Hop til indhold

At bruge linjehunde til noget andet, end det de er lavet til...


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Svaret på Hvorfor det ikke at udstillingshundene der skiftede navn?

 

prøv at læs det jeg skriver, det er ganske enkelt fordi disse hunde er dem som fremstår i medier (hundelitteratur, racebeskrivelser, magasiner mv), avlerne / udstillerne har jo bare brugt racens navn, det jo stadig samme race, ødelagt eller ej.

 

så det jo blot os hundefører der er begyndt at diffirentiere på hvilken type det er så alle ved hvad der snakkes os. Hvis du siger schæfer, så tænker folk den sort/gule med skrå ryg, og siger du golden, så tænker man hvid hund med lang pels.

 

Så udstillerne har sat sig rigtig godt på de oprindelige navne, og udatillingshunden har i mange år været HUNDEN også for sports hundefolk i mange år :)

 

så at brugshundene får andre navne er fordi det er nemmere at forklare for de folk der ejer den når man møder nogen og siger man har en golden, og så kigger de mærkeligt på en fordi den ikke liger det billede de fleste danskere har af en golden. derfor det nemmere at sige at det er jagt modellen :)

 

men måske det blot er mig der ikke forstår det er så mystisk?

 

Jeg tror ikke det er det samme vi diskuterer, for jeg forstår godt hvad brugslinjer er og hvorfor de hedder det de gør, så det behøver du ikke forklare mig. Du pointerede at det var forkert af mig at opfatte at brugslinjerne var opstået fordi udstillingslinjerne blev for ringe og det er så det jeg ikke forstår. Det er muligt at jeg tager fejl, for jeg ved ikke noget om det, men jeg synes du konkluderer at brugslinjerne kan føres i direkte linje tilbage til før standarderne blev lavet og at de derfor er det oprindelige. Det kan de selvfølgelig også, ligesom udstillingslinjerne kan, men jeg synes du hopper fra middelalderen og helt frem til idag som om der ikke er sket noget i den periode.

 

Og det er så dér jeg vil hen. Fra man beskrev hundene vha. en standard, gik der jo et stykke tid før racerne blev delt (formoder jeg) så med mindre du ser tingene anderledes, kan jeg ikke forstå hvorfor du rettede mig. Jeg formoder bare at størstedelen af opdrætterne (dengang nogen valgte at gå egne veje) stod med fødderne i den lejr, der nu er udstillingslinjerne, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lad mig sige det med det samme, at mine udtalelser i denne debat også mere går på hvad jeg tror end hvad jeg ved, men derfor kan man jo godt have en mening om tingene alligevel. Jeg tror ikke man kan sige at udstillingshundene er mere syge end jagthundene, men de bor måske hos folk der hurtigere går til dyrlæge, ligesom stikket sikkert bliver trukket ud lidt senere i alderdommen.

 

De hunde jeg ser på videoen er nogle af de pænere ft cockere jeg har set, men de lever ikke op til den standart der blev skrevet da man lavede racestandarden og jeg tænker ikke Cocker spaniel når jeg ser dem. Men lige som der er jagthundeopdrættere der skeler lidt til udseendet, er der udstillingsopdrættere der skeler lidt til arbejdsegenskaber.

 

Jeg kan sagtens acceptere at der er nogle der kun ser på hundenes egenskaber som jagthunde (det løb er kørt), men ville ønske at der kom mere fokus på udstillingshundenes arbejdsegenskaber, for ellers tror jeg ikke det varer det længe før racerne skifter sind og vi ikke kan genkende dem længere. Nogle er måske ligeglade, jeg er ikke.

 

Måske er vi ikke så uenige. jeg ville bare vende den om og sige at jeg synes at brugshundefolk lige bør sikre at hundene de avler er racetypiske også. Om de FT Spaniels der vises i mine link lever op til standarden bliver vist et fortolknings spørgsmål, men du har ret i at som dommerne fortolker standarden pt ville de ikke blive præmieret. Jeg mener så at dommerne er forkert på den. Der er jo rig mulighed for at tolke, så det kommer an på hvad dommeren har på nethinden og det er jo desværre udstillingsmodeller med meget rigelig pels osv. Kigger jeg på Cocker spaniels i 50 og 60 erne som blev højt præmieret ligger de pelsmæssigt tættere på vore FT Cocker mens hovedet var mere som de der udstilles i dag - men alt i alt midt imellem. men det kunne vel egent ligesågodt have gået i retning af det vi kalder FT Cockere i dag, hvis det var blevet styret og bedømt af jægere?

