Hop til indhold

Bobos slankekur


Therese
 Share

Recommended Posts

Fedt at I er i gang - begge to :5up:

 

 

Da vi kom hjem, virkede han ret sulten. Han gik rastløs og ledte efter foder, slikkede i hans madskål og kastede med hans foderbold, så til sidst overgav jeg mig og gav ham lidt tørfoder i hans skål. Jeg havde besluttet mig for, at hvis han ikke ret hurtigt gik i gang med at spise, ville jeg fjerne det igen og først tilbyde ham igen i aften, hvor jeg før i tiden bare ville have ladet det stå. Men han spiste det og nu ligger han og snorker. Så det lagde vist lige bunden :5up:

:-D

 

Men det her slog mig fordi du samtidig nævner hans foderbold.....var det ikke en idé at komme det i den i stedet for i skålen?

Så bruger han både hovedet og får lidt at spise, og bevæger sig lidt også...:engel:

 

Som jeg nok har nævnt før, (og det er IKKE for at føre os selv frem som en mønstereksempel :oops:), så får Ludwig størstedelen af sin mad på turene som belønning for alt mulig forskelligt (gå-pænt, tage kontakt, dvs. LP-øvelser, springe over ting, op på ting og lign.), og det har været super godt for os.

Både fordi at han skal arbejde for det, men også fordi vi tvinger os selv til at træne med ham og være opmærksom på ham. Det gør at han nu selv finder på ting på turene for at "tjene" sin mad og det er vildt underholdene....og så forstærker det båndet mellem os og han er meget opmærksom på os på turene.

 

Vi startede på det da han som stor hvalp var blevet lidt for tyk :engel: og er bare fortsat...

Nu får han mad på turene og synes vi af en eller anden grund af han ikke har fået nok, jamen så får han lidt aftensmad i sin skål.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 220
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen, det kan da godt være, at hans krop bare skal vænne sig til en mindre mængde. Det havde jeg slet ikke overvejet, men selvfølgelig :-D

 

Hælder du vand blandet med kødsaft over maden eller misforstår jeg?

 

Jeg tror helt sikkert, at hans krop bare skal vænne sig til en mindre mængde.

 

Et andet tip: Jeg har en veninde, der har sat sin hun på skrump. For at give hunden en større mæthedsfornemmelse, blander hun grøntsager i tørfoderet. Grøntsagerne (enten frosne grøntsager fra en pose eller revne gulerødder) har hun først blandet rundt i tunvand, så ryger de ned uden problemer. Du kan også lade grøntsagerne ligge i tunvandet og suge smag/duft til sig lidt tid inden servering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt at I er i gang - begge to :5up:

 

 

 

Men det her slog mig fordi du samtidig nævner hans foderbold.....var det ikke en idé at komme det i den i stedet for i skålen?

Så bruger han både hovedet og får lidt at spise, og bevæger sig lidt også...:engel:

 

Som jeg nok har nævnt før, (og det er IKKE for at føre os selv frem som en mønstereksempel :oops:), så får Ludwig størstedelen af sin mad på turene som belønning for alt mulig forskelligt (gå-pænt, tage kontakt, dvs. LP-øvelser, springe over ting, op på ting og lign.), og det har været super godt for os.

Både fordi at han skal arbejde for det, men også fordi vi tvinger os selv til at træne med ham og være opmærksom på ham. Det gør at han nu selv finder på ting på turene for at "tjene" sin mad og det er vildt underholdene....og så forstærker det båndet mellem os og han er meget opmærksom på os på turene.

 

Vi startede på det da han som stor hvalp var blevet lidt for tyk :engel: og er bare fortsat...

Nu får han mad på turene og synes vi af en eller anden grund af han ikke har fået nok, jamen så får han lidt aftensmad i sin skål.

 

Han får også mad i hans foderbold, men har også en tendens til at skubbe den ind under sofaen eller andre steder, hvor han ikke kan få den fri, så hvis der ikke lige kan være nogen ved ham i stuen, så får han det i skålen :-D Men udover det, så får han også fodersøg et par gange om ugen og får en del ved træning også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, det kan da godt være, at hans krop bare skal vænne sig til en mindre mængde. Det havde jeg slet ikke overvejet, men selvfølgelig :-D

 

Hælder du vand blandet med kødsaft over maden eller misforstår jeg?

 

Det var mærkeligt skrevet - nej det er jo fordi mine får råt, hvis de så kun får knogler f.eks., så er der ikke noget at røre tilskud (og vand) sammen med, så plejer jeg bare at hælde lidt af kødsaften fra knoglerne (eller også bare et eller andet andet velduftende) med, så er jeg helt sikker på at han også drikker vandet. Men det er jo lidt ligemeget egentlig, når du fodrer med tørfoder - der kan du jo sagtens bare hælde vand over, det suger vel hurtigt lidt smag (han skal sikkert tisse senere så).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med gulerødder. Altså efter at have udøvet førstehjælp på Tjaldur, efter han havde spist en gulerod og der tydeligt sad stykker fast i hans hals, må jeg indrømme at jeg er blevet lidt påpasselig med det. Spiser hellere aldrig selv gulerødder, da jeg får opstød og ondt i maven af det. Han gider så hellere ikke æde dem, kun hvis han stjæler fra kaninerne. Så må indrømme gulerødder som godbidder synes jeg er lidt bum bum. Men hvis han kan lide det, forslår jeg det også som revet gulerod.

