Hop til indhold

Overbeskyttende hundeejere


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg er nok blevet lidt pylret og overbeskyttende med Enzo i forhold til hvad jeg har været med mine tidligere hunde, men han er også lidt speciel :blink:

 

Jeg er overbeskyttende og mine hunde hilser aldrig! på hunde vi møder på tur. De har faste legekammerater, som de hygger med, men de har ikke behov for at hilse på hunde på hver gåtur, og får heller ikke lov.

Jeg synes det er unødvendigt og er helt sikker på at hundene har mere fornøjelse af møder med faste venner og på den måde undgår man næsten også risikoen for uenigheder.

Alle mine hunde leger specielt (primært i kraft fad af deres raceegenskaber) og det er få hunde de leger godt med n

 

Enzo har også mange dejlige hundevenner og faste-hilse-venner i kvarteret og de hurtige in-your-face møder er ikke noget han bryder sig om - kommer der en hund gående mod os drejer han gerne væk eller kigger væk, så vi holder os også mest til de faste legekammerater. Desuden vil jeg gerne at vi kan passere andre hunde uden Enzo syn's der skal hilses på alt og alle, så det har vi trænet siden han var hvalp (tror dog det var kommet af sig selv). Bor dog i et temmelig befærdet hunde-kvarter, så ind imellem får vi en ny hilse-ven. Men det er der også plads til hvis denne er sød :lun:

 

Jeg tager jo ellers udgangspunkt i hunde jeg har mødt. Og jeg oplever bare kun at schæfere er helt ekstremt udfarende, råber lort af alting, og helst kun kan luftes af ejere som er fysisk stærke nok til at holde dem tilbage da de tænder af.

 

 

Sjovt som verdenen kan se forskellig ud alt efter hvor man bor. Her i kvarteret bor der en del schæferhunde - og de passerer andre hunde uden at lave udfald. Jeg er sikker på at en del af dem siger vov, hvis en løs fremmed hund løber op i hovedet af dem - men jeg har ikke oplevet at passere en, hvor jeg har frygtet at ejer ikke kan holde den. Min egen går også lige så stille og roligt forbi på plads i løs line.

 

Inden man bliver irriteret over, at andre går over på den anden side af gaden med deres hunde, når de ser en komme gående med sin schæfer, buller el lign, så kan man måske tænke på, at det muligvis slet ikke har noget at gøre med en selv.

 

Ja heldigvis er nogle rigtig gode til at tage hensyn og laver afstand hvis deres hund ikke kan lide andre hunde/laver udfald. Jeg takker for dette hensyn, så vi undgår at en hund eksploderer i hovedet på os.

 

Men der er da ingen der siger at det ikke er ok at trække lidt væk eller gå over på den anden side af vejen:vedikke: Det gør jeg også selv når vi møder en af de hunde som Bella ikke kan lide. Men når folk helt hektisk flår deres (typisk små) hunde væk mens de panisk kigger på os og vrisser (alt imens deres hund ikke signalerer andet end interesse), så ryster jeg sgu lidt på hovedet!

 

Det kan jeg godt forstå. Bella er en super dejlig tæve :lun: - så ingen grund til at vrisse - og det siger også mere af dem end om jer :vuf:

 

 

Og sjovt nok så er det kun ejere af muskel hunde eller schæfere der har kommenteret negativt på at jeg går væk. Altså blevet fornærmet på deres hunds vegne og sagt noget med at den altså ikke gør noget. Det må være fordi de har oplevet negative reaktioner fra folk.

 

Sjovt at du får reaktioner på det. Forstår nok heller ikke at man vælger at kommentere på det, hvis en anden person skifter fortorv/går ud i rabatten eller lignende. Hvis en eller anden sagde noget surt til mig eller min hund, ville jeg godt kunne finde på at komme med et tilpasset svar tilbage, men aldrig kunne jeg drømme om at sige noget, hvis en vælger at skifte fortorv. Nu har jeg jo gået et par ture med dig og forstår heller ikke hvorfor folk kan føle sig truffet - det er ret tydeligt at du træner med pigerne, når du går væk.

