Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg ville med mit indlæg, slet ikke ind på hvad manden har ret til eller ej. Det er en anden diskution. Jeg ville med mit indlæg, blot fortælle, at vi mennesker også er med til at jage vildtet væk, når vi nogle gange går ind og ændre på naturen. Det kan være som i mit eksempel med indhegninger. Det kunne være så meget andet, så som anlægning af motorveje.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg ville med mit indlæg, slet ikke ind på hvad manden har ret til eller ej. Det er en anden diskution. Jeg ville med mit indlæg, blot fortælle, at vi mennesker også er med til at jage vildtet væk, når vi nogle gange går ind og ændre på naturen. Det kan være som i mit eksempel med indhegninger. Det kunne være så meget andet, så som anlægning af motorveje.

 

Og jeg ville med mit indlæg sige at hvis mange mennesker ønsker mere natur må man til lommerne. Jeg har indtryk af at mange forestiller sig at det er gratis at få mere natur. Det er det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det egentlig at alle klapper så begejstret i hænderne over havørne, men mener at ulven er noget nær det værste der er sket? Er det fordi havørnen ikke tager jægernes bytte?

 

Jeg ved ikke hvor meget havørne koster på jægernes udsætninger og på hvad de iøvrigt tager - rålam, harekillinger osv. men det nok ikke ubetydeligt, hvis vi får en betydelig bestand af havørne. jeg var iøvrigt på ravnholdt og nød synet af en stor havørn, på jagten dernede i mandags, da vi trænede hund. Smukt syn.

 

Men ellers vil jeg sige, at du tilsyneladende overhovedet ikke har læst modstandernes argumenter - herunder mine, når du spørger sådan. Det er lidt trist, nu vi har debatteret det flere gange - egentligt. Mit hovedargument er - og har hele tiden været, at jeg tror det kan og vil give problemer med hysteriske forældre, som ikke vil have børnehavebørn ud i naturen hvor der er set ulve og ligeså med spejdere, lejrskoler osv.

 

DKW må jo svare for sig selv, men jeg tror faktisk slet ikke han har sagt at han er imod ulve i Danmark.

 

Hvem er det lige du mener siger at "Ulven er noget af det værste der er sket"? Og hvor læser du det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville med mit indlæg, slet ikke ind på hvad manden har ret til eller ej. Det er en anden diskution. Jeg ville med mit indlæg, blot fortælle, at vi mennesker også er med til at jage vildtet væk, når vi nogle gange går ind og ændre på naturen. Det kan være som i mit eksempel med indhegninger. Det kunne være så meget andet, så som anlægning af motorveje.

Problemet er jo at eksemplet var ret dårligt, ved indhegni gen er det en mand der betaler, ved motorvejen er det hele samfundet der betaler;)

natur koster penge og det kan ikke nytte noget at se sig gal på manden der bare prøver at leve af sin egendom ;)

hvis vi vil mere natur, så er det et spørgsmål om at vi alle betaler til det, ikke bare den ene mand;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo at eksemplet var ret dårligt, ved indhegni gen er det en mand der betaler, ved motorvejen er det hele samfundet der betaler;)

natur koster penge og det kan ikke nytte noget at se sig gal på manden der bare prøver at leve af sin egendom ;)

hvis vi vil mere natur, så er det et spørgsmål om at vi alle betaler til det, ikke bare den ene mand;)

Men det handler netop ikke om at se sig sur på nogen :-) Og i bund og grund handler det heller ikke om hvem der betaler :-) Det handler jo om, at vi alle sammen (ikke kun ulvene) er medvirkende til at forandre eller måske endda ødelægge den natur vi har tilbage.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor meget havørne koster på jægernes udsætninger og på hvad de iøvrigt tager - rålam, harekillinger osv. men det nok ikke ubetydeligt, hvis vi får en betydelig bestand af havørne. jeg var iøvrigt på ravnholdt og nød synet af en stor havørn, på jagten dernede i mandags, da vi trænede hund. Smukt syn.

 

Men ellers vil jeg sige, at du tilsyneladende overhovedet ikke har læst modstandernes argumenter - herunder mine, når du spørger sådan. Det er lidt trist, nu vi har debatteret det flere gange - egentligt. Mit hovedargument er - og har hele tiden været, at jeg tror det kan og vil give problemer med hysteriske forældre, som ikke vil have børnehavebørn ud i naturen hvor der er set ulve og ligeså med spejdere, lejrskoler osv.

 

DKW må jo svare for sig selv, men jeg tror faktisk slet ikke han har sagt at han er imod ulve i Danmark.

 

Hvem er det lige du mener siger at "Ulven er noget af det værste der er sket"? Og hvor læser du det?

 

Der er jo også historier om at havørne tager børn:lol: Omend jeg tror de færreste tror det er en risiko.

 

Men det er nu hverken dig eller DKW jeg hentyder til når jeg skriver det med at ulve er det værste der er sket. Jeg forstår stadig ikke at det ene rovdyr er velkommen og det andet ikke er. For hånden på hjertet, det er i jagtkredse man finder de største modstandere.

