Hop til indhold

Nytårs aften og hunde


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Mine to plejer at være kolde i måsen, men sidste år blev Nanna pludselig bange. Hun var meget bange omkring kl 12 nytårsaften og i flere gange i dagene bagefter. Her har været en del fyrværkeri allerede i år og det ser heldigvis ikke ud som om hun reagerer på det.

Med vi ruller selvfølgelig ned og gør hvad vi kan for at hun ikke bliver bange. Vi holder relativt roligt nytår med et par venner og masser af god mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 124
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Sidste år havde jeg to hunde der var kolde i røven, de kunne skyde af ved siden af os uden problemer overhovedet. I år har jeg kun en bette hund tilbage :-( , men hun virker ikke til at være påvirket af det overhovedet, selv nu her hvor de fyre godt af om aftenen reagere hun ikke , kun når de unge lømler vælger at fyrre af nede i tunnelen så gøér hun lidt, men det lyder også frygteligt, indtil videre har knægtene 16-17 år dog været søde og rare og ventet til vi kom lidt væk, og været meget opmærksom på at de ikke kom til skræmme hundene eller folk der kommer gående.

 

Men måske er det fordi de et par år i træk har været med til at hjælpe med træningen for at hundene ikke skulle blive bange for det, de har troligt stået i haven med hundeproppistoler, heksehyl og raketter, for at jeg kunne stå og proppe godbidder i hundene, den gamle (genbrugs hund på dengang 8 år) for at hun kunne lære at hun ikke skulle rende efter heksehylene og fange dem , men tage kontakt til mig , den lille så hun ikke blev skræmt første nytår.

 

igen idag har vi været på havetur, med godt med skyts , en rolig hund der bare lå og kiggede, og et par unge mennesker der hyggede sig , synes det er så fedt, især fordi de har ry for at være kvarterets lømler, men fanger man dem rigtigt er de nogle søde unge mennesker , her i huset glæder vi os i hvertfald til at de kigger forbi den 31.

 

Så satser på at der ikke kommer nogen problemer i år heller

Link til indlæg
Del på andre sites

Anette

 

Jeg har netop brugt træning af hunden som undskyldning for at nærme mig dem på en anden måde, end den de var vant til, de er helt klar på nu skal du have en skideballe måden, og de reagere også derefter.

Men spørg om de er søde lige og give en hånd med ved træningen af hunden , så ser det helt anderledes ud :-)

Her har de som sagt hjulpet med nytårstræningen, men også ved tilvænning af cykler, rulleskøjter, skateboard og knallert. De er efterhånden blevet nogle dejlige unger :-) og det er tydeligt at se at det også ændre noget i forhold til resten af kvarteret , nu er det ikke automatisk dem der får skylden hvis der er lavet et eller andet på gaden.

 

Så positiv træning virker også på lømler ( som ikke er så meget lømler mere)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anette

 

Jeg har netop brugt træning af hunden som undskyldning for at nærme mig dem på en anden måde, end den de var vant til, de er helt klar på nu skal du have en skideballe måden, og de reagere også derefter.

Men spørg om de er søde lige og give en hånd med ved træningen af hunden , så ser det helt anderledes ud :-)

Her har de som sagt hjulpet med nytårstræningen, men også ved tilvænning af cykler, rulleskøjter, skateboard og knallert. De er efterhånden blevet nogle dejlige unger :-) og det er tydeligt at se at det også ændre noget i forhold til resten af kvarteret , nu er det ikke automatisk dem der får skylden hvis der er lavet et eller andet på gaden.

 

Så positiv træning virker også på lømler ( som ikke er så meget lømler mere)

 

av ja skateboards hun HADER dem.... må låne ungerne nede på ramperne ved skolen når de skal igang igen :klap:

 

glimrende ide.

