Hop til indhold

Tæver og intakte hanhunde sammen


Buddha
 Share

Recommended Posts

Vi har 2 intakte hanhunde og det går sådan set fint gnidningsfrit so far, men engang vil jeg gerne prøve en tæve også, og måske bliver det en race som ikke skal steriliseres (pga pelsen).

 

Nogle dage tænker jeg nårh men det kan alle kennelerne jo, så går det vel også her, med lidt forholdsregler. Andre dage tænker, min gud, vi kommer jo til at dø..

 

Hvordan går det hjemme ved jer (jer med forskellige køn sammen)? Er der ting i er specielt obs på, udover løbetid selvklart.

 

Hvordan gør i under løbetid, og hvordan reagerer jeres hanhunde på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

So far ingen problemer her, men kræver adskillelse imens tæven er højløbsk selvfølgeligt.

 

Der var lidt piveri 3-4 dage inde, så det krævede lidt grænsesætning i forhold til hvordan man må og ikke må opføre sig når man er en lille liderlig hanhund :lol: Men det var on and off en lille dags tid så var den sevet ind, bagefter var der ikke noget.

 

Det bliver måske lidt en udfordring hos jer? Altså når man tænker på de problemer I har haft med løbetidstæver i området bare? Omvendt kan det selvfølgeligt være at det bliver noget andet når tæven er kendt og hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Omvendt kan det selvfølgeligt være at det bliver noget andet når tæven er kendt og hjemme.

 

Benny er ikke slem - Egon holdt engang ferie med en tæve som blev højløbsk mens vi var der, der var INTET. Det var ret stenet, men tror det hjalp at hun var i huset :vedikke:

 

Men tænker selvf også grænsesætning, og ikke en masse slikkeri i røven osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Benny er ikke slem - Egon holdt engang ferie med en tæve som blev højløbsk mens vi var der, der var INTET. Det var ret stenet, men tror det hjalp at hun var i huset :vedikke:

 

Men tænker selvf også grænsesætning, og ikke en masse slikkeri i røven osv.

Ok... Altså imens Asta var højløbsk kunne de ikke være i samme lokale. For der var de ligesom begge to lige våde og villige og klar til det hele, så der var de adskilt undtaget på gåture, hvor begge hunde var i snor.

 

Men ellers var hun helt afvisende overfor enhver kontakt, og så var det største problem bare det der piveri fra Modjo. Men det var som sagt nemt at stoppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

her bor 2 tæver og to hanner som alle var intakte indtil for nylig. Med en han og tæver var det ikke noget problem men ...efter Lakridsens kønsmodning opstod 3 verdenskrig mellem ham og Loke - de kan efter et alvorligt slagsmål ikke gå sammen længere overhovedet. Så det blev ikke bare adskillelse mellem hanner og tæver men mellem han, han og tæver . Efter dette sammenstød er hannerne inde på skift og vi er i gang med at få steriliseret damerne (de gik ikke i løb samtidig - så steriliseres ikke samtidigt) . Vi vil prøve at se senere om vi kan få bragt hannerne sammen igen...men stemningen indbyder ikke just nu... Havde vi ikke haft tæver og løbetid i huset tror jeg de kunne have gået sammen fortsat. Men det kan de altså ikke mere ...mega besværligt men vi har da fundet en rytme og ro

Link til indlæg
Del på andre sites

Her oplever vi forløbig ingen problemer, med løbetider, what so ever.. Joya har været i løbetid tre gange ind til videre (hun har været flink og gået ca. 9 mdr. mellem sine løbetider og pt. er det 6 mdr. siden sidste løbetid.) Og begge gange har hende og Chivas kunne gå sammen, under opsyn selvfølgelig (!) i hele perioden, og faktisk har jeg ikke kunne spotte hvornår hun er højløbsk :vedikke: Under løbetiden har der været lidt mere interesse end normalt, men det har virkelig været begrænset.

 

Chivas har oplevet yderliger 2 løbetider i huset før Joya -eller egentlig 4, men de var to tæver der første gang var i løbetid samtidig og anden gang i direkte forlængelse af hinanden, den gang havde vi også Cody, men det skabte ingen problemer i mellem de to intakte hanhunde.. Dog var hanner og løbske tæver, den gang adskildt under hele løbetiden, dels fordi at Shelly var en særdeles villig dame og dels fordi jeg ikke viste hvordan hannerne ville reagere, og to løbske tæver samtidig, sammen med to intakte hanhunde, det var squ lige i overkanten, så de var skildt fra start til slut, undtagen på gåture hvor tæverne selvfølgelig var i snor.

