Hop til indhold

Opskrift på hjemmelavet hundemad i Samvirke


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Dyrlægehuset i Holte er kilde til denne foderopskrift som bringes i Samvirke august:

 

2,5 kogte kartofler i småstykker

500 g magert stegt eller kogt fisk eller kød i småstykker

5 spskf. vegetabilsk olie

1 knivspids salt

Vitamin/mineraltilskud.

 

Hvad mener I om det?

 

Mine hunde har aldrig kunne fordøje kartofler, medmindre de var mosede, kom de op igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder meget simpelt og kan ikke forstå hvis en hund på det foder i længere tid, ikke vil få mangelsygdomme. Forstår ikke hvorfor de netop vælger kartofler når de kunne vælge gulerødder eller sød kartoffel i stedet (mine har dog fint kunne tåle kartofler) eller hvorfor de vælger magert kød men tilsætter 5 :shock: spskf. olie. Jeg synes jeg kan huske et eller andet om at hunde fint tåler mættet fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Kartoffelplanten (Solanum tuberosum) er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien. Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. (...)"

 

Men ja, du har ret. Jeg troede også det var alt rå kartoffel (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at mange har hunde som fint kan udnytte kogte kartofler. Underligt at ingen af mine har kunnet.

 

Jeg synes også, at opskriften er meget ensidig, men det er sammensætningen i tørfoder jo også, dog med flere ingredienser.

 

Vi har også haft flere hunde i familien som ikke kunne spise kartofler. De kom simpelthen op igen, ret hurtigt. Der har været flere af dem der ikke kunne, end dem der kunne, så vidt jeg husker... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine gider kartofler, medmindre de er gemt godt væk i nogen virkelig godt - de kommer ikke op igen, men nærmest ufordøjede ud, så det er ikke en opskrift der vil falde i godt jord her i hytten.

 

Og Luna nægter faktisk at spise dem, uanset hvor godt de er snasket ind...

 

Jeg ville erstatte kartofler med ris og så bruge det som skåne kost ved dårlig mave eller i en kong :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver meget ofte hjemmelavet tilskud til mine hunde. Som f.eks en trejdedel af aftensmaden.

Men jeg bruger sjældent kartofler, ofte grovpasta eller ris og så bruger jeg, at mindst en 1/3 del er grønt, f.eks kogte ærter og gulerødder. Og i øjeblikket fint skråret squash. Evt med lidt A 38 ovenpå. Dette fordi jeg ofte får kødrester fra andre.Lækre okseebøffer fra grill osv. Og ja, jeg tilsætter da en anelse salt i kogevandet.Mine tåler godt kartofler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke inde i forholdet mellem hvor meget af dit og dat der skal være i - Kan ikke huske det lige nu.

Men det forekommer mig at der er voldsom meget kartoffel i den pågældende opskrift

 

Mine kan godt med kartofler - de foretrækker det frem for ris f.eks. - kartoflen bliver most eller jeg bruger minut kartofler beregnet til hunde - når de får et hjemmelavet måltid. Her skal de have 25 gram til en portion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om mine hunde kan tåle kartofler, men jeg synes forholdet mellem kød og kartofler lyder som for lidt kød og fisk - under 18,5 % er i underkanten synes jeg. Og så forstår jeg ikke at det skal være mager kød. En fedtprocent på 15-20 i kødet + olie ville være bedre. 8-12 % fest/olie i det færdige foder vil passe til de fleste hunde.

 

Jeg kan heller ikke forstå at kødet/fisken skal være tilberedt. Kødet kan være råt og det kan fisken også (fisken skal dog så have været frossen).

 

Og enig i at det virker ret ensidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at mange hunde ville elske det, men jeg ville nok ikke turde fodre

med det i længere tid. Synes den er lige høj nok på stivelse:hmm:

 

Jeg ved ikke om mine hunde kan tåle kartofler, men jeg synes forholdet mellem kød og kartofler lyder som for lidt kød og fisk - under 18,5 % er i underkanten synes jeg. Og så forstår jeg ikke at det skal være mager kød. En fedtprocent på 15-20 i kødet + olie ville være bedre. 8-12 % fest/olie i det færdige foder vil passe til de fleste hunde.

 

Jeg kan heller ikke forstå at kødet/fisken skal være tilberedt. Kødet kan være råt og det kan fisken også (fisken skal dog så have været frossen).

 

Og enig i at det virker ret ensidig.

 

Tanken med tilberedt kød er, at hunden skal bruge mindre energi på at omsætte og optage det. Derfor er slutresultatet at der er mere næring/energi i det tilberedte kød mødet samme gælder for grønt.

 

Forholdet mellem kulhydrat og protein kan ikke udregnes på baggrund af vægten af utilberedt, men skal opgøres når væsken er fjernet fra kød/kartofler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg antog at vandprocenten i kød og kartofler ikke er særlig forskellig, men point taken.

 

Mht. tilberedt ikke tilberedt troede jeg nok egentlig at nærringsværdien svandt under tilberedning, men det gør det ikke? Det plejer man at sige om grønsager mv.?

 

Der er noget med at stivelsen ændres i grønt, så næringsværdien forringes. Ifølge bromatologen på mit gamle arbejde, forholder det sig anderledes med kød. Det bliver bare lettere omsætteligt (og fri for bakterier).

 

Personligt ville jeg vælge så lidt tilberedt som muligt, til en sund og rask hund. Jeg mener, mæthedsfornemmelsen i kogte kartofler er jo ikke ligefrem i top.

 

Og og så er jeg fuldstændig enig i de betragtninger der er med magert kød og tilsætningssstoffer af olie. Det forstår jeg ikke helt:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke inde i forholdet mellem hvor meget af dit og dat der skal være i - Kan ikke huske det lige nu.

Men det forekommer mig at der er voldsom meget kartoffel i den pågældende opskrift

 

Mine kan godt med kartofler - de foretrækker det frem for ris f.eks. - kartoflen bliver most eller jeg bruger minut kartofler beregnet til hunde - når de får et hjemmelavet måltid. Her skal de have 25 gram til en portion.

 

Minutkartofler, hvad er det? Som kartoffelmos i pulverform/flager?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ment som dag ud og dag ind opskrift, så er det nok lige ensformigt nok. Men som en opskrift blandt flere dækker det sikkert fint behovet.

 

Jeg ville dog heller ikke vælge mager t kød og kunne sagtens give det råt. Men kogt alt andet. Det er ikke min opfattelse at hunden kan fordøje ret meget plante føde i helt r å tilstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...