Hop til indhold

Kan min husky være gravid?


Gæst misslund
 Share

Recommended Posts

Hej alle,Min husky og jeg var på play date med en schæfer tæve d. 1. august. Det gik super fint og de legede rigtig godt sammen indtil en fremmed hanhund sprang over hegnet og ‘joinede’ legen.

Min husky var højløbsk og det var ikke lige planen at hun skulle blive gravid i denne omgang, da hun er en udstillingstæve importeret fra USA. Hvilket netop var derfor vi havde arrangeret play date i en lukket have!

Men der gik ca. 1 sekund fra han kom ind til at de sad sammen og jeg turde simpelthen ikke skille dem ad! De sad sammen i ca. 7 minutter

Jeg ringede og talte med dyrlægen om det, som mente at når hun ikke havde været gravid før, og det kun havde siddet sammen så kort, så var hun nok ikke gravid.. Desuden vil jeg helst ikke have at nogen ved noget om det, så jeg vil ikke risikere at møde nogen ved dyrlægen hvis hun skal tjekkes.

Jeg har dog læst og læst på nettet for at se om der var ting jeg kunne holde øje med som kunne indikere en graviditet… hævede bryster, tyk mave, bevægelser osv. Synes ikke rigtigt der er nogen af de ting der sådan er tydeligt på hende, men det jeg synes jeg har lagt mærke til er at hendes brystkasse er blevet bredere, hun er mere kælen og opmærksom og når hun sidder ned og jeg aer hendes bug, synes jeg ligesom den er fast og lidt rund.. Hvis jeg prøver at mærke på den når hun ligger ned på siden føles det lidt som om den er delt op i to. Man kan dog imidlertid ikke se noget når hun står op synes jeg ikke. Og hendes brystvorter er ikke hverken hævede eller mørkere…Ved ikke hvad jeg skal tænke og kunne godt bruge lidt råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvordan nogen skal kunne opdage hvad du er ved dyrlægen for? Det foregår vel i et lukket lokale, hvis du møder nogen i venterummet kan du vel bare sige hunden skal vaccineres eller noget andet :vedikke: jeg ville da langt hellere få klarhed nu og få gjort noget ved det end når du står med et kuld blandingshvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer råt så næring burde ikke være et problem. Men ja, det kan da godt være jeg skulle pakke snobberiet væk og tage til doktor dyr med hende. Håbede bare lidt på at få bekræftet at hun ikke var gravid fra hundekendere.

 

Men I kan ikke sige noget ud fra de tegn jeg har givet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den er parret den 1 august så er den 6½ uge henne nu..altså føder om 1½-2½ uge..Hun burde være synligt gravid nu..

Abortsprøjte er nok for sent HVIS hun er drægtig. Den skal helst gives inden 25 dage efter parring for at være 100 % sikker.. Så sent her vil tæven uanset hvad skulle føde hvalpene. De bliver ikke absorberet.

 

Jeg fatter bare ikke hvorfor du ikke fik givet hende en abortsprøjte allerede da det skete? Der er da dyrlæger nok i Danmark hvis man ikke vil bruge sin sædvanlige. Og hvis man er sikker på man ikke vil have hvalpe. Og jeg fatter heller ikke hvorfor dyrlægen siger at fordi de har hængt sammen så kort og hunden er ung så er der ikke sket noget? hunden er jo netop indrettet til at ville parre den korte tid hvor chancen for drægtighed er størst.. Og unge hunde blvier lieså nemt drægtige som alle andre. Den tid de hænger sammen har heller ingen betydning. Jeg har haft hunde der slet ikke har hængt sammen eller kun 2-3 min, de fik flere hvalpe end de 2 der hang sammen i 67 min.

Hvis det var min tæve ville jeg allerede på mandag køre til dyrlægen og få taget et røntgenbillede, og udfra det vurdere hvad du skal/kan gøre

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart lyder hun ikke drægtig, men jeg har jo ikke set tæven..

Normale tegn er lyserøde forstørrede dievorter.. du burde også kunne mærke liv nu.

At maven føles lidt rundere og mere fast, kan også være falsk drægtighed..

Er hendes mælkekirtelvæv forstørret? altså er hun hævet under dievorterne?

