Hop til indhold

Kan man det ?


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

:hmm:Jeg har lige fået det sidste nr. af HUNDEN hvor der er en artikel om en gammel newfoundlænder der aldrig havde fået hvalpe fordi den som ganske ung havde haft problemer med livmoderen , nu er det så at jeg sidder og tænker på om man kan lave en kunstig befrugtning ligesom hos kvinder ? altså tage æg ud og befrugte dem og herefter sætte dem op i en rugetæve ? jeg mindes ikke at jeg nogensinde har hørt om det men er der nogen der ved om det kan lade sig gøre ?:bigsmile: jeg ved godt at man sagtens kan inseminere - men her bliver æggene jo i den oprindelige tæve , det gør de jo ikke hvis man tager dem ud og sætter dem op i en anden.

Redigeret af anne-lise hansen
mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kan i et menneske kan man vel også i en hund. Men oddsene er jo meget lave i mennesker, så det samme vil vel gøre sig gældende hos en hund?

 

personligt har jeg fx været igennem 7 sådanne forsøg og er "gået tom" :mrgreen: hver gang, så tænker at det umuligt kan være pengene værd med en hund

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da godt, at det i princippet kunne lade sig gøre. Men som Amocca skriver, så er oddsene nok ikke så store for, at det rent faktisk lykkedes. Der er jo mange faktorer, der spiller ind.

 

Og så synes jeg måske rent etisk ikke, at man burde gøre det. Uden at vide hvad denne her tæve fejlede med livmoderen, så synes jeg som udgangspunkt, at hvis tæven ikke kan føde selv, så er der nok en grund til det og så bør man ikke gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre.

 

Men som de fleste andre tænker jeg også at hvis en tæve ikke kan føde selv, og blive drægtig selv, så skal hun bare ikke have hvalpe. Forskellen for hunde og mennesker er at mennesker har et ønske om at få børn, og at det at få børn ses som en ting man nærmest skal, hvorimod det jo slet ikke er sådan med hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fået bladet endnu, så jeg har ikke læst om newfoundlænderen...

 

Men hvis den ikke har fået hvalpe fordi den "havde noget med livmoderen" som ung, blev den så ikke steriliseret dengang?

 

Så har den jo ingen livmoder at ruge hvalpe ud i... Og der skal jo gives hormoner konstant, hvis æggestokkene også er fjernet..

 

Man kunne måske tage æg fra en tæve, der er syg og derfor ikke kan klare at hvalpe, -befrugte de æg og så sætte dem op i en rask tæve når hun er i løbetid. Hendes egne æg vil jo gå til grunde, når hun ikke bliver parret..

 

----De fysiske forhold er jo anderledes i en hund end i et menneske, så jeg ved ikke OM det kan lade sig gøre. Livmoderen er jo ikke en rund bold, men to "horn" som hvalpene så ligger på stribe i.

 

Så skal der bare være en god grund til at man ønsker den syge tæves gener i avlen... Trods sygdom..

Link til indlæg
Del på andre sites

så vidt jeg husker var det livmoderbetændelse - og altså ikke noget den ville kunne overføre til hvalpene, men man kunne da godt forestille sig at en opdrætter kunne ønske en bestemt kombination af hunde og derfor ville gøre det selv om det jo ville være dyrt , det kunne måske være en fordel i talmæssigt små racer , fordi man så kunne udnytte flere hundes genpulje , det kunne jo i sådan et tilfælde også være en helt anden hund der var rugemor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke ret meget om hunde fysiologi or reproduktion. Jeg går dog ud fra at de producerer mange æg af gangen, i forhold til menneskers ene æg, da hunde føder kuld og eftersom de som oftest er blandet køn, så kan de jo nødvendigvis ikke være enæggede...