 

har også før set lømler der fik ansvar blive til... næsten engle, efter gyminasiet arbejded jeg i cafen på et fritids hjem, vi havde en knægt der altid stjal ekstra af efter middagsmadden (og så kunne der jo være for lidt) indtil han havde hjulpet mig emd at lave den og dele den ud et par gange... så blev han obs på at der skulle være til alle :mrgreen:

 

 

jeg må ud og finde nogle unger....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to stk, den yngste på 5 år er rimelig ligeglad, men den anden er fuldstændig panisk/manisk. Der var ikke noget de første år, men en monsteruheldig timet tissetur i haven, da de blev passet ved mine forældre et år (naboen sprængte vejen i luften), så er han rædselslagen. Han har så fået det over tid genereliseret fra raketter og romerlys, til alt fyrværkeri, skud og høje bang lyde. Og jeg bor i et område med en del pip-jagt, så her er det en 4 måneder proces, hvor målet er at holde stress niveauet så lavt som overhovedet muligt hele vejen igennem.

 

1. oktober fuglejagten starter - så får vovse Zylkene en gang dagligt. Og så vi kan være i haven og sågar lufte i skoven selvom der er jagt i andre dele anden.

20. november Zylkene 2 gange dagligt.

10. dec starter vi på angstmedicin Clomiclam/Klomiprimin 2 gange dagligt - Her bliver hans afreaktion fra 45 min i total panik, hvor han farer rundt, gør og er på ingen måde kontaktbar på en raket, reduseret til 1- 1,5 med lidt gøen men er kontaktbar og nu kan jeg så rent faktisk arbejde med at ændre hans sindstilstand :)

31. dec. diazapam som han får 3 gange i løbet af dagen. Vi har prøvet et år med Calmvet, men der blev han usikker på bene - en ting er at være rigtig utryg, men det hjælper ikke at man ikke kan styre poterne.

5. jan så trappes han ud af angstmedicinen.

31. jan så slutter Zylkene.

 

Derudover sover hundene så sammen med mig ca. fra den 26. - 1. Det hjælper lidt.

Det her setup er det vi har kunnet fået til at fungere bedst for min lille vaps - i år er det hele så forværret af en grim skade på hornhinden, så de har været i soveværelset de sidste 14 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt man ikke må trøste hunden, når der bliver fyret af, men hvordan med at sende dæmpende signaler? Altså smaske, gabe osv. Bliver det set som trøst eller medynk af hunden? Eller er det en god ide?

 

Det vigtigste er at du er rolig og afslappet. Og du kan fint understøtte dette ved at gabe afslappet.

 

Men endnu bedre at udstyre dig selv med virkelig lækre godbidder og så kaste en lille håndfuld hver gang der er en lyd hunden kan høre. Hvis den spiser godbidderne, så varer det ikke længe før den lynes at bang lyde er fede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se, der er noget galt i at bruge dæmpende signaler. Men nu er jeg heller ikke adfærdskonsulent, så jeg er ikke ekspert på området og det kan være andre er af en anden mening.:hmm:

 

Jeg kan godt finde på at bruge dæmpende signaler til totte. Og som jeg opfatter det er der tale om et gensidigt kommunikationssystem hundene imellem. Og at hunde bruger dæmpende signaler til at berolige sig selv, situationen og andre. Det er en helt almindeligt kommunikationsmiddel hos hunde.

Før jeg fandt ud af at der var noget, der hed sådan, troede jeg at totte var forkølet når han nogengange slikkede sig om næsen. Indtil jeg fandt ud af at han oftest gjorde det, når han blev irettesat på gåturen. Og at han faktisk prøvede at dæmpe den konflikt, han syntes vi havde.

 

Jeg begyndte så at bruge dem selv og synes at det virker afledende, så situationen bliver mindre stressset og "konfliktramt". Faktisk synes jeg, det får totte til at virke mere selvsikker. Nu ved jeg jo ikke helt, hvordan en hunds psyke fungerer, hvad en hund tænker og i hvilket omfang den tænker. Men jeg har opdaget at det virker som om at et dæmpende signal fra mig får totte til slappe mere af.

