Hop til indhold

Steril tæve med livmoder intakt


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

Hej hej :vinken:

 

Min hundepige er steriliseret, og har så fået oplyst at livmoderen ikke er taget ud. Er ved at forhøre mig hos de dyrlæger i Rumænien der ordnede hende hvordan med æggestokkene, om de er taget ud eller klippet over. Har spurgt dyrlægen herhjemme hvad de forskellige ting kan betyde, og venter på svar.

Har ikke haft held med Google..

Nogle der ved noget om den lidt underlige måde at sterilisere på? Det gør man nok i Rumænien.. Men overvejer at få det hele fjernet, bare for en sikkerhedsskyld. Man hører jo så meget om livmoderbetændelse, hormoner og kræft.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor tror du at din hund ikke er blevet neutraliseret helt?. Hvordan oplyst?.

 

At sterilisere betyder vist at man lukker for enten sædstreng eller æggeledere, så egentlig kastrerer man faktisk også tæver. Kan ikke se hvorfor man skulle lade livmoder og æggestokke sidde hvis man fjerner muligheden for at avle på tæven, for det giver ofte ældre hunde sygdomme der kræver operation og kan være livsfarlige (som du også selv er inde på). Og sådan må det da også være i Rumænien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået er der to måder man kan sterilisere på. En hvor man åbner hunden og fjerne livmoder og æggestokke. Og en hvor man ved kikkertoperation klipper noget (æggestokke?) over og syer sammen. Så hunden ikke kommer i løb, men stadig har livmoderen. Et mindre invasivt indgreb, der dog har ulempen at der stadig kan få livmoderbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået er der to måder man kan sterilisere på. En hvor man åbner hunden og fjerne livmoder og æggestokke. Og en hvor man ved kikkertoperation klipper noget (æggestokke?) over og syer sammen. Så hunden ikke kommer i løb, men stadig har livmoderen. Et mindre invasivt indgreb, der dog har ulempen at der stadig kan få livmoderbetændelse.

 

Jeg tror det er den (nr 2) metoder der er brugt på Sally, men jeg er faktisk lidt sur på min dyrlæge, for jeg blev ikke oplyst om stadig risiko for livmoderbetændele! Snakkede nemlig lige om dette med en veninde den anden dag, og det var hende der sagde at ved kikkertoperationen, fjerner de ikke det hele. Tror lige jeg skal have dem ringet op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået er der to måder man kan sterilisere på. En hvor man åbner hunden og fjerne livmoder og æggestokke. Og en hvor man ved kikkertoperation klipper noget (æggestokke?) over og syer sammen. Så hunden ikke kommer i løb, men stadig har livmoderen. Et mindre invasivt indgreb, der dog har ulempen at der stadig kan få livmoderbetændelse.

 

Det er også det indgreb der oftest bruges som en billigere løsning, fordi det netop ikke er så stort et indgreb, og derfor kommer hunden sig hurtigere og nemmere over det (generelt set).

 

Forskellen på de to former er at den ene gør hunden steril, og den anden, hvor alt bliver fjernet også har en helbredsmæssigt fordel+ selvfølgelig gør hunden steril.

 

Begge dele er en sterilisation, og hvis man køber hunden som steriliseret er det altså en helt fin metode..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kikkertoperation er dyrere end den gammeldaws operation... For kikkertoperationen kræver meget mere udstyr og personale.

 

Jeg er ikke sikker på, om kikkertoperationen også fjerner risikoen for livmoderbetændelse... Det gør den måske, for det er jo noget "hormon-noget" og hormonerne kommer jo fra æggestokkene..

 

Men om man også nedsætter/fjerner risikoen for kræft i livmoderen..... det er jeg usikker på.... :hmm:

Egentlig tror jeg ikke man helt ved det endnu... Der skal mange kikkert-sterilisationer til, før man kan sige noget om det.

 

---Jeg er i hvert fald glad for at der går nogle år før jeg igen skal have steriliseret en tæve... Det er en svær beslutning at tage..

 

Men dyrlægerne vil meget gerne lave kikkert-operationen. De vil gerne have rutinen, erfaring... Og mange har allerede det dyre udstyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala blev steriliseret på LIFE i efteråret 2011. Hun fik kun klippet æggestokkene - hun har altså stadig det hele inde i sig.

 

Jeg fik at vide at der var en meget lille chance for at hun kunne få livmoderbetændelse nu, da hun ikke får homonet der får hende til at hæve op og åbne sig. Dermed er der ikke ret stor sandsynlighed for at der kan komme skidt ind i hende.

Jeg går ud fra de ved noget om det derinde, men jeg har ikke undersøgt noget om det ....

 

Generelt er det ret svært at finde noget om da det stadig er så nyt.

 

Jeg ved ikke om det har sammenhæng, men hun har ikke taget på efter som de fleste hunde ellers gør. Hun får samme mad og mængde som før operationen.