 

Til det markerede. Jeg har haft schæferhund i 20 år efterhånden (shit det lyder gammelt på skrift :ae:, jeg er ellers ret ung - næsten 25:pift: :mrgreen:) - når jeg læser om schæfer"hadet/Ubehaget" på HF undres jeg gang på gang - det er ikke det billede jeg møder de steder jeg færdes. Jeg oplever ingen der kaster sig over på modsatte fortorv i skræk og rædsel over at jeg kommer gående med en schæfer ved siden af mig, eller reagerer med misbilligelse. Tværtimod oplever jeg ofte at få positive kommentarer som "smuk hund" (lidt oftere til Zigo end Enzo *syynd :-P *). Med Enzo får jeg ofte at vide at han er velopdragen (intet kunne være mere forkert :oops: - men de hentyder jo nok til at han passerer stille og roligt forbi ) eller anerkendende nik. Jeg ser ingen skulen eller frygt for at passerer os.

 

Vi har lige været på søndagstur rundt om Brabrandstien (en pænt befærdet sti i et naturskønt område). Vi mødte en del hunde - ikke en eneste kom på armen eller blev trukket væk - vi måtte gå ud på cykelstien to gange, da vi skulle forbi to hunde, som ejeren stod og forgæves forsøgte at få lidt ro på, sidstnævnte ejer smilte til os og sagde til egen hund, at den da kunne se at Enzo var ligeglad med den), en hel del løbere som løber tæt forbi ham både forfra og bagfra, uden at frygte for liv og lemmer, smil og nik fra rulleskøjteløbere og folk vi passerede. Ikke en eneste negativ reaktion - og det er heldigvis sådan vores ture normalt ser ud.

 

 

Jeg har dog en gang oplevet, at en dame stod og aede min gamle hund Zigo, og stod og talte med mig om hvor skøn han var, og efter et par minutter spurgte hun, hvilken race han var - og da jeg fortalte han var en schæferhund hev hun armen til sig.... Vi stod og ventede på at krydse en befærdet vej og inden vi kunne komme over vejen, kom hun dog vist frem til at, når hun nu havde stået og aet ham i et par minutter, så ville han nok ikke omvende sig til et frådende monster, så hun begyndte at ae ham igen, og sagde så: "han er nu en fin schæfer-blanding" (tænker hun følte sig tryg ved, at der måske var noget andet i ham....:vedikke: - jeg blev ikke vred - men var godt underholdt - for jo....det forekom mig lidt pudsigt (hun kom selv hen og aede ham og begyndte at tale til at starte med)

zigo-3.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det her minder mig faktisk en smule om kamphunde debatten i begyndelsen, når folk blev deciderede rasende over, at andre hundeejere undgik dem. Jeg kan huske, at der flere gange blev skrevet, at man ikke rigtig opnåede noget ved at blive sur og evt. råbe efter folk - alternativ rase over det på nettet.

Og jeg synes egentligt det er lidt det samme uanset hvilken hunderace det gælder. Jeg kan ikke rigtig se, at man opnår noget ved at blive irriteret over hvor pylrede og anstrengende andre mennesker er. Hvis man gerne vil ændre sin races ry, må man vel bare prøve at finde en god repræsentant for racen og opdrage den, så den faktisk opfører sig pænt ude i offentligheden.

 

Det sker da også, at folk skriver noget negativt om labradorer og det sker da også ret tit, at folk trækker over på den anden side af vejen. Men når jeg nu ved, at jeg har en sød og dejlig hund, som rigtig mange andre mennesker godt kan lide, så kan det ikke hidse mig op, at enkelte tilfældige mennesker trækker over på den anden side, fordi de MÅSKE er bange for labradorer - jeg kender jo ikke grunden, men der skal da nok være nogen, der ikke kan lide dem.

 

Og for god ordens skyld snakker jeg ikke om dem, der nærmest flygter, mens hunden flyver efter dem og de snerrer af en, men om dem der undgår bestemte hunde uden alt for meget postyr og som åbenbart er pylrede på den anstrengende måde.

