Hop til indhold

Dentastix og tandsten


Jaffa
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid været af den overbevisning, at det var "løgn" at Dentastix skulle have den effekt mod tandsten som de reklamerer med, men skal da lige love for, at jeg er kommet på andre tanker.

 

Cille døjer meget med tandsten og selv om det kun er 6 uger siden hun blev steriliseret og samtidig fik renset tænder, så lugtede hun allerede frygteligt ud af munden igen.

 

Blev så enig med mig selv om forleden, at nu ville jeg prøve dem, og da jeg kun kunne finde en til hunde på omkring 10 kg i Netto brækkede jeg dem over i tre stykker, så de passer lidt bedre til hendes 2 kg :lol:

 

Nu har hun fået en de sidste tre dage, og hold da op en forskel.

Kunne rent faktisk holde ud at ligge med hovedet tæt på hende mens hun lå og smaskede inde i sengen.

 

Så må indrømme, at jeg er overbevist :-)

Oplever I andre samme effekt?

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix for sådan en stick bliver lige tygget i to sekunder og slugt.

I en forbruger undersøgelse i sommer, blev det påvist at reklamen giver urigtig information hvad angår % delen og at Dentasticks har den lovede effekt.

En hund skal tygge/gnave på et emne mindst et minut før det har en rensende effekt, så hvis Pelle skulle have gavn af dem som tandbørstning skulle de være langt større og tyggere.

 

Det er fedt, at du ser en god effekt af dem på Cille og det er nok netop pga. hendes størrelse ift. sticken. Alle tiders!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix for sådan en stick bliver lige tygget i to sekunder og slugt.

I en forbruger undersøgelse i sommer, blev det påvist at reklamen giver urigtig information hvad angår % delen og at Dentasticks har den lovede effekt.

En hund skal tygge/gnave på et emne mindst et minut før det har en rensende effekt, så hvis Pelle skulle have gavn af dem som tandbørstning skulle de være langt større og tyggere.

 

Det er fedt, at du ser en god effekt af dem på Cille og det er nok netop pga. hendes størrelse ift. sticken. Alle tiders!

 

Samme her... De ryger simpelthen ned så hurtigt, at der ingen effekt er... På de to store! Den bette kan tygge på sådan en stav rigtig længe, og derfor har det nok en bedre effekt på hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nej, men plaque off virker til gengæld.

 

Jeg har også brugt plaque off - men det er for dyrt i længeden - så jeg bruger noget andet som har samme effekt - bare billigere. Desuden hjælper det til at holde farven på Darwins næse - så vi slår to fluer med et smæk :lol:

 

Dentastix kan mine hunde slet ikke tåle - det bliver alt for længe i tarm systemet - prøv at ligge sådan et stykke i et glas vand og se hvor længe det er om at blive nedbrudt:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt dentastix i to år på vores tidligere hund, og det forhindrede ikke at der kom brune belægninger på tænderne, dog uden at det resulterede i dårlig ånde. Belægningerne blev dramatisk reducerede, da vi begyndte at lade ham gnave på et rå kraftben 1-2 gange om ugen, og den hund vi har nu, får derfor også kraftben, foreløbig med godt resultat (med en alder på små 8 mdr. er det selvfølgelig ikke rigtig noget man kan bruge til noget, andet end at han er meget begejsret).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Jeg synes at det er lidt svært at forstå, at folk, der ikke gerne giver deres hund foder med korn eller med diverse biprodukter, rask væk giver deres hunde forholdsvis store mængder af detteher:

 

 

Til mellemstore hunde:

kornprodukter, vegetabilske biprodukter, mineralstoffer (bl.a. 2.5% natriumtripolyfosfat), kød og animalske biprodukter, vegetabilsk proteinekstrakt, olie og fedt.

Tilsætningsstoffer:

med ernæringsmæssige egenskaber:

zinksulfat heptahydrat: 1045 mg/kg, oksearoma: 842 mg/kg, hønsearoma: 286 mg/kg. Uden kunstige aroma- og farvestoffer.

 

herfra: http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesnacks/tandpleje/pedigree/181200?gclid=CP2O8c3W6boCFYZd3godHiYAHg#more

 

"Heldigvis" tåler Silke hverken høns eller okse, så jeg er ikke fristet... :mrgreen:

 

Reklamen påstår, at dentastix kan reducere tandsten med "op til 80%" ved daglig brug...

Og det kan jo såmænd være rigtig nok. Hvis f.eks. de har lavet et forsøg med 100 hunde, der har fået en stix hver dag, så skal der da nok have været en enkelt af dem, der har 80% mindre belægning efter et stykke tids brug..

En lille hund, der startede med meget snasket belægning...

De andre 99 hunde står der ikke noget om. "Op til 80%" betyder jo bare at nogen i gruppen har opnået den virkning.

