Gæst Puddi Skrevet Januar 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2013 Kan i anbefale et godt fedtfattigt tørfoder? Min hund er steriliseret og har tendens til at blive lidt for rund:) derfor fedtfattigt. Det må ikke koste en bondegård, da jeg er på SU. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Hunde har behov for fedt, men der er mange typer slankefoder på markedet. Se på kalorieindholdet i stedet. Energien fordeler sig på fedt, kulhydrater og proteiner, så fedtfattigt kan have et højt indhold af kulhydrater i stedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Puddi Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Så jeg skal se på det der hedder kcal pr 100g? Hvor mange kcal pr 100 vil være ok? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Det kommer jo an på hvor sulten hunden er:-) De fleste er gjort op pr. kg. Orijen, Acana osv. ligger alle på omkring 4000 kcal pr. kg. Så har du lidt at gå efter. Jeg vil tro omkring 3500-3700 kcal er ok. Nu ved jeg ikke hvor mange kcal der er i Proplan, men ved at mange i klubben fodrer med det. De har både en lightversion og en til neutraliserede hunde, og så er det ikke voldsomt dyrt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Min hund kan også godt blive lidt rund, så har efterhånden prøvet mange varianter af. Du kan fx kigge på fish4dogs, Markus muhle og wolfsbluts fedtfattige varianter. De kan allesammen fås på nettet til fornuftige priser. Alfa og omega er jo bare at du ved hvor mange kcal du giver din hund om dagen. Får den et foder med flere kcal, så må du reducere mængden. Hvis du har problemer med at den bliver meget sulten, så kan jeg anbefale at blande dit foder op med Royal Canin satiety - det er et slankefoder, designet til at mætte godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Duffy er også steriliseret og bliver fodret på wolfsblut (gns. 3800 kcal), og fungerer fint. Lækker pels etc. Efter sterilisationen blev hun også lidt rund, men efter tilpasning af foder, er hun helt perfekt nu. Jeg bruger primært varianten "wide plain" med hest, men lige nu er vi på de nye varianter med henholdsvis rensdyr, kænguro og vandbøffel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kakaoko24 Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Vores hund har også tendens til overvægt så derfor gik vi også over til Light foder og må sige dette her foder er bare KANONT. Tjek det ud :blink:Bosch Hundefoder billigt hos zooplus: Bosch Light Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Puddi Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Er det et fodder du giver i perioder eller kører i fast med det fodder? Bliver lidt skeptisk når det er så billigt!?! Og jeg har ikke forstand på hvad indholdet skal bestå af for at det er et godt fodder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Puddi Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Men burde man ikke ku gå ud fra at de fleste light produkter, er lavet så de mætter godt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Jeg ville ikke fodre med et light foder, dels skal man ofte fodre mere og dels er det fyldt med ting hunden slet ikke har udbytte af - det der Bosch indeholder både hvede og cellulose foruden andre korn ting og noget hydrolyseret - altså noget der er kunstigt fremstillet - det har hunde ikke brug for i deres foder. Jeg ville gå efter et normalt foder omkring 3500- 4000 kacl pr kg. Fedt indholdet kan sagtens være mellem 10-14 % - Kylling og plantefedt er sundt fedt som hunde udnytter rigtig godt. Så kan man fodre efter den vægt man gerne vil hunden skal have. Jeg fodre selv med fodertyper der har 10-12 % fedt og som er meget simpel skruet sammen - det vil sige 1 kødkilde og 1 kulhydrat kilde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Puddi Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Hvilket fodder bruger? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Puddi Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Lige nu bruger vi olivers 'light' udgave. Men hun virker ikke mæt. Det gjorde hun heller ikke før da hun en af de 'almindelige' typer fra olivers. Vi gik så over til light da hun begyndte at tage på efter hun var blevet steriliseret og hin virkede mæt til at starte med. Men nu virker hun bare mere sulten igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Jeg ville ikke fodre med et light foder, dels skal man ofte fodre mere og dels er det fyldt med ting hunden slet ikke har udbytte af - det der Bosch indeholder både hvede og cellulose foruden andre korn ting og noget hydrolyseret - altså noget der er kunstigt fremstillet - det har hunde ikke brug for i deres foder. Jeg ville gå efter et normalt