Men alt i alt, ganske problemfrit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo ikke hanner selv, men mine tæver har jo tit været sammen med søsters hanhunde under løb. Det er gået fint, omend vi har haft nogle nætter uden søvn pga. piven og kradsen... :roll: Der skal selvfølgelig holdes øje og adskilles etc., ting man sikkert er forberedt på. Men det man måske ikke tænker på, er lige det Riesen nævner - nemlig at hannerne kan komme gevaldigt op at slås... Og selv om man forhindrer dem i at komme op at toppes, så kan de godt gå og surmule og brumme ad hinanden et stykke tid bagefter. Så man bør nok ha' en plan for ikke bare hvordan man kan lukke tæven væk fra hannerne, men faktisk lukke alle 3 væk fra hinanden, i en periode. Ikke sikkert at det sker, men det kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikk selv prøvet så kan måske ikke byde så meget ind. Men barney er jo meget dameglad og kan godt lide løbske tæver. Vi skulle passe svigermors tæve i noget tid, men da hun havde været her i 30 minutter måtte vi køre hende hjem. Hun var på vej i løbetid og selvom hun er lidt gnaven og fint kan få barney til at holde afstand så var barney enormt frustreret. Han peb, gik rundt i hele huset og han virkede faktisk til at have det "skidt". Han holde pæn afstand til hende, men det var rigtig hårdt for ham at være i hus med hende.

Måske skyldes det hans endnu unge alder og måske vil det ændre sig hvis det var en tæve som boede i huset, men jeg tror ikk at jeg ville "turde".

Men nu er jeg også meget påvirket af at barney er påvirket, fordi selvom det er naturligt så kan jeg ikke lade være at synes det er synd for ham at han bliver så frustreret. Oplevede det 5 dage i december da genboens tæve var i løbetid og vi havde en urolig pibende hanhund. Jeg kan godt få ham til at tie stille og kan også be ham om at ligge sig. Men han får ikke ro i kroppen og han virker lidt frustreret og det har JEG det ikke godt med.

Men kan desværre ikke svare på om det vil være anderledes hvis det var en tæve i huset og når hanhunden er ældre og er mere erfaren og ved at hun kun er interessant nogle dage.

 

Ved ikk om du kan bruge det til noget, det er bare de tanker jeg har gjort mig omkring tæver vs. Barney :D men derfor kan du jo godt have det anderledes eller dine hunde kan være mere eksemplariske end min :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke jeg havde opdræt, så ville jeg sikkert kun have hanhunde. Når jeg har en tæve i løb taber hanhundene sig selvom de sættes en halv gang op i foder.

De ældste hanhunde har altid gået sammen, men da den yngste blev et års tid gik der kage i det og jeg har nu tre hanhunde der ikke kan gå sammen. De accepterer hinandens tilstedeværelse i huset, men der er høje børnelåger mellem dem.

 

Jeg ville tænke mig grundigt om inden jeg valgte at købe en tæve, hvis jeg havde et hundehold på 2 hanhunde. Der skulle ligge en helt konkret grund til ikke at vælge en hanhund, hvis der skulle en tredje hund ind i flokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft tæver og hanner ad en gang. Pt har jeg 8 hanner 5 intakte og 1 voksen tæve og en tævehvalp. Vi har haft begge dele i 15 år, udover ulideligheds ugen, hvor enkelte af hanner sørger for besparelse i foderforbruget og ikke har kræfter til arbejde, så går det gnidningsfri.

Når vi er i huset eller går tur (løs) så gør de blandt hinanden alle sammen. Ingen må dog nærme sig den løbsk og leave it kommandoen kunne indspilles på bånd. Alting bliver sat på spidsen i den uge, og rangorden i flokken helt øjensyndeligt. Sådan, som er flokfører pt, får hold i nakken af alle de rygge han skal lægge hovedet hen over. Jeg har heldigvis aldrig oplevet andet end disse periodevise problemer, men har dog en han jeg pt overvejer at få kastereret pga. hanhunde løbskhed. Han spiste ikke i 3 uger og var derfor ubruglig på jagt og det går ikke. Jeg vil ikke bruge hypersexet hanhunde i avl og omfanget af dette kommer klart til udtryk med en løbsk i huset.

