Hop til indhold

Den sundeste race?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Puha det har været et hårdt år på min fb.

 

Der er rigtig mange broholmere som er døde/blevet aflivet.

 

Må indrømme at mit ønske om en stambogført broholmer er faldet meget i løbet af det her år.

Både pga intriger og opførsel (menneskerne) og så alt den sygdom jeg er stødt på (hundene).

 

 

Ja faktisk sidder jeg lidt og tænker om jeg overhovedet TØR købe en hund igen!!!!! :shock:

 

 

Men så tænkte jeg:

 

Er der nogle racer som er sunde og næsten fri for alverdens sygdomme?

 

Og er der nogen der har kendskab til de sundeste hunde inden for de forskellige størrelser (lille, mellem, stor, gigant)?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 160
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst celinamoon

Da jeg anskaffede mig Bella fyldte racesygdomme en del, da jeg ikke ville anskaffe mig en hund hvor risikoen for at den blev syg var større. Jeg læste mig til at Jack Russell Terriere ikke har nogle racesygdomme. Min sygeforsikring på hende har dog begrænsning på nogle ledsygdomme ift. JRT, men jeg ved ikke hvor ofte de får disse sygdomme.

Kan ikke hjælpe ift. den sundeste hunderace, men så vidt jeg ved så skulle JRT'en være forholdsvis sund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Er det ikken oget med at kigge på linjer i den race man har valgt?

Kig på hvad de dør af/bliver aflivet for..Jeg kender Löwchen-linjer hvor næsten ingen af hundene blvier over 2½ år pga temperamentet..Og andre linjer hvor den ene efter den anden bliver 18-19 år..

Min venindes ene GD blev aflivet 5 år gammel pga dygdom. Hendes søsters er næsten 9 nu..

 

Hvorfor er der så mange broholmere der ryger i svinget? Er det samme de dør af alle sammen?

 

Mht til folks opførsel/sladren, så tror jeg du skal se bort fra det og holde dig ude af det? det findes i alle racer..og i alle klubber..Og i hele samfundet, velsagtens

Link til indlæg
Del på andre sites

Eeen af min bekendte der var dyrlæge påstod at Border terrier aldrig rigtigt blev syge.

Nu er min cockerpige Molly jo af en stamme, der bliver gammel uden sygdomme og hun bliver så 13 år her i forsommeren, så hvis hendes linier ikke lige rammes af cancer, vil de blive gamle uden sygdom.

Jeg kender og har kendt masser af cockerer med lang sund levetid, men desværre også hørt om det modsatte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikken oget med at kigge på linjer i den race man har valgt?

Kig på hvad de dør af/bliver aflivet for..Jeg kender Löwchen-linjer hvor næsten ingen af hundene blvier over 2½ år pga temperamentet..Og andre linjer hvor den ene efter den anden bliver 18-19 år..

Min venindes ene GD blev aflivet 5 år gammel pga dygdom. Hendes søsters er næsten 9 nu..

 

Hvorfor er der så mange broholmere der ryger i svinget? Er det samme de dør af alle sammen?

 

Mht til folks opførsel/sladren, så tror jeg du skal se bort fra det og holde dig ude af det? det findes i alle racer..og i alle klubber..Og i hele samfundet, velsagtens

 

Janni, jeg mener netop , man bør lytte lidt til, hvad der sker i racen, for ofte er der noget skidt indblandet, når der sladres.Ikke , at man skal tage alt for pålydende, for misundelsen kan være stor inden for visse racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes generelt store racer har alt for kort levetid, mine forældre har valgt welsh terrier, de har stort set ingen arvelige sygdomme, når sådan en bliver syg er det aldrig 'nå, det fejlede xx også' det er stort set altid enkelt-stående tilfælde. Papilloner virker som om, de er pænt raske, især hvis man gør forarbejdet godt og går udenom DRU og uden stamtavle. Azawakher hentet i Afrika har et jernhelbred, men dem der er avlet et par generationer i Europa begynder allerede at falde af på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man må svare uden at kunne underbygge det, så vil jeg mene at mynder generelt er sunde (måske lige undtaget irsk ulvehund). Ellers tænker jeg racer som opdrætterne har svært ved at afsætte hvalpe af og derfor beviseligt ikke kører med på modevognen. Kromforländeren skulle være ret sund, ligesom tornjakken (men den er jo så forbudt). Ellers tror jeg en del af terrier-/ og små selskabsracer har et ret godt helbred, men okay, det er jo de små racer med en lille trofast fanskare.

 

Ellers en god tråd, som jeg bestemt skal følge med i, for det er også noget der fylder meget for mig når jeg skal vælge race.

Link til indlæg
Del på andre sites

I foråret var der 3 der døde/blev aflivet pga kræft.