foder omkring 3500- 4000 kacl pr kg. Fedt indholdet kan sagtens være mellem 10-14 % - Kylling og plantefedt er sundt fedt som hunde udnytter rigtig godt. Så kan man fodre efter den vægt man gerne vil hunden skal have. Jeg fodre selv med fodertyper der har 10-12 % fedt og som er meget simpel skruet sammen - det vil sige 1 kødkilde og 1 kulhydrat kilde For nogle hunde er det bare simpelthen ikke nok at tænke sådan! Min mysla ligger altid lidt til den gode side. Hun er afsindig nøjsom og skal hvis hun skal holde vægten på et foder emd normalt kalorieindhold have halvdelen af den anbefalede mængde! Hvilket vil sige at min hun på 16-17 kg kun kan få omkring 80-90 gr foder om dagen! Og så er hun altså mega sulten. Derudover får hun jo heller ikke den mængde næringstoffer hun ellers burde have, så at sætte mængden ned er ikke altid løsningen. Jeg vil mene at trådstarter skal finde et foder med et kalorie indhold på under 3400 kcal /kg og fedt procenten skal ikke være meget under 10% da min erfaring så er at hunden får tør hud ovs pga mangel på fedtstoffer. Det var en retriever ikke? Så kan jeg anbefale Det foder der hedder Royal Canin labrador steriliseret, da det mætter godt, skal tykkes godt og har et lavt kalorieindhold. Eller måske Nutra nuggets light/senior? Yderst rimelig pris og mysla fungerede fint på det da hun fik det:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Puddi Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Det er lige præcis det samme hos os, hun skal ha meget lidt alm fodder for ikke at tage på og det bliver hun bare ikke mæt af. Hun er blanding, men mest labrador, og har bestemt madglæde som en lab. Vil lige kigge på det fodder du foreslår. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Januar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2013 Er hun meget sulten kan det være godt at bløde maden op, så det fylder lidt mere:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 Enig med luckyluna - jeg ventede selv alt for længe før jeg satte Tea på diæt foder, og til sidst var hun jo desperat af sult, på under 50 gram om dagen. Og vægten forblev den samme:( Et lille tip er udover det med vandet, at blande revne gulerødder, grønne bønner eller et par æblestykker i foderet. Det fylder godt og feder minimalt. Tea fik lært at tygge gulerødder istedet for tyggeben, og kan stadigt rigtig godt lide dem;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Charlotte1970 Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 Vi har samme problemer med det ikke er nok bare at skære ned i mængden. Det på trods af vi fodre med et foder på omkring 3500 kcal. Jeg har før i tiden haft gode erfaringer med at blande Royal Canin satiety i Lucas alm mad, det vil jeg til at gøre igen. Royal canin satiety kan fx købes på zooplus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 For nogle hunde er det bare simpelthen ikke nok at tænke sådan! Min mysla ligger altid lidt til den gode side. Hun er afsindig nøjsom og skal hvis hun skal holde vægten på et foder emd normalt kalorieindhold have halvdelen af den anbefalede mængde! Hvilket vil sige at min hun på 16-17 kg kun kan få omkring 80-90 gr foder om dagen! Og så er hun altså mega sulten. Derudover får hun jo heller ikke den mængde næringstoffer hun ellers burde have, så at sætte mængden ned er ikke altid løsningen. Jeg vil mene at trådstarter skal finde et foder med et kalorie indhold på under 3400 kcal /kg og fedt procenten skal ikke være meget under 10% da min erfaring så er at hunden får tør hud ovs pga mangel på fedtstoffer. Det var en retriever ikke? Så kan jeg anbefale Det foder der hedder Royal Canin labrador steriliseret, da det mætter godt, skal tykkes godt og har et lavt kalorieindhold. Eller måske Nutra nuggets light/senior? Yderst rimelig pris og mysla fungerede fint på det da hun fik det:) Maggie får det normale Royal Canin Labrador (3710 kcal/kg og 13% fedt). Det er hun vældig glad for. Steriliseret-versionen har 3358 kcal/kg og 11% fedt. Begge varianter kan fås til tysk pris på zooplus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Charlotte1970 Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 Lige omkring royal canin satiety fandt jeg denne Royal Canin Veterinary Diet Canine Satiety Support-Hyperdrug Her er kcal indholdet på omkring 2900, hvilket er det laveste jeg har kunne finde, og med et fedt indhold på 9,5 % Man kan altid diskutere indholdet:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 For nogle hunde er det bare simpelthen ikke nok at tænke sådan! Min mysla ligger altid lidt til den gode side. Hun er afsindig nøjsom og skal hvis hun skal holde vægten på et foder emd normalt kalorieindhold have halvdelen