Hop til indhold

Stød !!


Gittemus
 Share

Recommended Posts

Rosa har fået stød af et el hegn, skal jeg være opmærksom på hendes hjerterytme kan ændre sig lige som hos mennesker ?

Da vi var ude på tur gik vi en vej vi har gået før. Pludselig hyler hun og springer tilbage. Hun er meget bange og trækker sig væk fra os. Vi finder ud af at ejeren har sat et stødhegn i ca. 30 cm højde, da han har fået høns. Stødhegnet er er sat uden på et træhegn, midt i højt græs. Der var ingen advarsler og det og det var ikke umiddelbart synligt:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et el hegn rettet mod at beskytte mod ræve, kan næppe være særlig kraftigt og almindeligvis giver det ikke hunde eller mennesker problemer. jeg har fået stød masser af gange og mine hunde har også nogle gange, faktisk fik mysla lige stød her til aften af hestehegnet.. Hun pev og blev bange, men kom sig hurtigt.

 

Håber Rosa kommer sig lige så hurtigt og ikke bliver bange for at gå det sted eller for andre ting hun kan have koplet sammen med den oplevelse, min erfaring er desværre skidt på det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Selv om der er ekstrem meget smæk på i elefant hegn som oftes er det der bruges til hestefolde, så er det ikke farligt. Jeg har fået stød et utal af gange, Tjaldur lige så.

Men lider man af epilepsi, det gjorde Teitur og han fik en gang stød i alvorlig krampe, så jeg måtte bah buh til dyrlæge, så skal man være opmærksom. Men ellers ikke.

 

Ampere er farlig og stikker du din finger i en stikkontakt, det har jeg også testet, så får man det ret underligt og igen har man dårligt hjerte eller epilipsi, så skal man lige være lidt obs.

 

Rent volt = ingen panik

Ren ampere = ring til bedemanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stødhegnet er er sat uden på et træhegn, midt i højt græs. Der var ingen advarsler og det og det var ikke umiddelbart synligt:evil:

 

Jeg skal ærligt indrømme at jeg trak en smule på smilebåndet da jeg læste dit indlæg, men hvis man er vant til at færdes hvor der er stømførende hegn tager man det nok lidt mere oppefra og ned.

 

Helt ærligt tror jeg ikke hønseejeren har tænkt over at advare pyldrede hundeejere mod sit elhegn og mener faktisk heller ikke at der burde være behov for det. Men han bør måske klippe græsset lidt hvis han ikke vil have at Mikkel skal løbe med hønsene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ærligt indrømme at jeg trak en smule på smilebåndet da jeg læste dit indlæg, men hvis man er vant til at færdes hvor der er stømførende hegn tager man det nok lidt mere oppefra og ned.

 

Helt ærligt tror jeg ikke hønseejeren har tænkt over at advare pyldrede hundeejere mod sit elhegn og mener faktisk heller ikke at der burde være behov for det. Men han bør måske klippe græsset lidt hvis han ikke vil have at Mikkel skal løbe med hønsene.

Ja så kunne man måske også se hegnet - og så kunne han give det afklippede græs til hønsene .....
Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... Hvis han klipper græsset, så kommer hegnet ihvertfald til at give mere smæk. Mon hundeejer vil være glad for det?

 

Enhver med lidt kendskab til den slags ved at et hegn sat i ukrudt og græs stort set virker lige så godt som hvis man slukkede strømgiveren, og hvis det kan afstedkomme en, undskyld men for mig lidt morsom reaktion, hvad sker der så ikke når hegnet rent faktisk virker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... Hvis han klipper græsset, så kommer hegnet ihvertfald til at give mere smæk. Mon hundeejer vil være glad for det?

 

Enhver med lidt kendskab til den slags ved at et hegn sat i ukrudt og græs stort set virker lige så godt som hvis man slukkede strømgiveren, og hvis det kan afstedkomme en, undskyld men for mig lidt morsom reaktion, hvad sker der så ikke når hegnet rent faktisk virker?

 

Hvis der var ordentligt smæk på det hegn, så groede der nok heller ikke ukrudt op :slem:

 

Hegn skal i øvrigt kun mærkes hvis det er ud til offentlig vej

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om der er ekstrem meget smæk på i elefant hegn som oftes er det der bruges til hestefolde, så er det ikke farligt. Jeg har fået stød et utal af gange, Tjaldur lige så.

Men lider man af epilepsi, det gjorde Teitur og han fik en gang stød i alvorlig krampe, så jeg måtte bah buh til dyrlæge, så skal man være opmærksom. Men ellers ikke.

 

Ampere er farlig og stikker du din finger i en stikkontakt, det har jeg også testet, så får man det ret underligt og igen har man dårligt hjerte eller epilipsi, så skal man lige være lidt obs.

 

Rent volt = ingen panik

Ren ampere = ring til bedemanden.

 

Nu er det vel næppe muligt at have det ene uden det andet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... man får jo et chock. Det er som at få et hårdt uventet rusk... Stakkels hund...

Men som andre siger, så ER det jo en indhegning omkring dyr, så hvis de indhegnede dyr kan tåle stødet, så kan vores hunde sikkert også.

