Hop til indhold

Hvor meget foder skærer I fra når I skal træne?


kharder
 Share

Recommended Posts

Jeg har den holdning, at hunden skal spise sig mæt i sin hundemad og ikke i godbidder osv.. Her i huset er det et problem i forhold til træning og aktivering, for når Bella er mæt, så er hun mæt og vil ikke spise selv lækre ting som ben, lever osv.

 

Bella vejer ca. 45kg og skal derfor have ca. 900g foder om dagen. Vi fodrer med www.nordichundmat.com. Vægten er sådan set fin, og hun holder fint vægten, men hun skal absolut ikke blive større. Hvis hun taber sig en lille smule, vil det ikke skade.

 

Jeg har forsøgt at skære ned til ca. 750g og hun var sulten nok til at spise godbidder på aftenturen og det blev en rigtig hyggelig og rolig tur, hvor vi arbejdede med kontakt og gå pænt. Dog var godbidderne ikke så interessante da vi var kommet halvvejs.

 

Det jeg egentlig vil frem til, er, hvor meget jeg kan skære ned på hendes mad og stadig sikre at hun får det hun skal have?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig fodre før træning. Det gør det altså lidt lettere at træne hvis hunden er sulten og madmotiveret.

 

De dage hvor jeg har aftentræning, bliver hundene fodret, når jeg kommer hjem (der har pågældende hund så haft en halv times tid i bilen til at hvile), og så bliver dens ration skåret ned alt efter hvor mange godbidder der blev delt ud.

 

Hvis din hund er meget glad for sit foder kan du jo evt måle det ud, tage det med på træningstur og bruge det som belønning, og hvis der er noget tilbage når I er færdige kan du give det til hende når i er hjemme igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun er for tyk når hun får 900 g, får hun for meget mad:vedikke: Du skal nok ikke være nervøs for at hun ikke får nok vitaminer og mineraler hvis du skærer ned til 650-750 g, men hvis det nager dig, kan du jo stikke hende en vitaminpille.

 

Til spørgsmålet - min hund får dagligt lidt mindre foder end hun bør, og resten bliver dækket af godbidder. Det drejer sig nok om ca. 30-50 g om dagen, og det bliver udlignet hen over ugen, dels til træning, dels på gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

pt har jeg lidt samme problem - kræet fungerer altså bedst på små pølsestykker eller ost til den ugentlige træning med ældre (og mere velopdragne) hunde.

 

til min store ærgrelse er hundemaden slet ikke interessant nok længere og jeg tror også at det for hende er noget aldersbetinget, da hun pt er 14 mdr. og meget teenager oppe i bærret.

 

da det er aftentræning får hun ca 1/3 af sin aftenration for at have noget "fornuftigt" i maven natten over - jeg bilder mig ind at det er bedre end kun at have "fastfood" i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Anne1979

Da vi var til kontrol hos dyrlægen, var hendes ord, at vægten var helt fin men hun skulle absolut ikke blive større. Hvis hun tabte sig en smule, ville det dog ikke give problemer.

 

Vi fortsætter med ca. 650g - 750g de dage vi træner.

 

Jeg forstår ikke grunden til at holde en hund på det tungeste inden for normalvægten, og slet ikke en så stor race:vedikke: Og når det samtidig går ud over trænbarheden, er det jo fordi hun får for meget mad. Men det er nok et holdningsspørgsmål.

 

Jeg fik et fif denne weekend af en særdeles dygtig træner (som udelukkende træner positivt). For vores vedkommende snakkede vi spor, men det kan jo bruges på alle former for træning. Hvis hunden i en uge KUN får mad under træning, vil villigheden til at yde øges. De første dage vil den givetvis ikke yde så meget, men efterhånden som dagene går, vil den yde mere og mere for at få sin mad. Herefter vil man kunne finde en balance mellem foder i skålen og dét der skal arbejdes for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til spørgsmålet - min hund får dagligt lidt mindre foder end hun bør, og resten bliver dækket af godbidder. Det drejer sig nok om ca. 30-50 g om dagen, og det bliver udlignet hen over ugen, dels til træning, dels på gåture.

 

Jeg gør lidt det samme - har sat dagsrationen generelt lidt ned, så der er plads til træningsguffer.

På gåture bruger jeg dog bare af deres næste måltid, men nu er det jo også madglade hunde, jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bum bum...pt. har jeg en lille fyr i voksealderen, så han får mere end anbefalingen.....

 

Morgenmad skal man arbejde for på morgenturen, og så skal man arbejde igen for sin mad på eftermiddagsturen. Så kan man alt efter dages aktivitet få mere eller mindre aftensmad.

 

"Rigtige" godbidder får man kun til træning (som i øjeblikket er 2-3 gange om ugen). I hverdagene arbejder man bare for sin almindelige mad. Men når man er sulten så er det også fint nok.

 

Vi vejer pt. ikke af, men mærker dagligt på hundedrengen for at sikre at han holder sig i den tyndere ende.

