Hop til indhold

Recommended Posts

Faldt lige over denne her Hundens QI-test ;-):

 

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=width: 50%]Nr. Hundens IQ-test!

[/TD]

[TD=width: 50%, align: right]

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]1X1.GIF[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #C3CAD4, colspan: 2]1x1.GIF

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]1X1.GIF[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]Vi er faldet over den her liste... Listen hedder '' The Intelligence Ranking'' og er lavet af Stanley Coren er en neuropsykolog og professor i psykologi ved University of British Columbia.

Beskrivelse:

Klogeste hund

Forståelse af nye kommandoer: Mindre end 5 gentagelser.

Adlyde Første Kommando: 95% af tiden eller bedre.

 

1 Border Collie

2 Poodle

3 German Shepherd

4 Golden Retriever

5 Doberman Pinscher

6 Shetland Sheepdog

7 Labrador Retriever

8 Papillon

9 Rottweiler

10 Australian Cattle Dog

 

Excellent arbejdshund

Forståelse af nye kommandoer: 5 til 15 gentagelser.

Adlyde Første Kommando: 85% af tiden eller bedre.

11 Pembroke Welsh Corgi

12 Miniature Schnauzer

13 English Springer Spaniel

14 Belgian Shepherd Tervuren

15 Schipperke

16 Belgian Sheepdog

17 Collie

18 Keeshond

19 German Shorthaired Pointer

20 Flat-Coated Retriever

21 English Cocker Spaniel

22 Standard Schnauzer

23 Brittany

24 Cocker Spaniel

25 Weimaraner

26 Belgian Malinois

27 Bernese Mountain Dog

22 Pomeranian

29 Irish Water Spaniel

30 Vizsla

31 Cardigan Welsh Corgi

 

Over gennemsnitlige arbejdstid Hunde

Forståelse af nye kommandoer: 15 til 25 gentagelser.

Adlyde Første Kommando: 70% af tiden eller bedre

 

32 Chesapeake Bay Retriever

33 Puli

34 Yorkshire Terrier

35 Giant Schnauzer

36 Airedale Terrier

37 Bouvier des Flandres

38 Border Terrier

39 Briard

40 Welsh Springer Spaniel

41 Manchester Terrier

42 Samoyed

43 Field Spaniel

44 Newfoundland

45 Australian Terrier

46 American Staffordshire Terrier

47 Gordon Setter

48 Bearded Collie

49 Cairn Terrier

50 Kerry Blue Terrier

51 Irish Setter

52 Norwegian Elkhound

53 Affenpinscher

54 Silky Terrier

55 Miniature Pinscher

56 English Setter

57 Pharaoh Hound

58 Clumber Spaniel

59 Norwich Terrier

60 Dalmatian

 

Gennemsnitlige arbejdstid / Lydighed Intelligens

Forståelse af nye kommandoer: 25 til 40 gentagelser.

Adlyde Første Kommando: 50% af tiden eller bedre.

 

61 Soft-Coated Wheaten Terrier

62 Bedlington Terrier

63 Fox Terrier (Smooth)

64 Curly Coated Retriever

65 Irish Wolfhound

66 Kuvasz

67 Australian Shepherd

68 Saluki

69 Finnish Spitz

70 Pointer

71 Cavalier King Charles Spaniel

72 German Wirehaired Pointer

73 Black and Tan Coonhound

74 American Water Spaniel

75 Siberian Husky

76 Bichon Frise

77 English Toy Spaniel

78 Tibetan Spaniel

79 English Foxhound

80 Otterhound

81 American Foxhound

82 Greyhound

83 Wirehaired Pointing Griffon

84 West Highland White Terrier

85 Scottish Deerhound

86 Boxer

87 Great Dane

88 Dachshund

89 Staffordshire Bull Terrier

90 Alaskan Malamute

91 Whippet

92 Chinese Shar Pei

93 Wire Fox Terrier

94 Rhodesian Ridgeback

95 Ibizan Hound

96 Welsh Terrier

97 Irish Terrier

98 Boston Terrier

99 Akita

 

Fair Arbejde / Lydighed Intelligens

Forståelse af nye kommandoer: 40 til 80 gentagelser.

Adlyde Første Kommando: 30% af tiden eller bedre.