 

NU skriver du at du fodrer råt, så alle næringsbehov er dækket..Men er hun drægtig skal hun have mere kalk og fosfor. Ellers risikerer du at hun får kalkchok, hvis altså hun er drægtig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg har jo haft kontakt med dyrlægen som sagde at jeg bare skulle tage det roligt. Så det har jeg jo gjort, men på det sidste har jeg bare panikket lidt... Netop fordi hvad-nu-hvis.

 

Okay, jeg var ikke klar over at der skulle ekstra fosfor og kalcium til. Hun har 1 ben dag og ellers får hun hele kyllinger 3 dage om ugen, 1 dag med organer og så 1 dag med okse/lam/and/svin. Plus tilskud selvfølgelig. Troede det ville dække alle behov der var.

 

Nej, hendes brystvorter ser normale ud. Har samme farve og jeg synes ikke rigtigt de er hævede underneden heller.. Det eneste jeg kan mærke er når hun sidder ned, at der er sådan en rund-agtig bule. Men jeg kan ikke mærke liv og jeg har prøvet at lytte med stetoskop (er fysioterapeut) og kan ikke høre noget.. Kunne hun i tilfældigvis være gravid med kun 1 hvalp?

Skal nok tage til dyrlægen på mandag for at blive tjekket rigtigt... Vidste jeg skulle have lyttet til min mavefornemmelse i stedet for at lytte til dr. dyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej undskyld, men hvad er det for en dyrlæge???? Hvis du blev kontaktet af en 15 årig tøs der fortalte at hun havde haft en "lille smule" ubeskyttet sex, ville du så 100% afvise at hun var gravid?

 

Og forstår ikke det med at møde nogen ved dyrlægen?! Hvad skulle der ske? Omvendt er det jo alt for sent nu at gøre noget ved det, med mindre tæven bliver steriliseret. Så få hende scannet, og er hun drægtig, må man jo sige at det var en dyr og dum erfaring at gøre sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer råt så næring burde ikke være et problem. Men ja, det kan da godt være jeg skulle pakke snobberiet væk og tage til doktor dyr med hende. Håbede bare lidt på at få bekræftet at hun ikke var gravid fra hundekendere.

 

Men I kan ikke sige noget ud fra de tegn jeg har givet?

 

Pakke snobberiet væk?? Hvad i alverden tænker du på - medmindre det her er en stor joke, og det håber jeg inderst inde det er, så synes jeg godt nok du tager din hunds helbred, og dens evt. hvalpe, meget meget let.

 

Hvis din historie er sand, hvorfor stod du så ikke hos dyrlægen samme dag i stedet for blot at ringe, og først søge hjælp, via nettet, ca. to uger før hun nedkommer, hvis hun altså er drægtig? Med en (givetvis ikke billig) udstillingshund du har fløjet over Atlanten? Ikke at det gør en forskel hvad hundens velbefindende angår, men nej, jeg nægter at tro det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder denne historie også som en "and", og hvis den er rigtig, så er den da sørgelig. I mine øjne ville en abortsprøjte nu være dyrplageri. Så hellere lave lidt reducering af et evt kuld. Og find en dyrlæge, der kan ultralydsscanne og hvis??? der er hvalpe, så se at komme i gang med noget litteratur vedr. fødsler, hvalpefødekasse osv. Og få planlagt frihed fra job, så tæven kan få den evt. fornødne hjælp under fødslen. Og efterfølgende opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det selvfølgelig lidt for sent, men jeg forstår nu heller ikke, hvorfor du ikke søgte dyrlæge umiddelbart efter. Det er vel højst usandsynligt at støde ind i nogen ved dyrlægen og hvis man gør kan man da bare sige det som det er; at ens hund var i løbetid og derfor legede hun i en have med en anden tæve for at undgå liderlige hanhunde. Du kunne da på ingen måde have forudset, at hanhunden ville hoppe over hegnet for at komme ind til jer og jeg nægter simpelthen at tro på at nogen ville tænke noget dårligt om dig, fordi du tog til dyrlægen for at finde ud af om der var kommet noget ud af den parring og evt. få hvalpene fjernet. Mon ikke de fleste ville tænke, at det var det mest ansvarlige at gøre :vedikke:

 

Især set i lyset af, at hun slet ikke skulle have haft hvalpe med en eller anden tilfældig hanhund. Jeg tror virkelig ikke, at nogen ville tænke, at det var dig, der havde gjort noget forkert.

