Hop til indhold

Hundes intelligens


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg synes at intelligens både når det gælder hunde og mennesker kan vurderes meget forskelligt.. Mener der er forskellige former4 for intelligens.Nu handler det så her om hunde, og jeg har haft flere forskellige racer, og flere har været dumme, nogle kloge eller smarte..

Pt. har jeg 4 schæferhunde i alderen 10 mdr. til 4 år. 3 tæver og 1 han. De er alle meget samarbejsd villige og hurtige til at opfatte hvad det er jeg vil...Meen det kan så diskuteres om det er mig som træner eller hundene som er dygtige. Meget af det som kan tolkes som intellekt kan bare være vaner, for er det noget som bjæfferne hurtigt fatter, så er det vaner...F. eks,. vi har lige skiftet til vintertid, men de kan ikke klokken, de kan bare huske hvad tid på dagen der for eksempel skal spises, for ikke at tale om trænes eller på tur..Og hvad så lige med det at sove eller stå op...

De har en enestående evne til at forstå mig inden jeg siger noget verbalt...De kan på én eller anden måde læse hvad det er jeg vil næsten samtidig med jeg selv bliver bevidst om det jeg vil...Jeg synes de er snotdumme, hvis jeg f.eks. sidder fast i en snedrive, så springer de rundt om mig som om de er sikker på det er en ny leg jeg har gang i.

De er styret af deres drifter langt mere end mennesker er synes jeg. Når en schæfertæve er i løb, så skal der da parres ikke, og hanner er dybt frustrerede hvis de ikke kan få lov, når det nu er det som natuyren har skabt dem til...

En han som har en tæve som ligger med hvalpe, er ofte lige så obs. som en af menneske racen, og der passes på, og opmuntres under hele forløbet...

Lidt en skam at langt de flest kuld i DK laves af enlige tæver uden en han som hjælper hende med opfostringen og prægningen af hvalpene... Det er så en helt anden snak.

Nå jeg kunne blive ved. Men stopper her.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

når jeg tænker på kloge hunde vs. mindre kloge hunde tænker jeg meget i den selvstændige problemløsningsevne - det er vel også måden man måler intelligens for de fleste andre dyrearter? ift. indlæring af tricks og trænbarhed er der jo så meget mere end intelligensen der spiller ind, så det synes jeg ikke er verdens bedste parameter. min egen hund opfatter jeg ikke som specielt begavet, han kan ikke engang finde ud af at gå igennem en dør der står på klem, selv om alt godt i verden er lige på den anden side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Psssst, hun er der endnu. Har nu sat sig ned og stirrer intenst på mig. Hun kan enten bakke (fri bane) eller tromle sig fremad og vælte stolene.....

Den stædighed må belønnes med, at du begejstret kravler ind til hende. Og hvis det skulle lykkes jer begge at bakke ud, så beløn både hende og dig. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg nu at spidshunde virker ok intelligente men selvfølgelig er de forskellige. Jeg har vist en af hver slags, overordnet set ;) Egon kan desværre regne ret mange ting ud, gud hvor føler jeg mig dum nogle gange, når jeg tror jeg lige kan lokke ham til noget han ikke vil :lol:

 

Benny er klog nok så længe det handler om noget han virkelig vil. Fodersøg interesserer nu heller ikke ham det helt store, han vil hellere gnave knogler. Men det er jo heller ikke nullermandens skyld hvis hans ejer ikke har lært ham at bruge næsen, altså hvis det aldrig sker, er det jo klart at det ikke lige ligger til dem.

 

Nå ja og så er de jo ikke altid de mest madglade. Why bother agtigt.

 

Jeg tænker at intelligens ved hunde feks kan måles ved om de kan regne konsekvenser ud, og det kan mine da. Den ene vil nok tænke mere over det og sammenholde det med erfaringer.

 

Spidshunde gider ikke altid nedlade sig til hvad som helst, så selvfølgelig kommer det an på om de er motiverede, om de har tænkt sig at gøre det man nu vil have dem til. Nogle synes jeg er født med interessen til feks træning, andre ikke.

 

 

Men når det så er sagt.. så forestiller jeg mig lidt at den samojede du passer, kunne minde en smule om De Luxe :sjov: Undskyld Daniella. Han er altså heller ikke altid den skarpeste kniv i skuffen, men han er fanme sød :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.... superspændende, men svært spørgsmål.

 

Min egen erfaring er, at det handler meget om den primære træning:

 

Jeg har to hunde af samme race. En race, der mange steder beskrives som ret kvikke og lærenemme. Men hold fast, der er forskel.

