Hop til indhold

Hund og akvariefisk?


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Hej og glædelig jul alle skønne HF'ere :hjerte:

 

 

Jeg har et lidt.. åndssvagt spørgsmål :genert:

 

 

Min kæreste og jeg går med tanken om at få os et akvarie og nogle fisk. Akvariet ville stå i stuen på en IKEA PS reol:

 

ikea-ps-skab__54252_PE158403_S4.jpg

 

Den er ca. 60 cm høj, og det samme er Inca over skulderen, dvs. ca. 70-75 cm ved toppen af hovedet, altså vil hun kunne røre akvariet.

 

 

Er der nogen herpå HF med fisk? Oplever i at jeres hunde prøver at røre/"spise" fiskene? Det er ikke noget jeg kunne forestille mig Inca ville gøre, men man ved aldrig!

Vil bare helst ikke komme hjem til en lejlighed med knap 60 liter vand på gulvet :oops: Ser de det mon "bare" som et fjernsyn hvor der er noget bevægelse?

 

 

 

Håber nogen kan komme med erfaringer :-D Går ud fra det lidt er det samme hvis man har krybdyr i et terrarie..

 

 

 

 

God aften og god weekend!

 

 

 

 

/Claudia

Link til indlæg
Del på andre sites

mit akvarie står på min datters værelse, og der kommer hundene normalt ikke, men Dexter har været deroppe et par gange, og han duttede en del på akvariet.... kunne ikke helt finde ud af det med de fisk :lol: Men han var kun 7 mdr på det tidspunkt, og er en meget levende, nysgerrig type, der ikke gerne sidder stille.

Et akvarie på 60 liter vejer jo lidt, og med vand + dekorationer kommer det vel nemt op på over 80 kilo, så er ikke sådan lige at smide rundt med. Jeg ville ikke være nervøs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luffe her hos os, er MEGET interesseret i akvarierne! Så interesseret, at der mere eller mindre permanent er snudemærker på forruderne, og det går ofte ret voldsomt til, når han forsøger at snappe efter fiskene. Han er heller ikke hævet over at drikke af dem han kan nå, ved at stikke tungen ned i foderhullerne...

 

Bortset fra det, forekommer møblet at være en anelse spinkelt, med mindre det passer til akvariets grundmål; toppladen vil sandsynligvis give sig med tiden, hvis akvariet ikke står direkte over benene, og det er faktisk den mest sandsynlige årsag til at der kan komme vand på gulvet.

 

Tilføjelse: Skabet er beregnet til max. 60 kg. Det er IKKE sikkert at bruge det til et 60L akvarium, selv hvis dette står direkte over benene, hvilket det ikke vil gøre, hvis det har standard mål!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har et akvarie på 112 liter og simba ka så ikke nå op til det, men har aldrig virket nysgerrig på det som med andre ting der ikke ka nås hvor han vil løftes op og snuse til det :-D kigger på det hurtigt som var det tv et han kigget på . så vær tror ikke det bliver et problem for dig ;-) fik akvarium for et par år siden , og ville ønske jeg have gjort det længe før. for det er super beroligende at sidde og kigge på, og flot syntes jeg .så det skal du ikke undvære meget længere :5up:

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ville have et akvarie skulle det hænge i kæder fra loftet, mindst 2 meter over gulvet. Ikke fordi hundene ville interessere sig specielt for det, men upræcise manøvrer med bakgearet fører jævnligt til at diverse møbler får et ordentlig skub. Jeg kan lige forestille mig hvordan det ville se ud hvis der stod et akvarie ovenpå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ser helt forkert på det - det er ikke Vinnie savl, det er Vinnie KUNST!

 

Ja, hun er en ren Jackson Pollock :lol: Måske kan jeg sælge mit tapet til et galleri :hmm:

 

Hvis jeg ville have et akvarie skulle det hænge i kæder fra loftet, mindst 2 meter over gulvet. Ikke fordi hundene ville interessere sig specielt for det, men upræcise manøvrer med bakgearet fører jævnligt til at diverse møbler får et ordentlig skub. Jeg kan lige forestille mig hvordan det ville se ud hvis der stod et akvarie ovenpå.

 

Det er derfor akvarier altid skal stå på noget meget solidt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikea har et andet møbel. som en del akvarieejere bruger. Sådan et ligesom med rumdeler i flere størrelser. Det viste vil nok give sig og så bliver det utæt.

Jeg har, i stuen et på 63 liter og i andet værelse et på 128 liter. mine hunde gider ikke se på fisk.

Hvis I køber et , så husk at der skal opstart til med kontrol af vandet, før der sættes fisk i.

Et godt sted at få hjælp er Cicklidecentret i Vallensbæk.

Hvis I begiver jer ud i dette, så kan du få guppyer gratis hos mig i Tåstrup. Og vel også lidt planter .

Link til indlæg
Del på andre sites

Konklusionen her, må vel være, at man bør være forberedt på at en hund kan finde på at interessere sig for et akvarium. Det er under alle omstændigheder en god ide at stille akvariet op, så det kan tåle at man kommer i kontakt med det, også lidt voldsommere end man egentlig har planer om! Vand på gulvet og døde fisk er ikke befordrende for det gode humør, og resulterer ofte i at en ellers dejlig hobby får en brat afslutning. Det hjælper også på nattesøvnen (især efter at man HAR prøvet det med et utæt akvarium), at man føler sig sikker på at det hele står stabilt.

 

Den bedste løsning er helt klart et bord der er beregnet til akvarier, og som kan justeres, så det er i vater. Man kan købe et, eller man kan, ret let, bygge et selv. Til akvarier i den nævnte størrelse, er det dog muligt at finde "almindelige" møbler der sagtens kan holde, man skal blot være sikker på at det står i vater, evt. ved at klodse det op.

 

Det nævnte bord er dog, som nævnt, ikke stabilt nok og vil, uanset hundens tilstedeværelse, repræsentere en alvorlig risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Konklusionen her, må vel være, at man bør være forberedt på at en hund kan finde på at interessere sig for et akvarium. Det er under alle omstændigheder en god ide at stille akvariet op, så det kan tåle at man kommer i kontakt med det, også lidt voldsommere end man egentlig har planer om! Vand på gulvet og døde fisk er ikke befordrende for det gode humør, og resulterer ofte i at en ellers dejlig hobby får en brat afslutning. Det hjælper også på nattesøvnen (især efter at man HAR prøvet det med et utæt akvarium), at man føler sig sikker på at det hele står stabilt.

 

Den bedste løsning er helt klart et bord der er beregnet til akvarier, og som kan justeres, så det er i vater. Man kan købe et, eller man kan, ret let, bygge et selv. Til akvarier i den nævnte størrelse, er det dog muligt at finde "almindelige" møbler der sagtens kan holde, man skal blot være sikker på at det står i vater, evt. ved at klodse det op.

 

Det nævnte bord er dog, som nævnt, ikke stabilt nok og vil, uanset hundens tilstedeværelse, repræsentere en alvorlig risiko.

 

Jeg er allerede i gang med at lede efter et nyt bord vi kan skifte det der Ikea bord ud med ^^

 

Har allerede læst ALT hvad jeg kunne komme i nærheden af omkring akvarier, opstart osv.. Er sikker på min far gerne vil låne mig et vaterpas :D

 

 

Tak for alle jeres input :mrgreen: Kunne være vi skulle lave en "vis dit akvarie" tråd :b Jeg regner med at anskaffe mig nogle guppy'er, nogle Mickey Mouse platy'er, en enkelt alm. sugemalle (Ancistrus sp.), og så lidt rejer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...