 

100 Skye Terrier

101 Norfolk Terrier

102 Sealyham Terrier

103 Pug

104 French Bulldog

105 Brussels Griffon

106 Maltese

106 Italian Greyhound

107 Chinese Crested

108 Dandie Dinmont Terrier

109 Petit Basset Griffon Vendeen

110 Tibetan Terrier

111 Japanese Chin

112 Lakeland Terrier

113 Old English Sheepdog

114 Great Pyrenees

115 Scottish Terrier

116 Saint Bernard

117 Bull Terrier

118 Chihuahua

119 Lhasa Apso

120 Bullmastiff

 

Laveste grad af arbejdstiden / Lydighed intelligens

Forståelse af nye kommandoer: 80 til 100 gentagelser eller mere.

Adlyde Første Kommando: 25% af tiden eller værre.

 

121 Shih Tzu

122 Basset Hound

123 Mastiff

124 Beagle

125 Pekingese

126 Bloodhound

127 Borzoi

128 Chow Chow

129 Bulldog

130 Basenji

131Afghan Hound

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige have forståelsen for hvad der menes.. Jeg er nemlig lidt i tvivl... Betyder "Forståelse af nye kommandoer" antallet af gange det tager en hund at forstå en ny kommando? Og adlyde første kommando.. Hvilken er det så? er det "adlyde første gang de bliver bedt om det"? I så fald er jeg uenig i ret mange :lol:

 

Derudover er der ved sådanne lister altid en eller anden form for uligehed... For det kommer jo an på hvordan man træner hunden også, og det tages der jo nok ikke hensyn til? Eller gør der?

 

F.eks. min husky (Som på listen er i samme gruppe som vores Aussie) er noget langsommere til at lærer end vores Aussie er.. Tilgengæld når han kan noget så gør han det også når han bliver bedt, hvis vi vel og mærke er i en træningssituation og der er godbidder i sigte. Er der ingen godbidder så gør han intet. Vores Aussie forstår (oftest) lynende hurtigt, og når hun først har forstået så sidder det også bare lige i skabet!

 

Men det jeg finder sjovt ved listen er faktisk top 10.. Eller faktisk top 9, for tror ikke austalian cattle dog er specielt populær i DK.. Men derudover er racerne jo faktisk dem "man ser"... Det er de racer som jeg synes man oftest ser i forbindelse med hunde-sportsgrene, og det synes jeg jo er sjovt, når vi netop har haft en debat om "modehunde", for de her modehunde er jo så også "klogest", så selvfølgelig er de populær...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst hans bog og den er nu ganske sjov. Rangeringen af hunderacer er lavet ved at han bad en masse hundetrænere om at rangere racerne efter trænbarhed. Og derfor er det jo ikke helt det samme som intelligens i den forstand, men det siger da lidt om hvilke hunde der typisk klarer sig bedst på en træningsplads og helt skævt synes jeg nu ikke det er:)

Link til indlæg
Del på andre sites

129 kan en på vores hold total modbevise :)

 

og at adlyde en komando handler vel mere om træning end intiligens?

Repitationerne er tilgengæld sjove at se på, men igen hvordan er en ting indlært?

 

Ubrugelig? Total :D

 

Ja det tænkte jeg nemlig også. Det må have SÅ meget med ejerens formåen og indlæringen af en ny øvelse at gøre - altså hvordan man indlærer det. Jeg formår f.eks. ikke at lære Bobo ret meget vha. klikkerprincipper, fordi han for det første ikke er vant til at tage initiativ selv og fordi jeg ikke belønner ham på de rigtige tidspunkter. Jeg er virkelig dårlig til at planlægge øvelserne og jeg har ikke et billede inde i hovedet af hvad det er jeg gerne vil belønne, så min timing stinker. Derfor ville vi ligge nummer sjok i sådan en test (eller i hvert fald ikke som nr. 7) og det samme ville sikkert være tilfældet, hvis det var en border collie jeg stod med.