Ludvig er købt som 4 årig fra en kennel, hvor han har været udstillingshund. Sød og rar, men i starten umulig at lære noget. Han anede ikke, hvad det ville sige at lære, fordi han kun havde været trænet i passive øvelser.

Efter et halvt år var han til sin første rallyprøve med 98 point. Nåede på kort tid at blive RBM, men Derefter gik det nedad igen .... Og nu gider han ikke det mere. Måske fordi, han har regnet ud, at godbidderne først er til sidst? Eller også fordi, vi fik en til hund - og så forsvandt det ekstra store sociale plus via træningen.

Ludvig kan ikke åbne døre på klem, selv komme ud af snoren, hvis den sidder om benet eller om lygtepælen og kigger med hjælpeløshed på os, hvis der sidder en gren i pelsen. Synes dog foderproblemløsningsspil er sjovt ... så det kan han godt!

Aya er diametral modsat: klarer selv pinde og blade, døre og hullet i hegnet og kan løsne sporlinen ud af de vildeste omviklinger. Foderproblemløsningsspil går for langsomt og hun bliver vildt utålmodig... Så vil hun næsten hellere trænes, trænes og trænes. Elsker det! Hun tilbyder alt og regner den hurtigt ud. Hun er blevet klikkertrænet - og en til to klik på tilfældig adfærd, og hun har en ide! Bortset fra plads, s om hun har valgt ikke vedrører hende!

 

Jeg tænker selv forskellen handler om, hvad de hver især har lært. At tilbyde og selv finde på eller blive tilrettevist.

Men skønne er de begge to ... Og ærligt talt, så ville jeg ikke orke to af Ayas slags. For der skal findes på hele tiden!

Link til indlæg
Del på andre sites

OK min den lille Zeus er måske kvik men intelligent? Har lige banket sit lille sorte hoved ind i en lygtepæl da man ikke lige så sig for???:engel: der skete ikke noget andet end han blev lidt skræmt ;-)

Høhø, Bobo er engang gået ind i en bil, fordi han skulle kigge efter en mand på cykel... Og han er løbet lige direkte ind i en glasdør. Men okay, det siger måske ikke så meget, når man tænker på, at mennesker også engang imellem går ind i de der usynlige døre :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt mistænker jeg heller ikke mastifferne for at være vildt kloge.... Og de er heller ikke rigtig motiveret af noget. De vil bare gerne sove:vedikke:

 

Ok, det skal jeg så lige have fortalt mine 5 :roll::-D

 

Der er nogle stykker der er inde på det, og du understreger det så med denne udtalelse.... Hunde formes i meget høj grad af deres miljø og hvad de tilbydes. Jeg tror ikke på at racer kan inddeles i intelligensgrader, men den type mennesker der oftest tiltrækkes af de forskellige typer hunde, er i den grad med til at male et billede af den enkelte race. F.eks. er mollosserne/mastifferne ikke racer der står øverst på listen hos folk der vil arbejde med deres hunde. Derimod er det meget almindeligt at dem der vil have disse racer, er mennesker der kan lide at have en noget dvask hund liggende fredeligt i sofaen uden at kræve for meget, og så lige kan sige RØV når det er belejligt ;-)

 

 

Egentlig er det sgu da temmelig selvophøjende (for menneskeracen) at vurdere andre individers intelligens, ud fra hvor hurtigt VI kan lære dem noget.... come on!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det skal jeg så lige have fortalt mine 5 :roll::-D

 

Der er nogle stykker der er inde på det, og du understreger det så med denne udtalelse.... Hunde formes i meget høj grad af deres miljø og hvad de tilbydes. Jeg tror ikke på at racer kan inddeles i intelligensgrader, men den type mennesker der oftest tiltrækkes af de forskellige typer hunde, er i den grad med til at male et billede af den enkelte race. F.eks. er mollosserne/mastifferne ikke racer der står øverst på listen hos folk der vil arbejde med deres hunde. Derimod er det meget almindeligt at dem der vil have disse racer, er mennesker der kan lide at have en noget dvask hund liggende fredeligt i sofaen uden at kræve for meget, og så lige kan sige RØV når det er belejligt ;-)

 

 

Egentlig er det sgu da temmelig selvophøjende (for menneskeracen) at vurdere andre individers intelligens, ud fra hvor hurtigt VI kan lære dem noget.... come on!

 

Du har da ikke mastiffer? Altså, med mastifferne mener jeg mastifferne (Martha og Cleo). Og de er ikke viiiiildt kloge. Det tog Martha en time at finde ud igen:vedikke:

 

 

********************************************************

 

Det er egentlig sjovt at mange synes de forslag der er skrevet indtil videre er forkerte, men kommer ikke rigtig selv med hvad DE mener om emnet.

