Hop til indhold

Tredje gang er lykkens gang...


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Dette er vidst mit tredje forsøg på en hvilken-race-skal-jeg-have-tråd, og trejde gang er lykkens gang, så nu lykkedes det måske at finde den rigtige race. Eller ihvertfald for diskuteret frem og tilbage om forskellige muligheder racer ;-)

 

Jeg vil gerne have en hund, som er:

 

- socialt anlagt, både overfor hunde og mennesker (har en som er reserveret/lidt sky)

- energisk

- samarbejdsvillig

- førerorienteret

- helst ikke for meget pelspleje

 

Jeg vil gerne bruge hunden som:

 

- turkammerat, både vandreture i fjeldet og på langrendsski

- til AG og LP, uden ambitioner om at blive verdens mester

- besøgs/terapihund om muligt

 

 

Det er lidt svært at vide hvad jeg kan tilbyde, andet end masser af kærlighed, aktivering og lang gåture, da jeg ikke ved hvordan min hverdag ser ud om 2-3-4 år :genert:

Pajko går til træning AG en gang om ugen, og hvis/da jeg havde råd gik han også til rally en gang om ugen... Ellers selvtræner vi lidt LP, rally og tricks herhjemme.

 

 

Jeg overvejer selv, pudel (mellem-stor), stabyhoun, korthåret collie, welsh springer og stadig lidt breton. Selvom den sidste ikke kommer medmindre jeg finder meget jagtinteresse. Jeg kan dog ikke afvise, at jeg gerne vil prøve jagttræning, da jeg altid har fundet det spændende at bruge hunden til det den er avlet til...

 

 

Men håber I vil komme med bud alligevel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvad med en papillon? Den er virkeligt handy, man kan slæbe den med overalt, hvis du vil til Panama :mrgreen: så skal den bare i bur og på flyveren, der er mange virkeligt dygtige agility og andet trænings-halløj-papser. Isak er aldrig friseret, har haft ham i snart et år (han vil heller ikke klippes), der er ikke en eneste filter i hans pels. Ved godt, den er lidt lille, men mine er gået direkte fra slatten-vinter på sofaen i Danmark til dagslange vandreture i Norge, hvor Petrine har været med på jagt og opsniffet elg og bare være med som var hun en rigtig jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en papillon? Den er virkeligt handy, man kan slæbe den med overalt, hvis du vil til Panama :mrgreen: så skal den bare i bur og på flyveren, der er mange virkeligt dygtige agility og andet trænings-halløj-papser. Isak er aldrig friseret, har haft ham i snart et år (han vil heller ikke klippes), der er ikke en eneste filter i hans pels. Ved godt, den er lidt lille, men mine er gået direkte fra slatten-vinter på sofaen i Danmark til dagslange vandreture i Norge, hvor Petrine har været med på jagt og opsniffet elg og bare være med som var hun en rigtig jagthund.

 

Altså udover størrelsen var det måske ikke så dumt, men vil gerne have en hund, som er større end Pajko ;-) Og jeg skal ikke have hund med til Panama...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er vidst mit tredje forsøg på en hvilken-race-skal-jeg-have-tråd, og trejde gang er lykkens gang, så nu lykkedes det måske at finde den rigtige race. Eller ihvertfald for diskuteret frem og tilbage om forskellige muligheder racer ;-)

 

Jeg vil gerne have en hund, som er:

 

- socialt anlagt, både overfor hunde og mennesker (har en som er reserveret/lidt sky)

- energisk

- samarbejdsvillig

- førerorienteret

- helst ikke for meget pelspleje

 

Jeg vil gerne bruge hunden som:

 

- turkammerat, både vandreture i fjeldet og på langrendsski

- til AG og LP, uden ambitioner om at blive verdens mester

- besøgs/terapihund om muligt

 

 

Det er lidt svært at vide hvad jeg kan tilbyde, andet end masser af kærlighed, aktivering og lang gåture, da jeg ikke ved hvordan min hverdag ser ud om 2-3-4 år :genert:

Pajko går til træning AG en gang om ugen, og hvis/da jeg havde råd gik han også til rally en gang om ugen... Ellers selvtræner vi lidt LP, rally og tricks herhjemme.