 

Du er gået lidt i selvsving:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er gået lidt i selvsving:vedikke:

Det ved du sgu da ikke noget om :lol: Hvis du lod være med at hænge i tre linjer, ville du måske kunne se, at jeg ikke sammenligner det med kamphundedebatten og rasende folk, men at det blot mindede mig om kamhundedebatten. Og du ville nok også kunne se, at jeg skriver om dem, der bliver irriterende over at andre ikke kan lide deres race og at jeg ikke kan se, at man opnår noget ved det. Præcis på samme måde som når kamphundeejere ikke opnår noget ved at blive sure på andre mennesker.

 

Er du med nu??

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved du sgu da ikke noget om :lol: Hvis du lod være med at hænge i tre linjer, ville du måske kunne se, at jeg ikke sammenligner det med kamphundedebatten og rasende folk, men at det blot mindede mig om kamhundedebatten. Og du ville nok også kunne se, at jeg skriver om dem, der bliver irriterende over at andre ikke kan lide deres race og at jeg ikke kan se, at man opnår noget ved det. Præcis på samme måde som når kamphundeejere ikke opnår noget ved at blive sure på andre mennesker.

 

Er du med nu??

 

Næh, det var Missing der startede med at sige at andre blev irriterede, og så tog du den derfra. Og at råbe efter folk????:???:

 

Men igen, det er nok fordi jeg bor på samme planet som Ascha og PP. Det er en dejlig planet, hvor langt de fleste hunde og hundeejere kan omgås hinanden hver dag, uden at hunde i flæng bliver overfaldet og traumatiseret. Og hvor hunde rent faktisk nogle gange kan Brumme af hinanden uden at de får PTSD eller det der er værre. Og et sted hvor man tror på det gode i andre hundeejere og deres hunde.

 

Og jeg tror at vores lille planet er meget lykkeligere.

 

Er du med nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt er det egentlig goldens der volder størst problemer her i kvarteret:hmm: Tror vi tæller en håndfuld som er ret vilde og ustyrlige. Men jeg flygter nu ikke hver gang jeg ser én:lol:

Hvis det hjælper nogen at vide det, så går jeg faktisk også udenom ukendte Goldens.

Tæverne er sådan set ok-ish, på den der lidt irriterende retriever-facon, omend en smule for store og lalleglade til at mine hunde gider det. Men hanhundene er enten vanvittigt oversexede og springer på min meget lækre tæve eller egetkønsagressive og springer på min hanhund. Såeh... Ja... Ikke kun schæfer-had herfra :mrgreen:

 

Hvis jeg så at en golden skulle ligge fællesdæk med Asta da vi var i klasse 1, overvejede jeg at trække hende. Har prøvet at være vidne til decideret voldtægtsforsøg på min stakkels hund, der forsøgte alt hvad hun kunne at blive liggende i den dæk som jeg havde efterladt hende i.

Skide synd og virkeligt ikke fair.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er skråt ligeglad med, om min hund "får lov" at hilse på andre hunde eller ej, for det er helt og holdent noget, jeg selv afgør. Han bliver ved mig, til jeg giver ham lov til at smutte, og ser jeg en anden hund i snor eller gående fri ved fod, så "smuttes" der ikke, eftersom jeg umiddelbart tænker, at der må være en grund til, at den anden hund ikke render afslappet rundt et større eller mindre stykke fra sin ejer.

 

Men jeg bryder mig ikke om den "grænsesætning", hvor man skal spørge alle og enhver på stranden, om hundene må hilse, for ellers er man en noget så uansvarlig hundeejer. Så kunne man få nok at gøre. Vi er selv lige kommet hjem fra en dejlig strandtur, hvor vi mødte mange fremmede hunde. Det var et enkelt tilfælde med lidt småknurren mellem 3 hunde, men det gik lige så hurtigt i sin mor igen. Alle hundeejerne holdt sig i bevægelse og tog det ganske roligt, og alle hundene overlevede uden bidsår og traumer.

