Hop til indhold

2-3 flåter/tæger om dagen - gode råd


Joséphine
 Share

Recommended Posts

Vi fjerner 2-3 flåter/tæger om dagen på Joséphine og har gjort det de sidste 2 uger. Det er lidt vanvittigt. Og jeg finder med stor sandsynlighed ikke dem alle, da hun har en træls pels at rode rundt i.

 

Hvad er mest effektivt til at forebygge med - og mest af alt, hvad er det mest effektive middel, som dræber flåter/tæger og får dem til at falde af?

 

Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor hun suger flåter/tæger til sig i den grad. Jeg har altid lært, at de lever steder, hvor der går rådyr, men det er ikke dér, vi går ture. Vi går rundt i villakvarterne og på stranden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har også haft sindsyg mange i år.......siden februar tror jeg vi har taget en 3-4 stk om dagen. Sidste år og i starten af i år har jeg brugt noget olie/urte-blanding, men tør ikke nøjes med det i år. Så jeg er hoppet på Bravecto. Det er snart 2 uger siden han fik den, og har indtil videre fundet 2 døde flåter på ham.

Tænker at de der gift-pipetter måske er endnu mere effektive, men jeg tør ikke bruge dem efter at have hørt lidt for mange skrækhistorier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt med frontline, minimal effekt på flåter, så har jeg forsøgt med æblecideræddike, lidt effekt, men fik også tør hud og kløe, så forsøgte jeg med uniq insektafskrækkende, vi fandt få på ham, og slet ikke hver uge (vi bor på landet og her er rådyr).

 

Men med en del bekendskaber om anaplasmose, så er et par flåter en ny og næ et par for mange, så jeg er hoppet med på bravecto vognen, de første par uger fandt vi døde flåter indtørret og som havde sluppet, jeg har ikke set en flåt siden, og endnu ingen bivirkninger. (Han køre på første pille)

 

Bravecto er en tykkepille (og selv den kræsne schæfer spiste den), den holder 3 måneder, og hvis man ikke har problemer med lopper, så kan man godt springe vinteren over - dvs kun ca 3 piller på et år.

At springe vinteren over har en gavnlig effekt på minskningen af ressistens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også bravecto til begge mine. Vi bor i et område med ekstremt mange flåter! Jeg piller i snit 2 døde flåter af den store om ugen. De sidder døde i hendes pels, og har selv sluppet. På størrelsen kan jeg se at de er døde meget hurtigt!

 

Den eneste ulempe er at det ikke virker afskrækkende på flåter. Derfor eksperimenterer jeg med at smøre jungleoil på halsbåndet, og det ser ud til at have en afskrækkende effekt - og bonus er at myg holder sig væk.

 

Jeg har tidligere brugt både Bayvantic og Seresto, men ingen af delene har effekt på hunde der jævnlige bader og sopper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt diverse natur-ting uden særlig stor virkning - ikke stor nok i hvert fald. Så jeg er endnu engang gået tilbage til bayvantic, som jeg har brugt on/off de seneste 10 år, kun afbrudt af perioder hvor vi har forsøgt os med forskellige natur-ting. Jeg har aldrig oplevet bivirkninger ved bayvantic - og jeg har heller aldrig oplevet noget der virker så godt forebyggende. Så det holder vi os til! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min bekymring med hensyn til bravecto er ikke så meget resistens... For uden flåtbeskyttelse vil man jo ryge ud i endnu flere tilfælde af flåtsygdomme... Og dermed højere brug af antibiotika... Og resistens..

 

Men jeg har ikke turdet bruge Bravecto til Silke fordi hun altid er i risiko for at få hjerteorm og ræveskab.

Hvis hun får bravecto, så må hun ikke få advocate før virkningen af bravecto er ude af kroppen..

Og det er rigtig længe at gå med ræveskab i 3 mdr.

Ved hjerteorm kan 3 måneder gøre forskellen mellem liv og død...

 

Så jeg må bare fortsætte med at pille og pille flåter af Silke.. Heldigvis har hun ikke så mange mere, højst et par stykker om dagen. Da hun var ung, kunne der nemt være 10 gange så mange... Mindst..