 

Kræft og hormoner hænger meget sammen. Fordi livmoderen ikke er fjernet dannes der stadig lidt homoner heri (som måske er det der hjælper på vægten) og derfor er der stadig en risiko for kræft. Den er dog mindre end for en intakt tæve som har en større hormonproduktion.

 

Jeg har lidt dårlig samvittighed over ikke at have sat mig bedre ind i det. Dengang var det vigtigste bare at hun ikke skulle i løb og så var jeg glad for at indgrebet var så lille, at det tog kort tid og hun kom sig lynhurtigt ... Indtil videre ser jeg ingen bivirkninger ved denne metode. Alt er som før, bare uden blødninger, falsk drægtig og snusende hanhunde. Dejligt :-) Nala bliver 3 år på søndag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som mange kloge hoveder har sagt så kan man neutralisere tæver ved kun at fjerne æggestokke eller ved at fjerne æggestokke og livmoder. Årsagen til at tæver har livmoderbetændelse så ofte skyldes hormonpåvirkningen ved de gentagne løbetider. På LIFE fjernede vi kun æggestokke medmindre livmoderen virkede påvirket -så blev det hele fjernet. På min nuværende arbejdsplads fjerner vi normalt det hele på både hund, kat, kanin mm.

Jeg ville ikke bekymre mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare, at hvis klinikken laver begge dele, så skal man have valget. Og oplysninger om konsekvenserne.

Jeg synes der er for mange "sandsynligvis" og "måskeer"... Derfor er det ejeren der skal tage den endelige beslutning, på veloplyst grundlag. OGSÅ om æggestokkene bare skal klippes, eller om de skal fjernes.

 

Det er som om de dyrlæger, der har investeret i det dyre udstyr, meget gerne vil have, at alle vælger sterilisation ved kikkertoperationen.

 

En gammeldags sterilisation er altså heller ikke nogen stor operation. Og man har mange års rutine og erfaringer.

 

Hvis alle "vælger" en kikkert-sterilisation, så vil den gamle operation gå i glemmebogen og den vil så kun blive brugt ved komplikationer. --Hvor der i forvejen er større risici..

 

Og under alle omstændigheder skal tæven jo i fuldbedøvelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare, at hvis klinikken laver begge dele, så skal man have valget. Og oplysninger om konsekvenserne.

Jeg synes der er for mange "sandsynligvis" og "måskeer"... Derfor er det ejeren der skal tage den endelige beslutning, på veloplyst grundlag. OGSÅ om æggestokkene bare skal klippes, eller om de skal fjernes.

 

Det er som om de dyrlæger, der har investeret i det dyre udstyr, meget gerne vil have, at alle vælger sterilisation ved kikkertoperationen.

 

En gammeldags sterilisation er altså heller ikke nogen stor operation. Og man har mange års rutine og erfaringer.

 

Hvis alle "vælger" en kikkert-sterilisation, så vil den gamle operation gå i glemmebogen og den vil så kun blive brugt ved komplikationer. --Hvor der i forvejen er større risici..

 

Og under alle omstændigheder skal tæven jo i fuldbedøvelse...

 

det er det da? Man åbner hunden op, et ret betydeligt snidt, og skærer igennem alle lagene i bugen. Det kan da ikke betegnes som andet end en stor operation? At den er almindelig, og udføres i storrt antal, gør det vel ikke til et mindre indgreb?

Jeg har selv født ved kejsersnit, hvor jeg blev skåret op, og det kunne sgu mærkes i ret lang tid bagefter! Det er da også en helt almindelig procedure, men kan vel ikke betegnes som en "lille" opration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare, at hvis klinikken laver begge dele, så skal man have valget. Og oplysninger om konsekvenserne.

Jeg synes der er for mange "sandsynligvis" og "måskeer"... Derfor er det ejeren der skal tage den endelige beslutning, på veloplyst grundlag. OGSÅ om æggestokkene bare skal klippes, eller om de skal fjernes.

 

Det er som om de dyrlæger, der har investeret i det dyre udstyr, meget gerne vil have, at alle vælger sterilisation ved kikkertoperationen.

 

En gammeldags sterilisation er altså heller ikke nogen stor operation. Og man har mange års rutine og erfaringer.

 

Hvis alle "vælger" en kikkert-sterilisation, så vil den gamle operation gå i glemmebogen og den vil så kun blive brugt ved komplikationer. --Hvor der i forvejen er større risici..

 

Og under alle omstændigheder skal tæven jo i fuldbedøvelse...