 

Hvis alle skulle have forespurgt, om det monstro ville være en god idé at lade hundene hilse, hver gang nogen passerede en fremmed hund.....så havde vi s'gu da været deroppe endnu. :shock:

 

Folk må sætte alle de grænser, de bare kan komme i tanker om for deres egne hunde,bare de holder snitterne væk fra min. Det klarer jeg nemlig selv meget bedre. :cool:

 

 

Jamen hvis du har styr på din hund, indtil du giver grønt lys for hilsen, hvordan er det så grænsesættende for dig, hvis du møder en pylret hundeejer som ikke ønsker at hundene skal hilse ?

 

Til det markerede: Ja, det er jeg da ikke i tvivl om :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ANNE 1979 du var så uforstående ovre for hvorfor jeg forsvaret min race :) da jeg også kun havde prøvet at få et budskab i gennem om at min hund ikke var sådan , og man ikke skal skærer alle ovre en kamp. og at min hund ikke bare er en mode taske hund osv og især at den bestemt bliver behandlet som en hund. og nu går du selv i selvsving ovre at folk bare er ærlige om hvordan de har det med schæfere . lidt dobbelt moralsk :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, det var Missing der startede med at sige at andre blev irriterede, og så tog du den derfra. Og at råbe efter folk????:???:

 

Men igen, det er nok fordi jeg bor på samme planet som Ascha og PP. Det er en dejlig planet, hvor langt de fleste hunde og hundeejere kan omgås hinanden hver dag, uden at hunde i flæng bliver overfaldet og traumatiseret. Og hvor hunde rent faktisk nogle gange kan Brumme af hinanden uden at de får PTSD eller det der er værre. Og et sted hvor man tror på det gode i andre hundeejere og deres hunde.

 

Og jeg tror at vores lille planet er meget lykkeligere.

 

Er du med nu?

 

 

 

Øv, hvor er du arrogant at høre på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, det var Missing der startede med at sige at andre blev irriterede, og så tog du den derfra. Og at råbe efter folk????:???:

 

Men igen, det er nok fordi jeg bor på samme planet som Ascha og PP. Det er en dejlig planet, hvor langt de fleste hunde og hundeejere kan omgås hinanden hver dag, uden at hunde i flæng bliver overfaldet og traumatiseret. Og hvor hunde rent faktisk nogle gange kan Brumme af hinanden uden at de får PTSD eller det der er værre. Og et sted hvor man tror på det gode i andre hundeejere og deres hunde.

 

Og jeg tror at vores lille planet er meget lykkeligere.

 

Er du med nu?

Er man da ikke irriteret, når man synes andre er anstrengende :vedikke: Og som jeg lige skrev, så siger jeg ikke, at folk råber af hinanden, men at folk bliver irriterede og at jeg ikke mener man opnår noget positivt ved at blive fornærmet.

 

Desuden har jeg aldrig skrevet, at hunde får traumer af at andre hunde brummer af dem og jeg har heller aldrig skrevet, at hunde overfalder hinanden i flæng. Jeg har skrevet, at nogle hundeejere undgår bestemte hunderacer, fordi de har dårlige oplevelser med dem. Det er da virkelig ikke det samme som at sige at hunde overfalder hinanden konstant og hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

ANNE 1979 du var så uforstående ovre for hvorfor jeg forsvaret min race :) da jeg også kun havde prøvet at få et budskab i gennem om at min hund ikke var sådan , og man ikke skal skærer alle ovre en kamp. og at min hund ikke bare er en mode taske hund osv og især at den bestemt bliver behandlet som en hund. og nu går du selv i selvsving ovre at folk bare er ærlige om hvordan de har det med schæfere . lidt dobbelt moralsk :vedikke:

 

Det der skete i den anden tråd var, at jeg skrev, at hvis min schæfer opførte sig dom chi'er gør flest, altså farer ud, gør og snapper, var den blevet krævet aflivet. Det fik du så lavet om til at jeg havde sagt at jeg ville aflive min hund, og at hun jo tydeligvis var kugleskør, og at hun havde det fra mig:vedikke:

 

 

Er man da ikke irriteret, når man synes andre er anstrengende :vedikke: Og som jeg lige skrev, så siger jeg ikke, at folk råber af hinanden, men at folk bliver irriterede og at jeg ikke mener man opnår noget positivt ved at blive fornærmet.

