Hop til indhold

Takt og tone blandt hundeejere


Therese
 Share

Recommended Posts

Det er meget individuelt. Min Spot kan få mange hundrede meters afstand bedømme om tæven er værd at kigge nærmere på eller ej. Han er komplet uinteresseret i løbske tæver, der ikke er parringsklare. Har haft tæver i huset til parring, der nærmest kaster sig over ham, fordi de selv mener de skal parres, men han er helt kold lige indtil de er parate.

Det er en kæmpe fordel ift. når jeg kører til konkurrencer med andre folk og indimellem også løbske tæver!

 

Det er muligt, men jeg har gransket min hjerne lidt og kan ikke huske at jeg nogensinde har mødt en hanhund der ikke går helt berserk, selv efter endt løbetid. Andre må jo have samme opfattelse da mange åbenbart bliver væk fra hundeskovene indtil efter 4. uge (diskuteret i en anden tråd).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 203
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er muligt, men jeg har gransket min hjerne lidt og kan ikke huske at jeg nogensinde har mødt en hanhund der ikke går helt berserk, selv efter endt løbetid. Andre må jo have samme opfattelse da mange åbenbart bliver væk fra hundeskovene indtil efter 4. uge (diskuteret i en anden tråd).

 

Måske er der også stor forskel racerne imellem? Jeg oplever i hvert tilfælde et stigende antal oversexede hanhunde på træningspladsen. Som på ingen måde kan skelne. De kan ikke engang skelne mellem løbetid og løbetid-for-4-uger-siden.

Måske kan det også hænge sammen med at langt de fleste træningspladser (i hvert tilfælde i Aalborg-området) ikke vil lade løbetidstæver træne på pladsen. Så hanhundeejerne får aldrig en reel mulighed for at træne på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

synes det er ærgeligt at man som løbetidstæve ejer får karantæne.

Tæven dufter jo også lækkert INDEN hun bløder og må så sige at det virkelig giver en koncert og kaos til træning med unghunde. Men dem der har hanhundene er halv mugne over man dukker op med tæven, men hey træn da i stedet for at fjerne tæverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

At en tæve skulle være spændende 4 uger efter løbetid har jeg aldrig observeret. Jeg har dem med på jagt en god uge efter de har været højløbske - dvs ca 3 uger efter løbetid startede. Og det har aldrig givet problemer, men der er hanner der er vilde i hovedet uanset om tæverne er i løbetid og det kan være et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Du siger det jo egentlig selv i den første linje,.. vejledninger er ikke regler. Ergo står der ingen steder at man skal holde sin hund fra andre mennesker, blot at man skal kunne kalde hunden til sig.

 

Det er ikke "vejledning" men regler.

Reglerne for brug af hundeskove her er fra Miljøministeriet, Naturstyrelsen:

 

"Regler for færdsel i hundeskoven:• Ifølge hundeloven er det altid hundeejerens ansvar at have fuld kontrol over hunden.

• Din hund skal altid have en venlig adfærd over for alle hunde, og andre personer den møder.

• Kald på din hund når du møder andre hunde. Lad ikke din hund ude af syne.

• Det er ikke tilladt at medbringe ulovlige hunderacer og deres krydsninger, også selv om disse bærer

mundkurv og føres i snor.

• Undgå at lufte tævehunde i løbetid, da det bringer hanhunde ud af kontrol.

• Skub hundelorten uden for stierne og lad naturen klare resten. Evt. plastposer skal tages med hjem.

• Uden for hundeskoven skal hunde altid føres i snor. Overtrædelse politianmeldes.

 

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/DD91897B-5CF2-4F76-B2FC-96A99C30548F/156613/HundeskovJuelstrup.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Miljøministeriet, Naturstyrelsen:

Hundeskove

Naturstyrelsen har etableret mere end 150 hundeskove. Reglen er, at du her må lade din hund løbe frit - under forudsætning af, at du har "fuldt herredømme" over hunden, dvs. helt svarende til hundelovens bestemmelser om "fuldt herredømme".