 

Men bortset fra det, så er der jo noget om, at nogle hunde "kræver" færre gentagelser end andre for at forstå en øvelse, men det er selvfølgelig ikke det eneste, der har en betydning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst hans bog og den er nu ganske sjov. Rangeringen af hunderacer er lavet ved at han bad en masse hundetrænere om at rangere racerne efter trænbarhed. Og derfor er det jo ikke helt det samme som intelligens i den forstand, men det siger da lidt om hvilke hunde der typisk klarer sig bedst på en træningsplads og helt skævt synes jeg nu ikke det er:)

 

Trænbarhed tror jeg egentlig sagtens det kan være... Dog vil jeg igen mene at det måske havde været mere nyttig med... Trænbarhed i forhold til træneren... Altså f.eks. tror jeg nogle racer, med den rette ejer ville være langt højere oppe... Men f.eks. er det i min verden logik at en husky med en som intet ved om huskies, skulle være på plads 500 over ulydige hunderacer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu heller ikke helt enig i deres måde at teste... Min cookie, som er halvt cairn, lærer lynhurtigt en ny ting og husker at løse et hundespil hun har leget med en enkelt gang for et år siden. Hun husker også at vende mine blomsterpinde på højkant så hun kan stjæle dem hele vejen ind gennem døren.. men høre efter, det er hun dårlig til. Jeg er slet ikke i tvivl om at hun kender sit navn og kommandoen "kom her", men hun kommer ikke.

Jeg tager det ikke som dumhed, nærmere selvstændighed og stædighed. Hun kommer jo udemærket, når hun ved at jeg har kiks i lommen. Og det er vel også en måde at måle klogskab. Det betaler sig ikke at komme på kommando, hvis man ikke bliver belønnet. Men sjov, det er den da, den her liste. Måske skal man også huske at mange hunde ikke er typiske for deres race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg faldt også over den liste, lige da jeg havde fået Gracie.

Havde haft golden retriever de sidste år af min barndom, og han døde så der i 2010 i en alder af 12 år.

han var en dejlig golden, men lidt sin egen. Jeg ville jo gerne have en hund jeg kunne opnå mere med træningsmessigt, en hund der ville blive lykkelig af at lære og at arbejde sammen med mig. Aussien havde jeg været lun på i nogle år forinden, så det blev sådan en.

 

MEN så er det da bare total nedtur at finde ud af at man har skiftet sin dumme hund ud med en der var 63 gange dummere end den man havde i forvejen :sjov:

En golden ligger nr 4 og australian shepherd nr 67.:-D

 

Jeg tror ikke det er en liste man skal tage seriøst, men sjov er den da.

 

Som andre er inde på, er der bare rigtig mange ting der spiller ind, bl.a. hvordan hundene har lært tingene, men også hvad man har lært dem. Det afhænger jo af hvad hunden er avlet til, og hvad den tænder på. Gracie var f.eks. længe om at lære at apportere, da det ikke giver nogen mening for en hyrdehund, men hos en golden ligger apporteringen dybt i generne.

Men okay, border collien og sheltien har åbenbart ikke haft problemer med at lære noget som helst, så det er mig egentlig en gåde hvordan aussien er havdet hvor den er. Dog er det ikke noget jeg gider at bryde min hjerne med.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har hørt om en anden rangliste, hvor pekingeseren havde en bund placering.

 

Ved ikke om jeg vil kalde nogle racer "dumme", men de tager nok længere tid om at lære komandoerne, er mere stædige og selvstændige.

 

Jeg har selv en blanding af de "dumme" racer. Nu stiller jeg heller ikke høje krav og forventninger. Han skal bare kunne det mest simple: tilkald, sit og gø på komando. Og sørme om han ikke har lært det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:stupid: nu ved jeg det... er da fordi jeg fuldstændig har svedt ud at fortælle Rex, at han er en top10 hund hva angår intelligens og lydighed..

 

Eller er der mon lidt chi i ham:hmm: man ved jo aldrig med de dersens hunde uden stamtavle... Kan godt være han ligner en ren rottweiler, men det skal jeg dælme ikke tro han er da, for det har jeg jo ikke papir på... :engel:

 

Sikke da en fantastisk statistik - gad vide hvordan man i praksis har indsamlet materiale til den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Beaglen som nr 124 :fornaermet:

Mine 3 kloge hoveder - som kommer hver eneste gang jeg kalder - kan gå baglæns på bagbenene - sidde og vente pænt på man siger værsgo og og og en hel masse andet :mrgreen:

Men de ved jo heller ikke de er beagler - så det må jo være forklaringen :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
:stupid: nu ved jeg det... er da fordi jeg fuldstændig har svedt ud at fortælle Rex, at han er en top10 hund hva angår intelligens og lydighed..