 

Så man kunne måske undgå at pumpe dem fulde af hormoner, som ved kvinder, for at få dem til at lave mange æg. på mennesker gør det dog jævnt ondt at høste æggene, på. Trods aden lokalbedøvende sprøjte i skedevæggen, så vil tro, at det ville kræve fuld narkose på en hund, da du jo ikke forklare hvorfor den skal holde sig i ro. For at være sikre på at tage æggene på det rigtige tidspunkt, så får kvinder en ægløsningssprøjte, når æggene nærmer sig modning. Modning determineres ved indvendig scanning hver 3. dag...

 

når æggene kommer ud, så bliver de hver overhældt med et antal sædceller (disse sædceller er taget fra mandens levering og herefter renset op, så kun de allerbedste er med).. Og så sættes miksturen i varmeskab, hvor den modnes i et par dage, i håbet om at deling får igang. Hvis man er heldig, så er der æg der har ladet sig befrugte. Som kvinde får man sat mellem 2 og 3 æg op igen (hvis man er så heldig, at så mange æg har ladet sig befrugte), for at øge chancerne. På trods af det er der kun en mindre chnce for tvillinger via denne metode og mikroskopisk for trilliger.... I de 5 år vi var i behandling oplevede jeg kun 1 par der fik tvillinger via behandling. Tør slet ikke tænke på hvor mange æg der skal sættes opm hvis man ønsker 4-6 hvalpe... 12? 20? Dont know...

 

Alt i alt er min konklusion at du godt nok skal ville der helt ekstremt, for det bliver latterligt dyrt at firsøge at producere de hvalpe og dyrlægerne der skal inkluderes i "parringen" har næppe gratis omparring hvis hunden går tom...

Link til indlæg
Del på andre sites

så vidt jeg husker var det livmoderbetændelse - og altså ikke noget den ville kunne overføre til hvalpene, men man kunne da godt forestille sig at en opdrætter kunne ønske en bestemt kombination af hunde og derfor ville gøre det selv om det jo ville være dyrt , det kunne måske være en fordel i talmæssigt små racer , fordi man så kunne udnytte flere hundes genpulje , det kunne jo i sådan et tilfælde også være en helt anden hund der var rugemor.

 

 

...Der er ingen mening i at bruge en gammel newfoundlænder til at bære hvalpene, især da hun sikkert ikke HAR nogen livmoder eller æggestokke efter den livmoderbetændelse. Man kan behandle betændelsen med antibiotika, hvis man meget gerne vil have at hunden skal have et kuld hvalpe. Men livmoderbetændelsen kommer igen. Før eller senere vil livmoderen da blive fjernet, sammen med æggestokkene.

 

Men man kunne tage en sund og rask ung newfoundlænder som af en eller anden grund ikke skal have hvalpe, f.eks. mild HD eller hvad de ellers slås med... Generne fra rugetæven går jo IKKE i arv til hvalpene.. Og så lade hende være rugetæve for et kuld hvalpe.

Det er sikkert rigeligt besværligt..... Og dyrt.

Jeg forstår slet ikke hvorfor man skal bruge en gammel hund... Der er da for meget, der kan gå galt.. :vedikke:

 

---Jeg glæder mig meget til at få bladet selv.... Det kommer sikkert i morgen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke har æggestokke, så er diskussionen jo omsonst. Så er der ingen æg at tage ud og befrugte!

 

igen, med hensynstagen til at jeg INTET aner om hundefysiologi, så vil det give meget dårlig mening at tage æg fra en gammel kvinde, da vi fødes med alle vore æg, så de er ligeså gamle og "slidte" som vi er - ved ikke om det er det samme med hunde? Hanner producerer frisk sæd hele livet, derfor kan det fint give mening at bruge en gammel han i avl... Som fx Charlie Chaplin, som vist var i 80erne da han blev far for sidste gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, jeg har forstået det som at den gamle hund skulle bruges som rugemor, altså have implanteret befrugtede æg fra en anden tæve i livmoderen..

