Hop til indhold

Ville ulve i flok finde på at angribe en hund?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke så nervøs. Men nu strejfer Bobo heller ikke og han fjanter ikke rundt langt inde i en skov langt væk fra mig. Så jeg tænker, at hvis vi lader en evt. ulv være i fred, så opsøger den heller ikke os. De er vel stadig sky dyr, som kun bevæger sig tæt på mennesker, hvis det er absolut nødvendigt.

 

 

My point exactly!! Hvis de ikke er i flok men er enlige, så blir de hurtigere tvunget derud hvor det er absolut nødvendigt at komme tæt på mennesker :(

Link til indlæg
Del på andre sites

My point exactly!! Hvis de ikke er i flok men er enlige, så blir de hurtigere tvunget derud hvor det er absolut nødvendigt at komme tæt på mennesker :(
Men stadig... At opsøge en hund, som er derhjemme eller følges med sin ejer igennem skoven... Det tvivler jeg altså alligevel lidt på at de gør :hmm: Altså, selvfølgelig er det noget andet, hvis den er ved at dø af sult og måske ved jeg bare ikke noget om ulve, men jeg kunne altså ikke forestille mig, at den kommer hen til os for at æde min hund, mens jeg går lige ved siden af... Så jeg er altså ikke så bange...
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja pludseligt kan det jo blive helt spænende at rende rundt ude i naturen..:slem:

 

Nu kan der også være mange grunde til at ulve går på hunde og mennesker, ofte er det en del af deres territorie forsvar eller forsvar af nærliggende yngel der kan tænde dem af. Andre gange er de bare blevet for vant til mennesker, de bedste eksempler er med sortbjørne der har mistet al respekt for mennesker og går ind i småbyer og forstæder. Dette har ført til nogle uheldige episoder mellem bjørn og menneske. Dette tror jeg sagtens ulve også ville kunne se ideen med, for det er jo nemmere at fange høns i en hønsegård...:genert:

 

Men jeg tvivler stærkt på at vi får episoder med ulve herhjemme, hvis vi skulle få en lille folk her i jydelandet. Men udover at det er pisse spænende så skal vi også indrette os lidt anderledes hvis vi får et stort rovdyr tilbage til naturen. Ikke fordi vi skal gå rundt os frygte for vores hundes liv når vi er i skoven, men lige have ørene lidt mere ude og tænke os om hvor vi går, så vi ikke får rodet os selv eller evt. ulve ud i noget griss...

 

Jeg finder det ikke værre end at når mine forældres naboer i deres sommerhus får ugleunger i deres uglekasse. Så lader man bare være med at vade i nærheden af ungerne der er kommet ud af kassen. Så undgår man at få en hysterisk skovuglemor i nakken, og man slipper for at slå græs i det område, win win..:mrgreen:

 

Kunne ikke finde en fugl der tæver et menneske, så i får en hjort...

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig godt nok lidt splittet i min opfattelse af ulve. Synes der er så mange modstridende opfattelser og holdninger til hvordan ulve reagerer hhv. i flok og alene i mødet med andre dyr og mennesker.

I går havde jeg en debat med en ven på Facebook, der mente det var noget pjat at være bekymret, hvis der kom flere ulve til DK, fordi de kun spiste mus og at en enlig ulv aldrig ville angribe en hund. Det var så det argument der fik mig til at slå spørgsmålet op herinde.

Man hører jo og læser så meget.

 

- Ulve der strejfer om alene er farligere end ulve i flok, da den føler sig mere sårbar og udsat.

- En enlig ulv har ikke mod til at angribe andre større dyr og mennesker.

 

Jeg ved godt der ikke er nogen grund til at gå i panik over en enkelt ulv i DK, men hvis der skal til at komme flere, tænker jeg bare at det bliver svært for os mennesker ikke at forstyrre dem, fordi de danske skove/naturområder er forholdsvis små sammenlignet med dem i vores nabolande, og selvom Gracie aldrig er ret langt væk fra mig, ville jeg da ikke bryde mig om at have hende løs. Det ville blive et trist hundeliv for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror sagtens det kan ske at en flok ulve angriber en hund, men det er sandsynligvis ikke noget der vil ske ret ofte.

 

Ved at de har samme diskussion i sverige og her er et billede en af mine svenske facebookvenner havde slået op. I følge den sker det i Sverige, men ikke overvældende ofte, det vil sikkert ske endnu sjældnere i DK, da man holder og jager med hunde på andre måder.

