Hop til indhold

fuldtidsarbejde og hund?


Gæst Martina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mine hunde er vant til at blive forladt flere gange dagligt, men de er meget sjældent alene i mere end 3 timer ad gangen (og oftest kortere), så det er nok lidt noget andet.

I min verden er der også en kæmpe forskel på om hunden har været alene 7-9 timer og man så alligevel tager afsted om aftenen. Dét synes jeg ikke er ok. Men hvis de kun har været kort tid alene i løbet af dagen, og hunden ellers er ok med at blive efterladt to gange, så ser jeg ikke noget galt i det :-) så handler det bare om at man holder sig indenfor tidsgrænsen ifht alene hjemme på én dag.

 

Puha fik helt ondt i maven da min nye kollega fortalte mig om sin hund her den anden dag - hun havde været afsted 7-17, kom hjem i et kvarter hvor hunden fik tisset i haven, og så tog hun afsted igen til kl. 22. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Suki er alene 6-8 timer plus 1 times transport.

Ja, jeg kan godt have dårlig samvittighed over det, men hun klarer det jo helt fint, så det er egentligt noget vås :-)

Når vi har gået vores 1-2 timers eftermiddagstur med indlagt søg/hundeleg så sover hun nærmest resten af dagen :shock:

Jeg har ingen kvaler med at gå ud og handle, løbe eller noget helt tredje, så længe Suki er træt og tilfreds :vedikke:

Vi har masser af kvalitetstid sammen på trods af "fuldtidsarbejde".

Jeg indrømmer dog gerne, at det er hårdt at stå op kl 05:00 om morgenen. :gab:

Men det er mere fordi, at jeg er helt igennem b-menneske. Jeg håber inderligt at jeg kan komme på aften/nat igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Eris har skrevet det, jeg mener er humlen, nemlig kvalitetstid.

 

Vi har ikke rigtig kvalitetstid om morgenen her i huset. Både Bella og jeg ville helst sove til kl 10, så morgenlufteturen er temmelig mut.

 

Tilgengæld har vi bunkevis af kvalitetstid om eftermiddagen/aftenen. Her er hun og jeg typisk intenst sammen i 1-3 timer, afhængigt af om det er gåtur med hygge og træningsmomenter, eller om vi er til decideret træning. Jeg tror at Bella elsker vores intense kvalitetstid, og det er den tid der gør at hun er fuldstændig ligeglad med alenetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu læser jeg flere af dem der ikke synes det okay at hunden er alene i 7-9 timer at i ikke har noget problem med at forlade hunden flere gange dagligt.

 

Som jeg læser det (kan sagtens tag fejl) så det okay for jer at i måske er væk 4-5 timer på arbejde er noget i den stil og så kan i sagtens finde på at tage ud igen sener på dagen. Men er det ikke fuldkommen ligegyldig om hunden er alene 9 timer i træk eller 2x 4,5 timer???

 

Her hjemme er det der "stresser" Maya mest i alene hjemme tiden at vi forlader hende. Så vi prøver kun at gå fra hende en gang om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er alene cirka 8 timer hver dag. Jeg har 10 minutter på job på cykel - heldigvis!

Det er intet problem for mig eller hundene med så meget alenetid. De er i hundegård (på nær Carla, som sover i sengen) og de elsker at være derude. Men jeg går aldrig fra dem igen! Det sker yderst sjældent - absolut maks. 1 gang hver eller hver anden måned. Jeg synes ikke det er ok at forlade dem igen. Jeg tager dem ofte med, hvis jeg skal noget og så sidder de i bilen. I går var de eks. "med" i IKEA i en halv times tid.

Carla bliver tydeligt stresset hvis jeg går igen i løbet af dagen, medmindre jeg har kørt hende helt i bund rent fysisk (så ser hun ud som om hun virkelig gerne vil have jeg kører, så hun kan sove). Jeg er sikker på at hun ikke bliver stresset fordi hun er utryg, men fordi hun er vant til at være med og forventer det. Stadig, så synes jeg ikke - for mig - det er forsvarligt eller ok at forlade dem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er vant til at blive forladt flere gange dagligt, men de er meget sjældent alene i mere end 3 timer ad gangen (og oftest kortere), så det er nok lidt noget andet.