af den anbefalede mængde! Hvilket vil sige at min hun på 16-17 kg kun kan få omkring 80-90 gr foder om dagen! Og så er hun altså mega sulten. Derudover får hun jo heller ikke den mængde næringstoffer hun ellers burde have, så at sætte mængden ned er ikke altid løsningen. Jeg vil mene at trådstarter skal finde et foder med et kalorie indhold på under 3400 kcal /kg og fedt procenten skal ikke være meget under 10% da min erfaring så er at hunden får tør hud ovs pga mangel på fedtstoffer. Det var en retriever ikke? Så kan jeg anbefale Det foder der hedder Royal Canin labrador steriliseret, da det mætter godt, skal tykkes godt og har et lavt kalorieindhold. Eller måske Nutra nuggets light/senior? Yderst rimelig pris og mysla fungerede fint på det da hun fik det:) Det er jeg så ikke enig i. Min erfaring er at et almindelig foder er langt bedre end at fylde hunden med fibre der bare passere igennem den. I stedet kan man supplere med rigtige fibre som grove grønsager - der giver en udmærket mæthed - man kan også supplere med havre som fylder godt i maven og giver en længere mæthed - desuden beskytter havre mave/tarmsystemet og holder en god blodsukkerkontrol. Så en kombi af almindelig foder og grove grønsager/havre vil være at foretrække - men det er så bare min mening:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 Jeg har så nu 3 stk steriliserede tæver, hvoraf kun een har fedmetendens. Hun er virkelig altædende og kronisk sulten og jeg har sloges med hendes vægt fra hun var 3 år . Hun er først steriliseret som 9 årig. Hvis hun skal holdes almindelig slank skal mindst 1/2 delen af foderet være Royl C. Satiety, ellers er hun ked af det, rastløs, og utilfreds. Hun har før været gennem flere slankefodertyper -helt uden held. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Januar 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2013 Vi har samme problem herhjemme med at Bobo bliver sulten, hvis han ikke får nok at spise, men så heller ikke taber sig, når han får den mængde, der gør ham mæt. Så tror helt klart vi vil prøve at blande hans nuværende foder med det Royal Canin produkt for neutraliserede hunde. Og så er det da en super ide at blande nogle grøntsager i foderet :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sofie-Betina Besvaret Februar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2013 Ulla H: Hvor meget giver du så af RC satiety? Og hvad får hun ud over det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Februar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2013 Laura er en cocker , som jeg har flere af. Men den eneste med tendens til fedme.Hun er lidt lad, sover og hviler mere end de andre. Da hun var 7 år vejede hun pludselig 16,4 kg, men hvis hendes størrelse og bygning skulle indgå, burde hun veje 13,5-14 kg. Jeg havde prøvet rigtig meget af light, kun købt ind til hende.faktisk fra hun var 3 år. Intet hjælp, Hun blev trist og rastløs hvis jeg nedsatte mængden og tykkerer, hvis hun spiste sig rimelig mæt. Nå en dag hos dyrlægen fortalte en nyudddannet Dr. Dyr om R C satiety og jeg købte en stor pose, den 1 august.Jeg fik hende langsom over på dette.Det skal siges at mine hunde fodres morgen og aften og at de normalt altid om aftenen får noget hjemmelavet oveni.Og så om aftenen, hvis vi ikke har været på flere timers ture, lidt mindre tørfoder. Først i jan havde Laura gået fra 16,4 kg til 13,55 kg. og hendes bevægelsesmynster i løb er så meget forbedret, hun ligner en unghund i løb og bliver 10 år den 21 marts.Hun har så været primært på dette foder i et par år nu , men får da som de andre fedtfattige godbider og forskelligt søg i haven., Jeg har talt med Royal canin og hun skal nok herefter sættes på Light foder fra dem , evt blandet med Satiety, hvis hun bulner ud igen. Hun er først steriliseret sidste år, som 9 årig.. Forhen brugte jeg Olivers light som primærfoder til hende. Af Satiety får hun nu ca 75-80 gram 2 gange dagligt, dog lidt mindre om aftenen hvis der er godt med hjemmelavet i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sofie-Betina Besvaret Februar 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2013 Tak for et detaljeret svar Min lab tæve på 16 mdr buler allerede lidt rigeligt ud. Hun blev steriliseret i oktober. Vi har fodret med Olivers weight control i nogle måneder nu, og det har ikke gjort den store forskel. Så da jeg læste herinde om RC satiety tænkte jeg at det måske var værd at prøve. Men kan ikke helt se om det så skal være satiety eller obesity.. Fordelen ved satiety skulle være større mæthed, ikke? For som vi fodrer nu, virker hun ikke mæt, selvom jeg tilsætter grøntsager. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts