Hop til indhold

Hund i bilen.


Gæst Schæfertossen
 Share

Recommended Posts

Gæst Schæfertossen

Her i den kommende sommervarme skal vi jo igen til at tænke over temperaturerne i bilerne.

Hvordan bærer I Jer ad, når I f.eks. er på træningspladsen, og lige skal handle på vejen hjem ?

Her taler vi selvfølgelig ikke om at handle i storcentre, men i alm. supermarkeder. Selv om man kun lige skal hente mælk og lign., så sker det jo ofte at der er lang kø, og hundene derved kommer til at sidde i op til ½ time.

Og der kan bilen altså godt nå at blive meget varm.

Jeg ruller altid alle 4 vinduer et stykke ned, men det giver ikke nok luft om til hundene, synes jeg.

Jeg har bur til min hund, som han sidder i. Desværre har jeg ikke noget dobbeltbur, så skal begge med, så er det uden bur.

Overvejer ofte om jeg skal lade bagklappen på bilen stå helt åben, når hunden er i bur.

Min bekymring går bare lidt på, at jeg ikke kan se, hvad der sker, mens jeg er væk fra bilen.

Stikker børn fingrene ind til min hund, er jeg sikker på, at han ikke bider. Men når jeg ikke er tilstede, og det er hans bil, så skal man jo aldrig sige aldrig.

Kommer der løsgående hunde som så kan tirre min hund og lign.

Her ligger hundeloven bl.a. i baghovedet.

Har set på en udstilling, at der var flere som havde bagklappen næsten lukket, men aner ikke hvad der er brugt, for min bagklap lukker helt til så. Enten helt åben eller helt lukket.

Hvordan gør I andre ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min bil er også glohed på et sekund, så pt handler jeg når hundene ikke er med. Eller også er manden med, og så går en af os lidt rundt med hundene imens.

 

Den til bagsmækken hedder et eller andet :hmm: Det er en lille dims man sætter på. Tror bare ikke det vil give nok cirkulation til at gøre den helt store forskel, når 4 semi nedrullede vinduer ikke gør det.

 

Bare det at skulle ind i bilen når vi har været på tur, gør at mine heder helt vildt op. Har vand med som de får før og vinduer ned, men de kampsveder indtil der er kommet noget koldt luft ind. Har allerede max noia for om de en skønne dag får hedeslag.

Har overvejet køledækken, kun til at bruge på små køreture hjem :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg stille et tillægsspørgsmål? (håber det er ok Schæfertossen? :engel:), men hvor varmt eller hvor længe eller hvor langt er I afsted før I har vand med på turen?

 

KOm til at tænke på det i dag; har været afsted omkrin 5 kvarter på gåben her til eftermiddag og havde en halv liter vand med til Ludwig...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er for stor en risiko at tage, hvis man feks parkere et sted hvor man ikke er opmærksom på hvordan sol og skygge flytter sig, så kan solen komme hurtig og det er jo allerede varmt i bilen, selvom den står i skygge. 20 min er al den tid det kan tage at ødelægge en hund i en overophedet bil.

Har ellers lige købt en bil med rigtig automatisk klimakontrol- skønt til de lange ture- :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan købe en dims til at holde bagklappen lidt åben, og samtidig indbrudssikret. Ligeledes kan man købe et gitter til at sætte i vinduet, så det kan være åbent uden at nogen kan stikke hånden ind.

Disse ting har jeg først opdaget efter at jeg ikke længere har bil :mrgreen:

 

Men seriøst, jeg er glad for at det var før hundeloven, mine hunde var med på arbejde hver dag, og sad i bilen i timevis med åbne vinduer, så de kunne stikke hele hovedet ud. Dengang (for 3 år siden) kunne man stadig nogenlunde regne med at folk ikke var dumme nok til at gå tæt på.

 

Får jeg opfyldt mit brændende ønske om bil igen, vil jeg helt sikkert installere alle ovennævnte mekanismer.

Og så synes jeg i øvrigt ikke en hund tager skade af at vente i bilen medens man handler, hvis man sørger for at parkere i skygge og har god gennemluftning. Jeg har ret omfattende erfaringer med hvor hurtigt skyggen flytter sig, efter at have flyttet bil 3 gange dagligt i næsten 10 år. Og en halv time dør ingen af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har både den bagsmæksdims og gitter til vinduerne.