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er det samme vi diskuterer, for jeg forstår godt hvad brugslinjer er og hvorfor de hedder det de gør, så det behøver du ikke forklare mig. Du pointerede at det var forkert af mig at opfatte at brugslinjerne var opstået fordi udstillingslinjerne blev for ringe og det er så det jeg ikke forstår. Det er muligt at jeg tager fejl, for jeg ved ikke noget om det, men jeg synes du konkluderer at brugslinjerne kan føres i direkte linje tilbage til før standarderne blev lavet og at de derfor er det oprindelige. Det kan de selvfølgelig også, ligesom udstillingslinjerne kan, men jeg synes du hopper fra middelalderen og helt frem til idag som om der ikke er sket noget i den periode.

 

Og det er så dér jeg vil hen. Fra man beskrev hundene vha. en standard, gik der jo et stykke tid før racerne blev delt (formoder jeg) så med mindre du ser tingene anderledes, kan jeg ikke forstå hvorfor du rettede mig. Jeg formoder bare at størstedelen af opdrætterne (dengang nogen valgte at gå egne veje) stod med fødderne i den lejr, der nu er udstillingslinjerne, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

 

Jo det jo præcis sket noget i den periode, vi har i mange racer fået to forskellige hunde, prøv igen at læs min schæfer beskrivelse, der har jeg næsten Alle årtierne med!

 

men kigger du på den hund som racen udspringer i, så det det som er brugsmodellerne i dag, udstillingsmodellerne ligner og kan ikke det som var racens oprindelse fordi det hele køre på ekstriør. Vi mangler power, vi mangeler arbejdsegenskaber og vi mangler sundhed i udstillingsmodellerne i dag :)

 

Så hvis du kigger på mit eksempel med schæferen, så var den oprindelige schæfer lige i ryggen, grå og med arbejdsegenskaber, det den grå schæfer vi kender i dag (næsten der vil altid ske en lille ændring). Det samme for golden, cockeren osv. Så brugslinierne er det som minder mest om den oprindelige hund, og det var det jeg rettede, brugslininerne er ikke en nuopfundet/nyavlet/nylavet hund/model den har blot fået en navn så du jeg og alle andre vides hvad der snakkes om (se mit svar til dig herover).

 

Stavefejl er gratis!

Link til indlæg
Del på andre sites

men kigger du på den hund som racen udspringer i, så det det som er brugsmodellerne i dag, udstillingsmodellerne ligner og kan ikke det som var racens oprindelse fordi det hele køre på ekstriør. Vi mangler power, vi mangeler arbejdsegenskaber og vi mangler sundhed i udstillingsmodellerne i dag :)

 

Jeg elsker dig en smule for det der:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

men kigger du på den hund som racen udspringer i, så det det som er brugsmodellerne i dag, udstillingsmodellerne ligner og kan ikke det som var racens oprindelse fordi det hele køre på ekstriør. Vi mangler power, vi mangeler arbejdsegenskaber og vi mangler sundhed i udstillingsmodellerne i dag :)

Gad vide, om det ikke altid mere eller mindre har været sådan, at kun få hvalpe i et kuld "duede til noget"? Men hvor de uduelige hvalpe/hunde før i tiden blev aflivet, beholder og sælger man revl og krat i dag.

 

Måske....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide, om det ikke altid mere eller mindre har været sådan, at kun få hvalpe i et kuld "duede til noget"? Men hvor de uduelige hvalpe/hunde før i tiden blev aflivet, beholder og sælger man revl og krat i dag.

 

Måske....?

 

Av for pokker en tanke. Man kan jo ikke afvise at den er rigtig og det er ikke så rart at tænke på. Jeg mener at kunne huske at man tidligere i Schæferhunde klubben - måske kun i Tyskland?, havde en regel om at kun 4 hvalpe kunne stambogsføres fra hvert kuld. Gad vide hvor meget det egentlig betød for racens opbygning dengang.