 

Der er mange der fremhæver risikoen for livmoderbetændelse som argument for at fjerne det hele. Men hvor stor er risikoen egentlig for livmoderbetændelse? De tæveejere jeg kender har aldrig oplevet det. Min ene tæve er "fuldt" steriliseret, men ahr ofte rinvejsinfektion. Det er ganske vist ikke livstruende, men dog irriterende. Je ghar desuden læt om noget man i udlandet kalder "stump pyometra", som er en livmoderbetændelse-lignende sag der kan udvikle sig i den kanal der bliver tilbage op til hvor livmoderen er fjernet. Men jeg har intet sted kunne finde noget ikke-biased over hvor stor risikoen reelt er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man fjerner nu altid æggestokkene på dyrene da man gerne vil undgå hormonpåvirkningen. Valget er mellem at efterlade livmoderen og ja de kan få stump pyometra (ved begge operationer), men det skulle være meget sjældent. På studiet lærer man at enhver intakt tæve er under mistanke for livmoderbetændelse (meget groft sagt, men det viser hvor vigtig en differential diagnose det er. Mener at det er ca. 25 % af intakte tæver over 8 eller 10 (?) der får livmoderbetændelse. I min familie hr vi to gange undladt at sterilisere og de gange har tæven fået livmoderbetændelse som gammel. Man kan ikke bruge enkelt oplevelser når det kommer til det, der er brug for et større grundlag :) Samtidig mindsker man risikoen for brystkræft. Har så ondt af de tæver der skal have fjernet alt brustvæv. Det er grund nok for mig til at gå ind for neutraliserings af tæve. Det er dog ting som pels, vægt og urininkontinens som kan give problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis stump pyometra er betændelse i den stump der der tilbage af livmoderen, så må der jo dels være tale om at der er efterladt en smule livmodervæv. Og at der kan opstå betændelse selv om æggestokkene er fjernet, hvis man efterlader livmoderen.

 

Og man ved reelt ikke, hvor tit det vil ske. For der er ikke særlig meget kontrol eller kommunikation mellem de forskellige klinikker. Der burde være en overordnet registrering af, hvordan de forskellige operationer forløber. Ligesom der er mellem (menneske)hospitaler.

 

Det gælder forøvrigt alle typer af behandlinger. Nu er det som om hver klinik skal gøre deres egne erfaringer, måske bygget på hvad leverandøren af udstyr -eller medicin- kan fortælle om metodens fortræffelighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kendskab til rigtig mange tæver, der efter 6 års alderen har fået en livtruende livmoderinfektion, og har selv haft 4 stk. Jeg kender personligt mindst 2 tæver, hvor den allerede kom efter 1 ste løbetid.

Da jeg fra flyttede min forrige boligblok, døde efterfølgende mindst 5 ældre tæver pga af dette. Det vil sige, de ikke kom til dr. dyr i tide.

Og jeg har på én arbejdsplads akut sendt 2 mænd hjem , der kom og fortalte om deres ældre tæve med diffuse symptomer. Begge sorte lab-tæver på mellem 9-11 år og begge akutopereret samme dag. Begge opererende dyrlæger mente, at hvis de var kommet dagen efter , ville tæven være for svag, pga alder.

Så jeg er rimelig sikker på, at netop denne infektion er en af de største tævedræbere.

Førhen sagde mange at en tæve der havde født et par gange , ikke havde så stor risiko, men min Molly fik den da i 11 års alderen. Efter 4 kuld, så det sker også med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man fjerner nu altid æggestokkene på dyrene da man gerne vil undgå hormonpåvirkningen. Valget er mellem at efterlade livmoderen og ja de kan få stump pyometra (ved begge operationer), men det skulle være meget sjældent. På studiet lærer man at enhver intakt tæve er under mistanke for livmoderbetændelse (meget groft sagt, men det viser hvor vigtig en differential diagnose det er. Mener at det er ca. 25 % af intakte tæver over 8 eller 10 (?) der får livmoderbetændelse. I min familie hr vi to gange undladt at sterilisere og de gange har tæven fået livmoderbetændelse som gammel. Man kan ikke bruge enkelt oplevelser når det kommer til det, der er brug for et større grundlag :) Samtidig mindsker man risikoen for brystkræft. Har så ondt af de tæver der skal have fjernet alt brustvæv. Det er grund nok for mig til at gå ind for neutraliserings af tæve. Det er dog ting som pels, vægt og urininkontinens som kan give problemer.

 

Jeg har faktisk for nylig lært om en bivirkning ved sterilisation, som jeg ikke kendte til: Østrogenmangel. Jo, jeg vidste godt, at en tæve kan udvikle pelsforandringer på grund af hormonmangel efter sterilisation. Og jeg var bange for at det ville ske for Silkes smukke røde pels. Jeg vidste bare ikke, at tæven kunne opleve lige det modsatte, nemlig en kraftig udtynding af pelsen.

Men jeg var mere bange for livmoderbetændelse, der --ifølge NOGLE undersøgelser-- især stiger i hyppighed fra 7-års alderen. Og Silke må bare have frakke på, hvis hun --mod forventning-- skulle blive kuldskær til vinter.

