Hop til indhold

"Tvangstræning"?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Hvordan forholder I jer til det?

 

Altså, tvang forstået som at fører har en dagsorden som indeholder bestemte momenter eller et bestemt tidsrum eller en bestemt mængde gentagelser, hvor hund er uvillig til at deltage. Hunden skal måske føres i line for ikke at skride fra stedet, hunden skal lokkes meget for at udføre momenter/opgaver og i den stil.

 

Ikke tvang ifa. fysisk eller korporlig omgang med hunden, eller at hunden mentalt bliver trykket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig hverken oplevet eller hørt om..? :vedikke: Kan du komme med mere specifikke eksempler?

 

Jeg har et omvandrende eksempel herhjemme :lol: Dexter skal tvinges til træning det meste af tiden, og hvis han ikke lige er i humøret til træning, bruger jeg faktisk 95% af tiden på at lokke og forsøge at vække begejstring hos ham, havde han ikke snor på ville han for længst været luntet af (Det er ikke sådan han står og hiver og slider i snoren for at komme væk, forstå mig ret).

 

Kontrasten er stor når jeg starter med at træne med ham, og derefter tager en af vores to andre, som man nærmest ikke kan få væk fra sig, og som er begejstret og på hele tiden, med kun få sekunders ukoncentrerethed.

 

 

---

Personligt er jeg stoppet med at tvangstræne Dexter, efter at han har lært de basale ting jeg gerne ville have trænet... Nu træner jeg ham kun når han selv tilbyder, eller hvis han virker fokuseret når jeg tilbyder ham træning... For ærligt så synes jeg på ingen måde det er sjovt at skulle hoppe og danse, blot for at få en hund til at sætte sig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart kan jeg komme i tanker om mange hvalpe eller små hunde der er blevet holdt indenfor en vis radius af en anden hund, de tydeligt ikke har brudt sig om at være tæt på, med en ejer der presser/ trækker hen imod den hund vedkommende mener at der skal hilses på. Jeg skal sådan tage mig sammen for at tale pænt til folk i de situationer.

 

Men ved ikke om det er sådan noget TS spørger til?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede det faktisk lidt til træning i lørdags, Vi var både til lydighed og derefter agility, til lydighed, løb en anden hund hen og snappede Aya som i forvejen stadig har det svært med store hunde... Hun var derfor rigtig ked af det under resten af træningen, hun var utryg og ville hverken blive i sit eller dæk, og træner forventede de ting, men der valgte jeg bare at droppe den alm. træning og lave nogle kontaktøvelser i stedet. Og den sidste del af træningen brugte jeg på gå rundt med hende på området og give hende en masse godbidder og prøve at få hendes selvtillid lidt op. Tror min træner syntes jeg var dybt useriøs. Men det er også sidste gang vi starter lydighed der så det gør egentlig ikke noget. Derefter var der agility og Aya var smadret og stadig lidt ked af det, så vi løb en fornuftig bane hvor hun nød det, men anden banen blev noget værre rod hvor hun var virkelig frustreret der havde jeg mest bare lyst til at stoppe men min træner overbeviste mig om at skulle få hende igennem, hvilket jeg gjorde, men havde en dårlig mavefornemmelse bagefter. Så næste gang så går jeg bare fra sådan en bane. I stedet lavede vi en masse slalom øvelser som hun virkelig elskede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan forholder I jer til det?

 

Altså, tvang forstået som at fører har en dagsorden som indeholder bestemte momenter eller et bestemt tidsrum eller en bestemt mængde gentagelser, hvor hund er uvillig til at deltage. Hunden skal måske føres i line for ikke at skride fra stedet, hunden skal lokkes meget for at udføre momenter/opgaver og i den stil.

 

Ikke tvang ifa. fysisk eller korporlig omgang med hunden, eller at hunden mentalt bliver trykket.

