 

Ingen af mine hunde spiser efter mig - ingen af mine hunde går sidst ud af døren - ingen af mine hunde bliver stuvet af vejen når jeg kommer ind af døren, men får altid et "hej hej" hvorefter de nogle gange kommer og hilser på, andre gange er de bedøvende ligeglade om mor kommer ind af døren. Darwin har jeg faktisk ikke trænet med på samme måde som jeg gjorde med Oscar - og alligevel er han den af mine beagler, der kan mest - han er kanon lydig i alle retninger, men det har jeg ikke lært ham, sådan er han bare.

Faktisk var det Darwin der fik mine øjne op for al det her hunde træneri og i stedet har jeg koncentreret mig mere om hvordan hver hund "snakkede". Charlie (den ældste) bliver til en total saltstøtte, når de andre også fremmede hunde fiser rundt om ham - han gider det bare ikke - men sætter sig med rumpen til og bliver til en saltstøtte der intet hører eller ser. Oscar har et rigtig godt "sige fra sprog" - det er også selvlært - han har en bestemt måde at knurre på - lige vise han har tænder i munden og så fiser de andre hunde af. Darwin er mere optaget af alle de dejlige dufte når han er ude og gider ikke rigtig andre hunde. Så grundlæggende er min opdragelse og træning, af mine beagler egentlig ikke en pind værd, for beaglernes personligheder spiller en ret væsentlig rolle.

Jeg tror mere på almindelig, god og kærlig omgang (som man ville bruge til sine børn) er langt bedre end alverdens gode råd fra "smarte" (nogle gange selvlærte) "hunde bedre vidende" personer.

 

Jeg aner ikke en disse om pack bonding - men mit råd er at finde den metode der passer dig bedst - det har jo vist sig at være bedst i mit eget tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg skam ikke, jeg vil bare mene at ignorering ikke er "normal hundeadfærd" i en møde-situation. Altså jeg taler ikke om at man har en hund der ikke opsøger eller lader opmærksomhed falde på andre hunde. Men hvis min hund kommer tromlende over til din hund, så vil jeg da hellere have at den afviser, fremfor at ignorerer. Afvisning er i mine øjne et tydeligt sprog for hunde, jeg tror ikke mange hunde er specielt erfarende i hvordan de skal takle en hund der ignorerer dem. Og derfor tror jeg der kan opstå problemer.

 

Jamen, det er sandelig også en anderledes situation. Enhver hund der kommer tromlende imod Karla vil blive prompte afvist med knur og et smukt "smil" - hun tolererer ikke den slags uhøflig adfærd. Hvis man kommer i høflig bue, så kan man evt. blive anerkendt som eksistens, ikke dermed sagt, at hun nødvendigvis gider snakke, men hun kan se at den anden hund findes... Hvis der laves "hvalpegøgl" imod hende kan hun se lige igennem en anden hund. Hun lader simpelthen som om den ikke er der...

 

 

Jeg taler altså ikke om noget unaturligt, underkuet eller sært, men om hvad der er "normalen" f.eks. i en hundeskov, og hvordan man minimere risikoen for slagssmål f.eks. Jeg har ingen erfaring med "ignorerende hunde", jeg synes det er yderst sjældent jeg har mødt dem. Dog har jeg jo så fundet ud af at Penny til dels er, eller i hvert fald kan blive den type hund, og derfor er det jo interessant, for når jeg observere mine to hunde i hundeskoven ser jeg jo at Dexters hundesprog er langt bedre/mere fredeligt end Pennys, som præsterede at knurre af andre hunde, når hun blev generet i hendes "enlige snuseri", en adfærd jeg finder "unormal", omend naturlig.

 

Husk normal- begrebet altid er individuelt, hvad jeg finder normalt hos hunde er jo oftest defineret udfra hvad mine oplevelser selv er. Det betyder ikke at fordi jeg ikke finder det normalt, så er det forkert.

 

Jeg kommer ikke i hundeskove, fordi Karla, som nævnt ovenfor, ikke har nogen interesse i at omgåes hunde hun ikke kender. Men hun holder meget af, at gå i flok med kendte hunde. Der er intet unormalt i, at Penny beder de andre om at skride. Det kan så gøres med mere eller mindre finesse, men i en hundeskov med "fjantede uhøflige typer" er det nok nødvendigt at være lidt skarp med det samme, kunne jeg forestille mig. Karla har et imponerende arsenal af afstandsgivende signaler, og voksne fornuftige hunde behøver sjældent mere end et blik eller et løft af overlæben før de fanger pointen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...