Hop til indhold

Recommended Posts

Faldt lige over denne her Hundens QI-test ;-):

Jane Killion, forfatter til When Pigs Fly taler om intelligens på en noget anderledes måde end ved blot at udregne, hvor hurtigt en hund genkender og adlyder en ny kommando.

 

Hun mener, at ingen hunderace er bedre til at lære end andre hunderacer og hævder, at til trods for alle distanceblændende talenter, som nogle hunderacer besidder, til trods for at nogle hunderacer bogstaveligt talt sidder og venter på at få fortalt, hvad de skal gøre, til trods for alt dette er disse hunde ikke hurtigere til at lære end alle andre hunde. Hun mener, at den eneste virkelige forskel mellem selvstændige og mindre selvstændige hunderacer er, at ”Hvorfor” er avlet ud af de selvstændige hundens psyke.

 

Hun omtaler nogle problemløsningstests, hvor nogle jagtracer klarede sig bedst "formentlig fordi de fleste opgaver i testen var designet til at teste selvstændig kapacitet, der belønnedes med foder. Som kontrast hertil klarede sheltien, hvis forfædre blev udvalgt for deres evne til at udføre komplicerede opgaver, sig faktisk temmeligt dårligt. Det virkede, som om sheltierne ventede på at få fortalt, hvad de skulle gøre".

 

I disse problemløsningstests lærte fx basenjien hurtigere at løse opgaven end sheltien. Grunden til, at det så er så svært at få fx en basenji til at gøre, hvad der bliver sagt på et lydighedshold ganske enkelt er, at almindelig lydighedstræning er tilrettelagt for racer som sheltien, idet træningen baseres på, at hunden får at vide, hvad den skal gøre. Har man derimod en hund, der er avlet til selvstændigt arbejde, så ender man ofte med at stå og slå hovedet ind i en mur.

 

Problemet er altså ikke hunden, men den metode der bruges til at træne den efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jane Killion, forfatter til When Pigs Fly taler om intelligens på en noget anderledes måde end ved blot at udregne, hvor hurtigt en hund genkender og adlyder en ny kommando.

 

Hun mener, at ingen hunderace er bedre til at lære end andre hunderacer og hævder, at til trods for alle distanceblændende talenter, som nogle hunderacer besidder, til trods for at nogle hunderacer bogstaveligt talt sidder og venter på at få fortalt, hvad de skal gøre, til trods for alt dette er disse hunde ikke hurtigere til at lære end alle andre hunde. Hun mener, at den eneste virkelige forskel mellem selvstændige og mindre selvstændige hunderacer er, at ”Hvorfor” er avlet ud af de selvstændige hundens psyke.

 

Hun omtaler nogle problemløsningstests, hvor nogle jagtracer klarede sig bedst "formentlig fordi de fleste opgaver i testen var designet til at teste selvstændig kapacitet, der belønnedes med foder. Som kontrast hertil klarede sheltien, hvis forfædre blev udvalgt for deres evne til at udføre komplicerede opgaver, sig faktisk temmeligt dårligt. Det virkede, som om sheltierne ventede på at få fortalt, hvad de skulle gøre".

 

I disse problemløsningstests lærte fx basenjien hurtigere at løse opgaven end sheltien. Grunden til, at det så er så svært at få fx en basenji til at gøre, hvad der bliver sagt på et lydighedshold ganske enkelt er, at almindelig lydighedstræning er tilrettelagt for racer som sheltien, idet træningen baseres på, at hunden får at vide, hvad den skal gøre. Har man derimod en hund, der er avlet til selvstændigt arbejde, så ender man ofte med at stå og slå hovedet ind i en mur.

 

Problemet er altså ikke hunden, men den metode der bruges til at træne den efter.

 

Meget, meget interessant :5up:

 

Er straks i gang på google og med at lave en ny ønskeseddel :mrgreen:

Spændende, spændende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at forsvare forfatteren, så mener jeg også han deler intelligens op i flere dele, bl.a. evnen til at lære øvelser på signal (hvilket er den vi taler om i denne tråd), evnen til at løse problemer og noget med evnen til at gøre ting de er skabt til eller sådan noget i den retning (sådan lige taget ud af min hukommelse). Men der må jo også være noget der hedder social intelligens hos hunde tænker jeg :vedikke: og hvis min hund bare ligger i top på det punkt, er jeg glad og tilfreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men uanset hvad.. hvis en hund efter 100 gange har lært sit og stadig kun gør det 25% af gangene; Så har den jo ikke LÆRT det!