 

Kan ikke forestille mig en sikre måde at sabotere ens egentlige mål med træning :damn:

 

Og jeg tror, det er noget langt de fleste af os, har gjort os skyldige i, mindst én gang :genert: - nemlig vedholdende at "forlange" at hunden udfører en eller anden øvelse, når den bare ikke er motiveret for at samarbejde/træne, med det resultat at man stamper ud fra træningsbanen med damp kommende ud af ørerne og eder og forbandelser ud af munden - forhåbentligt, har man lært noget, til næste gang hunden ikke er i "træningsmode", og laver så i stedet noget motivation og kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har da en enkelt gang forsøgt at tvangstræne Lily, ud fra den overbevisning at den éne time om ugen vi er til hvalpetræning skal vi da også have noget ud af det. I hverdagene hygger vi med lidt træning men stopper når hun ikke vil mere.

Jeg må dog indrømme at jeg nu prøver 2-3 gange at motivere hende til en øvelse når vi er til træning, men accepterer så også at hun er træt/kold/ufokuseret.

 

Men det er bare så svært når man er vandt til en virkelig ivrig gårdhund som gerne ville træne dagen lang at få en terrier der nogle gange bare er pisse meget terrier og IKKE GIDER(!!!) træne bare fordi det er den ene time om ugen hvor vi har instruktør på. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart, at man ikke får så meget ud af træningen, hvis hunden konsekvent vælger det fra lige den dag. Hvis man skal have det optimale ud af det, skal hunden vel være på og have lyst til det. Personligt ville jeg i hvert fald gerne have, at hunden har det sjovt, når vi træner, så det bliver en god oplevelse. Og det tror jeg ikke det er, hvis man "presser" hunden til at være med, når den egentligt ikke gider. Så hellere lave noget andet og vente med pågældende træning til en anden dag, hvor hunden er mere motiveret for at samarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den slags forekommer vel, uden det er med vilje, i mange formelle træningssituationer. Hvis man går til træning hos instruktør en time om uge, og der er 6 hunde på holdet, er det vel næsten umuligt, at alle hunde er lige motiverede til at udføre x øvelse x antal gange.

 

Min første instruktør herovre brugte ganske vist positive metoder/godbidder, men hvis en hund nægtede at udføre en opgave, så blev den tvunget. Absolut ikke motiverende, og vi holdt op med at komme der. Min nuværende instruktørs filosofi er, at hundene virkelig skal ville arbejde, og hvis nogen på holdet har problemer, så træder de lige et skridt tilbage og genfinder arbejdsglæden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den slags forekommer vel, uden det er med vilje, i mange formelle træningssituationer. Hvis man går til træning hos instruktør en time om uge, og der er 6 hunde på holdet, er det vel næsten umuligt, at alle hunde er lige motiverede til at udføre x øvelse x antal gange.

 

Min første instruktør herovre brugte ganske vist positive metoder/godbidder, men hvis en hund nægtede at udføre en opgave, så blev den tvunget. Absolut ikke motiverende, og vi holdt op med at komme der. Min nuværende instruktørs filosofi er, at hundene virkelig skal ville arbejde, og hvis nogen på holdet har problemer, så træder de lige et skridt tilbage og genfinder arbejdsglæden.

 

I min verden er den eneste acceptable tvangstræning, den som man påtvinger sin hund i en situation, hvor den er blevet grundigt skræmt og helst vil flygte fra stedet eller af andre årsager kører voldsomt op som f.eks. hunden i "Panisk angst tråden"

 

I denne situation tvinges hunden, ikke til decideret træning i første omgang, men til at forholde sig til ejeren for derved at skifte fokus fra det, som skræmmer den til ejeren. Denne tvang kan være noget så simpelt som at skulle følge med ejeren i en hurtig "lineføring" med meget hyppige retningsskift, så hunden tvinges til at koncentrere sig. Derved opnår man, at hunden falder til ro og så kan lave nogle simple øvelser, den kan belønnes for med godbidder, hvilket får den til at slappe endnu mere af og således arbejder man, til hunden er igennem krisen og kan forlade stedet den blev skræmt uden at tage oplevelsen med sig og få en varig traume.