 

Desuden har jeg aldrig skrevet, at hunde får traumer af at andre hunde brummer af dem og jeg har heller aldrig skrevet, at hunde overfalder hinanden i flæng. Jeg har skrevet, at nogle hundeejere undgår bestemte hunderacer, fordi de har dårlige oplevelser med dem. Det er da virkelig ikke det samme som at sige at hunde overfalder hinanden konstant og hele tiden.

 

Det sidste var heller ikke møntet på dig, men den tidligere diskussion om planeter og traumatiserede hunde. My bad, der mangler et linieskift.

 

Men det ændrer nu ikke på at jeg VIRKELIG ikke oplever de samme problemer som flertallet, men jeg er måske heldig at bo et godt sted:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der skete i den anden tråd var, at jeg skrev, at hvis min schæfer opførte sig dom chi'er gør flest, altså farer ud, gør og snapper, var den blevet krævet aflivet. Det fik du så lavet om til at jeg havde sagt at jeg ville aflive min hund, og at hun jo tydeligvis var kugleskør, og at hun havde det fra mig:vedikke:

 

 

 

 

Det sidste var heller ikke møntet på dig, men den tidligere diskussion om planeter og traumatiserede hunde. My bad, der mangler et linieskift.

 

Men det ændrer nu ikke på at jeg VIRKELIG ikke oplever de samme problemer som flertallet, men jeg er måske heldig at bo et godt sted:vedikke:

Jeg kan jo ikke tale for andre, men jeg oplever som sagt ikke særlige problemer med nogle racer. Jeg har mødt tre schæfere, som jeg har været utryg ved. De to der overfaldt flere forskellige hunde og så en enkelt, der sprang frem i snoren, så ejeren måtte holde den fast omkring brystkassen for at kunne holde den. Til gengæld har jeg også mødt søde schæfere, som fungerede fint. Så jeg undgår ikke dem allesammen. Kun dem som virker sære. Og det gælder selvsagt alle racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kun lige skimmet tråden, men har fået indtrykket af, at mange frygter schæferen, og det undrer mig lidt. Spekulerer på om avlen i DK/Europa er meget anderledes end herovre, for de schæfere jeg møder er som hovedregel meget venlige, eller enddog lidt "tøsede" hvis de bliver konfronteret med andre hunde. Min nabo havde en schæferhan, der blev totalt trynet af hans husky-blanding "søster", og han havde aldrig mod til at bevæge sig over på vores grund.

 

Har aldrig, hverken her eller i DK, mødt en schæfer der gav mig anledning til bekymring, og i terapihundegruppen er der en schæfertæve som totalt er Chase's kæreste.

 

Men det handler jo for os alle om erfaringer og gode/dårlige oplevelser. Den eneste hund jeg oprigtigt frygter, er en "mountain cur" som tilhører nogle mennesker der bor bag ved en anden af vores naboer. Han har bidt mig, har overfaldet Greta og har forsøgt at overfalde Chase. Jeg har sagt til ejeren, at hvis han går løs igen og virker truende, så bliver han skudt. Måske lidt overkill..

 

Af mine hunde er Chase og Leah sådan at de tror alle hunde er deres nye bedste ven. Greta kan godt være lidt forbeholden - sjovt nok afhænger det af, hvem der holder snoren. Når jeg går med hende er hun totalt kold overfor andre hunde, men når Keith går med hende kan hun godt være lidt afvisende. Så jeg tror at menneskets følelser overfor fremmede hunde også spiller ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men det ændrer nu ikke på at jeg VIRKELIG ikke oplever de samme problemer som flertallet, men jeg er måske heldig at bo et godt sted:vedikke:

 

Jeg tror, det er vigtigt at skelne her. Jeg har f.eks. ikke haft et eneste dårligt hunde-møde, efter at Taiki og jeg flyttede til Roskilde. Ikke ét - og vi har boet her halvanden måned.

