Hop til indhold

Det farlige spørgsmål: Hvilke(n) race(r) vil du ALDRIG eje?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Lige til agilityen vil der nu altid være en kæmpe fordel i en lettere med driftig hund. Ligegyldigt hvor middelmådig føreren så end måtte være.

Jeg ved ikke hvad du mener med driftig, men egenskaber der gør en jagthund hurtig og adræt, hænger som regel sammen med andre egenskaber der gør at du skal være mere vågen og mere præcis i din timing, hvis du ikke vil lave fejl.

 

Selvfølgelig vil en racerbil være mere egnet til motorløb, men hvis føreren overstyrer i svingene kommer vedkommende altså hurtigere en bane rundt i en audi. Og så er det jeg mener, at racerbilerne ikke kan bygges efter hvad de egentlig er ment til at bruges til, når alle vælger at køre i dem,.. evner eller ej. Men skidt pyt, jeg tror ikke vi bliver enige om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 386
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvad mener du med en racerbil? :genert:

 

det var en referance til det Ascha skrev, om at hvis man ikke kan køre racerbil skal man have en audi, eller noget i den stil. Så¨det jeg mener er, at uanset hvor sporty og hurtig en lab er, bliver den aldrig så hurtig som en hurtig b. collie eller andre lettere racer. Det er der jo ikke noget galt i, og de kan jo sagtens løbe rigtig fin agility alligevel :-D men jeg mener ikke at en lab kan blive for hurtig og førerfølsom, til at en almindelig gennemsnitshundefører, kan administrere dem på en agilitybane. Det var bare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

det var en referance til det Ascha skrev, om at hvis man ikke kan køre racerbil skal man have en audi, eller noget i den stil. Så¨det jeg mener er, at uanset hvor sporty og hurtig en lab er, bliver den aldrig så hurtig som en hurtig b. collie eller andre lettere racer. Det er der jo ikke noget galt i, og de kan jo sagtens løbe rigtig fin agility alligevel :-D men jeg mener ikke at en lab kan blive for hurtig og førerfølsom, til at en almindelig gennemsnitshundefører, kan administrere dem på en agilitybane. Det var bare det.

Nu kvækker jeg lige her i andedammen, det gik ellers så fint, men så begyndte i at sammenligne ænder og gæs..:hmm:

 

Men at sammenligne en BC med en jagtlabbe, er som at sammenligne en sportsvogn med en traktor. De bliver brugt forskelligt og yder forskelligt. BC er lavet til at hyrde får, jagtlabben er lavet til at være med på jagt. De er i hver deres liga..

 

Især når vi snakker om hunde der er avlet til et bestemt formål, og det gælder ved begge racer, er det rigtig ærgerligt hvis de havner i hænder der ikke vil bruge dem til det de er lavet. Det vi skal tænke på er at hundene er lavet til at være ude hele dagen og lave noget, ikke ligge og vente en hel arbejds dag på at ejer kommer hjem og lige træner 1 eller 2 timer med dem. Den energi kan så blive kanaliseret negativt ud, som stress, ødelagte møbler, og hvad de ellers finder på..

 

Så jeg ser helst at hvis man vil gå til hundesport med en af de racer, så vælger man en linie der er ovre ved udstillingslinierne, eller kigger sig rigtig godt for. Hundene er avlet til noget, og jeg finder det ærgerligt at de ikke bliver brugt til det formål som de er tænkt til da man fremavlede dem. Man bruger jo heller ikke en galophest til at trække en vogn!!..

 

Så jo begge racer findes i sportsvognudgaven eller hvad i nu kalder det for, den ene til det ene og den anden til det andet..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

det var en referance til det Ascha skrev, om at hvis man ikke kan køre racerbil skal man have en audi, eller noget i den stil. Så¨det jeg mener er, at uanset hvor sporty og hurtig en lab er, bliver den aldrig så hurtig som en hurtig b. collie eller andre lettere racer. Det er der jo ikke noget galt i, og de kan jo sagtens løbe rigtig fin agility alligevel :-D men jeg mener ikke at en lab kan blive for hurtig og førerfølsom, til at en almindelig gennemsnitshundefører, kan administrere dem på en agilitybane. Det var bare det.