 

Det der adskiller denne tvang med det Hopsa nævner er, at min model er til hundens bedste og ikke fordi ejeren har en dagsorden h*n for sin egen skyld påtvinger hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink: jeg ejer en hund hvor tvangstræning er umuligt. (eller næsten i hvert fald)

Har da prøvede at være til Ph-træning hvor Maya tænkt - næææ ikke i dag. :stupid:

 

Når jeg så prøver at tvinge/overbevise hende om at vi da SKAL træne - ja så vender hun bare røven til eller laver ballade til hver øvelse.

Fx stå = læg sig ned på ryggen, sit = se jeg bakke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det er noget jeg indimellem praktiserer, hvis jeg skal til en eller anden form for konkurrence om ikke ret lang tid og jeg ikke har trænet nok op til.

 

Det har dog vist sig, at det ikke er specielt effektivt.

Nanna melder sig totalt ud, Soko er lidt lettere at presse, men tror ikke det giver mig ret meget andet end en mindre træningsvillig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig drømme om det. Jeg kunne gøre det omvendt dog, hvis det er nødvendigt. Jeg kunne finde på at afskære hunden fra alt muligt andet, så der ikke er andre sjove alternativer end træning. Men det er stadig et tilbud om træning med mig - ikke tvang. Jeg kan også sagtens finde på at sige at min hund ikke må snuse, eller ikke være social, men jeg vil aldrig tvinge den til træning.

 

Hvis jeg selv kom i den situation ville jeg nok vende tilbage og arbejde lidt med fundamentet og relationen mellem mig og min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa hvordan forholder du dig selv til emnet?

 

Beklager den manglende deltagelse, 9 hunde i huset giver mere udetid end indetid ;-) troede jeg skulle sidde og slappe lidt af, det blev så ikke helt sådan i går :-)

 

Nå, men egentlig synes jeg bare det er et bredt emne der kunne være interessant. Det er ikke fordi jeg har set eller oplevet noget som sådan, jeg tænkte bare over det den anden dag.

Jeg har lige nogle projekter og en carport der skal tømmes, så vil jeg få læst tråden igennem og vender tilbage!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan forholder I jer til det?

 

Altså, tvang forstået som at fører har en dagsorden som indeholder bestemte momenter eller et bestemt tidsrum eller en bestemt mængde gentagelser, hvor hund er uvillig til at deltage. Hunden skal måske føres i line for ikke at skride fra stedet, hunden skal lokkes meget for at udføre momenter/opgaver og i den stil.

 

Ikke tvang ifa. fysisk eller korporlig omgang med hunden, eller at hunden mentalt bliver trykket.

Tænker du ikke bare på de hundeførere, som har besluttet, at i dag skal vi træne det og det, og hvis hunden så ikke lige gider det, så tvinger hundeføreren sin vilje igennem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er bare så svært når man er vandt til en virkelig ivrig gårdhund som gerne ville træne dagen lang at få en terrier der nogle gange bare er pisse meget terrier og IKKE GIDER(!!!) træne bare fordi det er den ene time om ugen hvor vi har instruktør på. :lol:

Lidt OT (sorry TS), men prøv at lave "underlige ting" med din terrier. Fald ned på jorden ved siden af hende og kravl et lille stykke, gør et pivedyr spændende og kast det ind (helt ind) i en busk og bed hende hente det, grav en tennisbold lidt ned, giv hende en sit-kommando - og bed hende grave bolden op, drej rundt og rundt om dig selv lige foran hende og begynd så at spæne fremad.......

 

Det mærkeligste, du kan finde på, er IKKE for mærkeligt for hende. Det vil forhåbentlig vække hende, så du ind imellem kan få noget "fornuftig lydighed fra hånden". :cool:

 