 

Da vi boede inde på Nørrebro, skete det vel ca. 5 gange om ugen, at en eller anden løs hund kom farende over og satte en skræk i livet på Taiki, og af disse 5 gange kunne det godt være 1 gang, at det endte i decideret "slåskamp".

Og dette vel at mærke, selvom min dav. kæreste og jeg tog vores forholdsregler omkring hvor vi færdedes med Taiki og var meget åbenmundede omkring hans issues.

 

 

Så der er helt sikkert geografiske forskelle. Jeg synes i hvert fald ikke, at man skal nedgøre andre, fordi de oplever noget andet end man selv gør. Det behøver ikke blive en debat, hvor kun én person har ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork, som ejer til 4 dejlige sorte labrador, oplever jeg også at folk hiver deres hunde til sig og det er helt ok - også selv om jeg kun har en enkelt med. Jeg har det med hunde, som med mennesker - alle er søde og rare indtil andet er bevist. Jeg sætter ikke en hel race i bås, pga enkelte utilpassede individer, hvor problemet endda højst sandsynligt sidder i den modsatte ende af snoren af hunden. Dog er det ikke bare frit at hilse, for mine hunde - kun når de får lov, hvilket fungerer mere eller mindre fint de 4 imellem - fra en vældig arrogant hanhund, som ikke bare fornedrer sig til at tale med hvem som helst, til en alt for fremmed-ivrig hun, som intet bedre ved, end at få nye venner :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil altså indskyde, at man virkelig skal passe på med, at tolke på folks opførsel - for man kan meget vel misforstå, HVORFOR de handler som de gør.

 

 

Jeg har SÅ mange gange oplevet hundeejere, som mumlede "Min hund gør altså ikke noget", når jeg trak væk fra vej eller sti med min egen. Og det er ikke altid, jeg har mulighed for at fortælle dem, at det slet ikke handler om deres kræ, men om mit eget.

 

De ser ikke, at jeg gør præcis det samme, om det så er en cavalier eller chihuahua, der passerer vores vej, ELLER om det er labrador, schæfer, amstaff o.lign.

 

Desværre oplever jeg, at folk med "store og drabelige" (hehehe :blink: ) hunde som udgangspunkt GÅR UD FRA, at jeg trækker væk fordi jeg tror, at deres hund er farlig eller uforudsigelig.

- I stedet for at tænke, at det også kunne have noget at gøre med den anden faktor i spil, nemlig folks egne hunde.

 

 

Det betyder også, at disse hunde-ejere tilføjer endnu en erfaring om, at andre synes deres hunde er "store og drabelige" ... uden at det faktisk er sandt. Det påvirker deres møde med andre hundeejere i negativ grad - og det er synd, hvis det slet ikke hænger sammen, sådan som de tror.

 

 

SÅ KÆRE STOR-HUND EJER!

- Vær sød at gå ud fra, at det er den anden hund som er "drabelig", hvis en person trækker til siden med sit kræ. For det er uretfærdigt over for vedkommende at gå ud fra, at vedkommende har fordomme om din hund, er angst for den eller lignende. Ligesom at du ikke har brug for, at tilføje endnu en negativ historie til rækken af historier om mennesker, der ser en stor hund og bliver bange pr. automatik... så lad være med at tro, at det handler om dét, før du får det bekræftet. Det KAN også være, at den lille hund er en skide sur, angst eller stresset provo-røv, og at ejeren faktisk frygter mere for sin egen hunds reaktion end din. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det er vigtigt at skelne her. Jeg har f.eks. ikke haft et eneste dårligt hunde-møde, efter at Taiki og jeg flyttede til Roskilde. Ikke ét - og vi har boet her halvanden måned.

 

Da vi boede inde på Nørrebro, skete det vel ca. 5 gange om ugen, at en eller anden løs hund kom farende over og satte en skræk i livet på Taiki, og af disse 5 gange kunne det godt være 1 gang, at det endte i decideret "slåskamp".