"Fuldt herredømme" betyder, at hundeføreren kan standse hunden, hvis den fx angriber andre dyr og mennesker. Det betyder helt bogstaveligt, at hunden skal have tæt kontakt til føreren og ikke må genere andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv, fx ved at true eller løbe efter dem. Hunde som ikke fx prompte kommer på kald skal derfor føres i snor eller holdes ved fod. Det er som udgangspunkt hundeføreren, som har ansvaret for at undgå konflikter."

 

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Aktiv/Hunde/

Link til indlæg
Del på andre sites

Et ordentligt indlært stopfløjt, får selv en højtkørende, arbejdende, med-fært-i-næsen-og-ditto-i-jorden-og-ørerne-lukkede ft-cocker i fuld gang på jagt til at slå en forlæns kolbøtte fordi den forsøger at standse lige præcis dér hvor den fik fløjtet.

Sofus er vores 3. airedale terrier og han gør præcis som du beskriver, når jeg pifter. Hans støddæmpere i forbenene går i bund, kroppen svinges hurtigt i min retning og han kommer fræsende tilbage. Ingen airedale-ejer - ej heller mig sæl - fatter, hvordan han er blevet så indkaldslydig. Jeg trænede langt mere med hans forgængere, men var der spændende hunde i nærheden (undtagen til træning), kunne jeg pifte, til jeg blev blå i hovedet.....de fortsatte glade hen og hilste på. Gudskelov altid med et fredeligt resultat, men alligevel.

 

Specielt vores første airedale var yderst veltrænet, men han kunne desværre også kunsten at lukke ørerne, uanset hvor megen umage jeg gjorde mig for at lære ham artighed. Han kom stadig kun 8-9 gange ud af 10.

 

Der ER forskel på racer og også forskelle på de enkelte hunde inden for hver race. Hvis Sofus havde været min første airedale, så ville jeg formentlig have udstødt nogle forargede tsk tsk-lyde og overlegent have ment, at man s'gu da bare kunne træne det indkald, for hvor svært kan det være?

 

I stedet har jeg faktisk fuld forståelse for, at nogle hunde ikke er så artige som andre. :cool:

 

men det ér altså et spørgsmål om at man har fejlindlært, eller for den sags skyld slet ikke indlært, og ikke hvilken hund man har.

Du må ikke overse den kendsgerning, at nogle hunde er fremavlet til kæl og klap, andre til samarbejde på jagten. Og så er der de hunde, der er fremavlet til at klare ærterne selv. Der har man altså generelt større problemer, fejlindlæring eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du starter træning/opdragelse på løbske tæver med hanhunden som hvalp hen over unghundeperioden er det meget nemmere at få en voksen hanhund som stadig er lydhør, når løbetiden rammer tæverne. Dette gør stort set ingen, hvis nogen, hvilket kan undre mig når man tænker på hvor meget andet en hund bare skal lære fordi det er vigtigt for ejeren.

 

Der er ikke noget at sige til at førstegangs hanhundeejeren ikke får trænet på damer, men de senere hanhunde synes jeg ikke der er nogen god undskyldning for ikke at have opdraget ift. damehunde.

Jeg slutter mig til koret af de frelste og siger det for det meste godt kan lade sig gøre at holde en hanhund lydig, selv om der er løbske tæver i omløb :-D

Jeg vil dog aldrig påstå at jeg kan kalde Pelle væk fra en højløbsk tæve hvis der er nærkontakt mellem dem. Vi har ikke været i situationen, så jeg ved det ikke, men min logik siger nej.

 

Den omtalte breton er jo ikke godt nok trænet ift. lækre damer

 

Og sådan nogle er vi herhjemme...:oops:

 

Tæver i løbetid er ikke velkomne til vores træning, så der kan vi ikke træne "Ludwig har hjerne der fungerer mens en tæve er i løbetid", så vi møder dem rundt omkring. Og en del af ejerne kommer med det i en henkastet sætning, oftest først når vi selv bliver opmærksomme på at Ludwig synes deres bagender er liiiige spændende nok. Og så er det vel for sent at træne?