 

Det der er så ubehageligt er tanken om hvad man gør med de resterende hvalpe. Sælger uden ret til avl eller afliver eller?

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Av for pokker en tanke. Man kan jo ikke afvise at den er rigtig og det er ikke så rart at tænke på. Jeg mener at kunne huske at man tidligere i Schæferhunde klubben - måske kun i Tyskland?, havde en regel om at kun 4 hvalpe kunne stambogsføres fra hvert kuld. Gad vide hvor meget det egentlig betød for racens opbygning dengang.

 

Det der er så ubehageligt er tanken om hvad man gør med de resterende hvalpe. Sælger uden ret til avl eller afliver eller?

 

vh PBC

 

En mand i mit nabolag har været skytte på en herregård i sine unge dage. Han var med til opdræt af jagthunde, og han har fortalt, at de hunde, der ikke kunne bruges til jagt, blev skudt.

 

Til gengæld har jeg ikke hørt om begrænsniger i schæferkuldene, og det er da over 40 år siden, jeg fik min første schæferhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er noget af en tanke, men vi har jo brugslinjerne stadig i dag, og mig bekendt køre man i dag ikke den type avl med at aflive hvalpe de finder uegenet. (nogen gør nok, men generelt set).

altså decideret syge/dårlige hvalpe håber jeg da på bliver sorteret fra, desværre er det jo vores udvælgelse i hvem der skal alves på, det som premieres højt og så kigger man ellers ikke på resten (jo lige HD ved schæferne, men her det ok at avle på c hvis man mener at den er med til at forbedre racen, ekstriør mæssigt inkl.) jeg synes det noget vås!

 

men jeg synes tankegangen i ovenstående indlæg er spændende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det jo præcis sket noget i den periode, vi har i mange racer fået to forskellige hunde, prøv igen at læs min schæfer beskrivelse, der har jeg næsten Alle årtierne med!

 

men kigger du på den hund som racen udspringer i, så det det som er brugsmodellerne i dag, udstillingsmodellerne ligner og kan ikke det som var racens oprindelse fordi det hele køre på ekstriør. Vi mangler power, vi mangeler arbejdsegenskaber og vi mangler sundhed i udstillingsmodellerne i dag :)

Det er muligt det er sådan for schæferen, men f.eks. med spaniels synes jeg ikke det passer helt. Hos jagthundene drejer det sig om at nogle mener der ikke er fart nok på hundene og spørgsmålet er så om det har været meningen fra start af.

 

Så hvis du kigger på mit eksempel med schæferen, så var den oprindelige schæfer lige i ryggen, grå og med arbejdsegenskaber, det den grå schæfer vi kender i dag (næsten der vil altid ske en lille ændring). Det samme for golden, cockeren osv. Så brugslinierne er det som minder mest om den oprindelige hund, og det var det jeg rettede, brugslininerne er ikke en nuopfundet/nyavlet/nylavet hund/model den har blot fået en navn så du jeg og alle andre vides hvad der snakkes om (se mit svar til dig herover).

Synes ikke det gælder for jagtracerne. Som PBC også skriver, var stort set det eneste på de gamle cockere, der ligner ft udgaven, manglen på pelslængde,.. resten af hunden lignede det man vil kunne finde under pelsen på en udstillingscocker. Det samme gør sig gældende for springeren. Og golden har imo bevæget sig lige meget væk fra det man kunne se i midten af dette århundrede om man taler udstillingslinje eller brugslinje.