 

I øvrigt ser det ikke ud til at hysteriet løber løbsk omkring ulve. Naturstyrelsen holder infomøder i de områder ulven er konstateret, og det lader til at folk bliver beroliget når de hører fakta (frem for ekstra bladet).

 

Og så fniser jeg lidt af det manglende hysteri på Ålborgegnen, hvor et dyr har bidt hovedet er et rådyr, bidt lige igennem lårbensknogler og klippet ribben rent over. Der er ikke varslet jagt på alle store hunde, ej heller meldinger om glubske og farlige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det egentlig at alle klapper så begejstret i hænderne over havørne, men mener at ulven er noget nær det værste der er sket? Er det fordi havørnen ikke tager jægernes bytte?

Det er vist heller ikke alle der er det. I nyhederne i går var der et indslag (jeg var på arbejde så fik ikke set det hele), men af hvad jeg kunne forstå er det et problem at jægere (formoder man) sætter fælder op til indfangning af rovfugle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist heller ikke alle der er det. I nyhederne i går var der et indslag (jeg var på arbejde så fik ikke set det hele), men af hvad jeg kunne forstå er det et problem at jægere (formoder man) sætter fælder op til indfangning af rovfugle.

 

Imponerende så lavt mennesker vil synke for at hævde deres egen ret til at slå ihjel:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også historier om at havørne tager børn:lol: Omend jeg tror de færreste tror det er en risiko.

 

Men det er nu hverken dig eller DKW jeg hentyder til når jeg skriver det med at ulve er det værste der er sket. Jeg forstår stadig ikke at det ene rovdyr er velkommen og det andet ikke er. For hånden på hjertet, det er i jagtkredse man finder de største modstandere.

 

I øvrigt ser det ikke ud til at hysteriet løber løbsk omkring ulve. Naturstyrelsen holder infomøder i de områder ulven er konstateret, og det lader til at folk bliver beroliget når de hører fakta (frem for ekstra bladet).

 

Og så fniser jeg lidt af det manglende hysteri på Ålborgegnen, hvor et dyr har bidt hovedet er et rådyr, bidt lige igennem lårbensknogler og klippet ribben rent over. Der er ikke varslet jagt på alle store hunde, ej heller meldinger om glubske og farlige hunde.

Vi er seje heroppe ;) Det har heller ikke stået en masse i medierne om da der blev set ulv i nærheden af øglens rideklub, men året efter da der blev fundet en død ulv længere væk gik hele dk jo i panik men ulven havde jo været der længe.

 

Desværre er der også mange der smider gift ud til rovfugle.

For nyligt er der fundet en stor ørn med fråde om næbet, den var forgiftet og det lykkedes ikke dyrlægen at rede den. Det sker desværre jævnligt og det er SÅ skrækkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også historier om at havørne tager børn:lol: Omend jeg tror de færreste tror det er en risiko.

 

Men det er nu hverken dig eller DKW jeg hentyder til når jeg skriver det med at ulve er det værste der er sket. Jeg forstår stadig ikke at det ene rovdyr er velkommen og det andet ikke er. For hånden på hjertet, det er i jagtkredse man finder de største modstandere.

 

I øvrigt ser det ikke ud til at hysteriet løber løbsk omkring ulve. Naturstyrelsen holder infomøder i de områder ulven er konstateret, og det lader til at folk bliver beroliget når de hører fakta (frem for ekstra bladet).

 

Og så fniser jeg lidt af det manglende hysteri på Ålborgegnen, hvor et dyr har bidt hovedet er et rådyr, bidt lige igennem lårbensknogler og klippet ribben rent over. Der er ikke varslet jagt på alle store hunde, ej heller meldinger om glubske og farlige hunde.

Jæp 1 km fra mig er det fundet, og kommer mindst en gang i ugen i det område (det er en grøn stribe skov fra fjorden ned til et større skovområde, dyret er fundet).. Og nej det er ikke Saga der har været igang, der kommer dog snor på hele året når vi er derude og må huske kamera også...:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jæp 1 km fra mig er det fundet, og kommer mindst en gang i ugen i det område (det er en grøn stribe skov fra fjorden ned til et større skovområde, dyret er fundet).. Og nej det er ikke Saga der har været igang, der kommer dog snor på hele året når vi er derude og må huske kamera også...:klap:

 

Fedt! Vi bor også kun få 100 meter fra skoven hvor ulven nok kommer forbi jævnligt. Ingen har dog fået sendt prøver ind, og børnehaven og skolen bruger stadig flittigt skoven både dag og nat:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv boet i Nordjylland, og det er altså rigtigt - man piber mindre :D

 

:5up: Nu bor jeg ganske vist nord for fjorden, og ulven er vist ikke kommet helt herop endnu. De folk jeg har snakket med, er ret neutrale i deres holdning til ulven, og nogle (incl. mig selv) er vildt begejstret over at ulven er tilbage i DK

Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil formentlig ikke opstå situationer hvor ulve kommer til at opdage at mennesker er ufarlige, eller at fødemangel bliver den begrænsende faktor for ulvebestanden. De VIL jo blive jaget.