Jæs, det er faktisk noget andet.

 

Men hvis man tænker på, at hunden har sovet hele natten, får en rimelig kort morgentur og så skal være alene hele dagen, så ville jeg personligt ikke have hjerte til at forlade den igen om aftenen. Det bliver alt, alt for meget alene-tid set med mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ludwig er de almindelige dage alene hjemme i ca. 7,5-8 timer. Kæresten og jeg har begge rimelig faste arbejdstider og ingen weekendarbejde. Heldigvis har vi ikke langt til arbejde. Vi har skubbet det lidt for at forkorte alenehjemme-tiden.

 

Ludwig får en god tur om morgenen på ca. 1 time med leg, søg, træning, snus og lignende. Og falder så ned når vi kommer hjem og ligger med tunge øjne når kæresten kører.

Jeg kommer først hjem og der går vi ligeledes en god lang tur på min. 1 time og ofte mere. Alt efter hvad humøret, vejret og legekammeraterne tillader.

 

Aftenen kan bruges til lidt træning indendøre, ellers afslapning. Ludwig har adgang til sofa og seng, så vi ligger ofte rimelig tæt...:lun:

Ligeledes er han i soveværelset og evt. sengen om natten.

 

En stor del af året er han til træning 1-2 gange om ugen.

 

Som mange andre nævner, så bliver han ikke forladt igen i hverdagene når han har været alene. Og hvis vi skal noget er han med eller bliver passet. Eller som Siri også nævner, som det mindste med i bilen.

 

Af samme årsager har jeg fx. taget fri i dag, da vi skal til vinsmagning i aften, og det kunne vi selvfølgelig ikke hvis Ludwig havde været alene hele dagen....

 

Jeg ville ønske at vi kunne være endnu mere hjemme hos ham, men pt. er det ikke mulig. Og han virker nu til at trives...:engel:

 

Da vi havde sommerferie og var i sommerhus hvor vi ikke ville lade ham være alene, var han således sammen med os 24/7...det var MEGET hårdt for den lille dreng, så der sov han i flere dage efterfølgende....så jeg tror faktisk han nyder at være alene hjemme en del af tiden...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

basse skulle slæbes ud af døren om morgenen, og ville allerhelst ind igen kort efter. på fridage sov hun altid til kl 14, så jeg har aldrig haft kvaler ved at lade vende være alene en dag, efter en nat. jeg ved jo at hun ville vælge at sove hvis hun kunne.

 

min personlige grænse for en vagt, var 8 timer. havde 5 minutters kørsel hver vej + omklædning. ved lange vagter kom min mor og hentede hende og gik en god tur med hende, og så hentede jeg hendes hos dem.

ofte ville jeg lægge en masse timer på en lang weekend og så få hende passet, så jeg kunne nøjes med få og korte vagter de andre dage.

 

ved særlige begivenheder har hun været længere alene. det blev til 2x10 timer og 1x12 timer i de 3,5 år jeg havde hende..

og når hun var alene, havde hun jo altid kattene.

 

al tid hjemme og al fritid, blev brugt med hende, pretty much uden undtagelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt ambivalent ved begrebet "kvalitetstid". For den tid, hvor jeg ikke laver en skid med Taiki, men hvor vi bare er sammen, synes jeg også har en vis kvalitet. Bare at "hænge ud".

 

Når det så er sagt, så må man også være realistisk. Der skal jo tjenes penge og den slags. Jeg synes bare, at man skal have i mente, at hunden ikke selv har valgt livet med én og at hunden har nogle behov osv.

 

Det er sådan noget, hvor jeg tænker, at der inden for normalområdet ikke rigtig findes rigtigt eller forkert. Det kommer rigtig meget an på hunden, familien, hvad der ellers foregår af aktiviteter osv. Ikke to situationer er ens, derfor er det svært at sige noget generelt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt ambivalent ved begrebet "kvalitetstid". For den tid, hvor jeg ikke laver en skid med Taiki, men hvor vi bare er sammen, synes jeg også har en vis kvalitet. Bare at "hænge ud".