En terrier arbejder hammergodt og koncentreret, når den er tændt. Er den ikke i den tilstand, kan du lige så godt snuppe en kop kaffe og avisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede det faktisk lidt til træning i lørdags, Vi var både til lydighed og derefter agility, til lydighed, løb en anden hund hen og snappede Aya som i forvejen stadig har det svært med store hunde... Hun var derfor rigtig ked af det under resten af træningen, hun var utryg og ville hverken blive i sit eller dæk, og træner forventede de ting, men der valgte jeg bare at droppe den alm. træning og lave nogle kontaktøvelser i stedet. Og den sidste del af træningen brugte jeg på gå rundt med hende på området og give hende en masse godbidder og prøve at få hendes selvtillid lidt op. Tror min træner syntes jeg var dybt useriøs. Men det er også sidste gang vi starter lydighed der så det gør egentlig ikke noget. Derefter var der agility og Aya var smadret og stadig lidt ked af det, så vi løb en fornuftig bane hvor hun nød det, men anden banen blev noget værre rod hvor hun var virkelig frustreret der havde jeg mest bare lyst til at stoppe men min træner overbeviste mig om at skulle få hende igennem, hvilket jeg gjorde, men havde en dårlig mavefornemmelse bagefter. Så næste gang så går jeg bare fra sådan en bane. I stedet lavede vi en masse slalom øvelser som hun virkelig elskede :)

Øv, en dum træner. Synes tværtimod, DU er dybt seriøs. Der, hvor jeg træner, får vi altid at vide, at vi altid skal sætte kriterierne efter hundens tilstand og humør den pågældende dag/ time. Nogle gange er der jo bare mere motivation eller forstyrrende faktorer end andre gange. Derfor skal kriterierne også variere.

Succes er nøglen og hellere stoppe eller lave noget vildt sjovt end presse eller tvangstræne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt OT (sorry TS), men prøv at lave "underlige ting" med din terrier. Fald ned på jorden ved siden af hende og kravl et lille stykke, gør et pivedyr spændende og kast det ind (helt ind) i en busk og bed hende hente det, grav en tennisbold lidt ned, giv hende en sit-kommando - og bed hende grave bolden op, drej rundt og rundt om dig selv lige foran hende og begynd så at spæne fremad.......

 

Det mærkeligste, du kan finde på, er IKKE for mærkeligt for hende. Det vil forhåbentlig vække hende, så du ind imellem kan få noget "fornuftig lydighed fra hånden". :cool:

 

En terrier arbejder hammergodt og koncentreret, når den er tændt. Er den ikke i den tilstand, kan du lige så godt snuppe en kop kaffe og avisen.

... Og husk at kigge dig omkring og se om der er andre i nærheden inden du begynder :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg tænker en form for tvang kunne være at:

Fører har et mål og gennemtvinger forudbestemte træningspas som er skemalagt.

Fører elsker lydighed og har købt en molosse der måske umiddelbart hellere vil lave noget andet.

Fører har en trykket hund der melder fra grundet miljøet, træningen kan evt. få flyttet fokus fra miljø og derved få flyttet grænser.

Fører har en teenagehund der ikke kan se rimeligheden i at gentage noget mere end to gange og derefter skrider, hunden hentes og føres tydeligere end ellers.

osv. osv. osv.

 

Jeg tænker osse på balancen mellem motivation og tvang. Nu er tvang måske ikke i denne sammenhæng et helt så negativt begreb som det lyder, men jeg synes det er interessant at snakke om hvilke metoder hundefolk anvender i hvilke sammenhænge, hvornår de er acceptable og hvornår ikke.

 

Jeg synes det er sådan relativt ofte at man på en træningsplads møder (nye) hundeejere, som står og kigger lidt opgivende. "Den gider ikke"!

Der accepteres det sjældent, fører udrustes i stedet med nye løsningsmodeller til at få hunden til at udføre en øvelse og indimellem lykkes det, tror jeg.

 

Er der forskel på begrebet tvang, alt efter om der er tale om en ung hund der er ved at lære basal lydighed, eller en konkurrencehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg tænker en form for tvang kunne være at:

Fører har et mål og gennemtvinger forudbestemte træningspas som er skemalagt.

Fører elsker lydighed og har købt en molosse der måske umiddelbart hellere vil lave noget andet.

Fører har en trykket hund der melder fra grundet miljøet, træningen kan evt. få flyttet fokus fra miljø og derved få flyttet grænser.