 

Enig, men alligevel sker det jo, at en retriever slår borderne. F.eks. var DCH's danmarksmester i 2009 en jagtgolden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst circlecloud

Jeg har nogle forskellige racer, som jeg ikke kunne tænke mig at have. Det er ikke, fordi der er noget galt med at elske de racer og selv ville have dem, det er bare ikke racer for mig.

 

Schæfer

Gravhund

Mops

Rottweiler

Kamphunde generelt

Chihuahua

Shiba inu

Puddel

Schnauzer

Skotte

Shih Tzu

 

Det er alt sammen skønne hunde, og jeg kender personer, der ejer nogle af ovenstående hunde, som jeg elsker at snakke med. Men jeg har mine favoritter af racer, og dem holder jeg mig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men at sammenligne en BC med en jagtlabbe, er som at sammenligne en sportsvogn med en traktor. De bliver brugt forskelligt og yder forskelligt. BC er lavet til at hyrde får, jagtlabben er lavet til at være med på jagt. De er i hver deres liga..

 

men nu snakkede vi jo specifikt om agility, ikke om deres "day jobs" :blink: Derfor sammenligningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske heller ikke lige, at jeg forstår hvad det er vi skal diskutere. Er det fordi du gerne vil have, at flere vælger udstillingslinjer Ascha? Eller hvad? Er lidt forvirret :lol:

Vi behøver egentlig ikke diskutere det, jeg mener bare at man ikke nødvendigvis skal anskaffe en race af brugslinier bare fordi man gerne vil gå til et eller andet med sin hund. Og at vælge jagtlinie, bare fordi de er hurtigere bygget, ødelægger det racerne skal bruges til. Og så er det jeg mener at man bør se sig om efter en race der er lettere end en golden eller lab.

 

Uanset hvad Ascha, så bliver en labrador altså aldrig til en "racerbil".
Det har jeg vist heller aldrig sagt.

 

det var en referance til det Ascha skrev, om at hvis man ikke kan køre racerbil skal man have en audi, eller noget i den stil. Så¨det jeg mener er, at uanset hvor sporty og hurtig en lab er, bliver den aldrig så hurtig som en hurtig b. collie eller andre lettere racer. Det er der jo ikke noget galt i, og de kan jo sagtens løbe rigtig fin agility alligevel :-D men jeg mener ikke at en lab kan blive for hurtig og førerfølsom, til at en almindelig gennemsnitshundefører, kan administrere dem på en agilitybane. Det var bare det.

Du har misforstået noget. Jeg mener at man skal holde sig væk fra labben og golden, hvis hurtighed betyder meget, og ikke vælge den lette løsning at vælge jagtlinierne. Vil man have mere fart på sin retriever, kan man jo altid vælge flatten uden at ødelægge noget for andre (som det er nu i hvert fald).

 

Især når vi snakker om hunde der er avlet til et bestemt formål, og det gælder ved begge racer, er det rigtig ærgerligt hvis de havner i hænder der ikke vil bruge dem til det de er lavet. Det vi skal tænke på er at hundene er lavet til at være ude hele dagen og lave noget, ikke ligge og vente en hel arbejds dag på at ejer kommer hjem og lige træner 1 eller 2 timer med dem. Den energi kan så blive kanaliseret negativt ud, som stress, ødelagte møbler, og hvad de ellers finder på..

 

Så jeg ser helst at hvis man vil gå til hundesport med en af de racer, så vælger man en linie der er ovre ved udstillingslinierne, eller kigger sig rigtig godt for. Hundene er avlet til noget, og jeg finder det ærgerligt at de ikke bliver brugt til det formål som de er tænkt til da man fremavlede dem. Man bruger jo heller ikke en galophest til at trække en vogn!!..

Fuldstændig enig.

