Hop til indhold

er stamtavle så vigtig???


Gæst Tank
 Share

Recommended Posts

jeg har en super flot og skøn pværgpinscher han, men uden stamtavle... jeg har ikke tænkt mig at udstille ham, men vil da gerne lave hvalpe med ham... er det en god ide at få stamtavle på ham? og hvorfor/hvorfor ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

En stamtavle er noget hunden er født med, eller ej. Så det er ikke noget du kan få nu, hvis ikke hunden er født med en.

 

Hvorvidt en stamtavle er nødvenig at ha eller ej, er der meget delte meninger om. Den gør ikke en hund hverken bedre eller dårligere, men den er et "bevis" på hvem der er hundens forfædre. Det gør stamtavlen til et meget godt og nyttigt værktøj, da man kan finde alle de ting der er registreret om hundene i stamtavlen, som f.eks sygdomme eller resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke få lavet en stamtavle på en hund, der ikke allerede har en, så det er ikke en mulighed.

 

Selv om jeg ikke selv skal bruge en hund i avl og det mest skulle være en hyggehund ville jeg ikke selv købe en hvalp uden dkk-tavle.

Jeg har selv en blandingshund, som jeg har overtaget da den var voksen, så det er ikke fordi jeg ikke kan lide hunde uden stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Plus: En stamtavle er da især vigtig, hvis man gerne vil lave hvalpe, netop så man har en idé om, hvilke sygdomme og egenskaber, ens hudn kan føre videre! Selv hvis man får testet sin hund for diverse sygdomme inden avl (hvilket jeg virkelig synes, man bør!), kan man ikke nødvendigvis se de dårligdomme, hunden ikke selv lider af, men som den godt kan give videre. Måske medmindre man skal ud i noget DNA-test? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ideen med en stamtavle er jo at du kan se flere generationer tilbage og se hvad der fx ligger af sundhedsundersøgelser, præmieringer m.m. i hundens aner. Det er et værktøj som hvalpekøberne kan bruge til at se om der fx er tendens til en bestemt sygdom i hundens gener.

 

Jeg er sikker på at du har en skøn og dejlig hund, men du har jo ingen beviser på hvem der er dens forældre og bedsteforældre og derfor ryger hele ideen med en stamtavle på din hund jo lidt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det synes jeg lidt det er, hvis det er som i siger. hvis man nu kunne gå til undersøgelser osv og få fat på en stamtavle, så ville det være anderledes. jeg kan ikke gøre for at Tank ikke har stamtavle. jeg fik ham først som 2 årig. jeg får så meget ros for hvor flot han er. man kan læse på nettet hvilke skavanker de forskellige racer har. Jeg må indrømme at jeg sikkert nok ikke forstår det helt. men jeg føler mig da holdt udenfor når jeg ved at jeg har en nærmest perfekt hund af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stamtavlen er lavet for at fortælle noget om hundens forældre, bedsteforældre osv. At de hunde der står på stamtavlen som hundens egentlige forfædre sikres ved, at opdrætter angiver hvem der er far og mor til hvalpene til kennelklubben. En hund er altså født med en stamtavle og for at sikre kvaliteten og brugbarheden af stamtavlen, kan man ikke lave den efterfølgende.

 

Ud over at det kan være dejligt at vide hvilke hunde der indgår i den hund man selv har, kan det også bruges som et værktøj til at spore eventuelle arvelige sygdomme.

Hvis man kunne få lavet stamtavle på en voksen hund hvor forældrene ikke er kendte, mister man værdien ved det værktøj.

 

Man kan vist i enkelte tilfælde få lavet en lukket stamtavle, det vil sige en stamtavle hvor der ikke er angivet forfædre og som ikke giver mulighed for at avle videre på hunden, men det er ligemeget i dig tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan godt se hvad i siger. men kan ikke lade vær med at tænke på at det må da starte et sted. Men jeg siger mange tak for jeres svar. jeg er blevet meget klogere :)

og ja, jeg kan godt virke lidt rap og hård, men jeg mener det absolut ikke som det ser ud :)

jeg elsker min hund over alt på jorden og jeg er så glad og stolt over ham. og jeg er i bund og grund ligeglad med om han har stamtavle eller ej, for det var hans dejlige væsen jeg faldt for :)

jeg lader ham ikke avle for at lave penge, så det har ingen betydning for mig på den måde. jeg går til sundhedstjek med ham, og ved han bliver en stolt far engang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

det synes jeg lidt det er, hvis det er som i siger. hvis man nu kunne gå til undersøgelser osv og få fat på en stamtavle, så ville det være anderledes. jeg kan ikke gøre for at Tank ikke har stamtavle. jeg fik ham først som 2 årig. jeg får så meget ros for hvor flot han er. man kan læse på nettet hvilke skavanker de forskellige racer har. Jeg må indrømme at jeg sikkert nok ikke forstår det helt. men jeg føler mig da holdt udenfor når jeg ved at jeg har en nærmest perfekt hund af racen.