Heldigvis er det ikke alle tæver han er lige interesserede i......der er dog en enkelt eller to han slet ikke kan stå for....men det er hele året...:stupid:

 

Så er det alt for meget OT at spørge; hvordan træner vi det bedst nu han er halvandet år gammel...!?!? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke "vejledning" men regler.

Reglerne for brug af hundeskove her er fra Miljøministeriet, Naturstyrelsen:

 

"Regler for færdsel i hundeskoven:• Ifølge hundeloven er det altid hundeejerens ansvar at have fuld kontrol over hunden.

• Din hund skal altid have en venlig adfærd over for alle hunde, og andre personer den møder.

• Kald på din hund når du møder andre hunde. Lad ikke din hund ude af syne.

• Det er ikke tilladt at medbringe ulovlige hunderacer og deres krydsninger, også selv om disse bærer

mundkurv og føres i snor.

• Undgå at lufte tævehunde i løbetid, da det bringer hanhunde ud af kontrol.

• Skub hundelorten uden for stierne og lad naturen klare resten. Evt. plastposer skal tages med hjem.

• Uden for hundeskoven skal hunde altid føres i snor. Overtrædelse politianmeldes.

 

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/DD91897B-5CF2-4F76-B2FC-96A99C30548F/156613/HundeskovJuelstrup.pdf

 

Miljøministeriet, Naturstyrelsen:

Hundeskove

Naturstyrelsen har etableret mere end 150 hundeskove. Reglen er, at du her må lade din hund løbe frit - under forudsætning af, at du har "fuldt herredømme" over hunden, dvs. helt svarende til hundelovens bestemmelser om "fuldt herredømme".

"Fuldt herredømme" betyder, at hundeføreren kan standse hunden, hvis den fx angriber andre dyr og mennesker. Det betyder helt bogstaveligt, at hunden skal have tæt kontakt til føreren og ikke må genere andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv, fx ved at true eller løbe efter dem. Hunde som ikke fx prompte kommer på kald skal derfor føres i snor eller holdes ved fod. Det er som udgangspunkt hundeføreren, som har ansvaret for at undgå konflikter."

 

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Aktiv/Hunde/

 

For mig er regler noget der er konsekvenser ved at overtræde. Det er der ikke ved disse, andet end hvis hundeloven overtrædes, og så kan de vel ikke opfattes som andet end henstillinger. Desuden må det være noget lokalt, for sådanne "regler" er der heldigvis ikke i de hundeskove jeg kommer i.

 

Den er for øvrigt ret morsom for der findes jo ingen hunde der ikke på et eller andet tidspunkt kan blive irriteret overfor en artsfælde, så i realiteten må der slet ikke komme hunde ind i den skov, for dér skal de jo altid være venlige. :roll: Desuden ved jeg at listehunde er velkomne i vores skove med line og mundkurv, så S&N er åbenbart ikke helt enige med sig selv om hvad de skal have af "regler".

 

Det sidste link har jeg set før og det bærer stærkt præg af at det er en enkeltperson fra S&N der har skrevet en selvfortolkning af hvad kontrol betyder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er, lige nu, stor glæde i Esbjerg. Endnu en hundeskov er blevet åbnet. http://www.tvsyd.dk/artikel/232900:Hundeskove-er-blevet-populaere

Når jeg ser billederne af "de glade hunde" krummer jeg tæer.

Jeg nyder at gå en tur i skoven med min hund, men jeg har også som helst er fri for at skulle omgås fremmede hunde og personer.

Kan vi gøre noget for at få skabt nogle områder, hvor man må gå tur med sin hund uden snor, men under kontrol?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er, lige nu, stor glæde i Esbjerg. Endnu en hundeskov er blevet åbnet. http://www.tvsyd.dk/artikel/232900:Hundeskove-er-blevet-populaere

Når jeg ser billederne af "de glade hunde" krummer jeg tæer.