Og dette vel at mærke, selvom min dav. kæreste og jeg tog vores forholdsregler omkring hvor vi færdedes med Taiki og var meget åbenmundede omkring hans issues.

 

 

Så der er helt sikkert geografiske forskelle. Jeg synes i hvert fald ikke, at man skal nedgøre andre, fordi de oplever noget andet end man selv gør. Det behøver ikke blive en debat, hvor kun én person har ret.

 

 

Det kunne være man skulle flytte til Roskilde så.

Her i byen hvor jeg bor, er der mange løse hunde der kommer farende over mod hunde i snor, også steder med skiltning at løse hunde ikke er tilladt. Beder man ejerne om at være søde og tage deres hunde i snor medens man passerer, får man ofte arrogante svar, bliver talt ned til, eller sat i 3 grads forhør hvor de afkræver, at man skal forklare fra ende til anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det er vigtigt at skelne her. Jeg har f.eks. ikke haft et eneste dårligt hunde-møde, efter at Taiki og jeg flyttede til Roskilde. Ikke ét - og vi har boet her halvanden måned.

 

Da vi boede inde på Nørrebro, skete det vel ca. 5 gange om ugen, at en eller anden løs hund kom farende over og satte en skræk i livet på Taiki, og af disse 5 gange kunne det godt være 1 gang, at det endte i decideret "slåskamp".

Og dette vel at mærke, selvom min dav. kæreste og jeg tog vores forholdsregler omkring hvor vi færdedes med Taiki og var meget åbenmundede omkring hans issues.

 

 

Så der er helt sikkert geografiske forskelle. Jeg synes i hvert fald ikke, at man skal nedgøre andre, fordi de oplever noget andet end man selv gør. Det behøver ikke blive en debat, hvor kun én person har ret.

 

Fuldstændig enig. Jeg flyttede for 2.5 år siden 5 kilometer. Fra et strand område med mange, løse hunde og også hunde som ikke kunne styrer eller var søde. Der skete det cirka en gang om måneden at vi fik en løs hund i hovedet og flere gange ugentligt blev løse hunde kaldt hjem inden de nåede helt hen, men havde foruroliget pigerne

Nu på de over to år, kan jeg kun komme i tanke om under en håndfuld med løse hunde tæt på hinanden vores hjemme miljø. Generelt bor jeg nu i Flex i land og dem der ikke er i Flex er der langt mere styr på. Også langt større hunde population.

 

Så især Sheila er blevet meget mere cool ved synet af hunde. Faktisk er hun temmelig ligeglad. Hun forventes ikke længere at de altid køber hen til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være visse personer mener jeg er overbeskyttende og en møgkælling (for ja, det er jeg sgisme blevet kaldt mange gange :lol:) - men faktum er det virker! :mrgreen: Mødte igår den mand som sidst kaldt mig for en møgkælling, og han tog sin hund i snor med det samme han spottede mig. :lol::cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver pylret når jeg går tur med min hund og der kommer en terrier/ el dansk svensk gårdhund løbende os i møde med løftet hale og ejen står på afstand og siger den er ikke så god til at møde andre hunde, men ikke gør mine til at tage den i snor, det ender altid med de farer frem knurrer og viser tænder, der har min hund fået hak i tuden og det sker ikke igen, så får de små møg hunde et los i maven så de triller hen af jorden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver pylret når jeg går tur med min hund og der kommer en terrier/ el dansk svensk gårdhund løbende os i møde med løftet hale og ejen står på afstand og siger den er ikke så god til at møde andre hunde, men ikke gør mine til at tage den i snor, det ender altid med de farer frem knurrer og viser tænder, der har min hund fået hak i tuden og det sker ikke igen, så får de små møg hunde et los i maven så de triller hen af jorden

 

Ja, der er en hårfin grænse mellem at være overbeskyttende og være slået helt fra:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver pylret når jeg går tur med min hund og der kommer en terrier/ el dansk svensk gårdhund løbende os i møde med løftet hale og ejen står på afstand og siger den er ikke så god til at møde andre hunde, men ikke gør mine til at tage den i snor, det ender altid med de farer frem knurrer og viser tænder, der har min hund fået hak i tuden og det sker ikke igen, så får de små møg hunde et los i maven så de triller hen af jorden

