Hop til indhold

Hvad mener I om dette indslag?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

.....Bortset fra hvis man bor i nord- og østsjælland naturligvis.... Tilfældigvis samme område som hovedparten af anti'ernes politikere og tilfældigvis også samme område som ulve-gruppen, altså dem der fortæller alle os andre hvad vi har at finde os i hvad ulve angår..

Jeg har nu svært ved at se hvad forskellen skulle være på om en hund skambider et får i Jylland eller i Nordsjælland.

 

Er der noget at sige til at "københavner-leden" er stigende i styrke for tiden?

Ikke hvis man vil være til grin da.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 241
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ulven er jo fredet, med nu var det heller ikke en ulv. Pointen (tror jeg) er at almindelige mennesker ikke må skyde hunde, med mindre man faktisk tager dem med tænderne i røven på egne dyr. Men i Dyrehaven må man pludselig plaffe alle løse hunde, fordi den måske, måske ikke, har dræbt et vildt dyr.

 

Det er så misforstået at hunde er glubske fordi de jager. Det er givetvis en sød og dejlig familiehund. Jeg kan uden at tænke særlig meget, nævne en håndfuld (eller to) herinde som lader deres hunde gå på harejagt, med den begrundelse at hunden alligevel ikke kan løbe haren op. Så et rådyr er åbenbart mere værd end en hare??? Eller er det også ok at familiehunde jager rådyr? Og hvad så hvis de får fat i dyrene?

 

Instink kan man ikke kæmpe imod. Vi mennesker burde bare være så udviklede, at vores første tanke ikke burde være "vi dræber den bare".

 

Der følte jeg mig sku truffet mht. harerne....men jeg mener ikke der er forskel på harer og hjorte!

Vi har sommerhus i Blåvand, hvor der mange hjorte - helt op i haverne, og der går Sinus ALDRIG løs af samme grund. Der blir han luftet i flexline. Herhjemme, udenfor Kbh. går vi tit på områder hvor der er harer. Jeg er meget OBS på dem, og ser jeg dem kalder jeg Sinus ind - men ser han dem før mig stryger han afsted, og jeg må indrømme at det ikke bekymrer mig meget. Han er stor og tung, og derfor længe om at løbe dem op - de har al mulighed for at smutte fra ham.

 

Jeg ved så til gengæld at han ikke gør dem noget - for vi har oplevet en harekilling, der mens vi gik spor, valgte at løbe lige ind mellem hans forben :shock: Og han snusede og gloede men anede ikke hvad han skulle gøre, så den fik lov at løbe videre :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hofferne.

 

Du kunne så også melde dig og hunden til et "stop jagten" kursus. Ved Irene Jarnved afholder dem, og indholdet er sgu godt.

 

For det at du lader hunden jage med harerne er, uanset om han fanger dem eller ej, ulovligt, og selvom de ikke bliver fanget kan det sagtens forårsage problemer for bestanden, som DN iøvrigt mod faktuel bevisførelse for det modsatte, har rødlistet som en art man bør bekymre sig lidt for i Danmark.

(som oplysning, så er haren ikke truet generelt i Danmark. Den er det lokalt histen og pisten, af helt andre årsager, men ikke desto mindre)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der følte jeg mig sku truffet mht. harerne....men jeg mener ikke der er forskel på harer og hjorte!

Vi har sommerhus i Blåvand, hvor der mange hjorte - helt op i haverne, og der går Sinus ALDRIG løs af samme grund. Der blir han luftet i flexline. Herhjemme, udenfor Kbh. går vi tit på områder hvor der er harer. Jeg er meget OBS på dem, og ser jeg dem kalder jeg Sinus ind - men ser han dem før mig stryger han afsted, og jeg må indrømme at det ikke bekymrer mig meget. Han er stor og tung, og derfor længe om at løbe dem op - de har al mulighed for at smutte fra ham.

 

Jeg ved så til gengæld at han ikke gør dem noget - for vi har oplevet en harekilling, der mens vi gik spor, valgte at løbe lige ind mellem hans forben :shock: Og han snusede og gloede men anede ikke hvad han skulle gøre, så den fik lov at løbe videre :engel:

Men derfor er det da stadig ikke ok at han jager harer - det stresser da det stakkels dyr?