 

Jeg synes egentlig ikke nødvendigvis at træning/trænbarhed er lig med intelligens (jo, på nogle områder), men måske det der er nævnt med at tænke i konsekvenser?! Og det med at læse mennesker og kommunikere med dem.

 

Og Buddha, det kan godt være at nullermanden bare er født under en uintelligent stjerne (altså, han er virkelig blank, men jo helt fantastisk skøn og dejlig). Hvis bare han får nogle km i benene hver dag, er han tilfreds. Med jeg tænker også bare på de andre spidser jeg kender (primært islændere, japanere, samojeder og finske laphunde), og de slår mig bare ikke som nogle der tænker nærmere over tingene. De lever bare i nuet, og tager tingene som de kommer:vedikke: Tilgengæld er de jo super lalleglade og fjollede:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da ikke mastiffer? Altså, med mastifferne mener jeg mastifferne (Martha og Cleo). Og de er ikke viiiiildt kloge. Det tog Martha en time at finde ud igen:vedikke:

 

 

 

:sjov: Åh gud hvor sødt :lun: Jeg kan lige forestille mig det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da ikke mastiffer? Altså, med mastifferne mener jeg mastifferne (Martha og Cleo). Og de er ikke viiiiildt kloge. Det tog Martha en time at finde ud igen:vedikke:

 

Jeg aner ikke hvem Martha og Cleo er, jeg troede du havde schæfer?

 

Nej jeg har ikke mastiffer (som der i øvrigt findes et hav af variationer af, alt efter hvor i verden de kommer fra) men molossen og mastiffen befinder sig grundlæggende i samme pulje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Islandske fårehund er efter min opfattelse en intelligent hund. Han er i stand til at "lave planer". Hundene er videoovervåget via skype,når de er alene hjemme, og der har vi set ham gå ind under bordet, skubbe en stol ud, så han kunne hoppe op på bordet og snuppe mad. Han har også fanget en rotte, som var kommet ind under vores sofa, ved at finde en pind som han havde i munden og ragede med den anden ende under sofaen, indtil han fik skræmt rotten ud, efter han havde konstateret at han ikke selv kunne komme under sofaen.

Han er også snu når det kommer til at lokke ting fra vores grand danois. Hvis hun har noget han vil have, finder han noget andet og lege med som en anden kåd hvalp, kaster det rundt og hopper indtil hun interesseret slipper f.eks. et kødben, går over til ham og tager legetøjet fra ham, og så løber han over efter kødbenet og gemmer sig under sofabordet, hvor hun ikke kan regne ud, hvordan hun kan tage det fra ham igen.

 

Med andre ord, så tænker jeg intelligens som noget med, at hunden er i stand til at tænke over, hvordan den opnår det, den gerne vil, også selvom det kræver en plan med flere trin.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og Buddha, det kan godt være at nullermanden bare er født under en uintelligent stjerne (altså, han er virkelig blank, men jo helt fantastisk skøn og dejlig). Hvis bare han får nogle km i benene hver dag, er han tilfreds. Med jeg tænker også bare på de andre spidser jeg kender (primært islændere, japanere, samojeder og finske laphunde), og de slår mig bare ikke som nogle der tænker nærmere over tingene. De lever bare i nuet, og tager tingene som de kommer:vedikke: Tilgengæld er de jo super lalleglade og fjollede:-)

 

Jojo de lever da ret meget i nuet mange af dem, men det gør alle racer da?

 

Og Egon kan nu sagtens surmule et godt stykke tid, over noget han ikke fik gennemført :lol:

 

Hvad mener du viser en hunds intelligens?

Link til indlæg
Del på andre sites

Af alle vores tre er vores husky den mest smarte... Han er ikke god til at samarbejde... Men når man træner med ham fatter han ting lyn hurtigt... Derudover er han den vi har der hurtigst regner ting ud... F.eks. at åbne døre, lukke døre, hvad han skal gøre for at få en godbid osv.

 

Han er, udover indkald, den mest lydige og velopdragede hund vi har... Om det er fordi han bare har haft et år længere end de andre ved jeg ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya er ret intelligent, synes jeg selv. Hun lære hurtigt nye øvelser og er ret så kvik til fx. de her problemløsningsspil.

Da vi trænede PH på hvalpehold startede vi meget sener end alle de andre og alligevel blev vi dem med flest point, men hvor meget det virkelig sig ved jeg ikke.

 

Men ja, hvorfor skulle hun komme når jeg kaldt på hende, når jeg alligevel går den vej som hun allerede er løbet i forvejen??