 

I mine øjne har en hund ikke lært et signal før den kan "følge dette" Jeg har lyst til at sige 95% af gangene minimum, men det er her vi f.eks. kan trække en husky ind i billedet. Dexter ved 100% godt hvad "Kom her" betyder, og man kan se at han bare står og tænker "Næ hæy, jeg vil hellere være ude i seen selvom det er midnat og du skal til at i seng".

 

Men generelt set så mener jeg ikke at man kan dømme på den måde, uanset hvordan man vender og drejer det... Men listen er sjov! Og interessant, men i mine øjne handler det altså om mange andre ting...

 

Jeg kender altså BCer som er snot dumme for at sige det ærligt... Men deres ejer har heller ikke været specielt inspirerende... Og jo klart er det da måske to eller tre jeg har mødt, men de findes da. Så findes der dem som løber på væggene og destruere ejerens hus, dem findes der en del flere af faktisk.. og så findes der de "kloge" og veltrænede...

 

Men lad os sige du vil tage og træne din hund til et nyt trick. Lad os sige det er at løfte en bold op og lægge den i en kurv.

 

Hvis du har trænet med din 4 årige hund siden den var 8 uger.. Og jeg aldrig har trænet med min, som er kuldbror til din... Skal vi vdde om hvilken der først lærer det? Det gør den hund der altid har trænet.. For den forstår at "arbejde og lære"...

 

Og her er vi tilbage til at jeg TROR at mange der køber en BCer har intentioner om at træne med den..... hvor dem som køber en husky måske nok ikke tænker "yes sir, så står jeg med den næste lydighedsmester". og selv den indstilling tror jeg er så vigtig for hvor god hunden er/bliver...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at forsvare forfatteren, så mener jeg også han deler intelligens op i flere dele, bl.a. evnen til at lære øvelser på signal (hvilket er den vi taler om i denne tråd),

Men ikke et ord om, HVORDAN disse øvelser er indlært. Havde man brugt andre metoder, havde resultatet måske set lidt anderledes ud, for når man ved, at forskellige hunde lærer bedst på "forskellige måder" - så kan testen sikkert ikke bruges til ret meget.

 

evnen til at løse problemer og noget med evnen til at gøre ting de er skabt til eller sådan noget i den retning (sådan lige taget ud af min hukommelse).

Hvis de havde sluppet nogle airedales løs sammen med katte, rotter eller oddere, så tror jeg, at airedalen havde ligget højere. :slem:

 

Men der må jo også være noget der hedder social intelligens hos hunde tænker jeg :vedikke: og hvis min hund bare ligger i top på det punkt, er jeg glad og tilfreds.

Det kan jeg godt forstå, men den evne tror jeg ikke lige, at man har målt. Det har sikkert være mere á la dæk-sit-stå-slip-fir-& la' gå, kunne jeg forestille mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel fordi at mange mennesker synes at racer der pleaser er klogere end racer der ikke gør , men jeg synes nu at de racer der kan arbejde selvstændigt , uden at have nogen til at " fortælle " sig hvad de skal er de klogeste - og her er terriere og gravhunde uovertrufne .

 

Hey ja, det var da en ny vinkel :lol: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jo lidt svær... For egentlig bør man vel modregne intelligensen i forhold til det hunden er beregnet til. Det siger jo sig selv at de hunde der er fremavlet med det formål at skulle arbejde sammen med mennesker(fx visse hyrderacer og jagtracer) i langt højere grad vil være følsomme over for det menneskene beder dem om, mens hunde der er fremavlet mod et selvstændigt arbejde, hvor der ikke er tale om et samarbejde med mennesket, vil være mindre følsomme over for det.

 

Så man bør jo nok mere se på hvor god er hunden til at lære noget der er relevant i forhold til den race den nu engang er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...