__________________________________________

 

Og ang indslaget i første indlæg - så må jeg nok tilslutte mig at det er københavnerhysteri. Jeg har også set rådyr ligge på den måde ude omkring hvor vi går - og der færdes ulven også ude. Om det er en hund eller ej ulv der har snuppet de rådyr aner jeg ikke - men uanset er det natur. Og er det en hund på egen pote, er der jo ingen til at stoppe den - så går den jo bare efter instinktet - men derfor behøver den jo ikke være hverken farlig eller glubsk... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vel er det ikke OK at min hund kan finde på at sætte efter en hare - men jeg synes ikke det er fair at sætte ham i bås med en strejfende hund, der dræber en hjort og gnaver hovedet af den :(

 

Og ja, jeg bor på Sjælland, og ja er københavner - men jeg mener godt at jeg alligevel kan skelne.....

Men du skriver alligevel det ikke bekymre dig fordi han er tung og langsom til at løbe dem op, ergo lyder det ikke til at du har planer om at ændre super meget på det? - jeg vil dog heller ikke sætte ham i "bås" med en strejfende hund der bider hovedet af en hjort - men den bås er jo måske egentlig ikke så slem. For den hund kan sagtens være en sød og rar hund, der bare har været ude på egen pote og reageret på dets naturlige instinkt. Sinus følger jo også blot sit instinkt. Forskellen er jo bare at du er der og bør stoppe ham. Er det ikke tilfældet at det kan lade sig gøre, så bør sådan en hund - i mine øjne - ikke gå løs.

 

Vores egne ved jeg vil løbe efter vildt, og uanset hvor meget jeg holder øje med vildtet for at spottet det før hundene, så vil jeg ikke altid kunne være hurtigst - derfor foregår turene i skoven i flexliner. De er kun løse på indhegnede områder. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg godt se at tråden har bevæget sig ind på en helt anden vej end startindlægget, men jeg vil alligevel lige kommentere det, for jeg har nemlig gået med præcis de samme tanker som Ascha.

 

Nu kender jeg ikke specielt meget til hvordan hunde jæger så stort et dyr, men det undrede mig at den nærmest bare har bidt hovedet af dyret. Kræver det ikke rimelig stor jagterfaring at gå så præcist efter halsen, ville en utrænet hund ikke have bidt flere steder på kroppen af byttedyret før nedlæggelsen lykkedes? Og direkte at have flået hovedet af dådyret, kræver det ikke både tid og væsentlig styrke, jeg kan i hvertfald ikke lige forestille mig at særlig mange af de hunde jeg kender ville være i stand til at udføre et så rent og stort et drab uden have brugt væsentlig tid på det?

Jeg tænker også om der måske kan have været mere end én hund om det, men så mangler der vel igen bidemærker på resten af kroppen :vedikke:

 

Ja, som det fremgår, så aner jeg ikke noget om emnet, men er meget overrasket over at én hund ville kunne slå ihjel så direkte som jeg forstår det er sket? Det er ikke fordi jeg tvivler på at en hund kan slå et dådyr eller andre byttedyr ihjel, men de fleste hunde er vel så uerfarne at det er svært for dem at gøre det uden næsten at maltraktere så stort et dyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det for de store kattedyr, men ikke for ulve, vilde hunde osv.

 

Prøv at se ca. 1.55 inde i klippet.

 

jeg ville ikke afvise at de bider i maven, men det klip hviser helre ikke at det ikke er instinkt at forsøge at kvæle deres bytte.

når jeg nu har set flere hunde går efter hoved hals som det mest naturlige uden at bide i maven, hvis de kan komme til det.

kommer måske også an på den enkelte hund/ulv hvad der falder dem naturligt.

 

udover det har de fleste rovdyr flere instenkttive måder at jage på

 

hunde/ulve knækker halsen oppefra på små dyr, det samme gælder katte dyr

Store katte bruger ofte deres vægt til at trykke/trække et støre dyr ned.

 

men gennemgående er taktikken vælt det, udmat det, kvæl det knæk nakken på det. Alt det kan opnås med et angreb på hoved/hals så det er ofte der der angribes, endnu mere når dyret er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg synes godt nok nogle af jer burde se klippet igen. Det drejer sig ikke om et rådyr men om det noget større dådyr og Dyrehaven ligger ikke som Lisbjerg skov, ude midt i ingenting, men inde i bymæssig bebyggelse. En ulv forvilder sig ikke bare ind i Dyrehaven, så mon ikke advarslen kom fordi de ikke var helt sikre på at det rent faktisk drejede sig om en hund, og at hvis det evt. kunne være en ulv, at den så enten måtte være sat ud derinde, være tæmmet, syg eller lign..