 

Eller er der mon lidt chi i ham:hmm: man ved jo aldrig med de dersens hunde uden stamtavle... Kan godt være han ligner en ren rottweiler, men det skal jeg dælme ikke tro han er da, for det har jeg jo ikke papir på... :engel:

 

Sikke da en fantastisk statistik - gad vide hvordan man i praksis har indsamlet materiale til den.

 

Det er også den jeg hæfter mig ved.

 

Hvis nu bare trænerne er blevet spurgt, så kan der allerede være nogle racer der er dømt lidt ude allerede der pga. fordomme.

Og hvordan er indlæringen sket?

 

Men ja, munter liste - Bare skidt at jeg har 3 meeeeeget kloge hunde, men ejerens evner ikke helt følger med til at få genierne til at yde deres ypperste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo ligesom da vi troppede op til træning med Dexter... generelt set var han ikke dårligere end de andre hvalpe, men træneren gav op langt hurtigere... Hvis de andre fik 5 mins. hjælp til en øvelse, ville trænere komme og forsøge to-tre gange med Dexter og give et fortrøstende klap på skulderen og sige "Mere kan man jo heller ikke forvente af en husky"... Og det er jo klart at har man den holdning, så får man ikke mere...

 

Jeg elsker stadig når vi endelig slipper Dexter løs et sted, og vi kalder ham til os når han er 200 meter væk fra os, og han bare kommer ved første kald.. Og man bare kan høre alle de der folk sige "HAN kan ikke være en husky, han kom jo?".. Og så begynder de at finde forklaringer.. han må jo være en blanding, for huskys er jo slet ikke brune....

Link til indlæg
Del på andre sites

Den liste kan da ikke bruges til andet end at grine ad! Med undtagelse for nr. 1 - selvfølgelig..! :mrgreen:

 

Selvfølgelig er nogle racer mere "trænbare" end andre, ingen tvivl. Men rigtig, rigtig meget handler jo også om træneren, om dennes metoder, og evne til at motivere - og ikke mindst præge den lille hvalp til at synes at træning er det fedeste i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor ville jeg godt have set, hvor en shiba var placeret ;-)

Eris er skarp til nye tricks og jeg ville have placeret hende som 5-15 med normale tricks og MEGET længere nede, hvis hun fx skulle lære at apportere. :-)

Da hun var hvalp lærte hun under 5 gange, hvad sit betød.

Redigeret af Eris
Nåede ikke at skrive færdig
Link til indlæg
Del på andre sites

En alvorlig fejl på den liste er da at Löwchen ikke er med :fornaermet: De kunne vist ellers placeres flere steder på samme tid. :-D

 

Hvordan trænere dømmer hundene, kan jo som Miss_menelli skriver hænge sammen med fordomme om nogle hunde, men der er jo også mange gange forskel på hvorfor man går til træning med sin hund. Mange selskabs racer vælger nok træning, for at lære hunden lidt nyttige kommandoer og lidt socialt samværd for hunden, og så skal den ellers bare være hund. Med mange andre racer, er der lidt mere bag. Så det spiller nok også ind, altså hvad ejeren vil med sin hund.

Jeg har også en meget klog hund, er jeg helt sikker på :slem: her er det nok ejeren der sætter begrænsningerne :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop også det... Jeg tror faktisk at hvis man tager en 8 ugers hvalp, vil 95% af hvalpene kunne lære "sit" indenfor 5-10 forsøg. Uanset race!

 

Men hvis vi taler om at "gå baglæns" eller andre mere indviklede ting, så er vi jo over i en helt anden kategori. Eller hvis det handler om motorik osv... Det er klart (i min verden i hvert fald) at det er lettere at lærer en Löwchen at gå på bagben, end en Berner Sennen f.eks... Det handler jo ikke kun om forståelse, men muligheden for at hunden faktisk skal lærer at gå på bagben samtidig med. Eller f.eks. at rende igennem en tunnel. Jamen det er da klart at en Berner Sennen tage rlængere tid (i mit hovede igen) som at lærer at det er behageligt at presse sig igennem der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...