 

Når det så er sagt, så må man også være realistisk. Der skal jo tjenes penge og den slags. Jeg synes bare, at man skal have i mente, at hunden ikke selv har valgt livet med én og at hunden har nogle behov osv.

 

Det er sådan noget, hvor jeg tænker, at der inden for normalområdet ikke rigtig findes rigtigt eller forkert. Det kommer rigtig meget an på hunden, familien, hvad der ellers foregår af aktiviteter osv. Ikke to situationer er ens, derfor er det svært at sige noget generelt om.

 

Så smider jeg børne-kortet: Vil du, når du får børn, synes det er kvalitetstid at du ser tv og ungen sover middagslur????

 

Kvalitetstid er når man laver noget SAMMEN, og man enten laver noget aktivt som involverer begge parter, eller at man fysisk er tæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Martin og jeg begge havde fuldtidsjobs væk fra hjemmet, var hundene alene i 10+ timer, dog afbrudt af at jeg kunne smutte hjem til frokost. Jeg gik en time med dem tidligt om morgenen, og så fik de en hurtig 10 minutters tur til frokost, så jeg havde mere tid til bare at sidde med dem i huset indtil jeg skulle afsted igen. Det fungerede rigtig godt.

 

De fleste mennesker herovre har arbejdsdage på 10 timer, så derfor er der mange der bruger hundeluftere (det er så vores job nu). Jeg har indtryk af at det fungerer rigtig fint for langt de fleste hunde, at de kommer ud og får løbet en times tid med andre hunde i løbet af dagen. Der er jo transport tid oveni, så de er ofte ude af huset mindst et par timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så smider jeg børne-kortet: Vil du, når du får børn, synes det er kvalitetstid at du ser tv og ungen sover middagslur????

 

Kvalitetstid er når man laver noget SAMMEN, og man enten laver noget aktivt som involverer begge parter, eller at man fysisk er tæt.

 

Jeg er enig med dig i din definition af kvalitetstid, men der er mange der bruger udtrykket om, at lave noget sammen f.eks. spille et spil osv. (med børn). Mens jeg oplever, at det også bare kan være, at være sammen og have nærvær/nærhed, selvom man ikke er aktiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af de onde. Gracie er alene hjemme knap 9 timer ad gangen gennemsnitligt 3-4 gane ugentligt - om natten.

Når jeg kommer hjem sover jeg, og om eftermiddagen kan jeg godt finde på at tage ud og handle uden hende, og så møde på job igen om aftenen.

Jeg har ingen bil, så jeg har ikke mulighed for at have hende med alle mulige steder henne, når jeg har fri.

 

Men jeg kan også kun gøre det fordi Gracie hviler utrolig meget i sig selv, når hun er alene. Hun er ikke spor ked af at blive forladt, og det lader ikke til at genere hende at jeg er begyndt at arbejde om natten, og dermed går fra hende ud på aftenen, i stedet for at gå i seng.

 

Men egentlig tror jeg det er værst for mig og min samvittighed, når hun er alene i 9-10 timer ad gangen, for det virker ikke som om hun har nogen fornemmelse for tiden. Hun er også god til at holde sig, og sendes altid ud og tisse på kommando, inden jeg tager hjemmefra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er aftenvagt, så jeg kan enten vælge at have hunden med (er tilladt), eller få min mor til at passe hund og barn.

 

Her er hunden kun alene i få timer og det sker ikke ugenligt. Han kan sagtnes være alene, men det bliver ikke vedligeholdt ret tit. Her virker det ikke til, at hunden sover, når han er alene. Dog laver han ikke ulykker. Han virker bare meget træt, når jeg kommer hjem...

 

Fremadrettet har jeg håb om, at min datter fra skole(2-4 kl trin) kan komme hjem relativ tideligt nogle dage, mens jeg forhåbentlig har en dagvagtstilling til den tid.