Hvorfor gåseøjne og krumme tæer?. Jeg hører ikke et eneste indkald, så jeg kan ikke afgøre om ejerne har styr på dem, men du må åbenbart have bidt mærke i noget andet.

 

Jeg nyder at gå en tur i skoven med min hund, men jeg har også som helst er fri for at skulle omgås fremmede hunde og personer.

Kan vi gøre noget for at få skabt nogle områder, hvor man må gå tur med sin hund uden snor, men under kontrol?

 

Du mener hvor du ikke kommer i kontakt med andre,.. næppe (det vil nok kræve alt for meget plads). Men alt efter hvilken kommune du bor i, så kan du gå alle andre steder. Hundeloven siger at man enten skal have snor på eller have fuld kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener hvor du ikke kommer i kontakt med andre,.. næppe (det vil nok kræve alt for meget plads). Men alt efter hvilken kommune du bor i, så kan du gå alle andre steder. Hundeloven siger at man enten skal have snor på eller have fuld kontrol.

Jeg har ikke spor imod at møde andre mennesker som går tur med deres hunde og benytter mig af muligheden, når jeg er på besøg i Nordsjælland, hvor man kan gå tur i både Geelsskov, Jonstrup Hegn, Charlottenlund skov, Tokkekøb Hegn, Hornbæk Plantage o.s.v.:banan:

I Jylland er en "hundeskov" indhegnet og ca på størrelse med en fodboldbane. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke spor imod at møde andre mennesker som går tur med deres hunde og benytter mig af muligheden, når jeg er på besøg i Nordsjælland, hvor man kan gå tur i både Geelsskov, Jonstrup Hegn, Charlottenlund skov, Tokkekøb Hegn, Hornbæk Plantage o.s.v.:banan:

I Jylland er en "hundeskov" indhegnet og ca på størrelse med en fodboldbane. :stupid:

Jeg tror ikke helt jeg forstår dig. Jeg færdes næsten dagligt i Geelskov og kan da ikke se at det indslag du krummer tæer over, ikke kunne være optaget dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Jylland er en "hundeskov" indhegnet og ca på størrelse med en fodboldbane. :stupid:

 

Så har I sør'me nogle store fodboldbaner i Jylland :-D

 

Jeg har sommerhus i Blåvand, og går derfor ofte i hundeskoven dér, og den er da noget større end de fodboldbaner vi har på Vestegnen.

Den er indhegnet og der er både et skovområde, krat samt en åben plads, hvor der kan løbes igennem.

 

http://www.hundenyheder.dk/hundeskove/blaavand-hundeskov/

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har I sør'me nogle store fodboldbaner i Jylland :-D

 

Jeg har sommerhus i Blåvand, og går derfor ofte i hundeskoven dér, og den er da noget større end de fodboldbaner vi har på Vestegnen.

Den er indhegnet og der er både et skovområde, krat samt en åben plads, hvor der kan løbes igennem.

 

http://www.hundenyheder.dk/hundeskove/blaavand-hundeskov/

 

Vi er faktisk lidt forkælede med vores hundeskov i området. Dem i Blåvand, Oksbøl og Varde er alle af en pæn stor størrelse, hvor man sagtens kan gå en god tur uden at støde på for mange andre.

 

Det med de to ekstra hundeskove i Esbjerg - det er nu ikke i selve Esbjerg, men Esbjerg kommune (som er pænt stor). P.t. er der en indhegning i Esbjerg by og en lillebitte skov i forbindelse med DCH Ribe. En af de nye kommer til at ligge i Bramming, hvor vi længe har bedt om at få et sted, hvor vi (lovligt) kan gå uden snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever at de uskrevne regler er forskellige om man kommer i de små hundeskove eller om man kommer i de store. I de små hundeskove, syntes der ofte ingen regler at være. Der oplever jeg at de fleste kommer for at hundene kan være sociale sammen og hundeejerne hygger sig med hinanden. I de større hundeskove derimod kommer folk mere for at gå en tur med hunden og ikke så meget for det sociale. Jeg oplever at der oftest er mere styr på hundene i de store hundeskove end i de små.