 

Når det er sagt, så er der jo ingen herinde, der kan fortælle dig om din tæve er drægtig eller ej. Man er nødt til at se hende for at kunne tage stilling til det spørgsmål. Så du kommer med andre ord ikke udenom at skulle til dyrlægen med hende.

 

Og så håber jeg da et eller andet sted, at der ikke kom noget ud af den parring. For så skal du jo til at tage stilling til om hvalpene skal fødes eller om hun skal have dem fjernet så sent. Og jeg fornemmer lidt, at ingen af de to muligheder er særligt optimale. Hvis du vælger at lade hende føde dem, er du jo nødt til at sælge dem. Og så finder folk alligevel ud af, at du har haft "uægte" hvalpe - og det var vel det du gerne ville undgå ved at lade være med at tage til dyrlægen i første omgang :vedikke:

Hvis hun skal have dem fjernet, vil hun, som der blev skrevet tidligere, med stor sandsynlighed komme til at føde dem. Og det er jo heller ikke en særlig behagelig situation for nogen af jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det selvfølgelig lidt for sent, men jeg forstår nu heller ikke, hvorfor du ikke søgte dyrlæge umiddelbart efter. Det er vel højst usandsynligt at støde ind i nogen ved dyrlægen og hvis man gør kan man da bare sige det som det er; at ens hund var i løbetid og derfor legede hun i en have med en anden tæve for at undgå liderlige hanhunde. Du kunne da på ingen måde have forudset, at hanhunden ville hoppe over hegnet for at komme ind til jer og jeg nægter simpelthen at tro på at nogen ville tænke noget dårligt om dig, fordi du tog til dyrlægen for at finde ud af om der var kommet noget ud af den parring og evt. få hvalpene fjernet. Mon ikke de fleste ville tænke, at det var det mest ansvarlige at gøre :vedikke:

 

Især set i lyset af, at hun slet ikke skulle have haft hvalpe med en eller anden tilfældig hanhund. Jeg tror virkelig ikke, at nogen ville tænke, at det var dig, der havde gjort noget forkert.

 

Når det er sagt, så er der jo ingen herinde, der kan fortælle dig om din tæve er drægtig eller ej. Man er nødt til at se hende for at kunne tage stilling til det spørgsmål. Så du kommer med andre ord ikke udenom at skulle til dyrlægen med hende.

 

Og så håber jeg da et eller andet sted, at der ikke kom noget ud af den parring. For så skal du jo til at tage stilling til om hvalpene skal fødes eller om hun skal have dem fjernet så sent. Og jeg fornemmer lidt, at ingen af de to muligheder er særligt optimale. Hvis du vælger at lade hende føde dem, er du jo nødt til at sælge dem. Og så finder folk alligevel ud af, at du har haft "uægte" hvalpe - og det var vel det du gerne ville undgå ved at lade være med at tage til dyrlægen i første omgang :vedikke:

Hvis hun skal have dem fjernet, vil hun, som der blev skrevet tidligere, med stor sandsynlighed komme til at føde dem. Og det er jo heller ikke en særlig behagelig situation for nogen af jer.

 

Ja, eller man fyrer en løgn af, hvis det betyder så meget for en... "Hun skal lige tjekkes, hun har muligvis blærerbetændelse".... "Årlige vaccine"... "Vi skal på ferie og hun skal lige have sundhedstjek så vi ved hun er fit for fight til rejsen"...

 

Synes altså også det er noget pjat at man ikke bare tager ANSVAR for sin hund... Men jeg stemmer i trolde koret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig næsten ikke, at en dyrlæge kunne finde på at sige sådan noget. Alt det troll noget, tror i trænger til en tur ud i verdenen, der bliver sagt mange sorte ting til hundeejere ;)

 

Håber du, trådstarter, har været ved dyrlægen (en anden end din sædvanlige, har jeg lyst til at skrive), og håber rigtig meget at det viser sig at hun ikke er gravid. Men hvis hun er, så sørg for at få en sørens masse info om hvad du skal gøre og give hende af ekstra, så hun ikke risikerer at blive rigtig syg.. http://www.roslevdyreklinik.dk/Pages/vis.asp?id=149&s=0

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...