Hop til indhold

I gætter det aldrig - endnu en tråd om hunderacer ;)


Hewlett
 Share

Recommended Posts

dem jeg ser i bybilledet er generelt bare kortklippede overalt, dvs. som den siri viser, bare uden det meget faconklippede hoved med pandehår etc. synes de er meget, meget smukke i hverdagsklip, det er lidt min drømmehund, og vi undersøgte den ret seriøst, da vi skulle have hund. men det er jo stadig en terrier?

 

Ja, jeg tænker også lidt over hvad en 'blidere' terrier indbefatter.

 

De sider jeg har læst virker den til at være glad for at behage, men ikke behagesyg.

 

Som sagt er den noteret ... Sammen med 2-3 andre racer også :blink:

 

Udover størrelsen, må jeg så spørge grunden til at I fravalgte wheaten ?

 

Pudel :5up:

 

Mødte Casper ham ikke, da Buzz var skampklippet og overtræt efter lang tur? Sådan sidste sommer-agtigt? Han skal næsten møde ham igen sådan fra starten af en tur. - og i lidt bedre klip :lol: (ikke i dag - B trænger til studsning :lol:)

 

 

IMG_8859_zpsa0f62bc0.jpg

 

IMG_8877_zps60463af6.jpg

 

IMG_8688_zpscb70d2e9.jpg

 

IMG_8203.jpg

 

 

Det skal siges, at han vejer ca 25 kg og er nem at bære. Når jeg skal, kan jeg snildt løfte ham op og gå med ham. Han er højere end Ninja dog.

 

Ahmen han er skøn :hjerte:

 

Jo, Casper var med da søde Buzz humpede Ninja :lol:

 

Det kunne være rart at have nogle dejlige eksempler til rådighed (men er jo først om laaaang tid vi snakker).

 

Men vi er nok måske mere ude i noget mellempuddel, men temperamentet skulle vist ikke være så anderledes ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

størrelsen var grunden. vi blev enige om at ikke besøge opdrættere og undersøge videre og i stedet fokusere på de mindre racer. kan sagtens se mig selv med sådan en fætter i fremtiden - tættere på jorden :-)

 

Okay. Jeg synes billederne på google snyder lidt, synes det ligner at det er en forholdsvis stor hund (sådan.. Større end Ninja-ish). Når man så læser hvor meget den vejer, kan man næsten regne ud at det hele bare er pels :lol:

 

Men som skrevet tidligere er det det typiske terrier-sind vi ikke ønsker. Jeg er klar over at en wheatens er en terrier, og at man derfor må regne med en form for selvstændighed. Men spørgsmålet er om det svarer til det jeg nogle gange kan savne hos Ninja. (Hun spørger jo om lov om ... ALT!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg et lidt forvirret mht til størrelse :vedikke: for du mener en staby bliver for stor? Tror den største staby jeg nogensinde har mødt er LLs Asta og hun er vel 55 eller deromkring vil jeg tro... På udstillinger er stabytæverne jo nærmest på højde med Karla... Men i overvejer storpudlen? Som er et kæmpe højt bæst - ihvertfald tror jeg aldrig jeg har mødt nogen under de 55 cm.... Men måske har jeg bare kun mødt virkelig store versioner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har mødt et par danske wheatens, min oplevelse af dem er meget som Siri beskriver. Synes de er :hjerte:

 

Da jeg læste startindlægget kom jeg til at tænke på kleiner münsterländer...?

 

Kleiner münsterländer :hjerte:

Endnu en drømmehund, men må erkende at jeg, ligesom med springer spanielen, tænker at en opdrætter med respekt for hunderacen ikke sælger den udelukkende som familiehund. (Og vi vil jo gerne have med tavle denne gang)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes små storpudler - og store mellem'er, men det er mest almindeligt med store på 60+. De vejer så ikke så meget

 

Hewlett: Lad os evt tage en tur ud en dag, så I kan opleve ham på tomandshånd?

 

 

 

 

Vi har en del wheatens her omkring. De er noget forskellige. Hannerne ryger lidt oftere i uoverensstemmelser med andre hunde end tæverne. Generelt for begge køn er, at de er noget provokerende og ikke respekterer de små signaler fra de andre hunde (igen, det er hvad jeg oplever med de jeg kender, som er 4 hanner og 2 tæver) De koster dem øretæver.