Så når der snakkes om takt og tone i hundeskove herinde, tror jeg at fleste snakker udfra de erfaringer hver især har gjort sig og hvad der er gældende i de hundeskove man færdes i. Der kan påpeges nok så meget, at de skrevne regler skal overholdes, men oftest er det de uskrevne regler der er de gældende i den virkelige verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

^ Ellers var der godt nok mange der stod til bødestraf i mit område. Her er det den mest udbredte metode at man tager sin 8 uger gamle hvalp med ud i skoven og slipper den løs. Bevares, den vil altid være venlig, men fuldt herredømme over den, det kan man vel næppe sige at der er. Men så hjælper vi jo alle sammen med at holde styr på den lille og sørge for at den ikke bliver skræmt, for vi har jo alle stået i samme situation engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan påpeges nok så meget, at de skrevne regler skal overholdes, men oftest er det de uskrevne regler der er de gældende i den virkelige verden.

 

Det er netop det der er problemet, at nogle s...... på reglerne og almindelig hensyntagen til andre. Og pga. de hensynsløse er der mange andre hundeejere der undgår hundeparker og skove fordi de ikke ønsker at få ødelagt deres hunde. Og det er dèt der trænger til at komme fokus på.

Redigeret af susanne pedersen
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop det der er problemet, at nogle s...... på reglerne og almindelig hensyntagen til andre. Og pga. de hensynsløse er der mange andre hundeejere der undgår hundeparker og skove fordi de ikke ønsker at få ødelagt deres hunde. Og det er dèt der trænger til at komme fokus på.

 

Hvad du mener er mangel på almindelig hensyntagen er måske mere reglen end undtagelsen i den hundeskov du kommer i og ikke fordi folk er hensynsløse. Men hvis normalen er at alle hunde får lov at hilse på hinanden, tænker folk nok ikke over, at nogle har det anderledes med det. Jeg går udfra at dem der kommer i hundeskove er glade for at komme der. Selv kommer jeg næsten aldrig i de små hundeskove, for jeg går ikke ture med mine hunde, for at jeg skal hygge mig med en masse mennesker og mine hunde skal rende rundt mellem en masse måske fremmede hunde. Men jeg respektere at nogle har det fint med at komme der. Når jeg er ude med mine hunde, er det for at vi skal lave noget sammen, derfor vælger jeg altid en stor hundeskov, når jeg tager i en hundeskov. Der er der muligheder for at gå en tur for sig selv og hundene får også lov til at hilse og lege med andre hunde vi møder.

Nu kan det hellere ikke hidse mig op, at der kommer hunde hen og hilser på mine. Jeg oplever de fleste hundeejere som hensynsfulde og det både om jeg møder dem i en hundeskov eller andre steder. Sådan er det ihvertfald hvor jeg færdes. Jeg har gennem årene mødt mange dejlige hundefolk og nogle af dem er blevet mine venner.

Link til indlæg
Del på andre sites

LiseLindegaard AndersendrP8vlvSl_8.gifHundeskovene.dk

 

Jeg blev ringet op af en ulykkelig hundeejer forleden. Hendes gravhund var blevet slået ihjel af en anden hund i en hundeskov. Hvornår vil man begynde at overholde loven i disse hundeskove, og have styr på sin hund? Ca. 1/3 af de hunde, jeg får i adfærdsbehandling, er hunde, som er blevet ødelagt i hundeskovene. Pas på derude, - lad ikke jeres hunde hilse på alt og alle. Ikke alle hunde kan sammen, og ALLE hundemøder er unikke!”