 

Nå, jeg tror vi skal til at stoppe. Folk bliver så irriterede over debatter, nogle vil mene drejer sig om ordkløveri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Googlede lige lidt og fandt det her skema, som viser hvordan labradoren skulle have udviklet sig gennem tiderne. Det er lidt sjovt at se - og måske heller ikke helt ved siden af :hmm:

 

Men udover det må jeg erklære mig enig i, at det ikke er helt ligegyldigt hvordan en hund ser ud :genert: Jeg synes godt, at den må ligne den race den er og jeg synes at nogle hunde adskiller sig ret meget fra hinanden. Det er selvfølgelig naturligt, når de er avlet i to forskellige retninger og måske har jeg også bare et "forældet" syn på det og skal have ændret mit billede af hvordan en labrador bør se ud, men de der super spinkle (jagt)hunde som man kan få i dag synes jeg ikke ligner en labrador. Overhovedet. De passer i hvert fald ikke på det billede af labradoren som jeg har. Derimod synes jeg, at de to labber som Dorte linkede til tidligere (maggie og broderen eller hvem han nu var :mrgreen:) og Maries Katla er rigtig fine labber. Ikke for tykke, ikke for tynde - og så ligner de labradorer :blink:

 

Og jeg synes altså ikke at udseendet skal tages helt ud af ligningen, når man avler hunde. Egenskaber er også vigtige, men i min verden bør de to ting gå hånd i hånd - eller hvad man siger :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvilket skema?

 

Hvad cocker spaniels angår. Eller bare spaniels helt generelt. Tag ud at overvær en markprøve for spaiels i DKK en gang, og sammenhold dét med hvad en ft'er præsterer på jagt. Så er man ikke i tvivl. Og dét har ikke ret meget med fart at gøre, i øvrigt.

Jeg vil dog sige, at de kortbenede i DKK, efter mine observationer, absolut er bedre end de langbenede (også i DKK) Men stadig. I en sammenligning med FT'erne, så er der ingen tvivl om hvilken hund der duer til arbejdet, og hvilken hund der ikke gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvilket skema?

 

Hvad cocker spaniels angår. Eller bare spaniels helt generelt. Tag ud at overvær en markprøve for spaiels i DKK en gang, og sammenhold dét med hvad en ft'er præsterer på jagt. Så er man ikke i tvivl. Og dét har ikke ret meget med fart at gøre, i øvrigt.

Jeg vil dog sige, at de kortbenede i DKK, efter mine observationer, absolut er bedre end de langbenede (også i DKK) Men stadig. I en sammenligning med FT'erne, så er der ingen tvivl om hvilken hund der duer til arbejdet, og hvilken hund der ikke gør.

 

Jeg har set mange markprøver med FT Spaniels og 2 med standard spaniels.

 

Og jeg er enig i at tempoet på FT prøverne er i et helt andet gear. Der er dog også debat i FT kredse om der er blevet for meget fokus på fart og stil sat op imod at sætte fugle og støde dem. Visse FT Spaniels virker på mig som om de bare kører på lidt robotagtigt - altså fuld drøn på, men uden at bruge næsen nok. Andre går måske en smule langsommere eller med knap så smidig ryg og højere hale, men arbejder lidt mere intelligent, bruger vinden lidt mere og søger mere der hvor de med næsen kan konstatere at der er fært. Man kan spørge sig selv om det extremt høje tempo faktisk er nødvendigt. Om ikke det er tidligt nok med det høje tempo når fuglen er fundet og den trykker. Tempoet er naturligvis nødvendigt for at få fuglen op i modsætning til at den løber foran hunden. Nu ved jeg godt at mange vil påstå at det høje tempo bevirker at fuglende trykker i stedet for at løbe, men hvis man ser hvordan en stående hund sætter sine fugle foregår det jo ikke ved at løbe stærkt. De løber stærkt indtil de finder fugl hvorefter de mere langsomt sætter fuglen.

 

Jeg mener at FT Spaniel er en herlig jagtkammerat, men jeg må også indrømme at de løber og smadrer meget terræn for at bringe fugle på vingerne. Og nogen gange tænker jeg: Kunne det ikke gøres med mindre muskelstyrke og mas og lidt mere næsearbejde og intelligens. Sammenligner man Cocker med Springer virker det som om Cocker arbejder mere med næsen og mere intelligent end Springeren.

 

Standard Spaniels kan jeg ikke blive klog på. Jeg har set Welch, Springer og Cocker finde fugle og få dem op med noget mindre anstrengelse end FT'erne. Og direkte sammenlignet virker de mindre voldsomme og de smadrer ikke terrænet som FT gør. Jeg vil måske mere sammenligne dem med en god Retriever til førskudsarbejde. Men det er nu heller ikke nødvendigvis så ringe. Lidt mere afslappet jagt end med FT modellerne.