Genetisk vil tæven ikke have noget til fælles med hvalpene.. Det kunne f.eks. være racer, der har kun får få hvalpe eller har problemer med at føde...

En stor hund kunne jo rumme ekstra mange små hvalpe....... :shock::badr:

 

Jeg synes bare, at hvis man vil bruge en masse penge på sådan et eksperiment, så kunne man lige så godt bruge en ung, stærk og sund hund som rugemor.

Hunde der ellers aldrig får hvalpe er der jo nok af.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan slet ikke se ideen med at bruge rugemødre hos hunde, og kan heller ikke se ideen med at avle på en tæve som har døjet med livmoderbetændelse?

Grunden til at det bruges rigtig meget hos heste, er jo at man kan lave et eller flere føl efter en rigtig god hoppe, mens denne stadig er aktiv i sporten, og dermed ikke behøver at stoppe sin karierere for at avle. Jeg har nok lidt problemer med etikken i dette også, især når der bliver lavet flere føl efter samme hoppe i en årgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke ret meget om hunde fysiologi or reproduktion. Jeg går dog ud fra at de producerer mange æg af gangen, i forhold til menneskers ene æg, da hunde føder kuld og eftersom de som oftest er blandet køn, så kan de jo nødvendigvis ikke være enæggede...

 

Så man kunne måske undgå at pumpe dem fulde af hormoner, som ved kvinder, for at få dem til at lave mange æg. på mennesker gør det dog jævnt ondt at høste æggene, på. Trods aden lokalbedøvende sprøjte i skedevæggen, så vil tro, at det ville kræve fuld narkose på en hund, da du jo ikke forklare hvorfor den skal holde sig i ro. For at være sikre på at tage æggene på det rigtige tidspunkt, så får kvinder en ægløsningssprøjte, når æggene nærmer sig modning. Modning determineres ved indvendig scanning hver 3. dag...

 

når æggene kommer ud, så bliver de hver overhældt med et antal sædceller (disse sædceller er taget fra mandens levering og herefter renset op, så kun de allerbedste er med).. Og så sættes miksturen i varmeskab, hvor den modnes i et par dage, i håbet om at deling får igang. Hvis man er heldig, så er der æg der har ladet sig befrugte. Som kvinde får man sat mellem 2 og 3 æg op igen (hvis man er så heldig, at så mange æg har ladet sig befrugte), for at øge chancerne. På trods af det er der kun en mindre chnce for tvillinger via denne metode og mikroskopisk for trilliger.... I de 5 år vi var i behandling oplevede jeg kun 1 par der fik tvillinger via behandling. Tør slet ikke tænke på hvor mange æg der skal sættes opm hvis man ønsker 4-6 hvalpe... 12? 20? Dont know...

 

Alt i alt er min konklusion at du godt nok skal ville der helt ekstremt, for det bliver latterligt dyrt at firsøge at producere de hvalpe og dyrlægerne der skal inkluderes i "parringen" har næppe gratis omparring hvis hunden går tom...

 

Hvis du ikke har nogen synlig påvist grund til du ikke kan blive gravid, så vil de kun sætte 1 æg op... -hos mennesker. :-D

 

Teoretisk kan det sagtens lade sig gøre med hund

 

men i praksis så kan jeg ikke lige komme på overhovedet at have hørt det forekom. Alene prisen det ville koste ville nærmest ikke engang kunne svare sig at smide 14 franske bulldog æg op i en grand danois....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke har nogen synlig påvist grund til du ikke kan blive gravid, så vil de kun sætte 1 æg op... -hos mennesker. :-D

 

Teoretisk kan det sagtens lade sig gøre med hund

 

men i praksis så kan jeg ikke lige komme på overhovedet at have hørt det forekom. Alene prisen det ville koste ville nærmest ikke engang kunne svare sig at smide 14 franske bulldog æg op i en grand danois....

