Hop til indhold

Hvor længe bliver din hund i gennemsnit aktiveret pr. dag?


AnneMangetal
 Share

Hvor længe aktiveres din hund i gennemsnit om dagen  

37 stemmer

  1. 1. Hvor længe aktiveres din hund i gennemsnit om dagen

    • Slet ikke
      0
    • 0-30 minutter
      2
    • 30-60 minutter
      5
    • 60-90 minutter
      13
    • 90-120 minutter
      6
    • 2-3 timer
      9
    • Andet/mere end 3 timer
      2


Recommended Posts

Gæst DorteDK

Jeg har stemt 3 timer.

 

Mine får ca. 3 timer udenfor om dagen. Her om vinteren - om sommeren mere ;-)

 

Jeg har begge hunde med om morgenen - vi går ca. fra kl. 0500-0530/0540 altså ca. en 30-40 min. (ikke så meget træning bare en gå tur)

 

Om eftermiddagen går min mand med Walther ("den gamle") en times tid. Mens jeg tager mig af Zeus og går en 1½ times tid med ham - fra kl. ca. 1530-1700. (gåtur incl. lidt træning)

 

Om aftenen har jeg begge hunde med og da går vi ca. 45 min - nogen gange mere. (i tidsrummet 1845-2000) (almindelig gå tur :-))

 

Så det løber sig ca. op i en 3 timer til dem hver hver dag.

 

Det lyder, måske for nogen, af meget men mine hunde er også alene hjemme i et bryggers 8-9 timer hver dag og har derfor behov for at komme udenfor når vi endelig er hjemme ;-)

Om sommeren kan aftens turen sagtens være 1½ time med begge vovser... jeg elsker det ;-)

 

Og når kl. er omkring 20-21 stykker ja så falder de begge pladask om, enten i sofa eller deres kasser - selvom de har været alene så længe hver dag ;-)

 

De er dog lige ude i haven og tisse af inden sengetid ved kl. 22 ;-)

 

Måske har jeg misforstået det - da jeg ikke fik fat i om gåture tæller med ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt 60-90 minutter. På en ganske almindelig hverdag er vi afsted på en morgentur på omkring 20 minutter. Om eftermiddagen er vi på en tur, der kan tage mellem 30 minutter til 1½ time og aftenturen er typisk også en halv times tid. Så i gennemsnittet bliver det nok til omkring 80-90 minutter på en hel dag, hvor vi er ude at gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg ikke rigtigt svare på... For det svinger ekstremt meget. Om sommeren er vi jo afsted i 6-10 timer hver dag, hver weekend samt træning 2 gange om ugen og så selvfølgelig gåture. Hvor vi her om vinteren kun har træning een gang om ugen (udover hjemmetræning, men det er indendørs) og hundene er kuldskære, så vi bruger ikke voldsomt meget tid på gåture.

 

Om sommeren er det vel i snit 3-5 timer, hvorimod om vinteren er det nok max 1 time.

Link til indlæg
Del på andre sites

2-3 timer om dagen, det er et gennemsnit, fordelt hen over ugens dage, og der løber altid lidt mere på om sommeren når det er længe lyst.

 

De faste lufteture i hverdagene er:

  • morgen ca. 15 minutter... eller indtil han har klaret det der skal klares for at kunne sove videre
  • eftermiddag mindst 1 1/2 time - dog lidt kortere når vi skal til træning
  • aften 1/2 til 1 time - kommer tit an på hvad hundebassen selv gider + en tissetur i haven før vi skal sove

 

Dertil kommer så træningen:

  • mandag går vi spor, det tager min. 1 1/2 time
  • onsdag går vi spor i skoven min. 1 time, hvorefter vi kører til træning i DcH hvor vi træner min. 1 1/2 time
  • lørdag er vores lange dag, i skoven til spor og derefter til lydighedstræning - vi er for det meste i gang fra 8.00 til 12.00
  • søndag træner vi feltsøg forskellige steder i min. 1 time

 

Ventetiden, fra sporet er lagt til vi rent faktisk går det, bruges til hundeleg og hygge med dem vi træner sammen med :vuf:

De dage vi ikke har målrettet træning er han bare "hund" hvor lufteturene er hygge og evt. leg med vennerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sagt 60-90 minutter. det er dage hvor der ikke sker andet en det minimum der er knyttet til 3 gåture på ca 30 minutter stikket. Selvfølgelig lufter de også i haven - og så er der jo dage hvor vi er til træning eller på jagt eller bare selv træner.

 

Snittet incl ca 30 hele jagtdage pr år, al træning og Spanieldage, prøver mv ..... er nok ca 3 timer dagligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nok svaret forkert kan jeg se... Jeg tænkte ikke at lufteture tæller med, derudover har jeg taget enkeltvis aktivering..... F.eks. leger vi rigtig ofte fællestræning i haven, og det burde vel egentlig også tælle med... Men enkeltvis bliver de hver aktiveret ca. 30-60 minutter om dagen, udover gåturene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er lidt svært at svare på i et skema. Det svinger nemlig en del alt efter årstid/vejrforhold. :hmm:

 

Forår/sommer/start efterår hedder det morgentur på 30 minutter, eftermiddagstur på 40-60 minutter som altid er i skoven og aftentur på 20 minutter. Så er der et dagligt fodersøg på 20 minutters tid - og så har de jo også indeaktiviteter i form af at alt deres tørfoder spises via foderbolde, og indimellem får de hundespil eller andre aktiverings opgaver. Og så træner jeg nogle gange om ugen med Zazu & Camy i haven (Ayo & Liva gider ikke :rolleyes:) - og her fra marts af begynder jeg til træning med Zazu, og senere hen også Camy.