 

men nu snakkede vi jo specifikt om agility, ikke om deres "day jobs" :blink: Derfor sammenligningen.

Det ved jeg ikke,.. gjorde vi?. Personligt taler jeg om de fleste former for hundesport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Ascha, hvor mange hunderacer bliver i dag brugt til det de oprindeligt er avlet til? Bruger du din flatter som vandretriever? Måske gør du, men hvor mange bruger deres pudler til det?

 

Der er ikke mange hunderacer der oprindeligt er specifikt avlet til de former for hundesport vi dyrker i dag. Der er bare racer der egner sig bedre til det end andre. Jeg synes det er fedt, at der er et virkelig bredt spektrum af racegrupper, der brillierer i lydighed, agility og andre former for hundesport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har misforstået noget. Jeg mener at man skal holde sig væk fra labben og golden, hvis hurtighed betyder meget, og ikke vælge den lette løsning at vælge jagtlinierne. Vil man have mere fart på sin retriever, kan man jo altid vælge flatten uden at ødelægge noget for andre (som det er nu i hvert fald).

 

Jeg er måske lidt tungnem her, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan man, i denne sammenhæng, kan ødelægge noget for andre, ved sit valg af hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Men Ascha, hvor mange hunderacer bliver i dag brugt til det de oprindeligt er avlet til? Bruger du din flatter som vandretriever? Måske gør du, men hvor mange bruger deres pudler til det?

 

Der er ikke mange hunderacer der oprindeligt er specifikt avlet til de former for hundesport vi dyrker i dag. Der er bare racer der egner sig bedre til det end andre. Jeg synes det er fedt, at der er et virkelig bredt spektrum af racegrupper, der brillierer i lydighed, agility og andre former for hundesport.

 

 

Helt enig her ;-)

 

Jeg har eksempelvis min brune lab - han er "bare" en famliehund og har aldrig nogensinde prøvet at gå på jagt eller til jagthundetræning, han bliver 8 i år ;-) men elsker en god travetur på 10-15 km. (han gider simpelthen ikke apportere eller hente noget :-))

 

Derimod min sorte lab ham går jeg til jagthundetræning med, men han skal heller ikke bruges til jagt, hverken min mand eller jeg går på jagt, men jeg elsker at gå til jagthundetræning med ham og træne det at gå på jagt med ham, for det ligger bare til ham og jeg mener da også at man skal prøve at lave noget med hunden som de rent faktisk er avlet til - men om det så er "rigtig" jagt eller bare træning, eller hygge hundesport, eller konkurrence det er efter min mening lidt ligegyldig hvis I forstår hvad jeg mener ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Ascha, hvor mange hunderacer bliver i dag brugt til det de oprindeligt er avlet til? Bruger du din flatter som vandretriever? Måske gør du, men hvor mange bruger deres pudler til det?

Nej, det er jo lige præcis det jeg mener. Hvorfor kaste sig over de ganske få racer der har arbejdslijer som nogle er afhængige af, fungerer optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er måske lidt tungnem her, men jeg forstår simpelthen ikke hvordan man, i denne sammenhæng, kan ødelægge noget for andre, ved sit valg af hund?

Hvis man har opdrættet et kuld jagthunde og alle bliver brugt til anden hundesport, hvordan ved man så om den kombination man har lavet, som opdrætter, har været god eller dårlig?.

 

Der er især herinde en enorm interesse for arbejdslinjer, fordi folk har fået indtrykket af at standartudgaven ikke kan arbejde. Det er muligt at det er sådan hos nogle racer, men altså ikke for labberne, som var dem vi startede med at diskutere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi behøver egentlig ikke diskutere det, jeg mener bare at man ikke nødvendigvis skal anskaffe en race af brugslinier bare fordi man gerne vil gå til et eller andet med sin hund. Og at vælge jagtlinie, bare fordi de er hurtigere bygget, ødelægger det racerne skal bruges til. Og så er det jeg mener at man bør se sig om efter en race der er lettere end en golden eller lab.