190754_4175968322799_1020414554_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at vide særlig meget, tænker jeg at mætte ulve, som ikke får forstyrret deres unger, udgør nogen særlig risiko. Danmark er lille, og hvis blot der er byttedyr nok, går det vel?

Men jeg må ærligt indrømme at jeg på ingen måde ville ønske at have en ulv boende i baghaven! Jeg ville knap turde benytte hundeskoven, af frygt for at de havde fundet derind (SÅ vildt er sådan et hegn jo ikke)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Svaret er ja. Jeg har været på jagt i Sverige, en del af ulvene har gps halsbånd på og så må man tålmodig vente på at flokken trækker andre steder hen, for ingen vil gå rundt, langt mindre have deres hund løs blandt ulven. Da ulvene ingen naturlige fjender har, har der ved at være temmeligt overbefolket og ulvene er presset.

 

En af mine kursister solgt sit sommerhus deroppe for 3 år siden, der var altid en bestemt ulv der fulgte hende rundt på hendes ture med hunden, og hun turde ikke længere slippe hunden og faktisk hellere ikke selv gå der. Sidst jeg var der oppe, var der lige blevet snuppet en ikke jagthund ud af en indhegnet have af en ulv.

Link til indlæg
Del på andre sites

men her er der jo også mange ræve - også her på Nørrebro og jeg hørte for nogle år siden at en lille hund var blevet taget af en ræv i Fælledparken - jeg mødte selv en ræv her i nærheden da jeg for nogle år siden gik nattur med hundene - de sprang frem så vi nær var havnet midt på vejen før jeg fik bremset dem ! Nordsjælland har jo også løbende besøg af elge der er svømmet over fra Sverige ...... så jeg ved ikke , hvis ulvene kommer må vi vel prøve at vende os til dem.

Redigeret af anne-lise hansen
fejl/mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

men her er der jo også mange ræve - også her på Nørrebro og jeg hørte for nogle år siden at en lille hund var blevet taget af en ræv i Fælledparken - jeg mødte selv en ræv her i nærheden da jeg for nogle år siden gik nattur med hundene - de sprang frem så vi nær var havnet midt på vejen før jeg fik bremset dem ! Nordsjælland har jo også løbende besøg af elge der er svømmet over fra Sverige ...... så jeg ved ikke , hvis ulvene kommer må vi vel prøve at vende os til dem.

Der er flere afgørende forskelle mellem ræve og ulve. En af dem er størrelsen, en anden at ulve er flokdyr, hvor ræve jager alene. Dvs. at møder du en skør ræv, så er der stor sandsynlighed for, at du og din hund kan pande den ned. Møder du en flok ulve, er jeres chancer nok noooooget mindre. :cool:

 

Jeg har boet i Nordsjælland i over 30 år og jeg har aldrig mødt en af de ret få svømmende elge, så faren for at møde dem er ikke så stor.

 

Hvis nogen mener, at ulve kan leve frit i DK, så må de jo det, men upersonligt er jeg da helst fri for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror sagtens det kan ske at en flok ulve angriber en hund, men det er sandsynligvis ikke noget der vil ske ret ofte.

 

Ved at de har samme diskussion i sverige og her er et billede en af mine svenske facebookvenner havde slået op. I følge den sker det i Sverige, men ikke overvældende ofte, det vil sikkert ske endnu sjældnere i DK, da man holder og jager med hunde på andre måder.

[ATTACH=CONFIG]104386[/ATTACH]

 

Interessant..især at der dræbes flere hunde af jægerne selv end af ulvene eller andet vildt..

Link til indlæg
Del på andre sites

"Mange"/nogle jægere skyder jo deres hund/andres hund, når tid er, i stedet for at gå til dyrlægen. Måske det er derfor?

Tror ikk de er kommet med i den statistik, det er jo over 40 års indsamling af tal. Men det er pænt vildt at der er 80 der har taget den i svinget for en andens kugle, troede ikke det var så hyppigt, at jægere skød hinanden. Eller måske Mogens skrantede lidt ifølge de andre...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe ulvene ikke bliver for mange i antal, eller trængt op i en krog, så tror jeg altså ikke at vi eller vores hunde har noget at frygte...