 

Jeg synes det svært at sige -det en intelligent hund- for der er så stor forskel på hunde og hvordan de lære og hvordan de samarbejder.

Jeg synes ikke man kan sammenligne en Border collie med en Mutte - for de to hunde kan jo være lige intelligente, men de vil jo nok aldrig kunne konkurer mod hinanden fordi de er så forskellige i væremåden. :vedikke:

 

Lige præcis og faktisk er det jo kedeligt som hopsa siger at vi vurdere andre arters intelligens på hvor gode de er til at udføre noget vi vil lære dem, der er totalt uvigtigt for dem selv;)

Hvor intelligente hunde ville vi lige selv være? nok rimelig nederen...vi ville jo ikke engang kunne finde et kadaver uden at det lå synligt fora os;)

 

Jeg har desuden en malemut tæve til træning pt, hvalp. Hun har allerede udkonkurreret den gamle hun derhjemme på færdigheder, såsom at holde styr på en tallerken med en pote, mens man spiser fra den, åbne døre ovs. Stor problemløser i hende og meget hurtigt til at regne ud hvad hun skal til træning.

 

Faktisk minder denne tråd mig om en samtalejeg overhorte for mange år siden da jeg var på hundetræner kursus. To veninder havde en ongoing for sjov diskution om hvis hunde der var klogest. Den ene havde malemutter og den anden schæfer. Schæfer ejer siger "det tager jo 7 lange og 7 brede før du har fået lært din hund en simpel øvelse". Det kan godt være siger malemut ejeren - men til gengæld er din hund så dum at hvis du stiller dig oppe på kanten af en høj skrænt og siger spring, så gør den det sgu!;)

Nok ikke nøjagtig citeret, men noget i den stil og så kan man jo vurdere hvad der er klogest, hehe

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad tænker i andre om hundes intelligens?

 

Jeg tænker at den ikke kan måles udfra menneskelige standarder. Det er jo meget typisk os, at vi udnævner de mest samarbejdsvillige af dem til også at være de klogeste. Det tror jeg ikke holder.

 

Problemløsning er nok den egenskab, det er mest realistisk at måle på, hvis man absolut vil måle. Ifgl. mine erfaringer er spidshunde generelt meget intelligente, og gode problemløsere. Men det kræver at hunden er motiveret for at løse det problem, den bliver præsenteret for. En sulten hund skal nok finde ud af at samle mad op fra jorden. Er den ikke gammelsulten, er det nemmere at få det serveret i skålen som man plejer.

 

Hvis spidshunde var mindre intelligente end andre racer, ville det undre mig hvordan de har overlevet så længe. Det er trods alt nogle af de ældste racer, og mange af dem er opstået under meget hårde livsbetingelser.

 

En anden god egenskab at måle på er omstillingsparathed. Studier af mennesker tyder i retning af, at dem der har de mest fastlagte vaner, og er mest skeptiske overfor forandring, som gruppe betegnet er mindre intelligente end dem, der er mere omstillingsparate. Jeg tror det er det samme med hunde. Som arter har mennesker og hunde det tilfælles, at et vist mål af nysgerrighed og eventyrlyst har været nødvendigt for at vi kunne overleve.

Forskere mener f.eks. i dag at neanderthalere uddøde fordi de var paranoide. De brød sig kun om at være sammen med deres egen familie, og bevægede sig helst ikke væk fra deres territorium. De levede sammen i små familiegrupper uden kontakt med andre. Vores art derimod, levede mange sammen og rejste meget rundt. Ulve vandrer også langt, og har store territorier, og enkeltindivider kan forlade deres egen flok og blive optaget i en ny. Det kræver stort mod, sociale færdigheder og vel også intelligens?

 

Er nogle racer så mere intelligente end andre? Ja, det tror jeg helt sikkert. Jo mere der er blevet avlet på egenskaber, der intet har med adfærd og intelligens at gøre, jo mindre intelligent er racen som helhed blevet.

Terriere er indtil for få år siden blevet avlet til at være rottefængere o. lign. - altså selvstændigt opspore, fange og dræbe byttet. Det kræver intelligens. Men i dag tror jeg nok at f.eks. en Yorkshire Terrier er noget mindre intelligent end f.eks. en Jack Russel.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da ikke mastiffer? Altså, med mastifferne mener jeg mastifferne (Martha og Cleo). Og de er ikke viiiiildt kloge. Det tog Martha en time at finde ud igen:vedikke:

 

 

********************************************************

 

Det er egentlig sjovt at mange synes de forslag der er skrevet indtil videre er forkerte, men kommer ikke rigtig selv med hvad DE mener om emnet.

