Hop til indhold

Muligvis kamphund,.????????


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg vil tro at en mastiff-han på 110 kilo kan anrette dødelig skade på vores nabo - i fald den bliver enig med sig selv om at han er en trussel for min datter.

 

Bør vi måske overveje at erstatte de eksisterende raceforbud med noget der var meget nemmere at håndtere: En regulering af alle hunde der vejer over 25 kilo?

Personligt er jeg ikke meget begejstret for, at en hund selv vurderer, hvilke personer, der er farlige og hvilke, der ikke er......undtagen når den har ret og den elegant frelser mit gamle liv. :slem:

 

Jeg kan sagtens gå ind for dit forslag om en slags regulering (hvis jeg bare vidste, hvad en sådan regulering skulle gå ud på), MEN vægtgrænsen skal ikke gå ved de 25 kg, men ved de...båp båp...33 kg. Der er jo ingen grund til, at Sofus skal reguleres. Han er da så perfekt, som han er. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 296
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Personligt er jeg ikke meget begejstret for, at en hund selv vurderer, hvilke personer, der er farlige og hvilke, der ikke er......undtagen når den har ret og den elegant frelser mit gamle liv. :slem:

 

Nej, det ville jeg heller ikke bryde mig om. Men hvis min mastiff (som jeg altså ikke har endnu) en dag fik en hjerneblødning, og naboen tilfældigvis kom gående, så er jeg ikke sikker på at han ville overleve.

 

 

Jeg kan sagtens gå ind for dit forslag om en slags regulering (hvis jeg bare vidste, hvad en sådan regulering skulle gå ud på), MEN vægtgrænsen skal ikke gå ved de 25 kg, men ved de...båp båp...33 kg. Der er jo ingen grund til, at Sofus skal reguleres. Han er da så perfekt, som han er. :shock:

 

Vi siger 33 kilo, for Sofus skyld. :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår disse hundes arbejdsopgaver, skal de for at oplæres ud i dyreflokken som vel 2 mdr´s med en ældre hund , ofte måske moderen og oplæres.Dvs de kun får menneskelig kontakt med ejer af flokken , hvis de hyrder eller vogter i de øde bjergområder. Selv følgelig vil de ind imellem komme til landsbyen, og her røres de kun ejer og ofte slet ikke af ejers børn.

I øvrigt siger en kurdisk kvinde fra området, jeg kender, at det ikke var uanmendeligt at de stærkeste levede i 15-16 år hvilket jo er imponerende i det klima.

Men fraset dette er det da umuligt at udtale sig om en races specielle egenskaber , hvis man kun kender et individ personligt, når det skrevne ord er så taknemmeligt.

Mine cavalier var ikke særlig nervøse, men det ses da i racen idag. Mine gravhunde var ikke udfarende.

Mine cockerer er nogle store svin med hensyn til mudderbad osv, det er min venindes ikke.Hendes går ikke i vand, mine på nær een elsker det.

Min ene veninde har så adopteret en vogterhund fra det græske, sådan helt personlig, og ja den er stor langhåret ala den sydrussiske og den bryder sig ikke om fremmede , hverken mennesker eller hunde.Hun lever med det og har før prøvet at flyve til Polen og hente en rothweilerhanhund, der havde boet på internat i vel 4 år.Så hun vidste at det blev en opgave.

Men min mening er stadig at hvis de var så nemme at holde, ville vi have mange flere af de for os ikke så kendte racer, som Maremme . Kuvasz,Owczarek,og tillige de spanske og portogisiske vogterhunde.

 

Det er forskelligt hvordan og hvor gamle hundene er når "de sættes ud" blandt de andre dyr, der er forskellige holdninger til det som så meget andet.

 

Ayisi som jeg købte i Tjekkiet var født og opdrættet udendørs, og kom kun ind en time om dagen på min opfordring efter hun var 11 uger gl. og det fordi hun her skulle være både ude og inde, og overgangen ikke behøvede at værre større end nødvendigt. Hendes natur er hver gang der er andre dyr, at hun så vil være sammen med dem hvis de tillader det, men når det er mindre dyr, skal der selvfølgelig være en overvåget tilgangsperiode så man er sikker på, at hun ikke vil lege med dem, og dermed kommer til at skade dem.

 

Når man vil købe en enden race end dem man i forvejen kender, så bliver man vel nød til at tage udgangspunkt i det der kendetegner racen, at der så er individuelle forskelle er så en helt anden sag, men det er jo bare charmerende, og også med til at gøre det spændende at få en ny hvalp. Se hvordan den udvikler sig, og hvad den bliver til. Også selv om man måske har eller har haft en af samme race i forvejen, så er de jo som udgangspunkt meget forskellige.