Den flok ulve min stedfar observerede i Norge var tydeligvis mere bange for mennesker end de var for dem. (selvom en af de skiløbere der var ved, var sikker på at NU blev han spist! :mrgreen:)

 

Og sikke en oplevelse at få, at få lov til at se ulve i naturen, det gad jeg godt :hjerte:

 

 

Som Spilop også skriver - i Norge ryger der jævnligt en hund, men hver gang man læser ejerens beskrivelse tænker jeg 'sikken et fjols', det er altid noget med en hund, der løber uden opsyn, sent om aftnen / natten. Men de behøver hverken være i flok, trængt op i en krog eller specielt sultne. Mine små mund-hapser fik dog lov at løbe løs, hvis man råber og laver sprællemand, så spurter ulvene altid (til gengæld...på Svalbard, der må man ikke gå rundt uden gevær pga isbjørnene, de dræber mennesker bare for at dræbe :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jesper Stagegaard fra Ree Park. Gør hva han kan for at få ulv i danmark .

Men glemmer at nævn

1. At dem han har ikke er "ulve" men Coyote eller prærie ulv

2. At rigtige ulve er ikke små søde hunde lignene dyr, men er større end rotwillereRigtig ulv.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jesper Stagegaard fra Ree Park. Gør hva han kan for at få ulv i danmark .

Men glemmer at nævn

1. At dem han har ikke er "ulve" men Coyote eller prærie ulv

 

Det er arktisk ulv de har og det er vel også en slags ulv eller hur?. Ulve i sneen | | Video fra Ree Park - Ebeltoft Safari |Tæt på dyrenes verden - Tæt på alverdens dyr

 

2. At rigtige ulve er ikke små søde hunde lignene dyr, men er større end rotwillere

Det synes jeg da også godt man kan se. Er du sikker på at vedkommende du omtaler mener det du påstår?.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jesper Stagegaard fra Ree Park. Gør hva han kan for at få ulv i danmark .

Men glemmer at nævn

1. At dem han har ikke er "ulve" men Coyote eller prærie ulv

2. At rigtige ulve er ikke små søde hunde lignene dyr, men er større end rotwillere[ATTACH=CONFIG]104897[/ATTACH]

 

Ej hold da op, det er da ikke coyotes (Canis latrans) de har i Reepark, det er arktiske ulve (Canis lupus arctos). og til den anden del, så er der stor variation af størrelsen på ulve. Dem jeg har studeret i sverige lå vel på omkring 30-35 kg (uden at have vejet dem), men de kan både være større eller mindre, afhængigt af køn og det habitat de lever i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jesper Stagegaard fra Ree Park. Gør hva han kan for at få ulv i danmark .

Men glemmer at nævn

1. At dem han har ikke er "ulve" men Coyote eller prærie ulv

2. At rigtige ulve er ikke små søde hunde lignene dyr, men er større end rotwillere[ATTACH=CONFIG]104897[/ATTACH]

Arh nu skal man nu tage alt hvad der kommer fra en dyreparks/zoo med et gran salt...:blink:

 

Men vi er nu så heldige at de euroasiske ulve ikke bliver så store som den fætter du har fundet et billede af, der højst sandsynligt er en Valley ulv som har hjemsted i nordvestlige usa, alaska samt det vestlige canada, de store drenge kommer let op på 80 kg hvis de får lov. Den største ulv der er fanget i Skandinavien vejede 60 kg og et eller andet, så det er næppe baskervilles hund vi kommer til at rende ind i i vores skove hvis ulven bosætter sig herhjemme...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jesper Stagegaard fra Ree Park. Gør hva han kan for at få ulv i danmark .

Men glemmer at nævn

1. At dem han har ikke er "ulve" men Coyote eller prærie ulv

2. At rigtige ulve er ikke små søde hunde lignene dyr, men er større end rotwillere[ATTACH=CONFIG]104897[/ATTACH]

 

Wooow! Den ligner jo noget fra Twilight.:scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikk de er kommet med i den statistik, det er jo over 40 års indsamling af tal. Men det er pænt vildt at der er 80 der har taget den i svinget for en andens kugle, troede ikke det var så hyppigt, at jægere skød hinanden. Eller måske Mogens skrantede lidt ifølge de andre...:mrgreen:

 

:sjov:

 

Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg mener om ulve i Danmark, egentlig synes jeg at det ville være fantastisk, men jeg er ikke villig til at ofre Noomi for det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...