Det er også rigtig surt, men jeg tror problemet er, at man ikke helt kan vide om hunde er racerene eller om der er blandet noget andet ind på et tidspunkt. Stamtavlen er jo et redskab, som sikrer, at man får den hund som man betaler for; hvis man tror man køber en labrador, vil man selvfølgelig være træt af at komme hjem med en labrador/schæfer blanding. Derfor ville fidusen med en stamtavle jo gå fløjten, hvis man tillod tavleløse hunde at få stamtavle og lave hvalpe.

 

Desuden er der jo det med sygdomme. Der kan godt ligge sygdomme skjult hos hunde, hvis de kun er bærere af den og det har man ikke en jordisk chance for at opdage, når der ikke er tavle på.

 

Det kan måske godt virke snobbet, men kennelklubber er bare i sagens natur kun for hunde med tavle. Men det betyder jo ikke, at du ikke kan være medlem af klubben og deltage til nogle af deres arrangementer, så på den måde behøver du ikke være udenfor :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg køber en hvalp er stambogen helt afgørende. Altså ikke papiret, men hvilke bedsteforældre og oldeforældre hvalpen har. Jeg har sat mig ind i hvilke hunde der over de seneste 15 år har avlet bedst og jeg ved hvilke linjer der kan forventes at give den type hund jeg ønsker. Jeg ved også hvilke kendte avlshunde jeg ikke ønsker i stamtavlen fordi de vægter egenskaber jeg ikke er så glad for.

 

Der er mange egenskaber i en hund, men rent avlsmæssigt er det kun en del af disse egenskaber man kan konstatere hos hunden. Mange egenskaber bæres videre i generne, selvom de ikke ses på den hund man står med. Man taler om fænotype=den synlige del af hunden (både udseende og andre egenskaber) og fænotype=det en hund giver videre til afkom.

 

Når man kender en race og avlshundene i racen godt begynder man et kunne skimte de forskellige avlshundes genotype og så bliver stamtavlen pludeselig et meget betydelig dokument til at vide hvordan en given hvalp kan blive.

 

Så lang historie, men kort konklution. Stamtavlen er vigtig. Forældrene til min hvalp skal være super hunde selv og avlet af super gode hunde, med hovedvægten lagt på netop de egenskaber jeg vægter højest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange jeg kender med blandinger, har også flere besøg hos dyrlægen end de ejere jeg kender, hvor der er en god stamtavle på hunden, dvs. den er af sunde linjer (stamtavlen i sig selv gør jo intet for sundheden, det er jo hvordan den er brugt som værktøj i avlen som betyder noget).

 

Jeg er en pyllerrøv, så at få en hund der ikke umiddelbart er disponeret for noget som helst, er meget rart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan i øvrigt godt lave din egen, uofficielle stamtavle. Få din hund scannet for HD og albuer, undersøgt øjne og andre sundhedsmæssige ting, de anbefaler for racen. Få det dokumenteret og skriv det ned.

 

Hvis du så gerne vil avle med ham, så beder du tæve-ejeren om, også at få sin hund undersøgt på samme vis.

Når de så får hvalpe, kan I skrive, at de har en uofficiel tavle, hvor forældrehundene har dokumentation på, at være i god form.

 

Hvis der så avles videre på en hvalp fra kuldet, kan vedkommende jo også bede den anden hundeejer om at tjekke sin hund, ligesom vedkommende også får sin egen undersøgt.

Og disse hvalpe vil jo så kunne fremvise stamtavle fra både forældre og bedsteforældre, med deres sundhedsresultater.

 

Hvis du alligevel ikke gider udstille, og det handler avl og sundhed. Så er der jo intet til hinder for, at du gør disse ting, selvom det ikke anerkendes af Dansk Kennel Klub. Du kan selvfølgelig ikke bestemme, om hvalpekøberne følger trop.

Men jeg vil da mene, blanding eller ej, at man har et ansvar for kun at avle på en hund som beviseligt er sund (inkl. scanninger/røntgen og ikke bare dyrlægen der lytter på hjertet og sådan mere overfladisk) - og skal man tænke økonomi, så kan du tage mere for dine tavleløse hvalpe, hvis du samtidig kan fremvise gode sundhedspapirer på både din egen hund og moderen, da de fleste jo gerne vil have en hund fra sunde forældredyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så glemte jeg lige et vigtigt pointe. Og det er, at selvom man ikke personligt kan vurdere hundene i en hvalps stambog, kan man jo finde et opdrætter som man virkelig kan stole på og så købe en hvalp der. En opdrætter som fortjener denne tillid er inde i racens mest anvendte hunde (eller vejledes af en der er) og kan forklare hvad hxn vægter i sin avl.