De tre gamle går og snuser tævetis og klapre i tre uger. 4-5 dage spiser de ikke så meget, vurdere hinanden, men piber ikke, sover normalt og har stadigvæk hovedet skruet på. Så skal det være hjemme ved mig og det håber jeg holder, for vi går snart ind i en ny løbetid.

Jeg synes det er en træls periode, men ganske lærerig for mine hanner, og de bliver mindre og mindre påvirket for hver løbetid og når de har oplevet det nogle gange og vi har trænet tons leave it, så fungere de bedre på træningspladserne med løbske tæver. Så jeg synes der er flest plusser ved det. Ellers gjorde jeg det ikke og der skal ikke herske tvivl om at jeg ellers bare havde nogle hanhunde. Mine hunde er desuden flokdyr med stort F og ingen af dem er særligt vogtende. Så jeg håber det bliver ved med at forgå gnidningsfri her

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at man er nødt til at vurdere det ud fra, hvordan ens hanhund normalt reagerer på tæver i løbetid.

 

Og jeg må ærlig talt indrømme, at jeg finder det en smule forkert og synd for hanhunden(e), hvis man synes at alt er fjong, bare hunden lærer at lide i stilhed. For mig har det springende punkt ift. Taikis manddom da aldrig været, hvor meget han larmede eller generede os mennesker, når der var løbetidsboom i kvarteret, men en vurdering af, hvor slemt han rent faktisk havde det. Men måske misforstår jeg det skrevne, og I gør som mig?

Han bliver da kulret, men ikke værre end at vi kan nøjes med at lufte ud igennem vinduerne til gården fremfor gaden, og at vi skal have ekstra fokus på at få ham ned i gear efter en gåtur.

Men var han helt udsplattet og ekset, og kunne hverken koncentrere sig om at søge spor eller træne, og var tydeligt frustreret og splittede ting ad, gik rastløs rundt m.m. - så ville jeg få ham kastreret, for det er da synd.

 

 

Så jeg synes altså, at man i første omgang skal vurdere de hunde man allerede har og hvis de er typerne, der slår baglæns kolbøtter ved tævers løbetid, bør man måske genoverveje det smarte i, at anskaffe sig en tæve lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så jeg synes altså, at man i første omgang skal vurdere de hunde man allerede har og hvis de er typerne, der slår baglæns kolbøtter ved tævers løbetid, bør man måske genoverveje det smarte i, at anskaffe sig en tæve lige nu.

Man kan ikke tage det som en selvfølge at en hanhunds reaktion vil være den samme hele livet. Jeg har en hanhund der ved de første løbetider i huset ingen reaktion havde, men som nu er langt mere påvirket. Jeg har osse en hanhund det meget tidligt havde reaktion på løbetider, men som nu er den eneste af mine hanhunde der ikke stresser når der er løbetid i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke gode erfaringer med højløbsk tæve og hanhund sammen...

 

Til at starte med troede jeg at det ville blive let, hun gik i løb og Baldur lod stort set som ingenting, så jeg gik og troede at alle de advarsler jeg havde fået var fuldstændigt ubegrundede :vedikke:

Så gik hun ind i 8. dagen af sin løbetid og dette var åbenbart tidspunktet hvor hun blev højløbsk, og tro mig, nu lod Baldur absolut ikke som ingenting længere :shock:

 

Han peb, hyperventilerede og ødelagde dørkarme når vi forsøgte at sætte ham ind i et andet rum end Luna. Han nægtede at gå tur, for Luna var jo derhjemme.

 

Til sidst endte det med at jeg og Luna flyttede op oven på garagen og boede der ind til hun ikke længere var højløbsk...

 

Jeg ved ikke om vi ville have helt så store problemer efter hun blev voksen, for i hendes første og anden løbetid var hun vist ikke helt klar over hvad der foregik og lod derfor gerne hanhunden gøre hvad han ville. Men efter hun blev voksen, så lærte hun pludselig at sige fra så hanhunden kunne forstå det, og det ville måske gøre det lettere for hanhunden at være i hus sammen med hende :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo jo også haft fertile at begge køn i mange år.De første hanhunde , en gravhund og en cavalier, kunne aldrig drømme om at toppes i løbetid.