 

Fik også "tippet" med at træne på turerne og give maden den vej af en super træner da Ludwig var en 8 mdr. :engel:

 

Man får trænet på turerne, Ludwig er motiveret = mere succes og mindre risiko for overfodring. What's not to like :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke grunden til at holde en hund på det tungeste inden for normalvægten, og slet ikke en så stor race:vedikke: Og når det samtidig går ud over trænbarheden, er det jo fordi hun får for meget mad. Men det er nok et holdningsspørgsmål.

 

Jeg fik et fif denne weekend af en særdeles dygtig træner (som udelukkende træner positivt). For vores vedkommende snakkede vi spor, men det kan jo bruges på alle former for træning. Hvis hunden i en uge KUN får mad under træning, vil villigheden til at yde øges. De første dage vil den givetvis ikke yde så meget, men efterhånden som dagene går, vil den yde mere og mere for at få sin mad. Herefter vil man kunne finde en balance mellem foder i skålen og dét der skal arbejdes for.

 

Det er ikke fordi hun skal holdes på den tunge side. Det er for nyligt, at vi endelig har fundet et foder som Bella kan lide og som hun fungerer rigtig godt på. Det har haft en god effekt på mange ting og hun er blevet en meget gladere og energisk hund. De 900g er regnet ud efter at hun skal have 2% af sin kropsvægt. Men når man kigger på hende, ser hun absolut ikke overvægtig ud. Jeg har spurgt dyrlægen i dag og hendes kommentar var udfra helhedsindtrykket.

 

Men vi skal til at justere foderet, så hun ikke bliver overvægtig og så hun er interesseret i at træne og aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun er for tyk når hun får 900 g, får hun for meget mad:vedikke: Du skal nok ikke være nervøs for at hun ikke får nok vitaminer og mineraler hvis du skærer ned til 650-750 g, men hvis det nager dig, kan du jo stikke hende en vitaminpille.

 

Til spørgsmålet - min hund får dagligt lidt mindre foder end hun bør, og resten bliver dækket af godbidder. Det drejer sig nok om ca. 30-50 g om dagen, og det bliver udlignet hen over ugen, dels til træning, dels på gåture.

 

Det samme her, der bliver ikke skåret de dage vi trænere mere / mindre, men generelt er dagsrationen sat ned, resten dækkes af godbidder.

 

jeg bruger så "ordentlige" godbidder som I frekadeller, stegt hest, eller anden type af kød. For det første arbejder han ikke for frolic eller andre "tarvelige" godbidder, for det andet så synes jeg det er vigtig med de mængder af spiselig belønning som udgør en del af fodret at det er ordentligt.

 

Og så det hest / oks ellerhvad jeg får fat i ekstremt nemt. Sidst købte jeg 2 kg hest (skulle lige se kvalieten, ellers bestiller jeg gerne 5-6 kg af gangen) så steges det i ovnen i 45 min ved 150 grader, skæres ud, pakkes i poser, og så det ellers bare at tage op af fryseren når det skal bruges :D

 

i øvrigt er det ret billigt med godbidder på den måde, giver mellem 25-30 kr pr kg hest :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad godt prøve kun at fodre med godbidder i en uge (undtagen alene hjemme kong) men mine spiser råt, det duer nok ikke så godt.

 

Det kan du sagtens! Bare lav dine egne godbidder ud af det rå :-)

Skær noget kød ud i små tern, og fordel det i en bradepande i ovnen på ca. 70 grader og lad det tørre. Rod lidt rundt i det med jævne mellemrum.

Det går langsomt og varer længe ved den lave temperatur -kan godt tage et par timer- men det er populært.

 

Jeg råfodrer også, og laver tit selv mine godbidder. Min hund er generelt sat ned i daglig ration, for at kompensere for de mange guffer der ryger ned i løbet af en træningsaften. På den måde behøver jeg ikke være "nærig" med belønningerne.....Sinus arbejder efter "noget for noget" princippet :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du sagtens! Bare lav dine egne godbidder ud af det rå :-)

Skær noget kød ud i små tern, og fordel det i en bradepande i ovnen på ca. 70 grader og lad det tørre. Rod lidt rundt i det med jævne mellemrum.

Det går langsomt og varer længe ved den lave temperatur -kan godt tage et par timer- men det er populært.

 

Jeg råfodrer også, og laver tit selv mine godbidder. Min hund er generelt sat ned i daglig ration, for at kompensere for de mange guffer der ryger ned i løbet af en træningsaften. På den måde behøver jeg ikke være "nærig" med belønningerne.....Sinus arbejder efter "noget for noget" princippet :roll:

 

Ja ok, det går måske i en uge, men mine får ret meget ben normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik noget steg til aftensmad og da der ikke var nok til dagen efter, blev det skåret i små tern og kastet i haven. Jeg har aldrig set Bella så koncentreret i søgning efter mad i haven. Selv den lille nabo "køter" ignorerede hun totalt, også selvom den gøede flere gange.

 

Så nu skal vi bare finde niveauet, for hun var ikke helt tilfreds med mængden af mad i går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...