 

https://da-dk.facebook.com/hundeskove/posts/383007515068363

Link til indlæg
Del på andre sites

LiseLindegaard AndersendrP8vlvSl_8.gifHundeskovene.dk

 

Jeg blev ringet op af en ulykkelig hundeejer forleden. Hendes gravhund var blevet slået ihjel af en anden hund i en hundeskov. Hvornår vil man begynde at overholde loven i disse hundeskove, og have styr på sin hund? Ca. 1/3 af de hunde, jeg får i adfærdsbehandling, er hunde, som er blevet ødelagt i hundeskovene. Pas på derude, - lad ikke jeres hunde hilse på alt og alle. Ikke alle hunde kan sammen, og ALLE hundemøder er unikke!”

 

https://da-dk.facebook.com/hundeskove/posts/383007515068363

 

Det er selvfølgelig aldrig acceptabel at tage en aggressiv hund med i en hundeskov og slippe den løs. Jeg er hellere ikke tilhænger af, at hunde skal have lov til at hilse på alle hunde de møder.

Jeg kender selv en kvinde, der fik sin gravhund slået ihjel af en aggressiv hund i en hundeskov. Manden der havde hunden, der overfaldt gravhunden vidste udemærket godt at hans hund ikke kunne lide andre hanhunde og alligevel kom han i hundeskoven. Jeg mødte ham selv noget tid inden, hvor jeg gik tur med en bekendt. Han gjorde intet for at hans hund ikke skulle rende hen til vores hunde. Heldigvis hilste hans hund ikke på Victor, der var den eneste intakte hanhund. hans eneste bemærkning var, at der var vi heldige for hans hund kunne ikke lide andre hanhunde. Både jeg og hende jeg gik tur med, blev så paffe at vi ikke fik sagt noget. Han virkede nærmest stolt over det.

Fordi overfaldet var sket i en hundeskov, ville politiet ikke gøre noget ved sagen. Det var en risiko man løb, når man bevægede sig ind i en hundeskov. Manden valgte selv efterfølgende, at få en jæger til at skyde hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan anbefale at man læser denne udmærkede artikel :"Hundeskove, - hvor skal vi hen ?" af Lise Lindegaard Andersen, SOR Hundeskole:

 

http://hundeskole.dk/uf/0_9999/1507/9e98a32369061207e1319d83823a5ede.pdf

Jeg synes det er flot at nogen mener de ved alt om hvordan tingene foregår i f.eks. Nordsjælland når de selv bor i Jylland, og undrer mig over om forfatteren selv er synsk når hun tilsyneladende ikke mener at en bagfra kommende cyklist eller jogger kan være en udfordring for en hundeejer der er pålagt det fulde ansvar ifølge nogles tolkning. Ting tager tid og inden du opdager at der kommer nogen i høj fart, til du får kaldt på hunden, til den hører og vender rundt,.. for ikke at tale om at den også skal tilbagelægge en vis strækning inden den er helt henne ved dig så du kan få snor på,... jamen så er cyklisten (eller hvad det måtte være) da somme tider for længst forbi. :vedikke:

 

LiseLindegaard AndersendrP8vlvSl_8.gifHundeskovene.dk

 

Jeg blev ringet op af en ulykkelig hundeejer forleden. Hendes gravhund var blevet slået ihjel af en anden hund i en hundeskov. Hvornår vil man begynde at overholde loven i disse hundeskove, og have styr på sin hund? Ca. 1/3 af de hunde, jeg får i adfærdsbehandling, er hunde, som er blevet ødelagt i hundeskovene. Pas på derude, - lad ikke jeres hunde hilse på alt og alle. Ikke alle hunde kan sammen, og ALLE hundemøder er unikke!”

 

https://da-dk.facebook.com/hundeskove/posts/383007515068363

Jeg kender også til en gammel, gigtsvag gravhund der nærmest blev revet i to dele i Fælledparken hvor man altså ikke måtte gå løs med hunde, så hvor vil du hen med det link. Og hvis du læste aviser dengang kamphundedebatten virkelig rasede, blev ikke en eneste hund slået ihjel i en hundeskov (som jeg husker det).