 

Selv den mest blåøjede trækrammer vil nok erkende at en regulering af bestanden bliver nødvendig, så spørgsmålet er i bund og grund, om Vi vil give plads til en reguleret bestand, eller Vi vælger at udrydde ulvene helt en gang til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke se videoen, men uanset hvad Man forestiller sig omkring en evt. ulvebestand i DK, er det ganske enkelt ikke tåleligt at lade naturen selv regulere antallet. Her er jo ingen naturlige fjender for dem, så det vil kun være trafik og ulvenes egen indbyrdes aggression der holder dem i ave, indtil de når et antal hvor de ikke kan finde føde og dør af sult og sygdom. Længe inden det sker, er alle der ikke bor på mindst 2 sal i indre KBH blevet grundigt træt af dem. Jeg vælger her at se bort fra, at jægere selv kunne finde på at tage hånd om problemet, for den slags sker jo ikke... :-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulve som "opdager" at mennesker ikke gør den noget bliver farlige?

 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article3985887.ece

 

Og der bliver hurtigt mange - hurtigere end "experterne" havde forventet for kort tid siden

 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article3990447.ece

 

Ekstra Bladet er jo kendt for at være enormt saglige og lave dybdeborende journalistik:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt! Vi bor også kun få 100 meter fra skoven hvor ulven nok kommer forbi jævnligt. Ingen har dog fået sendt prøver ind, og børnehaven og skolen bruger stadig flittigt skoven både dag og nat:-)

Nordjyderne tager det meget køligt, er faktisk mere bekymrede for at køre et af de får ned der konstant hærger på Ny Nibevej sommeren igennem, de render konstant ud.. Så er der også noget at æde til ulven..:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at EB ikke i sig selv er en troværdig kilde. Desværre mener jeg heller ikke myndighederne herhjemme er en troværdig kilde. Naturstyrelse oa. er klart bemandet med mennesker som ønsker ulven tilbage i dansk natur og man undgår derfor at omtale de problemer der med meget stor sandsynlighed vil komme.

 

Er der ikke en god portion Disney over de lalleglade naturinteresserede fortalere for at få ulven tilbage, når de tror på fredelig sameksistens uden at man behøver drive jagt på - eller regulere ulve.

I et lille land som Danmark, kan ulve ikke undgå at blive vant til mennesker. Deres lugt og tilstedeværelse. Mountainbikere, hundeluftere, ornitologer - og da der ikke må drives jagt vil mennesker jo være absolut ufarlige. Ulve lærer hurtigt og unge hanulve vil blive presset ud af de små flokke, der er plads til i Danmark. De vil strejfe rundt, være sultne og ikke bange for mennesker.

 

Jeg mener det er temmelig meget disney at tro andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart at EB ikke i sig selv er en troværdig kilde. Desværre mener jeg heller ikke myndighederne herhjemme er en troværdig kilde. Naturstyrelse oa. er klart bemandet med mennesker som ønsker ulven tilbage i dansk natur og man undgår derfor at omtale de problemer der med meget stor sandsynlighed vil komme.

 

Er der ikke en god portion Disney over de lalleglade naturinteresserede fortalere for at få ulven tilbage, når de tror på fredelig sameksistens uden at man behøver drive jagt på - eller regulere ulve.

I et lille land som Danmark, kan ulve ikke undgå at blive vant til mennesker. Deres lugt og tilstedeværelse. Mountainbikere, hundeluftere, ornitologer - og da der ikke må drives jagt vil mennesker jo være absolut ufarlige. Ulve lærer hurtigt og unge hanulve vil blive presset ud af de små flokke, der er plads til i Danmark. De vil strejfe rundt, være sultne og ikke bange for mennesker.

 

Jeg mener det er temmelig meget disney at tro andet.

Arh du har vist ikke styr på din Disney, for sidst jeg kiggede var de ikke ligefrem søde imod ulven i deres tegnefilm. Og hvordan var det nu Bambis mor og Mikkels mor kom af verden, nå ja det var noget med et bang!!!..:slem:

 

Selvfølgelig vil der på et tidspunkt komme regulering på dem, de snakker jo allerede om at regulere bæveren da bestanden er vel voksen nu. Alting til sin tid. Men mon ikke de fleste naturbrugere vil give en enlig desperat ulv kamp til stregen hvis den skulle gå hen og prøve sig med menneskekød. Kræet skal da først have mig af dage inden den får fat i min tæppetisser..:mrgreen::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

I den årlige statistik over medier der begår fejl ligger de faktisk i den laveste ende. Så ja det er de kendt for.

 

Så at de ikke har mange sager i pressenævnet, er et kvalitetsstempel? Hvem mener du burde indklage dem for de to artikler PBC linker til? Og der er jo en mand der har været dum nok til at udtale de ting, men det er ikke ensbetydende med at det er sagligt eller sandfærdigt. Tænk hvis man skulle tro på alt ukritisk:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...