Hop til indhold

Rævehold


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Tak!

 

Jeg har set hvordan nogle har holdt ræve fanget til gravtræning, og det brød jeg mig bestemt ikke om. Men ved godt at der findes steder hvor det foregår pænere og under mere ordenlige forhold. Jeg bryder mig ikke om det uanset, og min personlige holdning/håb er at der blev opfundet mere etiske metoder til gravtræning, så det ikke involverede levende ræve. Og nej, jeg har ikke et forslag lige pt. ;-) Alt det siger jeg, vel vidende nødvendigheden af at gravtræne hunde.

 

Ift. mit link, undrer DKK's involvering mig... Jeg havde ikke forventet mindre af Danmarks Jægerforbund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi så ikke også lige minde om at nogle specialklubber er bedre til at drive lobbyisme end andre. :pift: Det svarer jo til at myndeklubben skulle have lov til at anvende levende harer til lurecursing (det gør de f.eks. i UK) fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre, andet.

 

Kan en gravhund ikke trænes på f.eks. døde ræve er dens instinkter sgu ikke gode nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi så ikke også lige minde om at nogle specialklubber er bedre til at drive lobbyisme end andre. :pift: Det svarer jo til at myndeklubben skulle have lov til at anvende levende harer til lurecursing (det gør de f.eks. i UK) fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre, andet.

 

Kan en gravhund ikke trænes på f.eks. døde ræve er dens instinkter sgu ikke gode nok.

 

Skal vi så også bruge dødt vildt til vores markprøver? Det bliver rimelig svært at få en spaniel til at støde en død fasan op og flyve tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Kan en gravhund ikke trænes på f.eks. døde ræve er dens instinkter sgu ikke gode nok.

 

Nu ved. Jeg intet om gravjagt, men det der skriger mig i øjnene... Hvis den primære årsag til gravtræningen er at lære hunden, at den ikke må gå på ræven, men blot skal holde og støde den og få den ud af graven, uden reelt at berøre den, så har jeg svært ved at se hvordan en død ræv kan opfylde behovet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået, (ret mig hvis jeg tager fejl) er pointen med gravtræning at hunden lærer at læse ræven, så den ved hvornår den skal presse og hvornår den skal give plads, og på den måde undgå skader på begge dyr under jorden...

Kan godt nok ikke lige finde en løsning på at træne dette uden ræv.

 

Mine forældre gravtrænede deres hunde for omkring 25 år siden, og de fortæller om ræve som var tamme og tillidsfulde overfor deres ejer, og iøvrigt helt med på hvad deres job gik ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at det kan være svært at få trænet en hund til at håndtere en ræv i en grav uden en levende ræv men I kan gøre ligeså meget grin med det I vil, ingen skal bilde mig ind at ræven synes det er fantastisk at blive brugt som dummy. Jeg finder det enormt grænseoverskridende at dyr bliver udnyttet på de vildeste måder for at mennesker kan få afløb for et eller andet jeg heller ikke forstår.

 

Det er meget muligt at en utrænet hund kan komme til skade hvis den bliver sendt ned til en levende ræv, men så må man lade være hvis man ikke vil løbe den risiko. Præcis som man må lade være med at sende sin spaniel ind i brombærkrat, hvis man ikke vil risikere at den får revet halen i stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi så ikke også lige minde om at nogle specialklubber er bedre til at drive lobbyisme end andre. :pift: Det svarer jo til at myndeklubben skulle have lov til at anvende levende harer til lurecursing (det gør de f.eks. i UK) fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre, andet.

 

Kan en gravhund ikke trænes på f.eks. døde ræve er dens instinkter sgu ikke gode nok.

 

Det er ulovligt i UK, at course på levende dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at det kan være svært at få trænet en hund til at håndtere en ræv i en grav uden en levende ræv men I kan gøre ligeså meget grin med det I vil, ingen skal bilde mig ind at ræven synes det er fantastisk at blive brugt som dummy. Jeg finder det enormt grænseoverskridende at dyr bliver udnyttet på de vildeste måder for at mennesker kan få afløb for et eller andet jeg heller ikke forstår.

 

Det er meget muligt at en utrænet hund kan komme til skade hvis den bliver sendt ned til en levende ræv, men så må man lade være hvis man ikke vil løbe den risiko. Præcis som man må lade være med at sende sin spaniel ind i brombærkrat, hvis man ikke vil risikere at den får revet halen i stykker.

 

Jamen der er jo et reelt formål Ascha - udover prøver for menneskers skyld - gravgående hunde bruges til at holde bestanden af ræve nede, til at få fjernet sygdomsramte individer og på den måde holde rævebestanden i DK sund

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ulovligt i UK, at course på levende dyr.

Okay, Irland så, men det er da derovre ad. :lol:

 

 

Jamen der er jo et reelt formål Ascha - udover prøver for menneskers skyld - gravgående hunde bruges til at holde bestanden af ræve nede, til at få fjernet sygdomsramte individer og på den måde holde rævebestanden i DK sund

Og det kan ikke gøre på andre måder?.

 

Nu er der jo det, at hunden ikke kan komme ind til ræven, ved gravtræning, de er adskilt.

Så meget har jeg trods alt fanget :blink: men tror nu ikke det gør den store forskel for ræven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, Irland så, men det er da derovre ad. :lol:

 

 

 

Og det kan ikke gøre på andre måder?.

 

 

Så meget har jeg trods alt fanget :blink: men tror nu ikke det gør den store forskel for ræven.

 

Aner det ikke, jeg er ikke jæger eller skovløber, men jeg kan egentlig ikke forestille mig mere humane måder umiddelbart...

 

Mennesker kan jo ikke komme ned i gravene, så for at jage rævene ud må vi jo i så fald lukke een indgang og gøre graven yderst ubehagelig så ræven kommer ud (fx at ryge den ud?), man kunne selvfølgelig også lægge gift ud, men en ræv er et relativt stort dyr, og hvis det lægges ud i nærheden af gravene er der vel risiko for at en del af det bliver spist af andre dyr - som så også dør og ræven dør måske ikke.... Det er noget mindre kontrolleret ville jeg mene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke, jeg er ikke jæger eller skovløber, men jeg kan egentlig ikke forestille mig mere humane måder umiddelbart...

 

Mennesker kan jo ikke komme ned i gravene, så for at jage rævene ud må vi jo i så fald lukke een indgang og gøre graven yderst ubehagelig så ræven kommer ud (fx at ryge den ud?), man kunne selvfølgelig også lægge gift ud, men en ræv er et relativt stort dyr, og hvis det lægges ud i nærheden af gravene er der vel risiko for at en del af det bliver spist af andre dyr - som så også dør og ræven dør måske ikke.... Det er noget mindre kontrolleret ville jeg mene...

 

Man kunne måske også gøre som man gør når man skyder hjorte. Så havde man også et overblik over dyrets helbredstilstand inden man aflivede det, så man rent faktisk fik mulighed for at få fat i de svageste (det har jeg hørt at jægerne påstår de kan).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...