Kan du ikke prøve at forklare, hvordan jeg vil bidrage til at ødelægge racen ved at købe en jagtlab uden at bruge den til jagt? Er nemlig stadig ikke helt med :oops:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har opdrættet et kuld jagthunde og alle bliver brugt til anden hundesport, hvordan ved man så om den kombination man har lavet, som opdrætter, har været god eller dårlig?.

 

Der er især herinde en enorm interesse for arbejdslinjer, fordi folk har fået indtrykket af at standartudgaven ikke kan arbejde. Det er muligt at det er sådan hos nogle racer, men altså ikke for labberne, som var dem vi startede med at diskutere.

Okay, nu er jeg med - så se bort fra mit sidste indlæg :-D

 

Jeg må indrømme, at det er en vinkel jeg ikke lige har haft på det og du har da en pointe. Så det vil jeg tænke lidt over.

 

Det er nu heller ikke fordi jeg har tænkt mig at købe en jagthund, medmindre jeg har en ide om at skulle træne markprøver , brugsprøver eller andet i den dur - og have en hund, der kan ligge i toppen. Jeg har bare set videoer med jagtlabber, der virkelig kunne flytte poterne og tænkte, at det ville være en kanon agilityhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har opdrættet et kuld jagthunde og alle bliver brugt til anden hundesport, hvordan ved man så om den kombination man har lavet, som opdrætter, har været god eller dårlig?.

 

Der er især herinde en enorm interesse for arbejdslinjer, fordi folk har fået indtrykket af at standartudgaven ikke kan arbejde. Det er muligt at det er sådan hos nogle racer, men altså ikke for labberne, som var dem vi startede med at diskutere.

 

Hvis opdrætteren er interesseret i at følge, sine hunde og se deres evner til det de nu er beregnet til, sælger han/hun dem formentlig kun til nogen der klart giver udtryk for at det er det de vil.

 

Ellers må man vel forvente at køber bruger hunden til det han/hun har lyst til. Hele ideen om at man skal "gøre sig fortjent" til en hund man betaler for, er i mine øjne for langt ude, og jeg tvivler ærlig også talt på, at der er mange opdrættere der siger nej til at sælge en hvalp, med mindre at de direkte tror at køber ikke kan/vil behandle den ordentligt.

 

Hvis f.eks. jagthunde kun skulle sælges til jægere, ville det næppe heller være gavnligt for racen, da der så ville blive opdrættet langt færre af dem, hvilket ikke gavner muligheden for at opdage svagheder i en given linje, inden for rimelig tid.

 

Alt dette ligger jo helt hos den enkelte opdrætter, så jeg ser ikke nogen grund til at nogen behøver at have dårlig samvittighed over at anskaffe sig nogen hund man er i stand til at håndtere, så den får et godt liv. At man måske narrer sig selv til at tro man har fået noget der er bedre, er så en anden sag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har opdrættet et kuld jagthunde og alle bliver brugt til anden hundesport, hvordan ved man så om den kombination man har lavet, som opdrætter, har været god eller dårlig?.

 

Der er især herinde en enorm interesse for arbejdslinjer, fordi folk har fået indtrykket af at standartudgaven ikke kan arbejde. Det er muligt at det er sådan hos nogle racer, men altså ikke for labberne, som var dem vi startede med at diskutere.

 

Men hvis opdrætteren er interesseret i at se hvordan kombinationen er, så må man da gå ud fra at de selv har beholdt en hvalp eller to, som de kan følge udviklingen hos?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers må man vel forvente at køber bruger hunden til det han/hun har lyst til. Hele ideen om at man skal "gøre sig fortjent" til en hund man betaler for, er i mine øjne for langt ude, og jeg tvivler ærlig også talt på, at der er mange opdrættere der siger nej til at sælge en hvalp, med mindre at de direkte tror at køber ikke kan/vil behandle den ordentligt.

 

Det er helt sikkert ikke alle der er specielt selektive, men det bør man nu være, for både hundens og dens nye ejeres skyld.