 

Det er nok ikke flertallet herhjemme, der "har brug for sådan en hund" og endnu færre der kan give den det den her brug for, og samtidig med det, så er de forskellige racer store som små også et "modefænomen" og de vogtende racer har der aldrig været mange af herhjemme, og de fleste af dem er ganske svære at få fat i. I hvert fald hvis de skal være med stamtavler, og med hundeloven som den er i dag, ville jeg ikke risikere at politiet kommer og henter den fordi "den ligner en kangal" og så skulle lide samme skæbne som Fido der egentlig startede i denne tråd.

 

Hatten af for de mennesker der tør/orker at tage en voksen hund fra et internat :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Glem vægten (som ligger lige der, fordi min egen vejer 21 kilo :-))

 

Hvis folket og deres politikere på tinge vil have en regulering, så vil det give mere mening for mig at det sker på baggrund af noget der kan måles og vejes. Og ja, det vil ramme mange flere hunde og racer, hvis man fx. fastsætter vægten til 50 kilo. Men hellere det, end at de vil lave reglerne på baggrund af en tilfældig politimands vurdering af en tilfældig hund.

Lave reglerne på baggrund af en tilfældig politimands vurdering? Tænker du noget bestemt her? For tror da ikke at reglerne bliver lavet på baggrund af politiets mening :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt er jeg ikke meget begejstret for, at en hund selv vurderer, hvilke personer, der er farlige og hvilke, der ikke er......undtagen når den har ret og den elegant frelser mit gamle liv. :slem:

 

Jeg kan sagtens gå ind for dit forslag om en slags regulering (hvis jeg bare vidste, hvad en sådan regulering skulle gå ud på), MEN vægtgrænsen skal ikke gå ved de 25 kg, men ved de...båp båp...33 kg. Der er jo ingen grund til, at Sofus skal reguleres. Han er da så perfekt, som han er. :shock:

 

Synes det skulle være omvendt, da det er de små hunde der oftest er opfarende over for de store, så forbud mod alle hunde under.... hva' ska vi sige ;) 30 kg. og så i snor med dem ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Forbyd salg af hunde til kvinder med afbleget hår med røde striber, alle der nogensinde har bøvset, folk med 11. tæer og alle der har lavet en sne-engel....Dansk politik at its finest....:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht til hunde, der vogter frilandsgrise her i dk, så er grisene jo dobbeltindhegnede(smittefare) højt hegn yderst(pga hundene) lavt alm stødtråd inderst(for at holde styr på svinene) mener også bestemt der skal skiltes, igen ikke for man ikke skal ædes af hundene, men for man ikke skal bringe smitte til svinene:)

 

Da jeg boede i jylland boede jeg ret tæt på sådan en svinemark, dengang synes jeg det var nogen søde, dog lidt store tykke goldens der gik i den indhegning - idag ved jeg jo nok at det ganske givet har været en helt anden race:rolleyes:

 

Jeg ville på ingen måde gå ind til en indhegnet hund jeg ikke kendte uanset race. Ville heller ikke våge mig inden for et hegn, hvor der var skiltet med vogtende hund uanset race.

 

Så store vogtende racer ser jeg intet problem i, hvis bare de er hegnet forsvarligt ind, og der skiltes med de er der - så er det jo op til folk selv at foretage en risikovurdering;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvilket kendskab har du så til om jeg har læst eller ej og hvad jeg har læst?

 

Enhver kan komme med et postulat om det ene eller andet, noget andet er at vurdere andres viden eller hensigter ift. deres ytringer eller handlinger.

Blot kan jeg konstatere, at du jo er meget klogere end alle andre her, siden du mener at være så vidende om min baggrund for at anskaffe sig en hund. :klap:

Lad nu være med at tage sådan på vej, du bad mig redegøre for noget der ikke kan redegøres for, med mindre man skriver et mega langt indlæg der ville have været fuldstændig uden formål. Du ville jo bare se hvad jeg kunne finde på at svare, ikke?.

 

Jeg får lige en stille trang til at blande mig lidt her. Jeg tror, at du misforstod Ascha. Du ville gerne høre, "hvornår en kommende hundeejer er velforberedt og hvordan man bliver det". Jeg forstod Aschas svar sådan, at hun anbefalede dig at læse de bøger, der var skrevet om emnet i stedet for at hun, Ascha, skulle besvare dit spørgsmål.

 

Hmmmm, tror jeg da nok, at hun mente.....:shock:

Selvfølgelig var det derfor, jeg opfattede det ikke som et reelt spørgsmål, men som en fælde, der skulle bevise at jeg bare leger kloge Åge.