 

Synes godt man som hundeejer, kan tænke tingene igennem. Både hvad angår alenetid, evt pasning ved ferier.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu læser jeg flere af dem der ikke synes det okay at hunden er alene i 7-9 timer at i ikke har noget problem med at forlade hunden flere gange dagligt.

 

Som jeg læser det (kan sagtens tag fejl) så det okay for jer at i måske er væk 4-5 timer på arbejde er noget i den stil og så kan i sagtens finde på at tage ud igen sener på dagen. Men er det ikke fuldkommen ligegyldig om hunden er alene 9 timer i træk eller 2x 4,5 timer???

 

Her hjemme er det der "stresser" Maya mest i alene hjemme tiden at vi forlader hende. Så vi prøver kun at gå fra hende en gang om dagen.

Nu var jeg én af dem som synes det er ok at lade hundene være alene 2x i løbet af en dag, hvis det er få timer. Men for mig ville det handle om fx at de har været alene 3 timer, og jeg så lige skal være væk en times tid senere for at handle eller lign. Jeg ville aldrig lade dem være alene fx 3-4 timer af gangen to gange på én dag. Den sidste af gangene skal være max en times tid, fordi man lige skal noget hurtigt. Og så skal de ikke have været alene mere end 2-3 timer første gang. Ellers ville jeg ikke forlade dem igen.

 

Men det er yderst sjældent det sker at vores forlades to gange på én dag. Det er kun i weekenden om sommeren hvor det kan ske, fordi det simpelthen er alt for varmt at have dem med i bilen hvis man lige skal handle el.lign. Men alle de gange hvor vejret er til det, så er de bare med i bilen. Så føler de at de er med, i stedet for at blive efterladt herhjemme, og alle fire slapper af og sover bare i deres bur i bilen. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde er meget lidt alene hjemme. Men når de er det, er de i et hunderum med udgang til en lille løbegård. der Der de også om natten og de er altid glade for at blive lukket der ud - og ligeså glade for at blive lukket ind.

 

Det eneste tidspunkt de ikke vil være der, er når jeg er i haven og skal ordne noget som jeg ikke vil have hunde med til. Det gider de ikke. Men de vil godt være inde så. Så ligger klistret op af døren og venter på at jeg kommer ind.

 

Voksne hunde ville jeg godt lade være alene 9 timer dagligt, men jeg ville indrette så de kan gå ud og ind - og jeg vil sørge for at de bliver aktiveret før og efter og ikke være ude om aftenen og i week-enden ret tit.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde er meget lidt alene hjemme. Men når de er det, er de i et hunderum med udgang til en lille løbegård. der Der de også om natten og de er altid glade for at blive lukket der ud - og ligeså glade for at blive lukket ind.

 

Det eneste tidspunkt de ikke vil være der, er når jeg er i haven og skal ordne noget som jeg ikke vil have hunde med til. Det gider de ikke. Men de vil godt være inde så. Så ligger klistret op af døren og venter på at jeg kommer ind.

 

Voksne hunde ville jeg godt lade være alene 9 timer dagligt, men jeg ville indrette så de kan gå ud og ind - og jeg vil sørge for at de bliver aktiveret før og efter og ikke være ude om aftenen og i week-enden ret tit.

 

vh PBC

Hvad er det egentligt for nogle hunde du har? :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan med god samvittighed tage afsted på arbejde 7-13 og så tage på arbejde igen 20-23. (Det er ikke noget jeg gør hver dag).

Suki og jeg går tur om morgenen i 15-30min, og så går vi ca 1-2 time efter arbejde med søg/træning. Og hvis jeg tager på arbejde igen, så går vi en lille tissetur og træner indenfor + hun får en kong når jeg går. Når jeg kommer hjem igen går vi i 30min-1 time.

Jeg kan ikke mærke forskel på hende, andet end hun er fuldstændig bombet og ikke duer til noget ;-)

Så hvis der er nogen der er ond, så må det jo være mig ;-)

Hvis Suki ikke trivedes fint med det, så havde jeg heller ikke gjort det, men det gør hun faktisk. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det egentligt for nogle hunde du har? :-)

 

jeg har 2 FT Springer Spaniels. Mille som bliver 10 år til marts og Bonnie som bliver 9 år til april.

