Hop til indhold

Er jeg for hård??


fubar
 Share

Recommended Posts

Hej igen

 

I forlængelse af tidligere tråd omkring om vi kunne tillade os at have hun, er vi gået lidt mere ind at læse lidt forskellige bøger og rundt omkring på nettet, bl.a. her og på hundegalleri sådan for at se hvilke udfordringer folk har og hvordan det tilrådes at løse det.

 

Nå men når jeg så læser tråde på hundegalleri – ikke hundeforum – så syntes jeg bare det virker som om at folk er rimelig hysteriske/sarte – eller er det bare mig der er for hård?? Kunne jo være meget rart at vide om jeg skal ændre min tankegang radikalt hvis vi skal have os en hund :)

 

Et par eksempler kunne være:

 

En hval har en mælketand der ikke er faldet ud endnu og den anden er på vej frem nedenunder – rådet er med det samme at tage til dyrlæge. Er det forkert at måske lade vovse gnave lidt på et ben el. lign. og så holde pinden så den kommer til at tygge med den tand for at måske fremprovokere at den ryger ud, altså det er jo en mælketand der ingen rødder har, den kan vel ikke trække noget skævt, ligesom vi også selv får rykket tænder ud af moar når vi er små :)

 

Der bliver tit spurgt om hunde må få det og det, f.eks. æbler. Nogle siger nej nej uha farligt. Jeg er da klar over at man ikke skal stopfodre hunden med lakridser, men hvis den nu levede i naturen og der lige lå en håndfuld æbler, så spiste hunden vel det uden problemer?

 

Nå men sådan er der flere ting, er det mig der er for kynisk eller er der andre der heller ikke vælter til dyrlægen med det samme??

 

Nu skal det jo heller ikke lyde som om at jeg er den onde hunde-hader, for det mener jeg da ikke selv at jeg er.

 

Og så lige ros til hunde-forum for ikke at udvikle tråde til børnehaveslagsmål fordi der er en der har fået forkert vejledning og er kommet dårligt fra start, thumbs up!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp havde netop det med mælketænderne som du beskriver - en som ikke var faldt ud, men den anden var faktisk næsten helt frembrudt. Tjekkede lige med et par fingre, at den var løs og ikke sad urokkeligt fast - og den var løs - så vi legede lidt trækkeleg med hende og gav hende kødben, og samme aften var mælketanden ude. :-) Jeg ville kun tage til dyrlæge med sådan en mælketand, hvis den ikke var løs, og den anden var kommet frem.

 

Og ja - der er en del ting på listen over giftige ting for hunde. Men i moderate mængder, og en sjælden gang i mellem, så sker der altså intet ved det! Selvfølgelig skal man ikke dele en plade mørk chokolade med sin hund - men får den fx fat i et stykke, så er der altså ingen grund til at fare til dyrlægen. Mange hunde spiser mange af de giftige ting ved et uheld, altså i større mængder end man ellers ville give, fordi den selv har fået fat på det - og det er der flere hunde som klare uden at overhovedet få dårlig mave. Så i sådanne tilfælde ville observere, og bliver hunden så skidt tilpas - ja så ville jeg lige høre dyrlægen ad. :-)

 

Ork, vores den gamle hund, hun fik flere af de forbudte ting - fordi vi ikke anede det var forbudt. Hun fik både rå kartofler og rå broccoli - og hun var aldrig syg. Men igen en sjælden gang imellem og i moderate mængder - så tror jeg hunde kan tåle det meste. Bare man bruger sin sunde fornuft, så tror jeg ikke man behøver kører i pendulfart hos dyrlægen hele tiden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mors gravhund henter selv rå kartofler i haven... han fejler aldrig noget...

 

Den gamle hund åd også rå kartofler, gulerødder og rødbeder - han var vild med rodfrugter... han fejlede heller ikke noget, men nogengange sked han postkasserødt pga. rødbederne :mrgreen:

 

Jeg er absolut ikke hysterisk og er nok mere afventende end andre ift. dyrlægen.

 

men nu er jeg også typen, der ville aflive min hund noget før andre, hvis den var alvorligt syg osv. Jeg har nok bare set for mange gamle syge hunde, hvor ejeren ikke kunne tage beslutningen i tide... for hundens skyld! Har den indstilling at hvis hunden ikke kan være en hund, så er det nok ikke et værdigt hundeliv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej du er ikke for hård. Jeg har tit delt et æble med cookie, og går det vildt for sig til jul får hun også en nød at gnave i.