 

Det tror jeg ikke. se besvarelse nr. 246.

Uh, det var jo om noget helt andet. Det var en reaktion på den beskrivelse du gav af en anatolsk hyrdehund, som man skulle være meget vågen for at opdage, var på baggrund af hvordan de er som hvalpe. Du inviterede bl.a. Therese hjem for at hilse på din hund, for det ville der ikke være problemer med,.. nej selvfølgelig ikke, hunden er jo ikke voksen endnu. Det var bare det jeg havde det rigtig svært ved, for jeg synes du gav et helt forkert billede af hvad man kan forvente sig af en voksen anatolsk hyrdehund. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer lige et link til den jeg har hørt mest om.Men den er af afstamning godt nok lokal, men af samme blod som mange af de tyrkiske, bulgarske rumænske, juguslaviske osv.

 

Greek Sheepdog/Hellenikos Poimenikos Information and Pictures, Greek Sheepdogs

 

Det er så den de græske dyrereddere ikke mener hører hjemme i norden pga vor måde at holde hunde på og vor befolkningstæthed.Findes vist også i en størrere udgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht til hunde, der vogter frilandsgrise her i dk, så er grisene jo dobbeltindhegnede(smittefare) højt hegn yderst(pga hundene) lavt alm stødtråd inderst(for at holde styr på svinene) mener også bestemt der skal skiltes, igen ikke for man ikke skal ædes af hundene, men for man ikke skal bringe smitte til svinene:)

 

Da jeg boede i jylland boede jeg ret tæt på sådan en svinemark, dengang synes jeg det var nogen søde, dog lidt store tykke goldens der gik i den indhegning - idag ved jeg jo nok at det ganske givet har været en helt anden race:rolleyes:

 

 

Jeg ville på ingen måde gå ind til en indhegnet hund jeg ikke kendte uanset race. Ville heller ikke våge mig inden for et hegn, hvor der var skiltet med vogtende hund uanset race.

 

Så store vogtende racer ser jeg intet problem i, hvis bare de er hegnet forsvarligt ind, og der skiltes med de er der - så er det jo op til folk selv at foretage en risikovurdering;)

 

En fornuftig betragtning, men som du selv skriver, så tror mange det er en forvokset golden de umiddelbart ser, og har måske derfor ikke så stor respekt for et advarende skilt. :hmm: Og jeg er helt enig i måden at have hunde holdet på. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer lige et link til den jeg har hørt mest om.Men den er af afstamning godt nok lokal, men af samme blod som mange af de tyrkiske, bulgarske rumænske, juguslaviske osv.

 

Greek Sheepdog/Hellenikos Poimenikos Information and Pictures, Greek Sheepdogs

 

Det er så den de græske dyrereddere ikke mener hører hjemme i norden pga vor måde at holde hunde på og vor befolkningstæthed.Findes vist også i en størrere udgave.

 

Kender den ikke Ulla, men den hører da helt sikkert under de vogtende racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har vi ikke alle hørt mere eller mindre mærkværdige udsagn om vores hunderacer ?

her er 3 om airedales og andre terriere !

 

1. en terrier kan ikke opdrages !

 

2. terriere er en race ( ikke 32 forskellige ! )

 

3. terriere er små hunde !

 

Der er sikkert mange flere , til den sidste plejer jeg at sige " ja min har kun samme skulderhøjde som en schæfer så han er skam ikke ret stor " - så klapper folk somregel i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Har vi ikke alle hørt mere eller mindre mærkværdige udsagn om vores hunderacer ?

her er 3 om airedales og andre terriere !

 

1. en terrier kan ikke opdrages !

 

2. terriere er en race ( ikke 32 forskellige ! )

 

3. terriere er små hunde !

 

Der er sikkert mange flere , til den sidste plejer jeg at sige " ja min har kun samme skulderhøjde som en schæfer så han er skam ikke ret stor " - så klapper folk somregel i.

 

Synes nu bare de tre der er ret uskyldige i forhold til hvad man nogle gange må lægge ører til af fordomme....men folk lukker da hurtigt i når man fortæller dem sandheden, som du også selv er inde på...:mrgreen:...der er jo også forskel på at sige "folk med arabisk baggrund kan godt lide stærk mad" som måske nok er en fordom, men en af de mere uskyldige og så til at sige at "alle arabere går med kniv"...

 

vi kan sikkert diskutere om fordomme kan gradbøjes, men jeg synes bare at jo mere man kan "skade" en race, en gruppe mennesker el. lign, jo mere sikker bør man være før man udtaler sig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...