 

Og hvad er det egentlig vi har så travlt for. Vi kan jo gå frem i det tempo der passer hunden og der hele er måske lidt mere mageligt.... Eller behageligt. Altså vi har jo fri, når vi går på jagt. Der er nogen gange jeg synes der går for meget hundesport i det og ikke jagt. Om vi får 3 fasaner på 2 timer eller 4 er vel ikke så afgørende. En smuk hund som søger passioneret og målrettet, sætter og rejser fugle er afgørend, ikke det tempo de arbejder i.

 

Vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Googlede lige lidt og fandt det her skema, som viser hvordan labradoren skulle have udviklet sig gennem tiderne. Det er lidt sjovt at se - og måske heller ikke helt ved siden af :hmm:

 

Men udover det må jeg erklære mig enig i, at det ikke er helt ligegyldigt hvordan en hund ser ud :genert: Jeg synes godt, at den må ligne den race den er og jeg synes at nogle hunde adskiller sig ret meget fra hinanden. Det er selvfølgelig naturligt, når de er avlet i to forskellige retninger og måske har jeg også bare et "forældet" syn på det og skal have ændret mit billede af hvordan en labrador bør se ud, men de der super spinkle (jagt)hunde som man kan få i dag synes jeg ikke ligner en labrador. Overhovedet. De passer i hvert fald ikke på det billede af labradoren som jeg har. Derimod synes jeg, at de to labber som Dorte linkede til tidligere (maggie og broderen eller hvem han nu var :mrgreen:) og Maries Katla er rigtig fine labber. Ikke for tykke, ikke for tynde - og så ligner de labradorer :blink:

 

Og jeg synes altså ikke at udseendet skal tages helt ud af ligningen, når man avler hunde. Egenskaber er også vigtige, men i min verden bør de to ting gå hånd i hånd - eller hvad man siger :mrgreen:

 

Tak for søde ord om Maggie.

 

Problemet er vel, at begge lejre er skyldige i ensporethed.

Nogle udstillings-opdrættere går "kun" op i udseende - bl.a. var der for nylig et forslag om, at labben kan blive DKCH(u) uden at have vist nogen form for praktiske evner overhovedet.

Til gengæld er nogle opdrættere af jagtlabber fuldstændig ligeglade med om hunden ligner en labrador. Vi har bl.a. en gående i klubben, hvor pelsen er småkrøllet og føles mere som ruhåret pels end labbe-pels + han er ca. 5 cm højere end standarden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man ikke tænke sig at brugshundefolket har lagt for meget vægt på brugsegenskaberne, for at gøre hunden hurtigere, mere skarp m.m. I forhold til hvad racerne var avlet til. På bekostning af udseendet. Og at udstillingsfolket har lagt for meget vægt på udseende, nogle gange ud i det ekstreme og har glemt vigtigheden i at bevare brugsegenskaberne.

De to ting burde gå hånd i hånd som thèrese rigtig siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør jo en del for at beskytte mine hunde når de er på jagt. Det betyder at selvom jeg har 2 FT'ere tager jeg kun en med af gangen. Den ene formiddag den anden eftermiddag.

 

Jeg har også håndklæder med og har købt såkaldte bone dryers så de kan få varmen når de kommer i bilen efter endt jagt. Det er sådan en Mille har på her på billedet, hvor jeg testede den. Sådan en kan jeg varmt :-) anbefale.

 

test42.jpg

 

Jeg har også oliefyr i bilen, så der kan komme varme på.