 

Ellers er tun i vand og pangasius fisk jo gode fedtfattige ting, man kan give i ny og næ over tørfodret, hvis han synes det er lidt kedeligt, men så vidt jeg kan forstå, ville han gerne spise sit tørfoder ?? Hos dyrlægen kan man få et foder der er kaloriefattig, men som skulle give godt mæthedsføelse, det er et populært foder til at vedligeholde et vægttab ( kan pt slet ikke huske hvad det hedder ) . Et andet forslag er at du som godbidder giver fedtfattig foder. Altså feks kan du købe 2 kg r/d foder som er meget kaloriefattig, det er hills der laver det, og så bruge de foderpiller som godbidder ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mærkeligt skrevet - nej det er jo fordi mine får råt, hvis de så kun får knogler f.eks., så er der ikke noget at røre tilskud (og vand) sammen med, så plejer jeg bare at hælde lidt af kødsaften fra knoglerne (eller også bare et eller andet andet velduftende) med, så er jeg helt sikker på at han også drikker vandet. Men det er jo lidt ligemeget egentlig, når du fodrer med tørfoder - der kan du jo sagtens bare hælde vand over, det suger vel hurtigt lidt smag (han skal sikkert tisse senere så).
Nå, på den måde :) Jamen jeg har faktisk gjort sådan noget tidligere, hvor jeg kogte noget vand og opløste en bouillon terning deri eller en lille klat leverpostej. Men nu får han for det første ikke så meget mad i skålen mere - kun når han skal have olie og evt. tilskud - og han virker som om han meget vil spise på den her måde og han drikker også fint, så ekstra vand er ikke helt nødvendigt. Men måske til sommer :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med gulerødder. Altså efter at have udøvet førstehjælp på Tjaldur, efter han havde spist en gulerod og der tydeligt sad stykker fast i hans hals, må jeg indrømme at jeg er blevet lidt påpasselig med det. Spiser hellere aldrig selv gulerødder, da jeg får opstød og ondt i maven af det. Han gider så hellere ikke æde dem, kun hvis han stjæler fra kaninerne. Så må indrømme gulerødder som godbidder synes jeg er lidt bum bum. Men hvis han kan lide det, forslår jeg det også som revet gulerod.

 

Ellers er tun i vand og pangasius fisk jo gode fedtfattige ting, man kan give i ny og næ over tørfodret, hvis han synes det er lidt kedeligt, men så vidt jeg kan forstå, ville han gerne spise sit tørfoder ?? Hos dyrlægen kan man få et foder der er kaloriefattig, men som skulle give godt mæthedsføelse, det er et populært foder til at vedligeholde et vægttab ( kan pt slet ikke huske hvad det hedder ) . Et andet forslag er at du som godbidder giver fedtfattig foder. Altså feks kan du købe 2 kg r/d foder som er meget kaloriefattig, det er hills der laver det, og så bruge de foderpiller som godbidder ?

Ja, det var da en god ide at bruge et andet mærke til godbidder, så det ikke bliver så kedeligt. Nu får han jo både tørfoder som måltid og godbidder. Så hvis du kommer i tanke om hvad det tørfoder hedder, må du godt sige til :-) Hvis hans mave kan holde til det, så er det nok det vi gør :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvor meget overvægt har med race at gøre ? de airedales jeg har haft har aldrig været overvægtige , nærmest tværtimod , jeg har ofte fået at vide at de har været for tynde , der er næsten altid mere eller mindre foder tilbage i skålen når de har spist . selv med en klat leverpostej er det bestemt ikke altid de spiser op !

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det her jeg ikke kunne huske hvad hed.Det har jeg hørt meget godt om http://www.dyrenesbutik.dk/hundefoder/slankefoder/specific-crd-2-7-5-kg

 

 

det jeg selv har erfaring med ( ikke pga overvægt, men pga så lidt fedt som muligt til Teitur, da han havde bugspytkirtelbetændelse ) er r/d fra hills http://www.dyrenesbutik.dk/hundefoder/slankefoder/hills-r-d-weigt-loose-low-calorie-4-kg

 

 

og skulle jeg forslå noget som, jeg er sikker på bobo ville synes er en fest som godbidder, så er det http://www.hundefoder.dk/produkter/49-specialfoder-nye-varer-her/199-royal-canin-veterinary-diets-dog-hypoallergenic-moderate-calorie----14-kg/ har endnu ikke mødt nogen hunde der ikke ville spise det, allergi eller ej. Det dufter rigtig godt og smager i følge hundene også rigtig godt. Har læst nogen herinde også foder med det, selvom deres hunde ikke har allergi.

 

Men husk at det skal være udgaven med reduceret kalorier og ikke den almindelige. Måske den også kunne være god til hans sarte mave. De kan købes ned i 2 kgs og jeg regner selv med at købe 2 kg, her den 1, og bruge til godbidder, da Tjaldurs mave jo desværre også er sart pt, så for at han ikke skal æde i/d hele tiden, så ville jeg bruge dem til at veksle med.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har du skåret meget ned på hans mad?

Jeg hørte at hunde ikke kan tabe sig på samme måde som mennesker via motion, altså selvfølgelig skal de motioneres, men de taber sig ikke som mennesker ville gøre af det.

 

Vores dyrlæge siger at vi skal huske at 10-20 stykker hundemad opdager hunden ikke, men det virker på vægten ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også, om I har skåret nok ned på maden, hvis I ikke ser en forandring? Hvis man antager, at I før gav ham så meget mad + ekstra lækkerier, at hans vægt støt og roligt steg, og så nu har skåret lidt ned på maden + fjernet de fleste af de ekstra lækkerier, så får han måske nu mad nok til, at hans vægt ikke længere stiger, men at den nuværende vægt vedligeholdes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...