 

 

Så skal de have lavet reglerne om indenfor de sidste par år? Vi var i behandling fra 2003-2008 og fik sat 2-3 op hver gang - i alle 7 forsøg. Og der er ikke en hujende fis galt med mig (udover at jeg ingen æggeledere har - så logistikken er lidt bøvlet ;-) det ændrer dog ikke på, at jeg ikke så så meget som skyggen af en graviditet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skal de have lavet reglerne om indenfor de sidste par år? Vi var i behandling fra 2003-2008 og fik sat 2-3 op hver gang - i alle 7 forsøg. Og der er ikke en hujende fis galt med mig (udover at jeg ingen æggeledere har - så logistikken er lidt bøvlet ;-) det ændrer dog ikke på, at jeg ikke så så meget som skyggen af en graviditet)

 

De 3 klinikker ( på Sjælland) jeg har været på har sagt kun 1 med mindre der var "noget andet" indover. Jeg kan ikke engang huske hvornår vi startede, men ivf er ihvertfald først efter 2008.

Link til indlæg
Del på andre sites

De 3 klinikker ( på Sjælland) jeg har været på har sagt kun 1 med mindre der var "noget andet" indover. Jeg kan ikke engang huske hvornår vi startede, men ivf er ihvertfald først efter 2008.

 

Ok, jamen så passer det jo godt nok. Mine 3 første var på Skejby, de 4 sidste på Hvidovre. Men det var som sagt fra 2003 til 2008. Faktisk nærmere 2007. Selvom jeg dog havde et fryseforsøg i foråret 2008. Havde et enkelt erstatningsforsøg til gode på Skejby, men valgte at skrotte det og købe en hundehvalp istedet :mrgreen: Det har jeg ikke fortrudt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

De må have lavet reglerne om ved mennesker, for de to gange jeg blev insemineret med donorsæd i starten af 00'erne, fik jeg også hormoner så jeg dannede flere æg (3 hver gang), selvom jeg, så vidt vides ikke fejler noget og det var donorsæd som der jo burde være masser af spark i ;-) Så teoretisk kunne vi have haft trillinger! :shock: Men det gør de så vidt jeg ved heller ikke mere, hvis kvinden ellers ikke fejler noget?

 

Jeg kan så overhovedet ikke se nogen grund til at lave et så voldsomt indgreb som ægudtagning osv. på en hund, hvis den pågældende hund er SÅ fantastisk, så må den have en søster eller bror, der jo trods alt bære de samme gener, som man kan forsøge med i stedet, tænker jeg, det bliver ikke det samme, men det må komme tæt nok på, der er jo heller ingen garanti for at bare fordi tæven er fantastisk, så bliver hvalpene det også, så jeg kan ikke se ideen, så vigtigt kan noget kuld ikke være.. Men ja, det kan da uden tvivl lade sig gøre, hvis man er typen der skider guld og ikke har andet at bruge sine penge og sin tid på.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

...Der er ingen mening i at bruge :lun:bruge en gammel hund... Der er da for meget, der kan gå galt.. :vedikke:

 

---Jeg glæder mig meget til at få bladet selv.... Det kommer sikkert i morgen...

jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok - sorry - der står ikke noget i artiklen om at man ville bruge den gamle newf - jeg tænkte bare om man KUNNE gøre det med hunde, altså lave en kunstig befrugtning og få hvalpe med en rugemor , fra min side var det ment som et rent tankeexperiment , om det er etisk korrekt og hvor dyrt det evt. vil være har jeg slet ikke tænkt på. Jeg tror iøvrigt det er meget få opdrættere der har decideret overskud af deres opdræt , hvis man lægger alt sammen har de fleste nok underskud , men det er vel heller ikke for at få overskud man opdrætter hunde ? :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak... Jeg har endnu ikke fået bladet, men dit spørgsmål har så ikke så meget med den artikel at gøre, vel...