 

Jeg har, i de 20 år jeg har haft hund, oplevet at mine hunde er blevet overfaldet 3 gange. 1 i hundeskov, 1 på en træningsbane, 1 på en vej i et boligområde. Selvom min erfaring er at hundeskovene er sikrere end andre steder, kan jeg dog godt forstå hvis en statistik kunne sige noget andet, da der jo sker lang, langt flere hundemøder uden snor på fritløbsområder. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du ikke lader hundeskovene være og tager andre steder hen hvor du føler dig mere tryg eller forsøger at træne din hund til at søge hen til dig hvis den bliver utryg.

 

Personligt tager jeg min hund til mig når der kommer andre mennesker eller folk med hunde i snor (så det er altså ikke fordi jeg er en af de hundeejere der kunne føle sig trådt over tæerne af et ønske om en anderledes kultur) men jeg færdes i hundeskovene når jeg mener min hund har godt af det, og lader være når jeg synes hun ikke har godt af det. Kan ikke forstå at der skal laves så meget ballade ud af det for det ender jo med at politikkerne lukker vores fritløbsområder og så har jer der hader disse steder alligevel ingen steder at gå løs med hunden. Men så er det i hvert fald ødelagt for andre også. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Personligt tager jeg min hund til mig når der kommer andre mennesker eller folk med hunde i snor (så det er altså ikke fordi jeg er en af de hundeejere der kunne føle sig trådt over tæerne af et ønske om en anderledes kultur) men jeg færdes i hundeskovene når jeg mener min hund har godt af det, og lader være når jeg synes hun ikke har godt af det. Kan ikke forstå at der skal laves så meget ballade ud af det for det ender jo med at politikkerne lukker vores fritløbsområder og så har jer der hader disse steder alligevel ingen steder at gå løs med hunden. Men så er det i hvert fald ødelagt for andre også. :vedikke:

Personligt laver jeg "ballade" over det, fordi det er et super sted at gå tur som alternativ til fortovet. Det er rigtig godt for ham at komme på tur et sted, hvor der er varieret terræn, hvor han kan løbe løs og lege uden at være hæmmet af en snor eller kun gå de samme kedelige ture på gaden.

 

Jeg hader ikke hundeskove. Jeg synes bare det er et stort problem, at jeg ikke selv kan bestemme hvem min hund skal hilse på. Og at det efterhånden er blevet sådan, at det næsten bliver forventet, at det er mig, der skal bukke og undskylde, fordi jeg tillader mig at bevæge mig ind i en hundeskov med en hund, der ikke er egnet til at hilse på alle hunde. Jeg hører i hvert fald jævnligt folk sige noget i stil med, at man ikke skal gå tur i hundeskoven, hvis hunden ikke må hilse. Og det må han da også gerne, men jeg vil bare gerne selv bestemme hvornår og på hvem.

 

Jeg synes faktisk det er enormt flabet at jeg ikke kan slippe for det, selvom jeg tager Bobo i snor og trækker så langt ud i siden jeg kan komme. En dag stod jeg ud af bilen med Bobo i snor og var ved at blive væltet omkuld af 10 fremmede hunde, som kom løbende så snart de så os. Kun 2 kom op og hentede deres hunde, fordi de godt kunne se, at det var et problem at stå med en hund i snor omringet af fremmede hunde, mens der var is på stien. Resten gad ikke engang kalde :vedikke:

 

Jeg er holdt op med at komme der om søndagen, fordi jeg har haft så dårlige oplevelser med to store grupper, der lufter deres hunde der og jeg prøver at blive væk i "myldretiden." Men jeg synes da det er enormt ærgerligt, at jeg ikke kan gå tur om eftermiddagen, fordi holdningen åbenbart er blevet, at alle hunde skal kunne hilse på alle.

 

Og ærligt kan jeg ikke se hvorfor det er folk som mig, der får lukket hundeskovene. Er det ikke nærmere dem, der misforstår konceptet og bruger skovene som et sted, hvor man bare kan slippe sin hund? Det tror jeg, for det generer ofte rigtig mange andre mennesker end deres med-hundeejere som f.eks. cyklister og løbere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...