 

Hvis hunden har dårligt hjerte eller andre strømfølsomme sygdomme, så er det nok en anden sag. Men selv i de tilfælde går det som regel godt.

 

Silke har i hvert fald nok været ret kraftigt inficeret med hjerteorm, da hun som ganske ung kom for nær et el-hegn. Hun skreg op og løb af sted...

Heldigvis var det på en ret ubefærdet grusvej. Og der var kun elhegn på den ene side.

Men der gik faktisk adskillige år hvor jeg måtte tage hende i snor når vi gik på den vej.. For ellers ville hun styrte forbi hegnet i et tempo hvor jeg ikke kunne følge med.....

 

For et par uger siden fik hun 11 år gammel sit livs 2. stød. Denne gang var det ved en mark, hvor der plejede at stå heste. Hestene var der ikke, og indhegningen stod derfor åben og den elektriske tråd, der skulle spærre for indgangen, lå og flød i en bunke klude eller gammelt tovværk..

Og det var så de klude i vejkanten som Silke havde fået interesse for......

Nå men hun tog det meget pænt. Der kom bare lige et piv og et spjæt.. Og så gik hun videre som om intet var sket..

 

---Vi har vel allesammen fået stød fra elektrisk hegn på et eller andet tidspunkt. Og vi har allesammen overlevet..... Det ER ikke farligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Vincent W

Har været håndværker, vi kom altid på skadestuen og fik tjekket rytmen efter stød som vi alligevel fik en del af. Jeg ville tage afsted med hende. Bagefter ville jeg anmelde hegnet, da det skal være skiltet....

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa har fået stød af et el hegn, skal jeg være opmærksom på hendes hjerterytme kan ændre sig lige som hos mennesker ?

Da vi var ude på tur gik vi en vej vi har gået før. Pludselig hyler hun og springer tilbage. Hun er meget bange og trækker sig væk fra os. Vi finder ud af at ejeren har sat et stødhegn i ca. 30 cm højde, da han har fået høns. Stødhegnet er er sat uden på et træhegn, midt i højt græs. Der var ingen advarsler og det og det var ikke umiddelbart synligt:evil:

jeg bliver lettere irritabel over kommentaren om hegnets manglende advarsel;( hvis nu du havde hold din hund fra bondens hegn var der jo ikke sket noget;) så måske du skulle se indad når du vil give nogen skylden;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været håndværker, vi kom altid på skadestuen og fik tjekket rytmen efter stød som vi alligevel fik en del af. Jeg ville tage afsted med hende. Bagefter ville jeg anmelde hegnet, da det skal være skiltet....

Stød fra installationer.... Ikke, som her, et stødhegn (der iøvrigt ikke kan have været ret meget goddaw i, for som chr rigtignok skriver, så vokser ukrudt slet ikke under et ordentligt hegn.) Der er temmelig stor forskel på de 2 ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været håndværker, vi kom altid på skadestuen og fik tjekket rytmen efter stød som vi alligevel fik en del af. Jeg ville tage afsted med hende. Bagefter ville jeg anmelde hegnet, da det skal være skiltet....

Hvor i lovgivningen står der at en strømførende tråd omkring en hønsegård på privat grund skal være skiltet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været håndværker, vi kom altid på skadestuen og fik tjekket rytmen efter stød som vi alligevel fik en del af. Jeg ville tage afsted med hende. Bagefter ville jeg anmelde hegnet, da det skal være skiltet....

 

Jaja... Og man dør af højspænding... En elektriker kan komme ud for lidt af hvert.. :slem:

 

Men elektrisk hegn er ikke livsfarligt.. De er sat her på jord, så vi hundeejere kan opleve hvad en hund med el-halsbånd oplever... Og så skal vi anmelde DET hvis vi ser det. For el-halsbånd er forbudt.. Ukrudt og hegn er ikke forbudt hvis der er plads nok til at færdes sikkert på vejen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i lovgivningen står der at en strømførende tråd omkring en hønsegård på privat grund skal være skiltet?

 

Det skal den kun hvis den vender ud mod offentlig vej eller sti...

 

endvidere se

 

§ 3. Elektriske hegn langs gade, vej, sti eller plads, hvor andre end hegnets ejer har færdselsret, skal være fjernet mindst 1/2 m fra færdselsbanen. Pigtrådshegn skal under tilsvarende forhold være fjernet mindst 1 m fra færdselsbanen, for gangstiers vedkommende mindst 1 m fra stiens midtlinie.

 

-frit kopieret fra Hegnsloven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal den kun hvis den vender ud mod offentlig vej eller sti...

 

endvidere se

 

§ 3. Elektriske hegn langs gade, vej, sti eller plads, hvor andre end hegnets ejer har færdselsret, skal være fjernet mindst 1/2 m fra færdselsbanen. Pigtrådshegn skal under tilsvarende forhold være fjernet mindst 1 m fra færdselsbanen, for gangstiers vedkommende mindst 1 m fra stiens midtlinie.

 

-frit kopieret fra Hegnsloven.

jep en 1/2 m fra hvor andre har færselsret ;) 1/2 m er ikke ret meget hvis du prøver at måle og det med færdselsretten er nok vær at lægge mærke til;) men det med skilt hvor står det? Jeg kan ikke finde det;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...