Jeg ringer ikke til dyrlægen medmindre jeg er virkelig bekymret, og når man efterhånden kender sin hund, ved man hvornår det er tid til dyrlæge.

Jeg holder mig fra at give hende ting der er på listen over giftige ting for hunde. Dvs, før jeg læste listen stopfodrede jeg hende med vindruer når jeg alligevel selv sad og guffede dem..

Og så bruger jeg nettet meget... Hvis du tjekkede min googleliste ville du blive overrasket over hvor mange "hund+.." der ligger der :)

Men jeg er heller ikke bange for at give dyrlægen et kald, ofte rådgiver de jo gerne over telefonen hvis de ikke mener der er behov for et eftersyn..

På andre punkter er jeg enormt blød. Jeg fik manden til at save benene af sengen da cookie fik lidt begyndende gigt i det ene ben, så hun ikke skulle bikse med at hoppe og og ned. Hun har flere bamser end de fleste børn jeg kender og hun bliver puttet og nusset og får mere opmærksomhed end jeg giver min kæreste. Hvis hun ligger og sover i sengen, snor vi os uden om og ligger af H til indtil hun får lyst til at flytte sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun fik både rå kartofler og rå broccoli - og hun var aldrig syg.

 

Rå kartofler er IKKE giftige. Jeg ved ikke hvorfor den altid dukker op, men en rå kartoffel er ikke, og har aldrig nogensinde været, giftig.

 

Kartoffelplanten, og grønne kartofler (altså kartofler med grønne pletter) ER derimod giftige. Men igen, som du siger, sålænge kræet ikek rydder en hel kartoffelplante, og så længe vi ikke smider de kartofler ned til hunden vi ikke selv vil æde (dvs. dem med de grønne pletter) så sker der ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rå kartofler er IKKE giftige. Jeg ved ikke hvorfor den altid dukker op, men en rå kartoffel er ikke, og har aldrig nogensinde været, giftig.

 

Kartoffelplanten, og grønne kartofler (altså kartofler med grønne pletter) ER derimod giftige. Men igen, som du siger, sålænge kræet ikek rydder en hel kartoffelplante, og så længe vi ikke smider de kartofler ned til hunden vi ikke selv vil æde (dvs. dem med de grønne pletter) så sker der ikke noget.

Så var det nok derfor vi ikke vidste det dengang :mrgreen: - det er bare noget jeg har fået fortalt senere hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er nok en eller anden gimpe af en teenage blondie der har fået bedstemors gamle husråd galt i halsen, så.

Med dén beskrivelse er det nok meget heldigt jeg ikke kan huske hvem præcis der har fortalt mig det :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes bestemt ikke det lyder til du er/vil være for hård :-D

 

Sådan helt generelt synes det er skønt, at så mange er blevet opmærksom på at passe godt på deres dyr. De værende sig både med foder, dyrlæge, kiropraktor tjek, god og hundevenlig træning osv!

 

Men, som med så meget andet, så er der jo nogen (læs: en del) som ryger lidt i den anden grøft! Altså, hunden må på ingen måde lide nogen form for overlast eller udsættes for noget farligt. Desuden skal den tjekkes i hoved og r*v ved det mindste.

 

Jeg synes selv jeg passer godt på mine dyr (har også hest, så han kommer lige med ind under denne generalisering :blink:). De bliver fodret med kvalitets foder - men smager altså også både det ene og det andet! Jeg tager dem selvfølgelig til dyrlægen hvis de fejler noget, men styrter altså ikke til dyrlægen søndag aften fordi hunden blev halt på aftenturen osv. Det er tilladt at bruge sin sunde fornuft :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre, så er jeg nok ikke den ondeste i verden :) Men ja DKWiechert, det er sgu lidt umodent på hundegalleri mange gange, meget ender jo bare i mudderkast i stedet for hjælp..

 

sådan går det jo, når man på x'ende år sidder uden mand, uden job eller på førtidspension, har lidt for lidt andet at gå op i, alt for meget tid på hånden, og kun hunden at tage sig af... nåh ja... hunden og så lige hundegalleri.