 

---Andre undersøgelser viser andre ting. F.eks. at 25% af alle usteriliserede tæver vil få livmoderbetændelse inden de bliver 10, men for nogle racer er er tallet væsentligt højere (op til 54%), for andre lavere, ifølge et forsikringsselskabs oplysninger... En rigtig god måde at samle helbredsoplysninger om store grupper af hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kendskab til rigtig mange tæver, der efter 6 års alderen har fået en livtruende livmoderinfektion, og har selv haft 4 stk. Jeg kender personligt mindst 2 tæver, hvor den allerede kom efter 1 ste løbetid.

Da jeg fra flyttede min forrige boligblok, døde efterfølgende mindst 5 ældre tæver pga af dette. Det vil sige, de ikke kom til dr. dyr i tide.

Og jeg har på én arbejdsplads akut sendt 2 mænd hjem , der kom og fortalte om deres ældre tæve med diffuse symptomer. Begge sorte lab-tæver på mellem 9-11 år og begge akutopereret samme dag. Begge opererende dyrlæger mente, at hvis de var kommet dagen efter , ville tæven være for svag, pga alder.

Så jeg er rimelig sikker på, at netop denne infektion er en af de største tævedræbere.

Førhen sagde mange at en tæve der havde født et par gange , ikke havde så stor risiko, men min Molly fik den da i 11 års alderen. Efter 4 kuld, så det sker også med dem.

 

Ja. Jeg kender heller ingen ældre tæver der ikke er steriliserede. Enten i god ro og orden -eller akut fordi de fik symptomer på livmoderbetændelse...

 

Så det er da klogest at få sin tæve steriliseret, hvis hun alligevel ikke skal have hvalpe...

 

Men jeg er bare ikke sikker på, at jeg vil lade min næste tæve sterilisere uden fjernelse af både æggestokke og livmoder...

Selv om dyrlægerne siger, at "risikoen er lille" når bare æggestokkene er fjernet.

Reelt tror jeg ikke man ved noget om det, før der er lavet statistik i en længere årrække på tævers sundhed efter de forskellige sterilisationsmetoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er symptomerne hvis ikke hunden viser smerter eller der kommer snask?

Jeg har kun oplevet en gang og der kom der tydelig betændelse ud af hunden og hun blev opereret med det samme.

Nu har jeg en gammel lab tæve på 9½ år og hun er ikke typen der viser smerter eller ubehag og jeg tror ikke hun ville være let at læse hvis hun blev syg.

I foråret fik vi taget blodprøver på hende for vi var nervøse for om hun var små sløj.... dyrlægen ringede og fortalte at prøverne var super og at hunden bare har opdaget at hun ikke er ung mere.

Hun piver nogle gange, men ikke bare end vist vi andre gav os for at strække de ømme led ;)

 

Jeg ville da synes man skulle have valget om hvilken form for operation hunden skulle have og jeg ville nok vælge den hvor tingene blev derinde, fordi det er den mest skånsomme for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er faktisk lavet gode undersøgelser over forskellen mellem at fjerne både æggestokke og livmoder eller kun æggestokkenen ( dog i Amerikanske men gælder nok også danske hunde :-) ). Den resterende hormonmængde er den samme over en større mængde tæver, ca 4 uger efter fjernelse af æggestokkende er den resterende livmoder ca på tykkelse med en sytråd og derfor ikke funktionel, der er ikke forskel på risikoen for at få stump pyometra ved de to operationer. Det er disse undersøgelser de fleste danske dyrlæger forholder sig til når de tilråder den mindste operation. Kirurgernes mantra er jo altid "mindst mulig trauma". Som det også beskrives tidligere i tråden så er en bughule operation en STOR operation, forbundet med en del smerte for patienten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er symptomerne hvis ikke hunden viser smerter eller der kommer snask?

Jeg har kun oplevet en gang og der kom der tydelig betændelse ud af hunden og hun blev opereret med det samme.

Nu har jeg en gammel lab tæve på 9½ år og hun er ikke typen der viser smerter eller ubehag og jeg tror ikke hun ville være let at læse hvis hun blev syg.

I foråret fik vi taget blodprøver på hende for vi var nervøse for om hun var små sløj.... dyrlægen ringede og fortalte at prøverne var super og at hunden bare har opdaget at hun ikke er ung mere.

Hun piver nogle gange, men ikke bare end vist vi andre gav os for at strække de ømme led ;)

 

Jeg ville da synes man skulle have valget om hvilken form for operation hunden skulle have og jeg ville nok vælge den hvor tingene blev derinde, fordi det er den mest skånsomme for hunden.

 

Tak og undskyld for ikke at holde mig til trådstarters spørgsmål og selv spørge om noget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...