 

måske ikke den mest hengsigtsmæssige måde at tackle problemet på. Bare bed den gå hjem til mor eller far med passende bestemt stemme. Det virker som regel.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til andre hunde, er jeg absolut ikke overbeskyttende, og regner med at Luffe selv tackler de fleste problemer. Nu møder vi jo også sjældent hunde vi ikke allerede har set før, og som Luffe har kendt fra han var helt lille, så vi har det nok lettere end de der bor i mere befolkede områder.

 

Der er dog et par hanhunde som ikke længere giver hvalpe-frikort til Luffe, og jeg kan godt se på Ham, at der ikke skal meget provokation til, før Han er klar til at betale tilbage med renter... De bliver brugt til at træne, at man skal gå på plads, også selv om man hellere vil noget andet (i flexline, for en sikkerheds skyld).

 

Til gengæld er jeg efter sigende, meget pylret med hvem der er gode nok til at passe min hund, hvis det bliver nødvendigt. Det er selvfølgelig ren tågesnak, men det ligger dog lidt i kortene, at vores ferier bliver noget hvor luffe kan være med os...

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til andre hunde, er jeg absolut ikke overbeskyttende, og regner med at Luffe selv tackler de fleste problemer. Nu møder vi jo også sjældent hunde vi ikke allerede har set før, og som Luffe har kendt fra han var helt lille, så vi har det nok lettere end de der bor i mere befolkede områder.

 

Der er dog et par hanhunde som ikke længere giver hvalpe-frikort til Luffe, og jeg kan godt se på Ham, at der ikke skal meget provokation til, før Han er klar til at betale tilbage med renter... De bliver brugt til at træne, at man skal gå på plads, også selv om man hellere vil noget andet (i flexline, for en sikkerheds skyld).

 

Til gengæld er jeg efter sigende, meget pylret med hvem der er gode nok til at passe min hund, hvis det bliver nødvendigt. Det er selvfølgelig ren tågesnak, men det ligger dog lidt i kortene, at vores ferier bliver noget hvor luffe kan være med os...

 

Her er det helt bestemt på sin plads at være pylret :mrgreen:

 

Jeg synes egentlig ikke, at jeg er særligt pylret over for Buster - kigger mere på hunden (og dens ejer), samt Busters reaktion på den pågældende hund, end på specifikke racer, men det er meget sjældent at jeg skifter fortorv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke jeg er overbeskyttende egentligt.

 

Men jeg har ofte De luxe gående bag barnevognen så han ikke skal hilse på fremmede hunde.

Det er egentligt ikkr fordi at han ikke må hilse, men indiemellem er det sku svært at styre barnevogn, hund og evt. Mikkel hvis han er med på tur.

 

Men hvis det bare er mig og De luxe der er ude at gå, så får han lov til at hilse på de fleste hunde herude.

- Men synes egentligt mange her i mit område ikke lader deres hunde hilse :undrer:

Samtidig er der også rigtig mange der bare lader deres hunde gå tur med sig selv på gaden :damn:

I denne uge har jeg set 4 løse hunde uden ejer.

 

Den ene er vores nabo. Jeg fatter ikke at de tør, for i sommers fik de en bøde for den var løs og til gene (den løber ind i naboernes haver) og dyrenes beskyttelse var også ude og besøge dem op til flere gange :roll: ..

Link til indlæg
Del på andre sites

måske ikke den mest hengsigtsmæssige måde at tackle problemet på. Bare bed den gå hjem til mor eller far med passende bestemt stemme. Det virker som regel.

 

Jo det er netop det eneste der får en hund til at slippe som har godt fat, ikke om jeg vil stå og være vidne til min hund bliver bidt af en hund hvor ejeren ikke har hverken styr på sin hund, eller gør mine til at gribe ind. Et spark i maven og den taber pusten.

 

Bed en arrig hund om at gå hjem øhh yes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...