Men de 2 hanhunde, jeg har nu bliver aldrig perlevenner, måske ville de hellerikke passe sammen uden tæver i huset, men netop løbetider gør dem jo anspændte og konkurrenrende.Og det trods den ældste græske er kastreret.

Hvis man ikke har et stor hus, der er nemt at dele, kan det ofte være mest hyggeligt at den ene ejer flytter i sommerhus, på camping eller andet med hanhundene, hvis hundene skal forblive i ro.Sådan klarer nogle det.Også for ikke at få denne spænding mellem hanhundene.

Så jeg må adskille dem, lukke tæven væk og indimellem også adskille hannerne.

Min nu eneste tæve hyler og skriger i højløbstiden for at blive parret.Så hyler alle på en gang, stakkels naboer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg må ærlig talt indrømme, at jeg finder det en smule forkert og synd for hanhunden(e), hvis man synes at alt er fjong, bare hunden lærer at lide i stilhed. For mig har det springende punkt ift. Taikis manddom da aldrig været, hvor meget han larmede eller generede os mennesker, når der var løbetidsboom i kvarteret, men en vurdering af, hvor slemt han rent faktisk havde det. Men måske misforstår jeg det skrevne, og I gør som mig?

 

Jeg ved ikke om du misforstår? Men nej, jeg synes ikke det er synd for min hanhund, at han får udstukket regler for hvordan han må og ikke må opføre sig når der er løbetidstæver eller tis i hans nærhed.

 

Jeg vil ikke og kommer aldrig til at acceptere opførsel som slikken/humpen/gøen/piven/kradsen på døre and what not, løbetidstæver eller ej. Vi bor altså alle under samme tag her, og alle skal "kunne være her", også de 2 gange om året, hvor vi har løbetid.

Det ér faktisk muligt at lære hanhunde at holde sig nogenunde under kontrol også under løbetider - selvom det selvfølgeligt kræver arbejde. Faktisk oplever jeg kun mindre stressede og afbalancerede hanhunde, blandt dem der får sat den her type grænser, både af ejer og tæve.

Jeg har fx. også trænet flere steder hvor løbetidstæver var velkomne på konkurrenceholdene - hanhundene KAN lære at kunne håndtere det uden at exe fuldstændigt af, jeg har set det praktiseret, og ikke kun med borders.

 

Mht til rangordenen, er der klart noget at være opmærksom på ja, for det er i højere grad udenfor ens kontrol.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har intakt han og hunhund. De kan fint gå sammen indtil hun er højløbsk. Så bliver de adskilt i ca 4 dage og det er det. Jeg ville ALDRIG have 2 hanhunde sammen med en intakt hunhund, det lægger da næsten op til ballade og jeg er sikker på det kan skabe splid i deres indbyrdes forhold. Som der også er andre der skriver. Der kan ske ting med ens hund i den periode, som man ellers aldrig ser. Kønsdriften er virkelig stærk. Det er jo ikke sikkert jeres hanhunde ville blive uvenner, men jeg ville ikke tage chancen.

 

Jeg holder min hanhund væk fra andre hanner, når hun er i løb ellers deler han gerne, men i lige den tid udsætter jeg ham ikke for noget.

 

Jeg synes det går ok, men om forhåbentlig først om mange år, skal jeg kun have hunde af samme køn. Det ER besværligt og man skal være obs ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk ikke det er synd for mine hanhunde. Hvis jeg syntes dette måtte jeg da kasterere dem, så lever de jo et liv i lidelse.

Jeg kan læse på de andres svar at jeg er heldig med mine hunde, alle vores dørkarme er intakt, alle mine hanner fungere sammen, jeg troede faktisk ikke det var et problem sådan at have tæver og hanner sammen.

Jeg sætter lige lidt mere pris på min flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock:

Jep, det var også sådan cirka sådan mit ansigt så ud :lol:

 

Og Djo var helt oppe og ringe lige efter. So close, yet so far.

Men ingen ødelagte noget som helst af den grund, skal jeg lige skynde mig at sige. Jeg sad med ham stille og roligt og fik lidt godbidder i ham efter nogle minutter, efter 10 min kunne vi træne og efter 15 gik han bare rundt og var helt normal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...