Hop til indhold

Advarsel om rævens dværgbændelorm i hele landet!


Sitto
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Fødevarestyrelsen leger fatsvage idioter igen.

 

Massehysteri pga. dværgbændelorm. Noget man har vidst eksisterede i rigtig mange år, og én af mange årsager til hvorfor man, med støtte fra staten iøvrigt, har anlagt kunstgrave mv. over hele landet, man har fået tilsagn til udvidede reguleringsmuligheder, og meget mere.....

 

Mens Førdevarestyrelsen og naturstyrelsen forventer at jægere regulerer mere rundt omkring, mens de endda betaler en del af regningen for det, mens naturstyrelsen planlægger, støtter og endda direkte anlægger kunstgrave mv..... ja så arbejder fødevarestyrelsen også lige på et lovforslag om at fjerne muligheden for hold af tamræve til træning af gravgående jagthunde...

 

Giver da meget god mening, ikke også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det er næsten endnu værre :badr:

Mine nakker i det mindste de levende.... Og sluger dem også gerne levende, mens de piber hele vejen ned... Ej... Ved faktisk ikke hvad der er mest klamt :hmm: :mrgreen:

 

Min får dem jo serveret af kattene, i haven... :roll: Og så kan hun det klammeste af det klamme - hun kan spise den samme mus to gange... :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg reviderer og IKKE giver ormekur. Hvis de ikke kan få det af at spise lort, burde der ikke være fare. De spiser en gang i mellem mus. Men Cajsa leger med den længst muligt, indtil hun ved et uheld kommer til at slå den ihjel. Mingus æder den med det samme, han holder sig jo klar mens Cajsa graver den frem. Men i de tilfælde ser jeg det jo, og så må de efterfølgende have en kur.

Haven er blevet voldsomt indskrænket, da Cajsa graver voldsomt, og jeg har mistanke om at det er jorden der gør hende syg. Så nu er der kun en lille græsfirkant til det mest presserende. Så nu kan hun ikke æde gnavere der uden jeg opdager det.

 

Jeg er stadig nervøs for at de slæber æg med hjem i pelsen, var det muligt anlagde jeg en spule-sluse i bilen :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så har pigerne fået den anbefalede ormekur. det bliver bestemt ikke til hver 4 uge fremover, men hvis mysla har spist mus. Men vi har fåe milbemax og den tager jo det hele kan jeg se, så nu er de måske også fri for lunge orm eller spolorm hvis de skulle have invaderet dem.

 

Men var det ikke milbemax som man helst ikke måtte udskrive til dette formål så tit, netop fordi den er bredspektret? Dyrlægen ville gerne give mig til et halvt år, men jeg ville nu kun have en;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det var Milbemax bredspektret de ikke måtte bruge - min dyrlæge sagde ihvertfald der havde været påbud om at bruge det andet.... Navnet er væk lige nu... Mine har fået den første nu her og så tror jeg, at jeg, ligesom Lucky Luna kun behandler hvis jeg har mistanke om, at de har haft fat i mus eller andre smådyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har pigerne fået den anbefalede ormekur. det bliver bestemt ikke til hver 4 uge fremover, men hvis mysla har spist mus. Men vi har fåe milbemax og den tager jo det hele kan jeg se, så nu er de måske også fri for lunge orm eller spolorm hvis de skulle have invaderet dem.

 

Men var det ikke milbemax som man helst ikke måtte udskrive til dette formål så tit, netop fordi den er bredspektret? Dyrlægen ville gerne give mig til et halvt år, men jeg ville nu kun have en;)

 

Jo, det skal være et ormemiddel med praziquantel, og dette er sakset fra fødevarestyrelsens egen side:

 

"Behandlingen bør være målrettet mod E. multilocularis, og dyrlægen må derfor som udgangspunker ikke udlevere eller ordinere kombinationspræparater."

 

Ved at man f.eks. brugte Droncit da man skulle gi' ormekur ved indrejse til Sverige, og det var netop pga. dværgbændelormen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...