 

Men jeg tror at stixene nok har en rimelig virkning på små hunde. Og det er jo også dem, der hurtigst får dårlige tænder. Så det er jo fint..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Dentastix kan mine hunde slet ikke tåle - det bliver alt for længe i tarm systemet - prøv at ligge sådan et stykke i et glas vand og se hvor længe det er om at blive nedbrudt:shock:

 

Nu har hundes mave jo en lidt anden ph værdi:lol: Prøv i stedet at lægge den i et glas saltsyre, det er mere retvisende. Hvor længe mon en gulerod skal ligge i vand før den er opløst:hmm:

 

 

Jeg jeg bruger heller ikke dentastix til noget fornuftigt, men det er da en fin godbid af og til. Min får også rå ben i stedet, og det synes jeg selv er en meget mere fornuftig snack.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna's tænder er slidt ret langt ned (og så mangler hun de to store kindtænder i overmunden), så hun kan ikke rigtig få rå ben længere. Ihvertfald ikke så tit, og når hun får, er det flade ribben.

 

Jeg giver mest tørrede snacks, og så lidt store, så der er bare lidt tygge-aktivitet ved. Dentastix køber jeg bare for sjov en sjælden gang imellem, når de er på tilbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her glider de også ned på to sek :-) de får dem af og til, men ikke så tit. Det er rent slik, mine hunde elsker dem. Faktisk klipper jeg dem i små stykker dem vi har tilbage og træner med dem, ikke de bedste træningsgodbidder da de er lidt hårde. Men hundene gør alt for at få et stykke :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna's tænder er slidt ret langt ned (og så mangler hun de to store kindtænder i overmunden), så hun kan ikke rigtig få rå ben længere. Ihvertfald ikke så tit, og når hun får, er det flade ribben.

 

Jeg giver mest tørrede snacks, og så lidt store, så der er bare lidt tygge-aktivitet ved. Dentastix køber jeg bare for sjov en sjælden gang imellem, når de er på tilbud.

 

Jeg tror også, at nogle gode ben kan holde belægningerne væk. Men det slider altså på tænderne. Hundetænder er ikke lavet til at holde så lang tid som vi gerne vil have at vores hunde skal leve..

---Og slidte tænder kan ligefrem knække, hvis hunden fortsætter med at gnave ben...... Og så står man med seriøse tandbehandlinger...

 

Hvad er der sket med Lunas store kindtænder i overmunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget overbevisende!

 

Jeg havde godt nok håbet på et andet svar... Så må jeg jo krybe til korset, og prøve det på Luffe, som desværre lige nu opfatter den slags som en klar invitation til leg, hvilket absolut ikke betyder at man står stille...

 

Jeg rå fodre, og mine hunde har aldrig haft tandsten.

 

Jeg er enig i at ben kan slide på tænderne ....... men så skal man måske lige tænke på hvilke størrelse byttedyr ens hund naturligt ville spise i naturen, og det er næppe store okser, altså er ben fra disse store dyr, for hårde ved vores hundes tænder ....... jeg fodre med byttedyr af størrelsen, kylling, and, kanin osv. hvor dyrets knogler er af passende størrelse.

 

Hundene kan sagtens få okse, hest osv. men uden ben fra disse dyr.

 

Og så giver jeg fodret i så store stykker som muligt, da hunden så skal arbejde lidt for at spise det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse fik ben flere gange om ugen og havde perfekte hvide tænder da hun døde, et par mdr før hun blev 4 år.

 

Dyrlægen spurgte endda engang om jeg børstede tænder på hende :lol:

 

Jeg havde i øvrigt en stor killing engang, som lugtede af død ud af munden. Dyrlægen fandt ingen årsag, udover en lille smule tandsten.

En daggammel død kylling 1-3 gange om ugen tog både den fæle ånde og tandsten :-)

 

 

Rovdyr er beregnet til at bruge deres tænder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulve i Skandinavien lever primært af hjorte vildt, det er da store knogler!

Men til gengæld er gennemsnit s alder for vildt levende ulve kun lidt over to år, så de når næppe at slide deres tænder ned;-)

 

vores gamle hund fik jævnligt ben og hendes tænder holdt i 16 år. Alt

Med måde som man siger.

 

Der er mega størrelses forskel på okseknogler og hjorte knogler ..... hjorte knogler er konstrueret til at springe rundt, deres knogler er "elastiske" med en blødere struktur end okseknogler som er konstrueret til at bære tung vægt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nu har hundes mave jo en lidt anden ph værdi:lol: Prøv i stedet at lægge den i et glas saltsyre, det er mere retvisende. Hvor længe mon en gulerod skal ligge i vand før den er opløst:hmm:

 

 

Jeg jeg bruger heller ikke dentastix til noget fornuftigt, men det er da en fin godbid af og til. Min får også rå ben i stedet, og det synes jeg selv er en meget mere fornuftig snack.

Ja nu spørger jeg dumt. Men hvilke slags rå ben køber du? Vil gerne give Caia det men bliver altid så usikker på hvad jeg bør købe til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...