I søndags til konkurrence brugte jeg begge dele, og bilen holdt fint en kølig temperatur.

 

Man kan også få en ventilator, som kører på batteri

 

540f55f556bfba96489cd65549c8f335.jpg

 

På træningspladsen står bagsmækken bare åben på vid gab.

Hvis jeg endelig skal handle med hundene i bilen, så er det på vej hjem fra træningspladsen - d.v.s. at jeg rammer Netto omkring kl. 21:30 = sjældent specielt varmt og nemt at komme hurtigt ind og ud. Den store indkøbstur tager jeg fredag på vej hjem fra arbejde, så det er kun lige hvis jeg mangler et par ting, at jeg handler med hundene i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører hunden hjem først, og må så køre ud igen for at købe ind... Har altid gjort det, og vil altid gøre det. En varm bil kan bli' en dødsfælde meget, meget hurtigt, kan huske at én i min gamle træningsklub fik to døde hunde på den konto, og det gik lynende hurtigt. Det var en erfaren hundeejer/-fører, der kun var et kort smut ind på besøg hos en ven, kan ikke huske præcist hvor lang tid de sad i bilen, men alle var nærmest i chok over at det var gået så hurtigt. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Soegaard, tror da en halv liter er ok? Jeg prøver at gå steder hen med enten vand eller godt med skygge, og så har vi vand i bilen.

 

 

Den anden dag ventede jeg i bilen med hundene mens manden var inde og handle, så vinduerne kunne være næsten helt rullet ned + min dør åben. Der var ingen steder med skygge på p-pladsen. Først blæste det lidt og det var ok, men så stoppede vinden og jeg siger jer der blev hedt. Så meget at jeg tog hundene ud og i stedet satte mig i skygge bag en stor busk.

 

Ved godt at mine er ret pelsede, men Egon sveder nærmest mest trods han har smidt de vildeste mængder af underuld pg pels. Så jeg tør virkelig ikke lade dem være i andet end ind-ud efter noget småt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Mimas

Jeg handler kun med hunden i bilen, hvis fx kæresten eller jeg selv bliver tilbage.. For der er da ikke noget værre end bare lige skulle hente en litr mælk og køerne er mega lange.. Så, hunden bliver hjemme :) Ellers sæt dem uden foran butikken.

 

Jeg har længe kigget på disse kroge:

 

http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundetransport/tilbehoer_bil/bilventilation/181814

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas
hvis jeg havde penge - ville jeg nok købe en bil med aircondition - men ak jeg har værken penge eller bil...

 

airconditionen kan den ikke også kun køre hvis bilen er startet? :) For så hjælper det da ikke, medmindre man godt tør gå fra bil med nøglerne i :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stopper ind imellem og handler med Jacki i bilen, og jeg har ikke de store kvaler ved at efterlade hende i et kvarters tid.

 

For så vidt muligt parkerer jeg i skyggen, og ellers med bagenden længst fra solen. Vinduerne lader jeg stå på klem, den batteridrevne ventilator på buret er tændt, bagsmækken er låst med en krog = luften kan komme ind og kan cirkulere, desuden har hun vand i buret - jeg mener derfor, at jeg trygt kan efterlade hende.

 

Overvejer dog at købe et sådant :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg parkerer ikke i solen når jeg skal købe ind og har hund med, punktum! Hvis jeg ikke kan parkere i skyggen, kører jeg hunden hjem igen.

 

På træningspladsen og til stævner, har jeg krog til bagsmækken, lader vinduerne stå på klem, og har solskærme til alle ruder i bilen:-)

 

Min bil kan i øvrigt ikke låses, men er også ligeglad med om nogen render med bilen, bare de lukker hunden ud først:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi handler ikke når hunden er med. Og hvis, så bliver den ene altid i bilen sammen med hende, ellers tvivler jeg på at der er noget bil tilbage når vi kommer ud. Hun kan slet ikke klare at være alene i den. Heller ikke hvis man bare står ved siden af bilen. Hun hyler og kradser og styrter rundt. Vi har hende heller aldrig stående foran en forretning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...