 

Dæmpende signaler er jo ofte et signal om at der er fred og ingen fare. Og hvis hunden viser tegn på usikkerhed over fyrværkeri tror jeg det kan have en gavnlig effekt fremfor at ynke hunden, der kan øge dens angst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se, der er noget galt i at bruge dæmpende signaler. Men nu er jeg heller ikke adfærdskonsulent, så jeg er ikke ekspert på området og det kan være andre er af en anden mening.:hmm:

 

Jeg kan godt finde på at bruge dæmpende signaler til totte. Og som jeg opfatter det er der tale om et gensidigt kommunikationssystem hundene imellem. Og at hunde bruger dæmpende signaler til at berolige sig selv, situationen og andre. Det er en helt almindeligt kommunikationsmiddel hos hunde.

Før jeg fandt ud af at der var noget, der hed sådan, troede jeg at totte var forkølet når han nogengange slikkede sig om næsen. Indtil jeg fandt ud af at han oftest gjorde det, når han blev irettesat på gåturen. Og at han faktisk prøvede at dæmpe den konflikt, han syntes vi havde.

 

Jeg begyndte så at bruge dem selv og synes at det virker afledende, så situationen bliver mindre stressset og "konfliktramt". Faktisk synes jeg, det får totte til at virke mere selvsikker. Nu ved jeg jo ikke helt, hvordan en hunds psyke fungerer, hvad en hund tænker og i hvilket omfang den tænker. Men jeg har opdaget at det virker som om at et dæmpende signal fra mig får totte til slappe mere af.

 

Dæmpende signaler er jo ofte et signal om at der er fred og ingen fare. Og hvis hunden viser tegn på usikkerhed over fyrværkeri tror jeg det kan have en gavnlig effekt fremfor at ynke hunden, der kan øge dens angst.

 

Jeg synes også Fie reagerer positivt på det, men blev bare lige i tvivl. De sidste par dage har hun taget det totalt køligt, men tænker lige at smide lidt godbidder i aften, for måske det bliver lidt overvældende i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et lille marvben, der ligger og venter på Totte i morgen aften. Det skal nok gå. Det komiske er at jeg selv har haft meget let ved at blive chokket over fyrværkeri. Det har jeg pænt måtte lægge fra mig. Selv min mand er lidt overrasket over de manglende spjæt i sofaen fra min side. Men så igen...... Da vi lige havde fået totte, mødte vi en hunderace, jeg tidligere havde fordomme overfor og var bange for. Den måtte jeg selv lige hilse på, for ikke at overføre min angst til ham :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inca var ikke bange for fyrværkeri det første år vi havde hende. Der havde vi lige hentet hende 6. december, men hun sagde ikke en lyd og var også med ude og tisse kl. ca. 22 :) MEN, sidste år på en aftentur var der desværre nogle lorte unger der synes det var sjovt at kaste knaldperler og små raketter efter os, så hun blev bange for at gå ud når det er mørkt. Der var dog ingen problemer nytårsaften, hun var ude at tisse ca. kl. 16 i haven, og tissede så igen næste morgen.

 

I år..... Vi er jo flyttet til Vanløse, og folk herude er åbenbart VILDE med at fyre kanonslag og raketter af konstant! Siden d. 27 har der været brag i tide og utide og som om det ikke var nok, blev der den anden dag på en eftermiddagstur fyret en kæmpe raket af lige ved siden af os! :( Inca blev dødsens bange og kravlede hjem, siden har hun været virkelig meget på vagt så snart vi skulle ud og gå tur, og vi har de sidste par dage gået ud med hende her omkring kl. 2, hvor alle brag plejer at være stoppet.

 

 

 

Dog har vi lige været ude, og der var så 2 unge idioter der valgte at sprænge et KANONSLAG 10 meter fra os!!!!!! Vi var kun lige nået ud af opgangen :( Inca fløj tilbage til opgangsdøren og både kæresten og jeg råbte og skreg af de 2 fyre, jeg er SÅ vred!!!!!! Inca er stadig bange og vil ikke en gang have godbidder :( Håber jeg kan nå at skaffe noget zylkene/adaptil, hvad som helst i morgen :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er stadig rolige omkring nytåret iaften - hundene har indtil videre være 100% ligeglad. De første par brag der kom gøede de lige kort, som om hvis der kom nogle og bankede på, men ellers siger de ikke noget - igår blev der skudt rigtig meget af i træk, i aftes, Ayo løftede lige kort hovedet og lagde sig så ned igen for at sove videre. Resten af banden puttede også bare videre i sofaen :5up:

 

De har de andre år også været fuldstændig ligeglade til midnat. Så det satser vi på de fortsat også er :-D

 

Dem jeg egentlig er mest spændt er fuglene - ikke at de har reageret indtil nu, men er lidt spændt på hvordan de tager det når det brager løs til midnat - derfor har vi, ok jeg, også valgt at vi holder nytår herhjemme fremfor hos svigerne. Min mor og svigerforældrene kommer så herud - men jeg ville gerne være hjemme for at se deres reaktion og kunne berolige dem hvis de begynder at flyve rundt i panik - det kan jo godt gå galt uden opsyn i sådan et bur ellers :/ men jeg håber de er ligeglade :x: i aftes reagerede de i hvert fald heller ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

I år er Shandie begyndt at reagere lidt. Tror måske det er fordi vi er flyttet og hun har fået haven som hun synes hun skal råde over (vi har haft lidt udfordringer med at lære at lade være med at gø ad folk der går forbi ude på vejen). Forleden skød jeg lidt knaldperler af indendørs og da det gik nogenlunde affyrede jeg også en hundeproppistol (det larmer rimeligt meget indendørs skulle jeg hilse og sige). Efter det, er det blevet bedre men hun kigger stadig og vender ører og vil helst være i nærheden af mig et par minutter efter at der har lydt et brag.

 

Jeg har ikke meget erfaring med hunde der er bange eller utrygge når der bliver skudt af, men den med ikke at måtte trøste hunden, den gælder ikke her i huset. Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til. Virker hun bange sætter jeg mig i sofaen eller på gulvet og hun kommer hen med det samme og putter sig ind til mig. Så sidder vi der lidt og krammer, jeg vugger hende lidt og fortæller at jeg nok skal passe på hende og umiddelbart synes jeg faktisk at det virker beroligende på hende.

 

I aften er jeg på arbejde og Shandie skal være hos min mor, så jeg har fortalt hvad hun skal gøre hvis hunden pludselig bliver skræmt. Alligevel er jeg dog glad for at jeg når hjem inden midnat, for man vil jo helst selv have hånd i hanke med situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gik ud i gården med hende en halv time senere, hun ville ikke engang med ud i opgangen til at starte med :( men vi fik hende opmuntret til at gå med, og så fik hun tisset og vi gik endda også lige rundt om blokken, heldigvis var der ingen brag overhovedet så hun fik lige en god oplevelse igen :) men hold nu op hvor er det irriterende med det åndssvage fyrværkeri, de skyder også lystigt af nu allerede -.- Men godt nytår til alle, håber I og jeres hunde må få en hyggelig aften :)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Første nytår 2010/2011 var Alma totalt uimponeret, men desværre synes jeg, at hun bliver mere og

mere påvirket med alderen. Hun er ikke panisk, men nærmere utryg ved det. Vi har lavet den aftale, at

når hun har gjort sine "ting", bestemmer hun, om vi går lige hjem eller hun kan klare lidt mere. Er der fyrværkeri forude, slår hun bremserne i, og vi vender stille og roligt og går hjemad.

Sidste år fik jeg hende ikke ud efter 16, og det vil jeg så slet ikke prøve på i år, med mindre hun selv kommer.

Regner med at stikke hende lidt stesolid ved 16 og 22 tiden. Og så, som Ascha siger, er hun velkommen til at vi holder hånd pote, putter i sofaen eller whatever hun har brug for. På aftenturene de sidste dage har jeg nynnet/sunget Søren Banjomus (fik den på hjernen op til jul) og det har haft en beroligende effekt:roll:. Men den går nok ikke i aften:cry:.

Rigtig godt nytår til alle. Pas godt på jer selv og alt andet levende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her gik det fint , havde en næsten kold hund, hun reagerede lidt ved de dybe tunge brag, der rystede lidt i vinduer og gulv, men ikke mere end at hun lige kigge op og knurrede kort.