 

 

Jeg overvejer selv, pudel (mellem-stor), stabyhoun, korthåret collie, welsh springer og stadig lidt breton. Selvom den sidste ikke kommer medmindre jeg finder meget jagtinteresse. Jeg kan dog ikke afvise, at jeg gerne vil prøve jagttræning, da jeg altid har fundet det spændende at bruge hunden til det den er avlet til...

 

 

Men håber I vil komme med bud alligevel :-D

Jeg stemmer altså for pudel - den ville være god til alle de ting du nævner. LP og AG vil den endda kunne være rigtig, rigtig god til.

 

Staby kender jeg ikke godt, har haft to på mine hold, og ingen af dem har været særligt træningsvillige, faktisk. Men søde hunde begge to (tæver).

 

De få korthårede collier jeg har kendt igennem årene, har ikke haft ret sjovt temperament, og som type undrer jeg om det virkelig er en race for dig..? :hmm:

 

De andre to har jeg ingen som helst erfaringer med - jo, vi havde en breton på hold en gang, han var virkelig ikke social, kunne slet ikke li' andre hunde. Men han var vist ikke helt rigtig...

 

Ida, du har jo mødt, og kender, en hel del hunde IRL, ikke? Har du ikke sådan nogen fornemmelse af hvilke racer/typer der er "dine"? Tænker at det er nogle ret forskellige hunde du har nævnt, især når man tænker på at du også gerne vil ha' bordercollie? Det ville måske være nemmere for dig, hvis du fandt ud af i hvilken retning du skulle kigge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer altså for pudel - den ville være god til alle de ting du nævner. LP og AG vil den endda kunne være rigtig, rigtig god til.

 

Staby kender jeg ikke godt, har haft to på mine hold, og ingen af dem har været særligt træningsvillige, faktisk. Men søde hunde begge to (tæver).

 

De få korthårede collier jeg har kendt igennem årene, har ikke haft ret sjovt temperament, og som type undrer jeg om det virkelig er en race for dig..? :hmm:

 

De andre to har jeg ingen som helst erfaringer med - jo, vi havde en breton på hold en gang, han var virkelig ikke social, kunne slet ikke li' andre hunde. Men han var vist ikke helt rigtig...

 

Ida, du har jo mødt, og kender, en hel del hunde IRL, ikke? Har du ikke sådan nogen fornemmelse af hvilke racer/typer der er "dine"? Tænker at det er nogle ret forskellige hunde du har nævnt, især når man tænker på at du også gerne vil ha' bordercollie? Det ville måske være nemmere for dig, hvis du fandt ud af i hvilken retning du skulle kigge...

 

Jeg kender hverken pudel eller korthåret collie, når det jeg læser lyder okay på det jeg gerne vil :genert: I siger jo, at jeg ikke må få border collie, og når jeg ikke må det, er jeg nok mest til jagthunde... Men mange af dem er bare "kun for jægere" og det er jeg jo ikke, så derfor forsøger jeg at kigge efter flere racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har desværre lige smidt mit december-nummer af Hunden ud (er du medlem af DKK?) - der var en artikel om årets hund 2012, en kongepudel, har set den og den er SÅ smuk og vildt velfriseret, men der var lidt billeder og beskrivelse af, at den også er hund og laver lidt aktiviteter. Og så fælder en pudel ikke + hvis ham nordmanden du skal op og møde har allergi, er de vist ikke så slemme allergimæssigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender hverken pudel eller korthåret collie, når det jeg læser lyder okay på det jeg gerne vil :genert: I siger jo, at jeg ikke må få border collie, og når jeg ikke må det, er jeg nok mest til jagthunde... Men mange af dem er bare "kun for jægere" og det er jeg jo ikke, så derfor forsøger jeg at kigge efter flere racer.