 

Mht trænbarhed, så har jeg haft fornøjelsen af to på hold. Den ene var virkelig god, og den anden virkelig ikke god :lol: Den virkelig ikke gode virkede meget terrier i det hele taget. Han gad lave noget, når han gad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg et lidt forvirret mht til størrelse :vedikke: for du mener en staby bliver for stor? Tror den største staby jeg nogensinde har mødt er LLs Asta og hun er vel 55 eller deromkring vil jeg tro... På udstillinger er stabytæverne jo nærmest på højde med Karla... Men i overvejer storpudlen? Som er et kæmpe højt bæst - ihvertfald tror jeg aldrig jeg har mødt nogen under de 55 cm.... Men måske har jeg bare kun mødt virkelig store versioner?

 

Der er skam intet at være forvirret over; lige nu tænker vi i hanhund (men det er ikke 100% fastlagt endnu). Går ud fra at staby-hannerne er lidt større en tæverne.

 

Har ikke skrevet storpudel nogen steder, men mellempudel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, stabyer er ikke så store - har du ikke mødt ham hanhunden, hvor brugeren også er herinde, eller har været? de har været med i ishøj mindst en enkelt gang, en sød og lækker hund, en del mindre end ninja. kan simpelthen ikke huske, hvad han hed.

 

Jo den husker jeg! Husker den dog som værende lidt større end Ninja :hmm:

 

Der findes små storpudler - og store mellem'er, men det er mest almindeligt med store på 60+. De vejer så ikke så meget

 

Hewlett: Lad os evt tage en tur ud en dag, så I kan opleve ham på tomandshånd?

 

 

 

 

Vi har en del wheatens her omkring. De er noget forskellige. Hannerne ryger lidt oftere i uoverensstemmelser med andre hunde end tæverne. Generelt for begge køn er, at de er noget provokerende og ikke respekterer de små signaler fra de andre hunde (igen, det er hvad jeg oplever med de jeg kender, som er 4 hanner og 2 tæver) De koster dem øretæver.

 

Mht trænbarhed, så har jeg haft fornøjelsen af to på hold. Den ene var virkelig god, og den anden virkelig ikke god :lol: Den virkelig ikke gode virkede meget terrier i det hele taget. Han gad lave noget, når han gad.

 

En stor mellempudel ville være en god størrelse :-)

 

Jo, det vil vi meget gerne ! Det er jo ikke noget der haster, så vi kan bare finde en dag hvor det passer bedst :-)

 

Har du iøvrigt nogen ide om hvor meget temperamentet minder om hinanden med storpudel og ml. Pudel ?

 

Og tak for mere wheaten-Info.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo den husker jeg! Husker den dog som værende lidt større end Ninja :hmm:

 

det kan da også sagtens være, at jeg husker forkert :lol: kan bare huske, at jeg syntes, at han var vildt kortbenet, men det er nok, når man har set asta, hun har nogle ordentlige stylter. men er nu stadig en ret lille/let hund, tror bestemt hun vejer mindre end ninja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo større, desto mere "stabile", om man så må sige. Jo mindre, desto større risiko for nervøsitet.

 

Men mellem ville jeg selv overveje, hvis jeg skulle ned i størrelse. De er nok lidt mere "vimse", men de jeg har mødt, virker søde.

 

De store bliver vel egentlig aldrig voksne. Ikke sådan, at de er irriterende hvalpe, men de leger meget og har en meget let tilgang til verdenen :lun:

 

Buzz følger bare med, hvor vi er og tilpasser sig 100%. I dag var han med på mit arbejde, hvor vi holdt børnefødselsdag. Han gik bare rundt og var med, lå og sov, var ude på en lille tisse-af-tur og så ind og kigge med igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En stor mellempudel ville være en god størrelse :-)

De findes bare stort set ikke, desværre, og en mellempudel kan jeg ikke se er bedre til at lege med Ninja end cheskyen (som jeg foreslog tidligere), for den er langt mere robust bygget.

 

Mellem går til maks 45 cm

Men i virkeligheden er de langt mindre. Ofte er der ikke den store forskel på dværg og mellem og så er det ikke hvad jeg vil kalde en stille hund. Ofte japper de i det øjeblik de spotter en anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en forvokset dværgpuddel, som så i princippet er blevet mellempuddel og umiddelbart vil jeg mene, at en mellempuddel kunne være et godt bud. Vores ville i hvert fald trives rigtig fint med det liv, som du beskriver.