 

Omkring sundhed vil jeg tilføje at hvis man bruger en god ældre han som selv er sund og har avlet mange sunde hvalpe sammen med en tæve af gode sunde linjer, har man forbedret sine chancer for at få en sund hund ganske betydeligt. Bedre end 2 unge sundhedscheckede hunde, man ikke kender avlsværdi eller ophav på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan i øvrigt godt lave din egen, uofficielle stamtavle. Få din hund scannet for HD og albuer, undersøgt øjne og andre sundhedsmæssige ting, de anbefaler for racen. Få det dokumenteret og skriv det ned.

 

Hvis du så gerne vil avle med ham, så beder du tæve-ejeren om, også at få sin hund undersøgt på samme vis.

Når de så får hvalpe, kan I skrive, at de har en uofficiel tavle, hvor forældrehundene har dokumentation på, at være i god form.

 

Hvis der så avles videre på en hvalp fra kuldet, kan vedkommende jo også bede den anden hundeejer om at tjekke sin hund, ligesom vedkommende også får sin egen undersøgt.

Og disse hvalpe vil jo så kunne fremvise stamtavle fra både forældre og bedsteforældre, med deres sundhedsresultater.

 

Hvis du alligevel ikke gider udstille, og det handler avl og sundhed. Så er der jo intet til hinder for, at du gør disse ting, selvom det ikke anerkendes af Dansk Kennel Klub. Du kan selvfølgelig ikke bestemme, om hvalpekøberne følger trop.

Men jeg vil da mene, blanding eller ej, at man har et ansvar for kun at avle på en hund som beviseligt er sund (inkl. scanninger/røntgen og ikke bare dyrlægen der lytter på hjertet og sådan mere overfladisk) - og skal man tænke økonomi, så kan du tage mere for dine tavleløse hvalpe, hvis du samtidig kan fremvise gode sundhedspapirer på både din egen hund og moderen, da de fleste jo gerne vil have en hund fra sunde forældredyr.

 

Et hypotetisk spørgsmål som jeg har tænkt på før: HVIS man nu gør dette, og også går på udstilling og får vurderet om hundene lever op til racestandarden - kan man så i 3'de eller 4'de generation få det anerkendt som en officiel stamtavle?

evt. hvis man parrer sin 1'ste generations stamtavleløse hund med en der har stamtavle, og også gør det efterfølgende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe med stamtavle koster som regel også en del mere end dem uden, og det er der jo en grund til. Bl.a. alt det arbejde der ligger forud for en parring.

Det er jo ikke helt gratis at få lavet alle de forskellige tjek hos dyrlægen :blink: Og det er heller ikke omkostningsfrit at lave et kuld hvalpe - det koster en del penge og en hel del arbejde.

Så hvorfor ikke bare nyde din dejlige hund, han blir jo ikke bedre ved at stå fadder til et kuld hvalpe, vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hypotetisk spørgsmål som jeg har tænkt på før: HVIS man nu gør dette, og også går på udstilling og får vurderet om hundene lever op til racestandarden - kan man så i 3'de eller 4'de generation få det anerkendt som en officiel stamtavle?

evt. hvis man parrer sin 1'ste generations stamtavleløse hund med en der har stamtavle, og også gør det efterfølgende?

Nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan i øvrigt godt lave din egen, uofficielle stamtavle. Få din hund scannet for HD og albuer, undersøgt øjne og andre sundhedsmæssige ting, de anbefaler for racen. Få det dokumenteret og skriv det ned.

 

Hvis du så gerne vil avle med ham, så beder du tæve-ejeren om, også at få sin hund undersøgt på samme vis.

Når de så får hvalpe, kan I skrive, at de har en uofficiel tavle, hvor forældrehundene har dokumentation på, at være i god form.

 

Hvis der så avles videre på en hvalp fra kuldet, kan vedkommende jo også bede den anden hundeejer om at tjekke sin hund, ligesom vedkommende også får sin egen undersøgt.

Og disse hvalpe vil jo så kunne fremvise stamtavle fra både forældre og bedsteforældre, med deres sundhedsresultater.

 

Hvis du alligevel ikke gider udstille, og det handler avl og sundhed. Så er der jo intet til hinder for, at du gør disse ting, selvom det ikke anerkendes af Dansk Kennel Klub. Du kan selvfølgelig ikke bestemme, om hvalpekøberne følger trop.

Men jeg vil da mene, blanding eller ej, at man har et ansvar for kun at avle på en hund som beviseligt er sund (inkl. scanninger/røntgen og ikke bare dyrlægen der lytter på hjertet og sådan mere overfladisk) - og skal man tænke økonomi, så kan du tage mere for dine tavleløse hvalpe, hvis du samtidig kan fremvise gode sundhedspapirer på både din egen hund og moderen, da de fleste jo gerne vil have en hund fra sunde forældredyr.

Meget enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...