 

Ida!!! Der er ingen der siger hvad du må og ikke må, vel! Men når du har fortalt hvad du ikke er så glad ved hos Pajko, og hvad du derfor meget nødig vil ha' i næste hund - så har nogle af os fortalt dig at der godt kunne være nogle risici ved BC'en lige på det punkt. Derfra er det meget langt til at nogen skulle ha' sagt at du "ikke må få bordercollie"! :fyfy::lol:

 

Hvad er det så du kan li' ved BC'en - og hvad kan du li' ved jagthundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal du ikke have en bc - hyrder er for sære mennesker... :lol: lige bortset fra at en storpudel er ca lige så stor som dig, så ville den nok egentlig være et godt bud, når du gerne vil have noget der er stort... Eller så er papillonerne jo også fremragende små træningshunde, både på ag og lydighedsbanen.... Men de er små...

 

Måske kromi? Eller en flatter? Har du mødt Molly fra holdet før dig om mandagen? Eller hvad med sådan en fantastisk lækker jagtlab ligesom ACs Sweet? :lun: mums... Det er lige ved at jeg overvejer labben når jeg er i nærheden af hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Har desværre lige smidt mit december-nummer af Hunden ud (er du medlem af DKK?) - der var en artikel om årets hund 2012, en kongepudel, har set den og den er SÅ smuk og vildt velfriseret, men der var lidt billeder og beskrivelse af, at den også er hund og laver lidt aktiviteter. Og så fælder en pudel ikke + hvis ham nordmanden du skal op og møde har allergi, er de vist ikke så slemme allergimæssigt ;-)

 

Yes, er medlem af DKK og har vidst læst det. Jeg har læst meget om pudler, og den passer super på meget af det jeg gerne vil. Men jeg har kun mødt en pudel, og ham var jeg ikke vildt imponeret over :genert: Jeg må ud og møde nogle flere og større.

 

Hvis jeg nu glemmer, hvad du har skrevet i A&I og kun kigger på din oplistning, tænker jeg retriever; golden, lab eller flatcoat

 

Ja, måske. I såfald skal det være en jagtlab.

 

Hvis du skal have den med på ski vil jeg anbefale en korthårshund. Pelsen klumper for hurtigt til i sne på en hund med faner

 

God pointe, men jeg kender mange nordmænd som har deres hunde med faner med på skiture. Hvis man holder sig i de præperede løjper, tror jeg det er begrænser hvor mange sne de kan så i fanerne...

 

Ida!!! Der er ingen der siger hvad du må og ikke må, vel! Men når du har fortalt hvad du ikke er så glad ved hos Pajko, og hvad du derfor meget nødig vil ha' i næste hund - så har nogle af os fortalt dig at der godt kunne være nogle risici ved BC'en lige på det punkt. Derfra er det meget langt til at nogen skulle ha' sagt at du "ikke må få bordercollie"! :fyfy::lol:

 

Hvad er det så du kan li' ved BC'en - og hvad kan du li' ved jagthundene?

 

Jeg er vild med iveren, glæden ved træning og samværd med ejeren, koncentrationen og hengivenheden ved BC. Jagthundene er måske lidt det samme, selvom måderne man skal motivere er forskellig :genert: og ved begge typer hund er jeg dybt fascineret af muligheden for at træne det hunden er avlet til - ja, jeg ved godt det er to vidt forskellige ting, at hyrde og træne jagtrelaterede ting, men fascinationen er lige stor...

Link til indlæg
Del på andre sites

En mellempuddel er jo ikke ret stor. De fleste er i den lave ende af højdestandarden. Der er kæmpe forskel på de fleste mellem- og storpudler - i hvert fald dem jeg har mødt.

 

Ja, måske. Jeg har som sagt ikke mødt nogen af dem... Bare læst...

 

Ligesom Dorte tænker jeg også en retriever af en eller anden slags. Eller en anden hyrdehund end border collie, måske?

 

Jeg har kigget både korthåret collie og pyrenæisk hyrdehund (men den falder på temperament).

 

Selvfølgelig skal du ikke have en bc - hyrder er for sære mennesker... :lol: lige bortset fra at en storpudel er ca lige så stor som dig, så ville den nok egentlig være et godt bud, når du gerne vil have noget der er stort... Eller så er papillonerne jo også fremragende små træningshunde, både på ag og lydighedsbanen.... Men de er små...