 

Vi bor også i lejlighed og vi var en anelse bekymrede for hans lydniveau, men uden grund. Han giver et enkelt bjæf fra sig, når det banker på døren og det er det. Han leger fint med min mors kleiner münsterländer (som måske også kunne være et godt bud?) og er i det hele taget en skøn lille hund :lun: Jeg klipper ham selv og holder ham ret kort i pelsen, fordi jeg hellere vil bruge tid på gåture og træning end på pelspleje :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha:

 

Ceskyen er jo terrier, og ligesom med wheaten skulle man så selvfølgelig ud og møde nogle eksemplarer og se om de er for meget terrier til Casper og jeg.

 

En anden ting ved ceskyen, som jeg ikke ved om er et problem, kunne være den ret lange ryg i forhold til resten af kroppen. Er den disponeret for rygproblemer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forestille mig ,at man ikke skulle kunne finde en lækker springer spaniel med gode aner , hvor opdrætter ikke ville sælge til f.eks aktive folk uden jagttegn. Har da kendt en del med dem som lydighedshunde, og rally og de hunde er da aktive og i gode hænder.

Der er så også breton, men her er der nok mere jagtfokus på racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleiner münsterländer :hjerte:

Endnu en drømmehund, men må erkende at jeg, ligesom med springer spanielen, tænker at en opdrætter med respekt for hunderacen ikke sælger den udelukkende som familiehund. (Og vi vil jo gerne have med tavle denne gang)

 

Det er måske rigtigt. Men det er da i hvert fald noget der kan undersøges. Har oplevet et par stykker der fungerede som fantastiske familiehunde, men ved ikke hvor de er fra og hvorvidt der var tavle på dem. Den ene af dem har en engels tålmodighed, og hjælper sin mor med at passe dagplejebørn :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et par enkelte pudler i mellemklasserne i agility (35-43 cm) men de er godt nok few and far between.... I lille klasse (op til 35 cm) er de i kassevis.... Jeg møder heller aldrig mellempudler, men de må vel findes derude... Vil dog så nævne, at jeg ikke umiddelbart tror det er en super legekqmmerat for en retriverblanding, der er jo ikke ret meget hund under pelsen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha:

 

Ceskyen er jo terrier, og ligesom med wheaten skulle man så selvfølgelig ud og møde nogle eksemplarer og se om de er for meget terrier til Casper og jeg.

 

En anden ting ved ceskyen, som jeg ikke ved om er et problem, kunne være den ret lange ryg i forhold til resten af kroppen. Er den disponeret for rygproblemer ?

De få hunde jeg har mødt har ikke været terrier-agtige af sind, men meget blide og ikke reserverede men,... ekstremt høflige/ forsigtige overfor fremmede. Racen er ikke ret udbredt i DK men jeg har sakset lidt fra Sverige hvor den er rimelig udbredt.

 

Hälsa: I stor utsträckning är rasen en frisk och sund hund. Många individer är matglada men rasen tycks inte vara lagd åt att bli fet annat än i undantagsfall. En livslängd på runt 11–13 år är inte ovanligt.

Egenskaper / Mentalitet:

 

Ceskyns kärlek och bundenhet till familjen innebär att det aldrig är några problem att ha den lös. Inkallning lär den sig lätt, och på promenad följer den sin mänskliga flock hack i häl. Den har en allmänt välvillig inställning till omgivningen, den är positiv och nyfiken gentemot allt och alla. Rasen är signalsäker och tycks ha lätt att göra sig förstådd, den trivs mycket bra tillsammans med andra hundar och gillar att vara medlem i en flock. Man ska ha gott om tid för sin hund och ge den tillfälle att vara delaktig i vardagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et par enkelte pudler i mellemklasserne i agility (35-43 cm) men de er godt nok few and far between.... I lille klasse (op til 35 cm) er de i kassevis.... Jeg møder heller aldrig mellempudler, men de må vel findes derude... Vil dog så nævne, at jeg ikke umiddelbart tror det er en super legekqmmerat for en retriverblanding, der er jo ikke ret meget hund under pelsen :vedikke:

 

Helt enig, og deres psyke ligger bestemt heller ikke lige til højrebenet for at kunne fungere med en hund som jeg forestiller mig Ninja, imo. Der skal ikke ret store bevægelser til før det er for meget for dem (nu oplever jeg det jo personligt hele tiden, med min retriever unghund). Dværg- og mellempudler får hun ikke lov til at omgås uden snor, for hun skræmmer simpelthen livet af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...