 

Efterår/vinter er morgen- & eftermiddagstur som regel det som resten af året - bortset fra at i den helt mørke tid af året er der 3 dage om ugen hvor det er mørkt når jeg kommer hjem, så her foregår deres eftermiddagstur her i byen - i de kolde vintermåneder med frost skipper vi dog aftenturen, og de nøjes med haven der. Fodersøget får de heller ikke i frost eller vådt vejr. Ligeledes gider de heller ikke træning i haven - det er simpelthen for koldt for dem med så meget stillestående. Så der laver vi nogle gange lidt småsøg i skoven osv. Så bruger vi ekstra tid indendørs på aktivering istedet. Og så kommer Zazu & Camy jo til at have deres ugentlige træning.

 

Og så får de dagligt, især her i den kolde tid, tyggeting som tager en del tid for dem at komme igennem, så de har det at ligge og hygge sig med.

 

Derudover bruger de rigtig meget tid på at lege med hinanden - i dårligt vejr indenfor, og i godt vejr vil de gerne være meget ude i haven. Der er altså en hel del aktivitet for dem dér som hverken enehunde eller lejlighedshunde jo har mulighed for - men som de har fordel af som en flok på 4 og med stor have med masse af plads for sådanne fire små hunde at tonse rundt på.

 

Så jeg synes i hvert fald i forhold til vores hunde at det vil være meget misvisende at svare på gåture+udendørsaktiviter med dem i et skema - både fordi det svinger alt efter årstid og vejrforhold, fordi de er kuldskære - men en stor del af deres aktivitet foregår også indenfor med "hjerne-opgaver", og derudover al den tid de bruger på at lege med hinanden. Med det mener jeg ud fra overstående afstemning vil det måske se ud af ret lidt aktivitet - fordi der sker en del andet end bare på gåture og træning, som jo altså også er med til at aktiverer og trætte dem, både fysisk og mentalt. :vedikke:

 

Det er i hvert fald meget meget lidt de sover fra vi kommer hjem fra arbejde, og til omkring tiden hvor vi går i seng. De er i aktivitet det meste af tiden - enten fordi vi er på tur/træner/fodersøg/anden aktivering/tyggeting osv. eller de leger med hinanden, eller bare generelt følger med i alt hvad vi foretager os, eller er med os på besøg. Plus vi også bruger rigtig meget tid på bare at have nærvær med dem, som de selskabshunde de jo er, virkelig sætter pris på og elsker. At få lov til at ligge tæt på os, blive nusset, snakket til osv. og være lige der hvor vi er.

 

Og så er de en gang i ugen med ude hos min mor, og ca også en gang i ugen oppe og lege med Michael forældres hunde.

 

EDIT. Men jeg har sat den til 60-90 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er det ca 1 1/2 time dagligt. I weekenden meget mere men det har jeg ikke regnet med fordi det ikke giver et retvisende billede af hverdagen.

Jeg har heller ikke talt have-turene med, selvom det primært er sådan vi lufter hunde. De har ca. 3.500-4.000 m2 de har fri adgang til og som bruges flittigt da vi har rådyr, mus, ræve og hare i haven om natten. Så haven bære lidt præg af at være godt brugt af hundene.

 

Den tid jeg har angivet er derfor daglig tid med træning og løbetur på markerne.

Derudover kommer de løbeture min mand tager med hundene - primært Bamse - men hvor lang tid det drejer sig om har jeg ikke helt overblik over.

I weekenden er det nærmere 5-8 timer pr. Dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemte 60-90 min. Men hvis de alm. gåture skal regnes med, så er det mere.

 

Morgentur: 05.20 - 06.00 Bare en alm. "gør dig ren tur uden de helt store diggedarer".

Middag: Lille gåtur med farmand på ca, 45 min. Når far arbejder er Messi i haven med mor her ca. 1-1,5 time med leg/træning året rundt og i al slags vejr.

Eftermiddag: den store aktivitetstur hvor vi tager ud på grønne områder og leger/træner med hans elskede pivedyr. Træner også "ignorer" de andre hunde.

Aften: Ca. 45-60 minutter snus og gør dig ren.

 

Messi er sjældent alene hjemme da jeg arbejder hjemme. Og alligevel........han er i stuen bag børnegitter mens jeg og min dagplejebørn er på den anden side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det meget som Amocca - det svinger virkelig meget afhængig af årstiden. Så snart der kan løbes agility udendørs bli'r der jo trænet lidt hver dag, og gåturene bli'r også længere (Iso er ikke kuldskær, men det er JEG!!! :lol:). Her om vinteren bli'r det kun til en gang træning/uge i ridehus, kortere gåture, og så træning inden døre. Denne vinter har vi jo f.eks. trænet en hel del i stuen, på de opgaver vi har haft til klikkeruddannelsen, det har været ok meget og rigelig aktivering for Iso der som regel går og sover et par timer bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner basis-komandoerne og går ture, men jeg vil tro at det ligger på omkring 30-60 minutter i øjeblikket. Jeg er pt inde i en periode med minus overskud, så det kunne godt være bedre. :???:

 

Men de er ikke alene hjemme mere end 2 timer pr dag, 4 dage om ugen maks, så selskab har de da!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...