 

Jeg synes egentlig ikke nødvendigvis at træning/trænbarhed er lig med intelligens (jo, på nogle områder), men måske det der er nævnt med at tænke i konsekvenser?! Og det med at læse mennesker og kommunikere med dem.

 

Og Buddha, det kan godt være at nullermanden bare er født under en uintelligent stjerne (altså, han er virkelig blank, men jo helt fantastisk skøn og dejlig). Hvis bare han får nogle km i benene hver dag, er han tilfreds. Med jeg tænker også bare på de andre spidser jeg kender (primært islændere, japanere, samojeder og finske laphunde), og de slår mig bare ikke som nogle der tænker nærmere over tingene. De lever bare i nuet, og tager tingene som de kommer:vedikke: Tilgengæld er de jo super lalleglade og fjollede:-)

 

Men du har da heller ikke svare på mit spørgsmål af hvad jeg kan se? Hvad mener du med typisk hunde intelligens?

 

Og du har helt ret i at spidshunde er virker til at tage tingene som de kommer og de pylre ikke - de holder det bare ud. Det er man jo ligesom nødt til hvis man har skullet overleve i barske egne. Så skal man kunne grave sig ned i sneen og vente på at der engang kommer mad igen. Eller løse det selv ved at fange skadedyr eller andet - hvilket mange spidser kan. Men pylre over det og klage til mennesker hjælper næppe.

Så nej, de stå ikke på en træningsplads og ser dig i øjnene og venter på hvad i skal lave sammen - de kan da selv;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske at jeg læste en sjov undersøgelse en gang, der sagde at der var noget der tydede på at blandinger var mest intelligente. Lidt som Umulia siger , så er mnage racer blevet avlet så meget på udseende og nogle på afhængighed af mennesker at de ikke "kan tænke selv" og at blandinger dermed i deres undersøgelse var bedre problem løsere.

 

Jeg ved ikke hor mange hunde de brugte og hvilke - men jeg kunne nu godt være tilbøjelig til at tro det lidt, overordnet set. Jeg har jo selvfølgelig også verdens klogeste blanding, kun overgået af forgængere, er forøvrigt var halvt spidshund, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du har da heller ikke svare på mit spørgsmål af hvad jeg kan se? Hvad mener du med typisk hunde intelligens?

 

 

Det er jo det jeg forsøger at skrive i startindlægget? Jeg kan heller ikke pinpointe det, men har da gjort nogle tanker.

 

Det morer mig bare når nogen pure afviser det der er skrevet, men ikke selv gør sig nogle tanker:-)

 

Hopsa, jeg passer Hestkjærs mastiffer. Som bare er mastiffer:vedikke: Hverken franske eller bull, bare mastiffer:???: Sådan nogle 80-90 kg ting:vedikke:

 

Edit: går ud fra at de er engelske....?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske at jeg læste en sjov undersøgelse en gang, der sagde at der var noget der tydede på at blandinger var mest intelligente. Lidt som Umulia siger , så er mnage racer blevet avlet så meget på udseende og nogle på afhængighed af mennesker at de ikke "kan tænke selv" og at blandinger dermed i deres undersøgelse var bedre problem løsere.

 

Jeg ved ikke hor mange hunde de brugte og hvilke - men jeg kunne nu godt være tilbøjelig til at tro det lidt, overordnet set. Jeg har jo selvfølgelig også verdens klogeste blanding, kun overgået af forgængere, er forøvrigt var halvt spidshund, hehe

 

http://www.zootoo.com/petnews/study-finds-mix-breeds-smarter-than-pure-breeds-354 og http://www.telegraph.co.uk/earth/earthnews/3323357/Mongrels-smarter-than-their-pedigree-chums.html

 

Et par elever fra en amerikansk skole har i øvrigt gentaget forsøget: https://www.usc.edu/CSSF/Current/Projects/S1296.pdf (læg mærke til sidste linie - meget sødt :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

tak, jeg elsker du har alle de undersøgelser;) Så vil jeg roligt tro videre på at der er større chance for en meget intelligent hund bland blandinger;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fintænkt lidt:mrgreen: Og jeg tror måske at jeg er nået frem til, at hundes intelligens er lige så svær at bedømme objektivt, som skønhed er. For hvad er det egentlig der giver skønhed? Er man smukkest med rundt eller firkantet hoved, store eller små læber, kort eller lang næse osv?

 

Hvad JEG synes skaber intelligens hos en hund, kan jo være det modsatte at hvad en anden synes....?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...