Hop til indhold

Hvad er gode madrester til hndene?


PBC
 Share

Recommended Posts

Dels handler det jo om at tage det hele med, men i lige så høj grad om lige at give hundene nogle smagsoplevelser når jeg giver mine hunde rester oveni det daglige tør foder.

 

Men hvad er godt at give og hvad er skidt.

 

Hvor meget salt må der fx være i suppen før man hellere skulle smide det ud og hvad med kogte grønsager, moser i dem?

 

Gode ideer og råd modtages

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hmm det ved jeg ærlig talt ikke - mine får aldrig rester som sådan. De deler en dåse tun eller sardiner en gang i mellem. Har jeg noget fersk laks, kylling og lign til overs så laver jeg det specielt til hundene som de så får i stedet for tør foder. Et par gange i ugen får de en klat havregrød. Når jeg laver sådan noget ekstra får Oscar så ikke sin våd foder den dag, noget han ellers får et par gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min får også rester oveni tørfoderet - hvis der altså er nogle rester tilbage når jeg er færdig... :oops: Jeg gi'r alt der ikke er decideret farligt, er der f.eks. løg i maden får hun det ikke. Moser ikke umiddelbart grøntsager, ser først om hun spiser dem selv. Gør hun ikke, så kan det godt være jeg moser det og "gemmer" det i noget hun spiser. :lol: Kartofler gi'r jeg heller ikke, for dem ved jeg kommer op igen... :roll: Jeg har vel lidt samme syn som TS på det - unødvendigt madspild at smide det ud når man nu har en "affaldskværn" i huset, og så synes hun jo at det smager vanvittigt spændende... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er jo allergihund, så hun får kun tørfoder og de få ting hun kan tåle.

Men før hun fik allergi, så fik hun tørfoder plus det samme som mig. Undtagen de ting som kan være skadelige. Altså nul salt. Ingen stærke krydderier. Ingen løg, -heller ikke hvidløg.

Så hun har aldrig fået pølser, bacon, hamburgerryg eller røget skinke i sin mad. Heller ikke røget fisk. Heller ikke hakkebøffer med salt og peber.

 

Jeg er meget konsekvent med saltet, for HUN er ligeglad. Og selv om hun måske kan tåle salt lige nu, så er der ingen garanti for at det ikke lige er saltet, der korter hendes liv i den sidste ende. Hunde med nedsat nyrefunktion kan ikke tåle salt. Og mange hunde får nyreproblemer med alderen. Det ER jo tit sådan, at den mad vi tobenede spiser, er alt for salt. Også for os selv.. Især alt det røgede er fyldt med salt.

 

---Så "resterne" ville typisk bestå af moste grøntsager blandet med ris eller kartoffelmos. Og tilsat en passende mængde af "dagens kød".. Hvis jeg havde kødløs dag eller salt mad, så havde jeg altid nogle frikadeller uden salt liggende i fryseren til hende..

Nej... det er ikke "rester". Når vi kun er to i husholdningen, og hun har større behov for kød end jeg har, så må jeg jo nødvendigvis købe nogenlunde dobbelt portion kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine spiser også rester. Alt kød selvfølgelig. Og ris og kartofler. Sheila kan ikke tåle hvede, så pasta går ikke. Hun elsker ellers pasta med kød sovs eller lasagne;-)

Sheilas mave kan ellers klare alt, totalt beton mave. Selv boller i karry går fint igennem. Hvilket hun forøvrigt også elsker. Mysla er også sart så hun får kun lidt ris og kød mest.

 

Mine gide kun kogte grøntsager og hvis de giver sammen med lidt sovs, så glider de fint ned.

 

Indtil de blev gamle har jeg ikke tænkt på saltet, men jeg må sige at det gør jeg nu. Så undgår de ting jeg tænker der er meget salt i , eller giver kun lidt af det.

 

Selv rester af brød tørrer jeg og giver som snack til enten hund eller hest. :-D

 

Jeg har meget lidt mad spild- vi er gode til at spise op hunde og jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ja her er brødrester især franskbrød eller boller noget af det bedste og de vil gøre hvad som helst... jeg bruger sommetider rester fra weekend-morgen-bordet og tager med på tur lørdag og søndag... det er bedre en de godbidder man kan købe :-)

Den lille gør alt hvad jeg beder om - bare han må få en bid brød ;-) helst lyst brød :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores får aldrig rester.... De får faktisk aldrig tilberedt mad... De får tilgengæld gerne grøntsager osv der ikke er tilberedt.

 

DOG sker det at jeg specielt laver mad til dem, f.eks. kogte ris i forbindelse med dårlig mave... Jeg er faktisk dybt overrasket over at folk giver rester, men måske det også er fordi vi bare spiser stærk mad, og er vant til Dexter som bare får turborøv af nærmest intet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk også lidt overrasket over at så mange giver relativt mange madrester, men hvis man lever sundt og har gode madrester er det jo fint. Jeg er selv holdt op med at give brødrester fordi jeg syntes det blev for meget. Jeg prøver kun at give hunde de rester som er gode og sunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja når man læser om foder her inde ellers lyder det jo som om de kun må få det allerede bedste;-)

 

Jeg vil heller ikke sige at mine får mange rester dagligt, men de får meget forskelligt. I går fik de ris og lidt sovs oveni tørkost en. Gemte så det sidste ris som de fik i dag sammen med lidt kartoffelmos og lidt vand sovs.

 

Ris er klart det de får i størst mængde.

Når det er der.

 

Der kan gå flere dage uden andet end måske en stump pålæg.eller en gulerod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Resterne fra mit køleskab er vel ikke mere usundt end tørfoder?. Det er da i det mindste ikke mere eller mindre udefinerbare biprodukter.

 

Det kommer da an på hvad rester du giver;-)

 

Hvis du kun giver sovs og kartofler og en leverpostej mad, så får hunden jo ikke det den skal bruge. Og gives dette i større mængder som rester, så forstyrrer det vel også balancen i et færdig foder. .

 

Det jeg mente var bare at rester generelt er et fy ord i mange kredse. Og i store mængder dagligt eller til en overvægtig hund, så mener jeg bestemt også at det er svært at styre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...