 

Den eneste måde du kan komme til at følge kodeks hvad angår hundehold, er hvis du fyrer konen, siger dit job op, opgiver dine fritidsaktiviteter som ikke direkte har med hund at gøre, og så iøvrigt bruger al den tid du pludselig har fået rådighed over, på at sidde på hundegalleri.

 

Held og lykke med dét :)

 

 

ALternativt lever du dit liv som du altid har gjort det, med den ene forskel at du altså også har en hund at tage dig af. Bruger din sunde fornuft, som du altid har gjort, og bibeholder din evne til liiiige at tage den bare en anelse med ro, inden du går i panik. Mon ikke det kommer til at gå bare nogenlunde fornuftigt så. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med de ting du har beskrevet synes jeg ikke du er hård.

 

Da jeg var uerfaren hundeejer var jeg meget, meget ofte til dyrlægen med småting, tiden har nu lært mig at se tiden lidt an før jeg tager afsted, man lærer med årene at se hvornår noget er kritsik og hvornår det sikkert bare skal have lidt tid. Alligevel ville du i nogle situationer kunne opfatte mig som hys.

 

Der sker ikke noget ved at en hund æder en stak æbler, udover at den kan få meget ondt i maven med efterfølgende mylderbæ, men med måde plejer de at kunne tåle det meste.

 

Sammenligningen med at hvis hunden levede i naturen er ikke pålidlig at gå ud fra, for dels lever hunden ikke i naturen og hvis den gjorde havde dens mave sikkert gradvist vænnet sig til f.eks. æbler :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik en 7 måneders hvalp stadig med mælke-hjørne-tænder og blivende tænder var helt ude, fik besked om, at det skulle ordnes hurtigst muligt. Jeg hader at få hunde bedøvet, tror altid, at de dør - så han fik rigeligt med lammeribben og en uge efter faldt tænderne ud. Jeg villle når som helst foretrække at vente lidt og prøve med gnaveben, men var forbi dyrlægen, som tjekkede, at intet blev rykket skævt pga mælketænderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en dårlig hundemor:mrgreen:

 

Da min hund var hvalp og havde dobbelttænder, legede vi med sådan et reblegetøj, hun fik oksehudsben og vi legede med pind. Nogle dage sprøjtede det nærmest ud med tænder!

 

Og hun har fået lov at smage på ALT vi spiser - også en enkelt rosin, vindrue eller mørk chokolade. Alle ting der er giftige for hunde. Hun får selvsagt ikke rigelige mængder af det, men en enkelt bid dør hun ikke af. Hun spiser både ådsler og rævelort i skoven (eller, det gjorde hun da hun var hvalp), og hun har én gang i sit liv haft behandlingskrævende dårlig mave - og det var en virus!

 

Jeg understreger lige at jeg ikke opfordrer folk til at give deres hunde giftige ting, men jeg er, som mange andre herinde, af den overbevisning at hunde bliver mere robuste af at få forskellige ting - foder med korn, gammelt pålæg, en rugbrødsmad eller lignende:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt ikke du er for hård... Jeg er af helt samme opfattelse...

 

Dog mener jeg det er lidt... Ja... Barnligt at lave en indlæg på HF om alle de dårlige råd man har læst om på et andet hundeforum :lol: Mange af de råd kommer altså også herinde. Råd er forskellige, og nogen af os er hysteriske, andre er ikke. Nogen ting er jeg afsted til dyrlægen med det samme, andre ser jeg tiden an... Jeg vil til enhver tid hellere anbefale en at tage til dyrlægen, end at vente. Der er i mine øjne mange ting f.eks. i forhold til en tand der vokser ud som du beskriver... Er det f.eks. en hund der skal bruges til udstilling, så er tandsætningen jo ret vigtigt, og man risikere altså at tænderne bliver rykket en smule eller i allerværste og sjældne tilfælde at den blivende tand tager skade... Noget en almindelig hund måske ikke vil have problemer med, men skal du udstille er det altså bittert at fordi man lige ventede et par uger for at se tiden an, så kan hunden ikke udstilles fordi den mistede en tand... Derfor vil det f.eks. også være i mine tanker når jeg skulle råde folk....