 

Jeg har haft hunde som interesse al den tid jeg kan huske og vi har altid haft en, to eller tre. Jeg går meget på jagt og det er også primært hundeinteressen som driver det.

 

og selvom FT Spaniels ikke kan udstilles ynder vi selv at gå på hundeudstillinger. Har bla. Været på verdensudstillinger i Paris, Stockholm og Herning. Sidste udstilleng var Vissenbjerg .... Stående fuglehunde i massevis. Især Drente faldt vi pladask for, men også Vizsla og Langhåret hønsehund er næsten uundværlige. Hvorfor kan man ikke bare have 5-10 hunde?

 

http://www.baunsspaniels.webbyen.dk/

 

desværre ikke helt opdateret da vi ikke har haft hvalpe siden 2007 og det er når vi har hvalpe vi bruger hjemmesiden aktivt.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste og jeg arbejder forskudt. Jeg kører som den sidste 8.30 og min kæreste kommer hjem omkring 15.30. Vores grænse går ved 8 timer. Hvis det er nødvendig at være væk længere koordinere vi med en nabo der også har hund og alligevel skal ud. Vi hjælper hinanden meget og det hjælper virkelig :-) Kan klart anbefales at have en god aftale!

 

Jeg synes ikke det er synd for hunden at være alene 8 timer (selvom jeg selvfølgelig vil ønske det ikke var nødvendigt), hvis man tilgengæld tilgodeser hundens behov når man kommer hjem. Hvis hunden har været alene i 8 timer er det nødvendigt at være meget på med hunden når man kommer hjem for det er hunden. Jeg arbejder 45-55 timer om ugen i gennemsnit, men bruger de fleste timer herudover i hverdagene med Nala - vi går til træning 3 aftener om ugen og løber konkurrencer i weekenderne. Og leger en masse!!

 

Min kæreste og jeg har fået koordineret det sådan, at vi ikke begge tager afsted igen når en af os først er kommet hjem, jo mindre vi tager hende med. Det er klart det går lidt ud over det sociale, men det behov får jeg heldigvis dækket fint til min yndlingshobby - hundetræning ;-) (og i weekenden med veninderne selvfølgelig).

 

Jeg synes ikke det er svært at få til at hænge sammen overhoved. Jeg VIL være sammen med min hund og gerne så meget som muligt så det var helt naturligt at få det til at fungere ;-)

 

Har ikke læst hele tråden, men synes sagens TS kan få hund trods de mange timer, hvis de i hjemmetimerne er klar til at sætte hunden foran rengøring, handle, veninder, mv. Hvis ikke bliver det bare surt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er svært at få til at hænge sammen overhoved. Jeg VIL være sammen med min hund og gerne så meget som muligt så det var helt naturligt at få det til at fungere ;-)

Jeg synes du siger det ret godt her! :5up:

Hvis man virkelig VIL sin hund og VIL være sammen med den - så får man det også nemt til at fungere - for så er det ikke så svært at sige nej til de ting man må sige nej til, pga. hunden - fordi man ikke har noget imod at blive hjemme hos sin hund :hjerte: og dét tror jeg gør det langt lettere at få det til at fungere, end at man ser hunden som en stopklods og en sur pligt at skulle på tur med efter en lang arbejdsdag.

 

Selv de to dage om ugen hvor jeg er hjemme kl. 18, skal ud med hundene en time, og først får aftensmad omkring kl. 20 - der ser jeg absolut ikke turen som noget der skal overståes. Jeg synes det er så dejligt afslappende at komme ud i den friske luft, og så bliver man bare så glad og lykkelig over at se dem spurte rundt sammen og hygge sig :lun: og jeg har heller intet imod de ting jeg "går glip af" pga hundene - for jeg vil i langt de fleste tilfælde, alligevel helst bare være herhjemme sammen med mine hundepiger :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...