 

Der står en skovridder der er grå i toppen (hvilket kan indikere lidt erfaring) og siger at de aldrig har set sådan noget før, og at det ikke er almindeligt at hunde angriber på den måde,.. men det tillægger I slet ingen betydning. Man kan jo fristes til at tro at skambidninger så primært må være et jysk fænomen, da de sjællandske skovriddere åbenbart rystes lidt, af noget deres jyske kollegaer tilsyneladende er vant til.

 

Jeg har faktisk ikke set indslaget i startindlægget. Men dét jeg reagerer på, er det hysteri der har været helt fra start (bl.a. med advarsler om at færdes i Dyrehaven, vejledninger om hvordan man skal gebærde sig hvis man spotter en ulv, at glubske hunde er farlige osv.).

 

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-12-11-dyrehaven-advarer-farligt-dyr-frygtes-loes

 

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-12-14-maltrakteret-daadyr-i-dyrehaven-draebt-af-hund

 

Særligt det her er hysteri: http://nyhederne.tv2.dk/2014-12-12-farligt-dyr-i-dyrehaven-saadan-opfoerer-man-sig-overfor-ulve-og-glubske-hunde

 

I øvrigt gør det vist ikke den store forskel om det er då eller rå. Det var jo en kalv, så det er ikke fordi det er et kæmpe dyr! Som sagt har der været tilfælde for nyligt, hvor en hund (i det mørke Jylland) nedlagde en rigtig kalv (altså en ko), og der har været flere tilfælde af angreb på voksne køer. Så det er skam slet ikke så sjælden at hunde angriber store dyr. Vores til tider romantiske billede af vores dejlige vovser skal måske justeres lidt:vedikke:

 

 

Nu kan jeg godt se at tråden har bevæget sig ind på en helt anden vej end startindlægget, men jeg vil alligevel lige kommentere det, for jeg har nemlig gået med præcis de samme tanker som Ascha.

 

Nu kender jeg ikke specielt meget til hvordan hunde jæger så stort et dyr, men det undrede mig at den nærmest bare har bidt hovedet af dyret. Kræver det ikke rimelig stor jagterfaring at gå så præcist efter halsen, ville en utrænet hund ikke have bidt flere steder på kroppen af byttedyret før nedlæggelsen lykkedes? Og direkte at have flået hovedet af dådyret, kræver det ikke både tid og væsentlig styrke, jeg kan i hvertfald ikke lige forestille mig at særlig mange af de hunde jeg kender ville være i stand til at udføre et så rent og stort et drab uden have brugt væsentlig tid på det?

Jeg tænker også om der måske kan have været mere end én hund om det, men så mangler der vel igen bidemærker på resten af kroppen :vedikke:

 

Ja, som det fremgår, så aner jeg ikke noget om emnet, men er meget overrasket over at én hund ville kunne slå ihjel så direkte som jeg forstår det er sket? Det er ikke fordi jeg tvivler på at en hund kan slå et dådyr eller andre byttedyr ihjel, men de fleste hunde er vel så uerfarne at det er svært for dem at gøre det uden næsten at maltraktere så stort et dyr?

 

Et jagende dyr vil næsten altid gå efter struben, særligt hvis jægeren er hurtig nok. Det kunne jo tænkes at dådyret var skadet, sad fast eller andet, som har gjort den til et let bytte. Og ellers, en kalv løber nok ikke helt vildt hurtigt. Fx en schæfer i god form, kan løbe omkring 50-60 km/t. Det er sgu hurtigt! Og er der lidt held indblandet, kan den hurtigt løbe en dådyrkalv op.

Link til indlæg
Del på andre sites

At løse hunde jagter vildt i Dyrehaven er vist ikke en ny ting. I 1970 og 80er var jeg kollega med en, der boede klods op af Dyrehaven. Han kendte flere naboer, der havde fået tilsendt en bøde og hundens halsbånd, efter den var skudt. Og selvfølgelig kender de omkringboende hunde, hvor portene står åben, da de jo luftes der.