 

Men som før sagt går FT spaniels hårdt og det betyder at de får sår, skrammer, torne og skader forskellige steder. For at give lidt beskyttelse har jeg i år købt en vest, som jeg prøver. Her er Bonnie med vest:

 

bonniemedvest_zps4dd0cab5.jpg

 

Efter 3-4 jagtdage (og hundene er på jagt 25-30 gange hver vinter) ser vesten således ud. Det siger lidt om hvad hunden også skal kunne holde til:

 

vestmedslid_zpsbc2807e0.jpg

 

vestmedslid3_zps7e6a0a71.jpg

 

Det har hjulpet, for nu har begge hunde færre afslidte områder især på brystet, men også siderne, men vesten kan ikke holde, så jeg ved ikke rigtigt. Man burde avle sådanne hunde med en mere beskyttende pels :-)

 

Så er der snude og øjenomgivelser. Umulige at beskytte og sidst på sæsonen slidt meget ned. Så meget så jeg overvejer at melde afbud til et par jagter - eller kun lade dem apportere på et par jagter.

 

Ørene er et kapitel for sig selv. Jeg har indtil i år aldrig klippet hårene på ørene. Derfor havde mine spaniels flotte øre:

 

OleBonnieMille2jpg_zpsb734107e.jpg

 

Det har de så ikke mere. For jeg har haft det problem at ørene blev fyldt af store burer. Ikke kun på ydersiden, men over det hele. Ørene stod vandret ud fra hovedet og hundene var stærkt generet af det. Kunne ikke komme igennem krat og rystede på hovedet.

 

Derfor valgte jeg, meget imod min æstetiske sans, at klippe (ligesom man klipper ørene på Welch springer) håret på ørene tidlig September - altså en måneds tid før jagten rigtig tager fat. Det gør jeg aldrig mere. Begge hunde har nu sårdannelser på kanterne og på indersiden af ørene efter hver jagt - og jo længere hen på sæsonen jo værre. De når ikke at hele. Hundene har heldigvis ikke ondt i sårene/ørene, så de er ret ligeglade, men jeg kunne være bekymret for at det bliver kronisk - blodøre, hvis ikke jeg giver dem en pause. det har jeg så selv skylden for :-(

 

Hvis jeg skal have FT igen vil jeg kigge efter forældre med mere pels og så vil jeg prøve at vænne dem til at gå fri ved fod i perioder hvor vi går igennem mere uinteressante dele af såten, samt holde pauser for hundene.

 

Alternativt kunne en standard Spaniel eller en Welch måske komme på tale. De går mere nænsomt og det er der altså også gode sider af.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør jo en del for at beskytte mine hunde når de er på jagt. Det betyder at selvom jeg har 2 FT'ere tager jeg kun en med af gangen. Den ene formiddag den anden eftermiddag.

 

Jeg har også håndklæder med og har købt såkaldte bone dryers så de kan få varmen når de kommer i bilen efter endt jagt. Det er sådan en Mille har på her på billedet, hvor jeg testede den. Sådan en kan jeg varmt :-) anbefale.

 

test42.jpg

 

Jeg har også oliefyr i bilen, så der kan komme varme på.

 

Men som før sagt går FT spaniels hårdt og det betyder at de får sår, skrammer, torne og skader forskellige steder. For at give lidt beskyttelse har jeg i år købt en vest, som jeg prøver. Her er Bonnie med vest:

 

bonniemedvest_zps4dd0cab5.jpg

 

Efter 3-4 jagtdage (og hundene er på jagt 25-30 gange hver vinter) ser vesten således ud. Det siger lidt om hvad hunden også skal kunne holde til:

 

vestmedslid_zpsbc2807e0.jpg

 

vestmedslid3_zps7e6a0a71.jpg

 

Det har hjulpet, for nu har begge hunde færre afslidte områder især på brystet, men også siderne, men vesten kan ikke holde, så jeg ved ikke rigtigt. Man burde avle sådanne hunde med en mere beskyttende pels :-)

 

Så er der snude og øjenomgivelser. Umulige at beskytte og sidst på sæsonen slidt meget ned. Så meget så jeg overvejer at melde afbud til et par jagter - eller kun lade dem apportere på et par jagter.

 

Ørene er et kapitel for sig selv. Jeg har indtil i år aldrig klippet hårene på ørene. Derfor havde mine spaniels flotte øre:

 

OleBonnieMille2jpg_zpsb734107e.jpg

 

Det har de så ikke mere. For jeg har haft det problem at ørene blev fyldt af store burer. Ikke kun på ydersiden, men over det hele. Ørene stod vandret ud fra hovedet og hundene var stærkt generet af det. Kunne ikke komme igennem krat og rystede på hovedet.

