Hop til indhold

Det farlige spørgsmål: Hvilke(n) race(r) vil du ALDRIG eje?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

  • Svar 386
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ville helt klart vælge en laberadore eller en golden retriver :-) Det er en hund som er en familie hund, jagthund og en hygge hund ;)

Jeg har selv en blanding af de to racer nu, og jeg syntes selv jeg har fået det bedste, fra begge racer ;)

 

Det var vist den forkerte tråd - denne er om hvilke racer du ikke vil eje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville du gide uddybe hvad du mener med presset? Ved nemlig ikke lige hvad du mener og vil gerne lige finde ud af om det mon er noget der gælder for Ozzie også.

 

Apportøvelsen for eksempel. I den første klub jeg trænede, mente de bestemt at man bare skulle stoppe apporten ind i munden på hunden. Det gjorde jeg, og Bella pure nægtede at røre den i næsten et år!!! Hvis jeg bliver irriteret på hende under træningen, giver hun mig fingeren og nægter at gøre noget som helst. Hun er, som de fleste schæfere, meget blød. Og jeg tror at dem der har kuet/knækket deres schæfere (eller andre racer), har fået en hund som vil gøre ALT for ikke at blive irettesat. Derfor giver den efter for pres, og prøver endnu mere. Bella bukker bare under og nægter at have med mig at gøre:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Apportøvelsen for eksempel. I den første klub jeg trænede, mente de bestemt at man bare skulle stoppe apporten ind i munden på hunden. Det gjorde jeg, og Bella pure nægtede at røre den i næsten et år!!! Hvis jeg bliver irriteret på hende under træningen, giver hun mig fingeren og nægter at gøre noget som helst. Hun er, som de fleste schæfere, meget blød. Og jeg tror at dem der har kuet/knækket deres schæfere (eller andre racer), har fået en hund som vil gøre ALT for ikke at blive irettesat. Derfor giver den efter for pres, og prøver endnu mere. Bella bukker bare under og nægter at have med mig at gøre:lol:

 

Okay, så er jeg med. Tak for uddybning.

 

Kan sagtens genkende det, men det lyder som om Bella er noget mere blød end Ozzie på det punkt. Jeg synes egentlig det er meget praktisk det der med at de ikke gider/præsterer dårligere når man er irriteret og vil træne, så kan man lære det. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må på besøg herovre :cool:

 

Meget hyggeligt hvis Ozzie og Bella + ejere besøgte det rigtige Danmark :mrgreen:

 

 

Jeg synes egentlig at schæfer er en dejlig race med mange gange egenskaber, men jeg møder desværre alt for mange virker voldsomt stressede, meget bold- og/eller pindefikserede og som sjældent for lov at hilse på andre hunde. Ser det dog umiddelbart som en kombination af dårlige hundeførere og dårlig avl, hvad der vejer mest er svært at sige og er selvfølgelig også forskelligt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så er jeg med. Tak for uddybning.

 

Kan sagtens genkende det, men det lyder som om Bella er noget mere blød end Ozzie på det punkt. Jeg synes egentlig det er meget praktisk det der med at de ikke gider/præsterer dårligere når man er irriteret og vil træne, så kan man lære det. :mrgreen:

 

Det er pisse smart. Så ved man altid hvornår man er en kost:mrgreen: Det var egentlig derfor vi stoppede til rally, fordi træneren hylede mig ud af den, det gik i Bella, jeg blev irriteret og så gik det helt i lort for os!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser en fare for at nogen kan tage det personligt men det er ikke meningen men jeg skal ALDRIG have:

 

Hunde med flade snuder, eller andre former for ekstremavlede racer, INGEN hyrdehunde (hverken border, schæfer eller belgiere eller andre slige sager), INGEN retrievere, ingen dobermann eller rotte heller.. sikkert flere andre :slem:

 

Orv ja de fleste selskabshunde er også udelukket

 

 

Hvad er der tilbage? Ej, men hvorfor ikke dober eller rotte? Jeg opfatter dem som ret meget lig det sind en riesen har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, og BernerAzura, ikke lige min type lab, selvom Katla er af rene udstillingslinjer, synes jeg nu ikk hun er helt så tung som mange andre.

Sådan synes jeg klart en lab skal se ud. Hun er meget smuk, selvom jeg ikke just er fan af farven. :oops:

 

Jeg synes sgu heller ikke jagtlabber er ret kønne og ville nok ikke vælge en, men hvis jeg havde ambitioner indenfor hundesport og ville have en labrador, så var det klart den vej jeg ville kigge. Der er godt nok knald på nogen af dem :lol:

Nu er der jo også de opdrættere der avler standart labber der kan arbejde. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan synes jeg klart en lab skal se ud. Hun er meget smuk, selvom jeg ikke just er fan af farven. :oops:

 

 

Nu er der jo også de opdrættere der avler standart labber der kan arbejde. :vedikke:

 

Nemlig. Jeg har selv en af dem :mrgreen:

Gudesmuk og meget arbejdsvillig. Dog dur hun ikke i udstillingsringen, da hun er for lille

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan synes jeg klart en lab skal se ud. Hun er meget smuk, selvom jeg ikke just er fan af farven. :oops:

 

 

Nu er der jo også de opdrættere der avler standart labber der kan arbejde. :vedikke:

Ja, det afviser jeg bestemt ikke. Har da selv en derhjemme ;) Men synes nu det virker som om der er stor forskel på ham og jagtlinjer.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det afviser jeg bestemt ikke. Har da selv en derhjemme ;) Men synes nu det virker som om der er stor forskel på ham og jagtlinjer.

Ved godt at diskussionen ikke hører hjemme i denne tråd, men jeg bryder mig bare ikke om at folk forsøger at sætte sig på to stole, for det ødelægger racen.

