Hop til indhold

Hjælp til mærker vi skal kigge på


Gæst Sima
 Share

Recommended Posts

Hej som nogen nok ved har jeg lige adopteret max, 1 år gammel border collie:hjerte:...

 

Han fik og får stadig det billigeste foder fra brugsen, hans pels er mat, han har en anelse blød mave og er lidt til den tykke side (dette bliver nok bedre nu hvor han får mere motion:banan:)..

 

Ved godt foder er en religion i sig selv men har ikke meget erfaring selv da min gamle hund havde foder intolerance og fik RC Hypoallergenic...

Så måske nogen her inde kan anbefale nogle mærker vi kan kigge på og prøve... For han skal ikke fortsætte på dette både fordi han ikke trives på det samt indholdsfortegnelsen ser ikke for god ud, lige til en omgang foder allergi på sigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er virkelig en jungle, og derudover også meget individuelt. Så du får nok virkelig mange forskellige svar her i tråden, som måske ikke gør dig mindre forvirret!

 

Selv fodrer jeg med Henne Basic, et danskproduceret foder, baseret på laks, meget fornuftigt i pris. Basic er ikke kornfrit, men de er lige kommet med en kornfri variant også. Basic koster 357,-/13,5kg og den kornfri 479,-/13,5kg. Man kan bestille inde på deres hjemmeside http://www.kronch.dk og det er fragtfrit hvis man bestiller for over 500,-. Min BC (meget lille tæve) spiser så pas at jeg sagtens kan bestille to poser ad gangen, gratis leveret til døren.

 

Det var min salgstale - og du skal nok få mange flere, for alle mulige slags mærker! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Korvis siger, er det en foderjungel.

 

F.eks. nægtede Liva at spise Henne, da jeg prøvede det. Jeg endte med at sælge det til naboens hund, som åd det med stor velbehag.

 

Hos os er vi glade for Essential Foods, som vi køber hos den lilles opdrætter

Jeg tilslutter mig Essentials :5up:

 

Efter mine hunde er kommet på Essentials, kan jeg holde vægten oppe på hanhundene, og allesammen har fået lækker blød og skindende pels :-D

Drengene får 250 gram om dagen, og tæven får 180 gram, og det der kommer ud i den anden ende er yderst begrænset og fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Regnede også med at få lidt forskellige svar :-)

 

Er jo lidt på bar bund, bare så vi havde lidt forskelligt at gå ud fra og som andre havde gode erfaringer med, også kunne vi starte fra en ende og se om han gider at spise det... Utroligt nok gider han ikke rigtig røre de han får nu og han er altså lidt tyk, man skal trykke lidt til hvis man vil mærke hans ribben..

 

kattenes mad er MEGET mere interessant, han kan så ikke komme til det mere havde ikke lige gennemtænkt det:oops:, er jo vant til Odin han rørte aldrig kattenes mad..

 

Men nu har jeg da lidt jeg kan kigge på... Blueberry tak for tråden kigger lige på den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre siger, så er foder en jungle, hvor folk har vidt forskellige holdninger. Jeg råfodrer, så kan ikke decideret anbefale ét bestemt type foder, men har hørt godt om følgende:

 

Kingsmoor

Essentials

Royal Canin

Hills

Wolf Blut

Orijen

Acana

 

Nogle hunde trives rigtig godt på kornfrit foder, andre ikke og andre igen har nærmest betonmaver. Jeg vil anbefale dig, at få/købe lidt prøveposer og se om han har interesse i foderet og så købe mindre poser til start, så du kan se om han trives på det. Held og lykke med projektet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er meget at vælge i mellem.

 

Skal du forebygge eventuelt foder allergi, så brug et foder med begrænset antal animalske protein kilder . Altså ikke flere forskellige slags kød i samme variant. Hellere skifte mellem forskellige typer så. Så han nogen gange får en sæk med kylling og andre gange med fisk for eksempel

 

Undgå også billigt foder hvor korn med mere ikke er forarbejdet så det kan udnyttes af hunden. Eller endnu værre, hvor der bare står korn på sms'en og ikke at det for eksempel er majs.

 

Der er nævnt gode mærker i tråden og generelt vil jeg bare anbefale dig at bruge et velkendt og afprøvet foder.

 

Mine spiser henhold vis royal canin/ hills light og regal sensi bites. Det sidste er velegnet til allergi hunde, hvilket Sheila er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger eller brugte Olivers og nu Essential. Til august er det 14 år siden ,jeg startede med Olivers og på lørdag bliver min Molly 14 år. Det var hendes opdrætter der bad mig fortsætte på Olivers og hun har fået 4 kuld og har stortrives på det. Nu bruger jeg primært Essential,nok bare fordi jeg også har græske hunde, som de støtter meget.Min næstældste er over 11 år og trives også så fint på det foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med lidt forskellige svar ...

Kan se der er et par mærker der går igen.-. men nu bestiller jeg en masse prøver hjem og ser hvad han finder mest tiltalende, også må vi jo købe lidt ind af det og se om han trives på det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også været igennem en del mærker.

Acana, Orijen, Tholo, Taste of the wild, Eukanuba, Royal Canin og Essential er dem jeg kan huske.

 

Er endt med Kingsmoor til alle hundene.

Det er det eneste foder de alle fungere rigtig godt på og hvor jeg bare kan skifte mellem varianterne som det passer mig og hundenes aktivitetsniveau, uden overgang.

 

Kan godt lide jeg kan variere protein kilderne ofte og jeg kan bruge sportsvarianten i perioder når Yoda hyrder eller er meget aktiv.

 

Men foder er virkelig en jungle og man er desværre nød til at prøve sig frem.

Er heldig at have fundet et foder der passer alle mine 3 - Men hunde er så forskellige at man bare er nød til at prøve og se ad, hvordan hunden fungere på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej tak for alle jeres svar :-D Vi har nu fået en masse prøver på det forskellige, og er nået frem til at det eneste han sådan rigtig gider spise er henne det er han helt vild med, de andre mærker gider han ikke rigtig røre med mindre der kommer lakseolie fra henne over så glider det også ned.. Så tror vi prøver henne og ser hvordan han fungere på det, det kan kun blive bedre end nu hvor han har tynd mave og tør og mat pels ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...