 

Derfor valgte jeg, meget imod min æstetiske sans, at klippe (ligesom man klipper ørene på Welch springer) håret på ørene tidlig September - altså en måneds tid før jagten rigtig tager fat. Se ørene på Bonnie med vesten på - 2 måneder efter ørene er klippet. Det gør jeg aldrig mere. Begge hunde har nu sårdannelser på kanterne og på indersiden af ørene efter hver jagt - og jo længere hen på sæsonen jo værre. De når ikke at hele. Hundene har heldigvis ikke ondt i sårene/ørene, så de er ret ligeglade, men jeg kunne være bekymret for at det bliver kronisk - blodøre, hvis ikke jeg giver dem en pause. det har jeg så selv skylden for :-(

 

Hvis jeg skal have FT igen vil jeg kigge efter forældre med mere pels og så vil jeg prøve at vænne dem til at gå fri ved fod i perioder hvor vi går igennem mere uinteressante dele af såten, samt holde pauser for hundene.

 

Alternativt kunne en standard Spaniel eller en Welch måske komme på tale. De går mere nænsomt og det er der altså også gode sider af.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt og objektivt indlæg, PBC. Jeg tror egentlig vi har temmelig ens synspunkter, når alt kommer til alt. Og sikke nogle fine billeder af dine skønne hunde. :lun:

 

I må undskylde at mit indlæg ligger 2 gange, ved ikke helt hvorfor.

 

Ja, et par søde "nusse-hunde". Ikke til at forstå at de kan blive til jagtmaskiner med utrolig hårdhed overfor bevoksning og terræn, men det kan de altså. Skindet bedrager.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

pbc kanon godt indlæg og skønne vapser.

Jeg har så købt en hund med udstillings linier som skal bruges til jagt og hun tegner fint.

Træner siger at hendes mentale ro kommer fra udstillingsgenerne og at det vil vi komme til at sætte pris på, men så kommer der helt sikkert noget som hun også skal arbejdes lidt ekstra for at lære/få lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

pbc kanon godt indlæg og skønne vapser.

Jeg har så købt en hund med udstillings linier som skal bruges til jagt og hun tegner fint.

Træner siger at hendes mentale ro kommer fra udstillingsgenerne og at det vil vi komme til at sætte pris på, men så kommer der helt sikkert noget som hun også skal arbejdes lidt ekstra for at lære/få lyst til.

 

Tak for pæne ord fra flere.

 

Lad os lige slå fast at der ikke at noget til hinder for at se brandgodt ud og samtidig være super dygtig, intelligent, sund og ydedygtig. Man kunne godt få det modsatte indtryk, når man læser visse jægeres og jagthundeavleres holdning til eksteriør.

 

Om den mentale ro kommer fra udstillingsgenerne vil jeg dog i meget høj grad stille mig tvivlende overfor.Det er en højt skattet egenskab hos jagtlabrador. De skal forholde sig roligt mens fasaner bliver jaget op og skudt, de skal sidde i timevis ved vandhuller og vente på træk og de skal gå roligt ved fod mens man går igennem såter på "walk-up" jagter. Den mentale ro er helt essentiel for en god retriever. Hvis en hunde træner ikke ved dette, vil jeg overveje om det er en kapapel træner - eller om hxn bare siger noget pænt om udstillingslinjer det for at være venlig.

 

Jeg er sikker på at der også er gode jagthunde mellem de hunde der klarer sig fint på udstilling og jeg mener sagtens man kan lave gode "dual purpose" Labradorer. Det handler om hvad man vil. Ikke om hvad man kan. Men for øjeblikket "vil man ikke" - altså englænderne vil ikke og de styrer på dette område.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved godt det med roen, men ud af de 6 labber på holdet er der EN der kan finde ud af det der hedder "hund i ro".

Men hundene er jo så forskellige.

 

Jeg holder også på at de kan bruges til begge dele men hold da op vi får meget modstand på baggrund af hendes linier - der står bare ikke i stamtavlen at moderen bliver brugt på jagt og ikke udstilling ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...