Fører har en teenagehund der ikke kan se rimeligheden i at gentage noget mere end to gange og derefter skrider, hunden hentes og føres tydeligere end ellers.

osv. osv. osv.

 

Jeg tænker osse på balancen mellem motivation og tvang. Nu er tvang måske ikke i denne sammenhæng et helt så negativt begreb som det lyder, men jeg synes det er interessant at snakke om hvilke metoder hundefolk anvender i hvilke sammenhænge, hvornår de er acceptable og hvornår ikke.

 

Jeg synes det er sådan relativt ofte at man på en træningsplads møder (nye) hundeejere, som står og kigger lidt opgivende. "Den gider ikke"!

Der accepteres det sjældent, fører udrustes i stedet med nye løsningsmodeller til at få hunden til at udføre en øvelse og indimellem lykkes det, tror jeg.

 

Er der forskel på begrebet tvang, alt efter om der er tale om en ung hund der er ved at lære basal lydighed, eller en konkurrencehund?

 

Så forstår jeg lidt mere hvordan du mener... Men det er jo meget "bredt", det du skriver her, mange vidt forskellige situationer.

 

For mig er nummer 1 at "grundlaget" er der. At hunden er motiveret for at træne, og at man har et fungerende sæt "spilleregler" for den leg jeg synes træningen skal være.

 

At træne noget som hunden ikke synes er sjovt (eller som man selv ikke kan få bygget værdi nok i), kan jeg ikke se nogen mening i, det kan da ikke bli' andet end surt. Det samme med at gennemtvinge et træningspas "bare fordi", hvis hund (eller fører) ikke er i hopla, det bli'r heller aldrig godt.

 

Derimod den trykkede hund du beskriver, og til dels unghunden der bare skrider - der tror jeg en vis grad af "tvang" kan bruges. At få en trykket hund til at fokusere på træningen i stedet for at "låse" på at være trykket, f.eks. Og en unghund der bli'r "tvunget" til at træne bare noget, frem for at skride ud af banen. Men i begge tilfælde skal træningen IMO være tilpasset hundens evner i situationen, og det skal stadig være sjovt at træne! Unghunden f.eks. burde ikke være sat i en situation hvor den kan vælge at skride.

 

Den med at "hunden gider ikke", og føreren får en ny løsningsmodel, det handler IMO ikke så meget om tvang, men mere om at føreren skal lære at sætte hunden op til succes. Om det så er fordi belønningen ikke er god nok, frekvensen for lav, forstyrrelserne for store, eller noget andet. De fleste hunde jeg ser, som "ikke gider", har desværre ikke hele "grundlaget" med. De (fører+hund) har ikke lært fra start af hvordan man leger/træner sammen, og at det er sjooovt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg tænker en form for tvang kunne være at:

Fører har et mål og gennemtvinger forudbestemte træningspas som er skemalagt.

 

Dette lyder i mine øren tåbeligt, for i dette tilfælde er det hunden, som skal passe til ejers skema og ikke skemaet som tilpasses hunden. Nu er det træningsøvelser du er inde på, men i princippet er det det samme, som at tilrettelægge et træningsprogram for eksempelvis en angst hund og herefter nøje følge programmet selv om hunden ikke viser de fremskridt, man havde regnet med. Det ville vel de færreste gøre.

 

Fører elsker lydighed og har købt en molosse der måske umiddelbart hellere vil lave noget andet.

 

Her tænker jeg, at hvis man elsker lydighedsøvelser, skal man ikke vælge molosser - eller i det mindste sænke sine krav væsentligt i indlæringen.

 

Fører har en trykket hund der melder fra grundet miljøet, træningen kan evt. få flyttet fokus fra miljø og derved få flyttet grænser.

 

Der er nemmere måder at få en trykket hunds hale op end at påtvinge den noget, den i situationen ikke er parat til.

I mine øjne er denne hund ikke parat til træning på træningsplads og dette skal ændres først.

Jeg har set alt for mange hunde som tilsyneladende klarede kravet trods trykkethed og de fleste af dem har fået større problemer senere.