Her i sommers døde 3 hvalpe i samme kuld i samme uge (aflivet), og tæven har nu fået parringstilladelse igen!

Så var der en spondylysme, som var årsag til aflivning.

Og i dag er der en opdatering om at en hund der skulle HD/AD fandt de en hjertesygdom.

 

Der er super meget allergi i rasen, i mindre eller større grad.

Og da jeg så snakkede med en som jeg syntes er meget inde i hunde, og det at undersøge dem, fortæller mig at grunden til at de vælger boholmeren fra var sygdom og allergi, og så fortæller mig at allergi kan springe generationer over....... Så bliver jeg sq lidt betænksom ved det hele.

 

Men ja med 400 racer skal man jo nok finde nogle inde for hver størrelse.

 

Og vil så lige ind og lure på de racer som er blevet nævnt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Allergi - i weekenden hørte jeg i radioen at noget med hver tredje dansker led af en eller anden form for allergi og at dette tal var stigende. Jeg tror IKKE på at allergi konsekvent er arveligt betinget. Gennem miljø og mad udsættes alle for stoffer som påvirker os, mange udvikler allergi i voksenalder.

 

Hvad betyder super meget allergi?

Hvilke typer allergi er der tale om og hvordan behandles de ramte hunde?

 

Spondylysme, er det spondylose?

Det findes jo i masser af racer, er det noget man anbefaler at racen fotograferes for inden avl?

 

Hvorfor blev de tre hvalpe aflivet?

Det kan jo være hvad som helst, tæven har vel parringstilladelse fordi hendes genetik ikke ligger til årsag for hvalpenes død.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

så vidt jeg ved er renescence bulldogge, en nogenlunde sund race, eftersom da racen blev skabt, var det på sundhedstestede dyr. Der findes også sunde linjer af OEB, men det er vidst ikke i samme grad som det var førhen, lige af hvad jeg kunne læse mig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft tre forskellige racer her i familien. Seks schæfere, en irsk setter og to border collier. Den irske setter fejlede aldrig noget og blev 15 år gammel. De sidste to år af hendes liv boede vi ude på landet(lang pikker i vold ud af en grusvej) og kendte landmanden der havde markerne i en omkreds på godt 2-3 km og hun fik liv til at løbe frit omkring på markerne som hun lystede. Indtil da havde vi boet i byen, hvor hun tit tog på springtur uden os på slæb. Det skal lige siges at det her er for +15 år siden og en tid hvor vi gladeligt smed begge hunde på ladet af ladvognen kørte afsted med dem og luftede dem og bagefter kunne parkere bilen og have hundene siddene på ladet mens vi var i svømmehal. Hvor var det egentlig let at have hund den gang. Da hun nåede de 15 år kunne bentøjet ikke længere og en dag kunne hun ikke gå. Der blev hun kørt til dyrlægen efter at have haft en super tilværelse de sidste to år.

 

vores ene schæfer fyldte 13 år og blev aflivet samtidigt med den irske setter. Han havde allergi og problemer med hørelsen, da han nogle år før var blevet overfaldet af to andre hunde, da han gik imellem dem og min far, da de gik til angreb på min far. Og da vi skulle flytte, var tiden inde.

 

af de øvrige schæfere er de blevet hhv. 5, 5 og 7 år. Den sidste blev overtaget af en anden familie. Og så er den sidste kun ni måneder nu, og vi håber der er lang tid i hende endnu :blink:

 

Så har vi de to bordere. Den ene er snart to år og døjer med en skade. Den anden, som forøvrigt ikke er helt rigtig, men har lidt dsg i sig bliver snart ni år og er stadig aktiv som sporthund. Han har kun været syg en enkelt gang og det var kennelhoste der var synderen, men der var han også dødsyg. Og så har han været forbi dyrlægen på grund af forbrændinger, da han løb over et bål der ikke var slukket ordentligt :stupid:

 

Ja... Jeg ved dog ikke om jeg kan sige at den irske er den sundeste, vi har jo kun erfaring med den ene. Den fik dog hvalpe sammen med schæferen(et enormt stort uheld), hvilket resulterede i tolv hvalp(halvdelen blev aflivet lige efter fødslen for tævens skyld). Den blanding kan jeg så ikke anbefale. Tror faktisk at samtlige hvalpe havde en eller anden form for adfærdsmæssige problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle racer som er sunde og næsten fri for alverdens sygdomme?

 

Og er der nogen der har kendskab til de sundeste hunde inden for de forskellige størrelser (lille, mellem, stor, gigant)?

Finsk hyrdehund er vist en sund én....har jeg ladet mig fortælle....af en ejer af sådan én. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...