 

Måske kromi? Eller en flatter? Har du mødt Molly fra holdet før dig om mandagen? Eller hvad med sådan en fantastisk lækker jagtlab ligesom ACs Sweet? :lun: mums... Det er lige ved at jeg overvejer labben når jeg er i nærheden af hende

 

Men den skal ikke være lige så stor som mig, mere sådan større end Pajko, men ikke så den knuser ham i leg... Hvis du forstår... Sådan en god mellem hund. Sweet er også den eneste lab, som kan overbevise mig at det er sådan en jeg skal have :hjerte: (Hvorfor skal hun ikke gå på samme hold som os? Hva?)

 

Kromi er vidst heller ikke det bedste temperament...? :vedikke:

 

Hvorfor ikke BC? Jeg er helt sikker på at deter meant to be at du skal have border!

 

Fordi jeg er for sensitiv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, måske. I såfald skal det være en jagtlab.

 

Bare husk, at en jagtlab nødvendigvis ikke er mindre end en udstillingsmodel.

 

Min kollegas jagtlab, som er under uddannelse til narkohund hos politi, er 1 år yngre end Maggie og allerede i hvert fald en 5 cm højere og de vejer nogenlunde det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har skrevet det til dig i pb, men nu skriver jeg det lige her også - hvis nu det skulle være relevant for andre..

 

Med stabyen skal du være opmærksom på temperament og jagtlyst.

 

Jeg har mødt en del, særligt danske, stabyer, der trækker sig overfor frembrusende hunde og mennesker der er "voldsomme". Og så kender jeg efterhånden til en del stabyer der ikke kan være løse steder hvor der er vildtfært og den slags - min egen inkl.

 

I forhold til de andre krav, tror jeg også pudel (puddel?) Nej, det er nok pudel :lol: En pudel fra det rette opdræt, passer godt til dig, men det gør en Staby fra det rette opdræt også.

 

Jeg har ikke erfaringer med pudlen, derfor holder jeg mig til at kloge mig på Stabyen. Og forhold til dén synes du skal overveje om det der med jagt er noget du kan leve med, men også arbejde med.

Min er nok også i den høje ende af aktivitetsniveau i racen, og købt med henblik på samme, men jeg tror muligvis hun ville blive en smule bims, eller i hvert fald virkeligt irriterende at leve sammen med, hvis hun ikke fik et spor i ny og næ.

Hun vil virkeligt gerne bruge næsen, og det går altså igen i de fleste af dem. De vil og er brand-gode til det.

 

Mht. temperament, er Asta en rimelig ligetil og simpel hund - meget grund-glad.

Hun kan ikke med underdanige og nogle yngre tæver, jeg har ikke testet om det "bare" er spillen med musklerne eller alvor. Hun er fin i deres nærhed, men jeg slipper hende ikke løs sammen med tæver der kan være usikre eller som "smider sig".

Hun kan med mange tæver og har flere tæveveninder, dem stoler jeg på hende med.

Hvor meget af dét der ligger i generne og hvor meget der er arven efter hende og Stellas kampe over vel tæt ved 1 års tid, skal jeg ikke kunne sige.

 

Jeg kan slet ikke nikke genkendende til det der med at de skulle være ikke motiverede for samarbejde eller mangle drive. De er avlet til at samarbejde, og jeg har nu stadig til gode at møde en staby der ikke egner sig glimrende til hundesport.

Der er en del der har problemer med hundesport og fært/jagt - altså at hunden render afsted under træning fordi den ser muligheden for jagt, men har ikke selv erfaringer med den slags.

Når min Hund arbejder, så arbejder hun - og der kan faktisk rende dådyr lige forbi snuden på hende, uden at hun stikker efter. Det ér testet :lol:

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med flatcoated retriever? Den slog mig lidt nu hvor jeg læser din beskrivelse, og den har også lidt ala Pajko pels. Du har jo år nok til at finde den perfekte opdrætter.

Det tror jeg bare slet ikke er sagen hvis en golden/lab er for voldsom. Typisk er de samme størrelse og med tredobbelt glæde.

 

Lækre hunde ellers, men de står altså godt nok sjældent særligt stille. Heller ikke som voksne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...