 

Fører har en teenagehund der ikke kan se rimeligheden i at gentage noget mere end to gange og derefter skrider, hunden hentes og føres tydeligere end ellers.

osv. osv. osv.

 

En hund skal naturligvis ikke skride fra træningen, men det at den gør det viser bare, at den ikke er parat og det er dette der skal arbejdes med - ikke øvelser.

 

Jeg tænker osse på balancen mellem motivation og tvang. Nu er tvang måske ikke i denne sammenhæng et helt så negativt begreb som det lyder, men jeg synes det er interessant at snakke om hvilke metoder hundefolk anvender i hvilke sammenhænge, hvornår de er acceptable og hvornår ikke.

 

Jeg synes det er sådan relativt ofte at man på en træningsplads møder (nye) hundeejere, som står og kigger lidt opgivende. "Den gider ikke"!

Der accepteres det sjældent, fører udrustes i stedet med nye løsningsmodeller til at få hunden til at udføre en øvelse og indimellem lykkes det, tror jeg.

 

Jeg mener, at en del urutinerede hundeejer for hurtigt kaster armene mod luften og opgiver, for eksempel hanhundeejere hvis hund lige har opdaget duften af lækker hundedamerøv, men jeg mener ikke, at man skal påtvinge hunden træningsøvelser, men derimod arbejde på at ændre hundens motivation og fokus med positive midler. Dette gøres bedst hjemme som en grundlæggende del af en hunds opdragelse og syn på at samarbejde.

 

Er der forskel på begrebet tvang, alt efter om der er tale om en ung hund der er ved at lære basal lydighed, eller en konkurrencehund?

 

Hvis tvang kan indebære et "hallo du!" til en konkurrencehund som mister fokus og derfor irettesættes med lignende ord, så mener jeg ja. En ung hund som først er ved at lære øvelser, skal motiveres, motiveres og motiveres positivt, hvorimod en gammel rotte at en konkurrencehund godt kan tåle at blive irettesat og få at vide, at nu er det altså nu, hvis den går lidt for nonchelant til opgaven.

Hvis der er behov for at irettesætte den rutinerede hund, ofte skal man imidlertid altid se på, hvorfor motivation og fokus smutter og gøre noget ved dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg er nok så "blødsøden", at jeg mener, at al træning skal gøres sjov og spændende for hunden og foregå på hundens præmisser i et godt samarbejde mellem hund og ejer - hunden kan jo for pokker ikke gøre for, at ejer har ambitioner om, at vinde konkurrencer af den ene eller den anden art. Jeg tror ikke på, at det er godt for nogen, at tvinge en hund til noget, som ikke er sjovt eller som dybest set ikke interesserer den - i værste fald mener jeg, at det kan gå ud over tilliden mellem hund og ejer.

 

For mig svarer det lidt til, de her skøre mødre, der på deres pigers vegne har ambitioner og sender dem i skønhedskonkurrencer osv og presser dem ud i alt muligt, som skader de stakkels børn for livet.

 

Jeg har hund for min egen skyld og så skylder jeg dem, at give dem et så godt og dejligt liv som muligt, på deres præmisser - man lærer jo sin hunde at kende med tiden og så må man jo afstemme sine ambitioner med det. Min store hanhund ELSKER at hoppe og springe MEGA højt - hans bagpoter kan sagtens komme op i 2 meters højde, så derfor øver vi i sådan noget først og så øver vi bagefter i det, som jeg gerne vil have ham til at blive lidt mere sikker i, men kun hvis han er i humør til det.

 

Min lille pige gider først, at samarbejde, når hun har brændt det værste krudt af ved at spurte hovedløst rundt og tosset af - får hun ikke lov til det, sætter hun sig bare og ignorerer mig. Der skal jo gerne altid være noget godt i det for for vovserne, ellers synes jeg at man er en dårlig hundeejer. Så må man tage sig den ekstra tid, så det bliver en hurra-oplevelse for alle og man får sneget det ind, som man vil have sneget ind og ellers så springe den kommende konkurrence over og vente til en anden god gang!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...