 

Hvis jeg opdrættede jagthunde med et ene formål, ville jeg blive irriteret over den store andel af hunde der bliver solgt til unge tøser der tror de kan blive verdensmestre i AG, lydighed osv. hvis de bare har en hund af brugslinier. De hunde kan man jo ikke bedømme hvordan ville have været som jagthunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg indrømmer gerne jeg ikke kender en million af nogen af dem, på mig virker det bare som hunde med ret ens ophav. Ligesom de forskellige hyrde hunde også har mange fælles træk.

 

Har pinscher og schnauzer ikke samme forfædre?

Jo men det er dælme langt tilbage - der er endog store forskelle på temperamenter INDEN for en race - visse linjer af riesen ville jeg heller ikke eje så det med en noget fælles genetisk langt tilbage - tja det har alle hunde jo. Men nogle avler målrettet på bestemt ting og det er det jeg går efter - en opdrætter der har avlsmål som ligger tæt på det jeg ønsker mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at diskussionen ikke hører hjemme i denne tråd, men jeg bryder mig bare ikke om at folk forsøger at sætte sig på to stole, for det ødelægger racen.

 

Hvis jeg opdrættede jagthunde med et ene formål, ville jeg blive irriteret over den store andel af hunde der bliver solgt til unge tøser der tror de kan blive verdensmestre i AG, lydighed osv. hvis de bare har en hund af brugslinier. De hunde kan man jo ikke bedømme hvordan ville have været som jagthunde.

Hvis man opdrætter jagthunde for at bruge dem til jagt, så sælger man dem vel kun til jægere og ikke til pigen med agility ambitionerne, tænker jeg. Men som udgangspunkt er der vel ikke noget i vejen for at købe den hund der egner sig til det man gerne vil.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man opdrætter jagthunde for at bruge dem til jagt, så sælger man dem vel kun til jægere og ikke til pigen med agility ambitionerne, tænker jeg. Men som udgangspunkt er der vel ikke noget i vejen for at købe den hund der egner sig til det man gerne vil.

 

Njah, man sælger vel først og fremmest til jægere, men tror forhåbentligt på, at hunden også kan få et godt hjem i et andet aktivt hjem :-)

 

Den labrador jeg kender, stammer fra en jæger, der avler af rene jagtlinier med jagt for øje. Men hun (ejeren) får aldrig jagttegn, men kommer så til gengæld til at lege med LP, Rally og måske spor. Og måske lidt markprøve-noget for sjov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Njah, man sælger vel først og fremmest til jægere, men tror forhåbentligt på, at hunden også kan få et godt hjem i et andet aktivt hjem :-)

 

Den labrador jeg kender, stammer fra en jæger, der avler af rene jagtlinier med jagt for øje. Men hun (ejeren) får aldrig jagttegn, men kommer så til gengæld til at lege med LP, Rally og måske spor. Og måske lidt markprøve-noget for sjov.

Det tror jeg da også man gør og hunden kan selvfølgelig sagtens trives hos en ejer, selvom denne ikke er jæger :-) Det var mere det der med, at hvis man som opdrætter avlede hunde til jagt og var irriteret over mængden af hunde, der blev solgt som brugshunde til unge piger, der troede, at de kunne klare det hele med den her hund, så lod man vel bare være med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg da også man gør og hunden kan selvfølgelig sagtens trives hos en ejer, selvom denne ikke er jæger :-) Det var mere det der med, at hvis man som opdrætter avlede hunde til jagt og var irriteret over mængden af hunde, der blev solgt som brugshunde til unge piger, der troede, at de kunne klare det hele med den her hund, så lod man vel bare være med det.

 

Ok, så misforstod jeg hvad du mente med indlægget, for troede du mente, at jeg opdrætter så bare KUN og alene KUN solgte til jægere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man opdrætter jagthunde for at bruge dem til jagt, så sælger man dem vel kun til jægere og ikke til pigen med agility ambitionerne, tænker jeg.

Jeg tænker at det måske ikke er en luksus opdrætterne kan tillade sig, hvis de ikke vil brænde inde med alt for mange hvalpe.

 

Men som udgangspunkt er der vel ikke noget i vejen for at købe den hund der egner sig til det man gerne vil.

Men listen over racer man kan bruge til AG, lydighed osv. er jo alenlang. Langt de fleste hundeførere er slet ikke gode nok til at der ville være forskel på om de havde en almindelig lab eller en formel 1. For nogle ville en lidt langsommere, mere kontrollérbar hund måske endda give et bedre resultat, og dermed kunne avlen af f1 lettere formes til jægerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så misforstod jeg hvad du mente med indlægget, for troede du mente, at jeg opdrætter så bare KUN og alene KUN solgte til jægere.

 

Det tror jeg faktisk gør sig gældende for visse opdrættere af visse racer. Så vidt jeg har forstået fx, så sælger de fleste dygtige danske opdrættere af ft spaniels kun til folk der vil bruge hunden til jagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at det måske ikke er en luksus opdrætterne kan tillade sig, hvis de ikke vil brænde inde med alt for mange hvalpe.

 

 

Men listen over racer man kan bruge til AG, lydighed osv. er jo alenlang. Langt de fleste hundeførere er slet ikke gode nok til at der ville være forskel på om de havde en almindelig lab eller en formel 1. For nogle ville en lidt langsommere, mere kontrollérbar hund måske endda give et bedre resultat, og dermed kunne avlen af f1 lettere formes til jægerne.

 

Lige til agilityen vil der nu altid være en kæmpe fordel i en lettere med driftig hund. Ligegyldigt hvor middelmådig føreren så end måtte være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...