Da klokken var tolv hoppede hun selv op i vinduet og sad og kiggede ud sammen med vi andre der var intet. Da klokken var halv to var vi lige ude på en nattissetur og her var der ingen reaktion overhovedet heller ikke selv om vi blev overrasket over et batteri der gik igang i en have vi passerede. hun kiggede og vi kunne gå videre uden det mindste.

Så vi kom godt igennem :-)

 

Hvordan gik det hos jer andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde den bedste aften ever med Luca. Vi fik dagen før tilsendt nogle life wave plastre, som virkede nærmest bedre en stesolid. Jeg havde en hund der tiggede kransekage i et væk kl 24. Indtil da lå hun på ryggen i sofaen og nød vi havde gæster der gad klø hende på maven.

Ud i haven havde hun ikke lyst til, men ellers var humøret fantastisk. I dag er hun fuldstændig som hun plejer, ingen bivirkninger.

Jeg troede ikke helt på de plastre, men må erkende, det var vildt at se den gamle angste hund, fuldstændig rolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt nytår allesammen.

 

Jeg er bare så stolt over Totte. Han var ude på et par lange ture i løbet af dagen. Her bragede det allerede pænt, men han stoppede bare op kiggede og gik videre. Hilste på de hunde vi mødte og virkede i det hele taget, som han plejer. Ved 18-tiden gik vi ud inden vi skulle spise. Der skulle han lige "trækkes op", men futtede ellers derudaf i sit sædvanlige nysgerrige tempo.

 

Indtil kl. 21- hvor vi gik ud på sidste tur, tullede han rundt, vi spillede bold, han lå og nussede i sofaen og kiggede ud af vinduet for at se på fyrværkeriet. Han tog selv initiativ til at lege og kastede rundt med sine godbidder. Han gøede ikke og virkede meget rolig, selvom man da godt kunne se at han helst ville undvære fyrværkeriet.

 

Da vi gik ud kl. 21 var der faktisk ro på fyrværkeriet indtil vi havde fået tøj på. Så smed en idiot et kanonslag udenfor vinduet. Jeg følte at jeg blev nødt til at fortsætte, da han nok ville undre sig, hvis jeg ombestemte mig. Han gik da også med men nægtede at tisse. Gik bare lidt rundt udenfor huset og kiggede sig lidt nervøst omkring. Da jeg spurgte om vi skulle gå ind igen kiggede han på mig som om han sagde ja. Og vi gik ind. Han tissede så den største tår ved 01 tiden da der var faldet ro på derude.

 

Totte fik aldrig sit marven for da det var tid til det, var han faldet i søvn i sin kurv:-D. Idag virker han fuldstændig normal. Dog mere træt end vanligt. Men med et marvben, der venter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også haft den bedste nytårs aften i mands minde. Dette år har jeg kun brugt Adaptil i stikkontakten - Udover det havde jeg Bachs nødhjælps dråber i baghånden.

Oscar som er den som egentlig er mest bange - lå ligeså fint og kiggede på fyrværkeri oppe i vindueskarmen - han var hurtigt i haven 2 gange i løbet af aftenen sammen med Charlie og hurtig lette ben og så ind igen. Ellers sov han hele aftenen.

Darwin ville kun ud på fliserne og så ind igen. Han fik hjælp af nødhjælps dråberne et par gange i løbet af aftenen og det fik ham til at sove et par timer. Først ved 1:30 tiden kunne han finde ro udenfor og få tisset af. Men alt i alt en meget stor fremgang fra de andre år hvor vi har haft dem liggende som pelskraver rundt om halsen på os.

Så Adaptil og nødhjælpsdråber viste sig at være løsningen her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det som regel roligt, og det var det også denne gang. Der var dog mere og større fyrværkeri end sædvanligt. Da hundene var ude og lufte sig i haven ved 23-tiden, skulle der selvfølgelig lige være en nabo der skød en gigantisk raket af ind over vores grund. Oluf blev forskrækket over braget og løb 10 meter, men så vendte han sig om og gav lysshowet skæld-ud :lol:

Vinnie derimod, blev forstyrret lige som hun var i gang med "nummer 2". Hun løb direkte ind i stuen medens hun lagde en brun stribe hen ad gulvet :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...