Husk lige at mange også går tur på Bakken året rundt. Og at forlystelsen Bakken ligger i Dyrehaven, altså inden for portene.,Dyrehavens dyr er jo stærkt avlsmæssig regulerede, og sælges hver år til flere lande. Husker fra min tid til hest, at der vinterfodres massivt ved brug for dette. Dyrenes skyhed er ikke så udtalt, da de ser mange folk hver dag. Og masser af ryttere. Hestevogne på vej rundt ved Eremitage slottet osv. I Jægerborgs Hegn ligger Rådvad landsbyen og kroen. Det kan ikke sammenlignes med noget mere øde i Nordjylland.

Dyrehaven vil aldrig kunne sammenlignes med andre statsskove.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Særligt det her er hysteri: http://nyhederne.tv2.dk/2014-12-12-farligt-dyr-i-dyrehaven-saadan-opfoerer-man-sig-overfor-ulve-og-glubske-hunde

 

I øvrigt gør det vist ikke den store forskel om det er då eller rå. Det var jo en kalv, så det er ikke fordi det er et kæmpe dyr! Som sagt har der været tilfælde for nyligt, hvor en hund (i det mørke Jylland) nedlagde en rigtig kalv (altså en ko), og der har været flere tilfælde af angreb på voksne køer. Så det er skam slet ikke så sjælden at hunde angriber store dyr. Vores til tider romantiske billede af vores dejlige vovser skal måske justeres lidt:vedikke:

 

 

 

 

 

 

syntes også det forkert at der skrives specielt kamphunde er farlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et rålam vejer nok 12-15 kg mens en Dåkalv vejer 30-40 kg på denne årstid, så nogen forskel er der da.

 

Men jeg tror I undervurderer hundenes jagtkapacitet. Min første FT Spinger Spaniel på ca 13 kg tog som 3 årig et rålam, som var halt og ikke kom hurtigt nok væk. Hun gik direkte i struben og jeg måtte så aflive dyret med et stik i nakke.

 

Et par år senere fik hun jaget en en smalrå (ung rå) ind i en trådhegn, hvor det hang fast. Også denne gang gik Sally direkte i struben og jeg måtte aflive dyret. Det var som sagt, min første jagthund. De efterfølgende har lært ikke at gå efter klovbærende dyr, men det er jo lidt svært hvis dyret er skadet, for så skal en jagthund faktisk kunne hetze og fange (nogen affanger også) dyret. Tage en anskudt hare eller et anskudt rådyr. det er ikke nemt at forklare en jagthund præcis hvor grænsen går og har de først fået smag for rådyr, må man passe extra godt på.

 

Vi taler om en lille Spaniel. Sød og kærlig. Mild og venlig, hvis man ikke lige er jagtbart:

 

DSCN0050mindresallyligger_zps9bb2bc13.jpg

 

Det der sker er at hunden med et fast bid i struben lukker for luftvejen og den holder fast til dyret dør. Herefter bider den videre og æder hvor den er begyndt. det der undrer mig er at den tager hovedet med sig - at de ikke bare ligger indenfor 25 m. Men måske er den blevet forstyrret. det er måske naturligt at "frigøre" en del af dyret hurtigt, så den kan tage dette med sig hvis større dyr eller andet dukker op.

 

Men 13 kg hund kan en hel del. Hvad kan så en 35 kg jagthund - eller bare jagende hund. Og hvad men en adræt hund på 50 kg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Et rålam vejer nok 12-15 kg mens en Dåkalv vejer 30-40 kg på denne årstid, så nogen forskel er der da.

 

Men jeg tror I undervurderer hundenes jagtkapacitet. Min første FT Spinger Spaniel på ca 13 kg tog som 3 årig et rålam, som var halt og ikke kom hurtigt nok væk. Hun gik direkte i struben og jeg måtte så aflive dyret med et stik i nakke.

 

Et par år senere fik hun jaget en en smalrå (ung rå) ind i en trådhegn, hvor det hang fast. Også denne gang gik Sally direkte i struben og jeg måtte aflive dyret. Det var som sagt, min første jagthund. De efterfølgende har lært ikke at gå efter klovbærende dyr, men det er jo lidt svært hvis dyret er skadet, for så skal en jagthund faktisk kunne hetze og fange (nogen affanger også) dyret. Tage en anskudt hare eller et anskudt rådyr. det er ikke nemt at forklare en jagthund præcis hvor grænsen går og har de først fået smag for rådyr, må man passe extra godt på.