 

Når det kommer til "giftige ting", så synes jeg det er så forskelligt.. Vores hunde har altså spist rigtig mange ting uden at blive syge... Den anden dag fik vi nyt TVbord, som var pakket ind i sådan noget blødt plastik agtigt noget... Imens vi samlede bord troede vi hundene sov... Men nej Penny havde sneget sig ind og hugget plastikken og havde ædt en halv meter :shock: Intet var galt, og dagen efter sked hun en lort ud, pakket ind i plastik :lol: Havde nogen spurgt mig "Hjælp min hund har ædt plastik hvad skal jeg gøre", ville jeg da også anbefale dyrlæge hvis de var i tvivl om hunden havde det fint...

 

Derudover er jeg enig med Anne1979, vores hunde får lov at smage mange ting, eller Penny gør, Dexter er vi ret påpasselige med, da han i forvejen har let ved dårlig mave...

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii... Sandt, det skal heller ikke handle om at hundegalleri er en lorteside og alt det.. meningen var egentlig også bare at finde ud af om jeg er på rette spor, generelt set har jeg det nemlig sådan "man dør altså ikke af en smule..." agtigt..

Men jeg er så også mindre sart selv end mange andre.. har før lavet madpakke (kød og ris) og glemt det stod og kølede af på bordet så det stod i stuetemp hele natten.. for så at tage det med på job og spise det samme dag + dagen efter, mindre sundt vil nogen sige, men jeg skal jo have mad :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Det eneste du kan bruge hundegalleri som målestok for, er hvor hysteriske en flok langtidsledige eller førtidspensionerede kvinder, ofte med psykiske problemer af én eller anden art, kan være.

 

Og det var vist en fordom der viste sit grimme fjæs dér, men hva. :mrgreen:

 

 

Du glemmer teenage-taskehunde-tøzzerne lizzom :D De er noget af det værste i denne verden! Piger, der lige så godt kunne have købt en bratwurst og givet den et navn, for deres hunde sidder altid i taskerne og kommer aldrig ned at gå, for tæææææænk, hvis de nu blev beskidte!!

 

Jeg var på HG et par måneder, men turde satme ikke spørge nogle til råds om noget som helst, efter at have læst nogle af de svar der kom :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christina og Nala

Jeg synes da ikke du lyder for hård :)

 

Efter jeg fik overreageret med Nala da hun fik trådt på noget og fik ondt i poten har jeg fået mig et nyt mantra, mht dyrlægen: Jeg tager hende kun derhen hvis jeg ville tage et menneskebarn med til lægen. Og ved nærmere eftertanke er der ingen grund til at haste et barn til lægen fordi det har trådt i en bi/hveps ;) Den lærdom kostede mig så også 1100 kr for at få at vide at intet var galt! xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid hygget mig over den der med "du må ikke give hunden chokolade, det er giftigt", simpelthen fordi at når folk går i panik over at hunden har spist deres snickers, så er det åbenbart slet ikke gået op for dem at en snickers knapt nok indeholder noget chokolade, en masse tilsætningsstoffer der for den til at smage af chokolade, men næppe særlig meget rigtig chokolade :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid hygget mig over den der med "du må ikke give hunden chokolade, det er giftigt", simpelthen fordi at når folk går i panik over at hunden har spist deres snickers, så er det åbenbart slet ikke gået op for dem at en snickers knapt nok indeholder noget chokolade, en masse tilsætningsstoffer der for den til at smage af chokolade, men næppe særlig meget rigtig chokolade :blink:

 

Jeg kan huske en tråd herinde fra, hvor en bruger (kan ikke huske hvem) var ved at gå i panik over, at hunden havde ædt et stykke fra en chokolade-kalender af den slags til en 5'er.

 

Vi blev meget hurtigt enige om, at der næppe var meget af det ægte chokolade i sådan et stykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Du glemmer teenage-taskehunde-tøzzerne lizzom :D De er noget af det værste i denne verden! Piger, der lige så godt kunne have købt en bratwurst og givet den et navn, for deres hunde sidder altid i taskerne og kommer aldrig ned at gå, for tæææææænk, hvis de nu blev beskidte!!

 

Jeg var på HG et par måneder, men turde satme ikke spørge nogle til råds om noget som helst, efter at have læst nogle af de svar der kom :D

 

jeg har kun været derinde for at "lure" men jeg følte heller ikke at det ville være noget for mig at deltage aktivt i - selv om jeg er af hunkøn :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...