Hvis man f.eks. laver en variant af sin race som er noget mere driftige end gennemsnittet, så bør man samtidig være opmærksom på at forberede sine hvalpekunder på hvalpenes kommende behov og på at måtte sortere en del fra. Der behøver ikke være tale om mishandling før der opstår mistrivsel, en hund der konsekvent skal dæmpes og holdes nede for ikke at være til gene for familien, er jo ikke en hund der stortrives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis opdrætteren er interesseret i at følge, sine hunde og se deres evner til det de nu er beregnet til, sælger han/hun dem formentlig kun til nogen der klart giver udtryk for at det er det de vil.

 

Ellers må man vel forvente at køber bruger hunden til det han/hun har lyst til. Hele ideen om at man skal "gøre sig fortjent" til en hund man betaler for, er i mine øjne for langt ude, og jeg tvivler ærlig også talt på, at der er mange opdrættere der siger nej til at sælge en hvalp, med mindre at de direkte tror at køber ikke kan/vil behandle den ordentligt.

Her synes jeg du modsiger dig selv lidt, men jeg tror nu ikke det er let at få afsat et helt kuld udelukkende til jægere. Jeg synes bare det er ærgerligt for opdrætterne og jægerne, at det er blevet så populært at købe hund af jagthundelinjer, når folk ville kunne finde andre racer der kunne opfylde deres behov.

Hvis f.eks. jagthunde kun skulle sælges til jægere, ville det næppe heller være gavnligt for racen, da der så ville blive opdrættet langt færre af dem, hvilket ikke gavner muligheden for at opdage svagheder i en given linje, inden for rimelig tid.

Mange stående racer er bare et bevis på at det faktisk går fint.

 

Alt dette ligger jo helt hos den enkelte opdrætter, så jeg ser ikke nogen grund til at nogen behøver at have dårlig samvittighed over at anskaffe sig nogen hund man er i stand til at håndtere, så den får et godt liv. At man måske narrer sig selv til at tro man har fået noget der er bedre, er så en anden sag...

Jeg siger heller ikke at folk skal have dårlig samvittighed over at købe en hund af brugslinie og så bruge den til noget helt 3., men forsøger bare at gøre opmærksom på at der jo er andre muligheder. Det er mit helt klare indtryk at der er kommet et element af præstige herinde, ved at have en brugslinje hund og jeg synes det er lidt ærgerligt at man får indtrykket af at alle andre hunde ikke dur til andet end at se smukke ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger heller ikke at folk skal have dårlig samvittighed over at købe en hund af brugslinie og så bruge den til noget helt 3., men forsøger bare at gøre opmærksom på at der jo er andre muligheder. Det er mit helt klare indtryk at der er kommet et element af præstige herinde, ved at have en brugslinje hund og jeg synes det er lidt ærgerligt at man får indtrykket af at alle andre hunde ikke dur til andet end at se smukke ud.

 

Denne del er jeg fuldkommen enig i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis opdrætteren er interesseret i at se hvordan kombinationen er, så må man da gå ud fra at de selv har beholdt en hvalp eller to, som de kan følge udviklingen hos?

 

Jo, det kan man selvfølgelig sige. Jeg mener bare stadig ikke at man som køber kan tillade sig at fritage sige ethvert ansvar. Det er jo trods alt hundens arbejdsegenskaber man gerne vil have og som man ikke selv er med til at gavne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det kan man selvfølgelig sige. Jeg mener bare stadig ikke at man som køber kan tillade sig at fritage sige ethvert ansvar. Det er jo trods alt hundens arbejdsegenskaber man gerne vil have og som man ikke selv er med til at gavne.

 

Men det er jeg ikke enig i.... Hvis hunden bliver brugt fornuftigt, og er sund og rask, så kan jeg ikke se det forfærdelige i at en jagthund, ikke bruges til jagt.... Hvis hunden ellers får sine behov dækket... Ligeså vel kan jeg heller ikke se noget forkert i at en Border Collie ikke bliver brugt til at hyrde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...