 

Vi taler om en lille Spaniel. Sød og kærlig. Mild og venlig, hvis man ikke lige er jagtbart:

 

DSCN0050mindresallyligger_zps9bb2bc13.jpg

 

Det der sker er at hunden med et fast bid i struben lukker for luftvejen og den holder fast til dyret dør. Herefter bider den videre og æder hvor den er begyndt. det der undrer mig er at den tager hovedet med sig - at de ikke bare ligger indenfor 25 m. Men måske er den blevet forstyrret. det er måske naturligt at "frigøre" en del af dyret hurtigt, så den kan tage dette med sig hvis større dyr eller andet dukker op.

 

Men 13 kg hund kan en hel del. Hvad kan så en 35 kg jagthund - eller bare jagende hund. Og hvad men en adræt hund på 50 kg!

 

Ja, det satte jo så tingene lidt i perspektiv, tak :5up:

 

 

Jeg er bare lidt overrasket over at hunden også har tygget igennem halsknoglerne, eller går de ligesom fra hinanden når man har fjernet det omkringliggende kød?

Link til indlæg
Del på andre sites

Charles har bidt to kaniner ihjel, og begge gange har han helt instinktivt taget dem over nakken og knust/brækket nakken på dem.

 

Men med så lille et byttedyr giver det også mere mening for mig, men det er jo ikke sådan lige at knuse/brække nakken på et dådyr, derfor min forvirring over at det ser ud til at det er den eneste skade dyret har.

 

Plus at sådan et dådyr må da have nogle rimeligt store nakkevirvler, som ikke kan være helt lette sådan at bide igennem :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men med så lille et byttedyr giver det også mere mening for mig, men det er jo ikke sådan lige at knuse/brække nakken på et dådyr, derfor min forvirring over at det ser ud til at det er den eneste skade dyret har.

 

Plus at sådan et dådyr må da have nogle rimeligt store nakkevirvler, som ikke kan være helt lette sådan at bide igennem :vedikke:

tror ikke deres nakkehvirvler er specielt store, de er jo ret lette dyr? Hvis man tænker på hvad en hund kan præstere med en okselårknogle..

Link til indlæg
Del på andre sites

En dåkalv på et halvt år vejer IKKE 30-40 kg.

De vejer gerne 30 til foråret, indtil da er de relativt små.

Mit gæt er den vejer omkring de 20 kg, altså det samme som et halv stort rådyr.

 

De fleste jagthunde vil tage dyret i struben og det tager ikke en hund længe at slå den ihjel, men at den er gået med hovedet - det undrer mig en hel del.

 

Men det er de fleste hundes natur at jage, så handler det bare om den person der er i enden af snoren (som så mangler her) om man undgår det eller træner det eller i hvert fald gør hvad man kan for at dyrene ikke udsættes for unødig stress.

Sådan som rådyr smider nogle gange det ufødte foster pga stress, så det at en hund jager det er ikke kun livet dyret risikerer, der er så meget andet i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

En dåkalv på et halvt år vejer IKKE 30-40 kg.

De vejer gerne 30 til foråret, indtil da er de relativt små.

Mit gæt er den vejer omkring de 20 kg, altså det samme som et halv stort rådyr.

 

De fleste jagthunde vil tage dyret i struben og det tager ikke en hund længe at slå den ihjel, men at den er gået med hovedet - det undrer mig en hel del.

 

Men det er de fleste hundes natur at jage, så handler det bare om den person der er i enden af snoren (som så mangler her) om man undgår det eller træner det eller i hvert fald gør hvad man kan for at dyrene ikke udsættes for unødig stress.

Sådan som rådyr smider nogle gange det ufødte foster pga stress, så det at en hund jager det er ikke kun livet dyret risikerer, der er så meget andet i det.

 

20 kilo gør det pludselig også mere forståeligt i mine øjne, hvorimod jeg havde lidt svært ved at se det for mig med 30-40 kilo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

tror ikke deres nakkehvirvler er specielt store, de er jo ret lette dyr? Hvis man tænker på hvad en hund kan præstere med en okselårknogle..

 

Det må være fordi Luna er en kylling, for hun kvaser sgu ikke lige en okselårsknogle eller andet af den størrelse, bare hendes godbid er lidt for stor så mener hun bestemt ikke det er muligt at tygge den :lol:

 

 

Så jeg har nok bare et forvrænget billede af hvad sådan nogle hundekæber egentlig er i stand til

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...