 

Men hvis en hund har haft livmoderbetændelse (eller er blevet steriliseret af andre årsager) så er æggestokkene også blevet fjernet. Det er ikke ligesom hos mennesker, hvor man helst vil bevare æggestokkene hvis fjernelse af livmoder er nødvendig. Kvinder ville jo komme i overgangsalderen og opleve en tidlig ældning hvis man fjernede deres æggestokke, hvis ikke man behandlede med kønshormoner efterfølgende.

 

Det samme oplever hunde ikke. Der KAN være bivirkninger, som det med pelsen der bliver anderledes og nogle tæver kan blive inkontinente. Men fordelene ved også at fjerne tævens æggestokke er større, fordi der ellers vil være fortsat produktion af de hormoner, der kan give risiko for forskellige typer kræft.. F.eks. brystkræft og kræft i eventuelle oversete rester af livmoderen..

 

---Men rutinemæssigt fjerner man både livmoder og æggestokke ved operation i forbindelse med livmoderbetændelse.

Så newfoundlænderen kan hverken bruges som donor eller som rugemor..

 

--Men f.eks. en labrador-mix kunne teoretisk godt være rugemor for en hund der ville have svært ved at føde selv. Jeg ved ikke, om det nogensinde er forsøgt eksperimentelt. Det virker uetisk, selv om jeg da godt kan se fordelen ved at en labblanding kan få opsat f.eks. 30 befrugtede æg fra racer med store runde hoveder, som tit har problemer med at føde, og som normalt ikke laver særlig store kuld. Et par af æggene kunne så være lab-æg. Og alle de små hvalpe kunne ekspederes videre til en mindre amme, mens lab-hvalpene kunne blive hos deres rugemor...

 

---Har googlet lidt... Det HAR været forsøgt, men der er dels problemer med at "høste" de modne æg. Og der er også problemer med at få dem befrugtet i laboratoriet.

I naturen vil æggene frigives lidt efter lidt, og sæden vil holde sig frisk og befrugte æggene efterhånden som de frigives.

 

 

For at efterligne det må man altså skylle de befrugtede æg ud af donortæven efter parring, op til flere gange. Og derefter indsætte dem i rugetæven, som hormonelt set skal være behandlet til at være klar til at tage imod..

 

Der er altså en del ting, der kan gå galt. Og det gør der også.

Og det er en omfattende procedure med hormonbehandling og narkose for både donor-tæve og for ruge-tæve..

 

 

Til dem, der kan klare læge-engelsk er her et link:

 

http://www.cbra.org.br/pages/publicacoes/rbra/download/p125-132.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

De må have lavet reglerne om ved mennesker, for de to gange jeg blev insemineret med donorsæd i starten af 00'erne, fik jeg også hormoner så jeg dannede flere æg (3 hver gang), selvom jeg, så vidt vides ikke fejler noget og det var donorsæd som der jo burde være masser af spark i ;-) Så teoretisk kunne vi have haft trillinger! :shock:Men det gør de så vidt jeg ved heller ikke mere, hvis kvinden ellers ikke fejler noget?

Jeg kan så overhovedet ikke se nogen grund til at lave et så voldsomt indgreb som ægudtagning osv. på en hund, hvis den pågældende hund er SÅ fantastisk, så må den have en søster eller bror, der jo trods alt bære de samme gener, som man kan forsøge med i stedet, tænker jeg, det bliver ikke det samme, men det må komme tæt nok på, der er jo heller ingen garanti for at bare fordi tæven er fantastisk, så bliver hvalpene det også, så jeg kan ikke se ideen, så vigtigt kan noget kuld ikke være.. Men ja, det kan da uden tvivl lade sig gøre, hvis man er typen der skider guld og ikke har andet at bruge sine penge og sin tid på.. ;-)

 

nej, man inseminerer helst ikke på 3 æg i det offentlige, hvis man har haft flere mislykkede forsøg gør man dog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...