 

Det ville være rart, hvis man opfandt en pille, der både virkede mod lopper, flåter, ræveskab og hjerteorm.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min bekymring med hensyn til bravecto er ikke så meget resistens... For uden flåtbeskyttelse vil man jo ryge ud i endnu flere tilfælde af flåtsygdomme... Og dermed højere brug af antibiotika... Og resistens..

 

Men jeg har ikke turdet bruge Bravecto til Silke fordi hun altid er i risiko for at få hjerteorm og ræveskab.

Hvis hun får bravecto, så må hun ikke få advocate før virkningen af bravecto er ude af kroppen..

Og det er rigtig længe at gå med ræveskab i 3 mdr.

Ved hjerteorm kan 3 måneder gøre forskellen mellem liv og død...

 

Så jeg må bare fortsætte med at pille og pille flåter af Silke.. Heldigvis har hun ikke så mange mere, højst et par stykker om dagen. Da hun var ung, kunne der nemt være 10 gange så mange... Mindst..

 

Det ville være rart, hvis man opfandt en pille, der både virkede mod lopper, flåter, ræveskab og hjerteorm.. :shock:

 

Hvor står det at Bravecto og Advocate ikke må bruges sideløbende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor står det at Bravecto og Advocate ikke må bruges sideløbende?

 

Min dyrlæge sagde det samme, også om frontline og skab medicin indsprøjtning, de måtte ikke få frontline før der var gået en måned.

 

 

Men jeg har brugt frontline combi mod flåter og det virkede super godt for os. Og så med en vatrondel smører jeg æblecidereddike på deres pels, det har jeg også været ret heldig med (at hælde det på maden virkede til gengæld ikke).

 

Er heldig at mine hunde er hvide for jeg spotter ofte en flåt kravlende på dem, som jeg kan pille af og slå ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge sagde det samme, også om frontline og skab medicin indsprøjtning, de måtte ikke få frontline før der var gået en måned.

 

 

Men jeg har brugt frontline combi mod flåter og det virkede super godt for os. Og så med en vatrondel smører jeg æblecidereddike på deres pels, det har jeg også været ret heldig med (at hælde det på maden virkede til gengæld ikke).

 

Er heldig at mine hunde er hvide for jeg spotter ofte en flåt kravlende på dem, som jeg kan pille af og slå ihjel.

 

Der står bare ikke noget på hverken Bravecto eller Advocate:vedikke: Altså ingen advarsler om virkemidlerne i det andet præparat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Produktet er så nyt, at der endnu ikke er nogen erfaring med hensyn til hvad der sker hvis man behandler med f.eks. Advocate samtidig med at hunden er behandlet med bravecto.

 

Sund fornuft siger, at det må kunne gå galt. Det er produkter, der begge dækker infestationer af f.eks lopper.

 

At produktet er så nyt og uprøvet får da mine alarmklokker til at ringe... Efter jeg har googlet og fundet endda ganske alvorlige bivirkninger...

 

Givet samtidig med f.eks Advocate, er slet ikke prøvet endnu... Der venter man jo, til det bliver aktuelt. Det bliver i hvert fald ikke med MIN hund! Jeg kan sagtens leve med at give advocate og samtidig bruge håndkraft til at fjerne flåter. OG teste for flåtsygdomme hvis der er tegn på flåtsygdomme. Og behandle med antibiotika.

 

Almindelige dyrlæger ved endnu ingenting...

 

Vores hunde er forsøgsdyr. Der er kun OS til at passe på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Produktet er så nyt, at der endnu ikke er nogen erfaring med hensyn til hvad der sker hvis man behandler med f.eks. Advocate samtidig med at hunden er behandlet med bravecto.

 

Sund fornuft siger, at det må kunne gå galt. Det er produkter, der begge dækker infestationer af f.eks lopper.

 

At produktet er så nyt og uprøvet får da mine alarmklokker til at ringe... Efter jeg har googlet og fundet endda ganske alvorlige bivirkninger...

 

Givet samtidig med f.eks Advocate, er slet ikke prøvet endnu... Der venter man jo, til det bliver aktuelt. Det bliver i hvert fald ikke med MIN hund! Jeg kan sagtens leve med at give advocate og samtidig bruge håndkraft til at fjerne flåter. OG teste for flåtsygdomme hvis der er tegn på flåtsygdomme. Og behandle med antibiotika.

 

Almindelige dyrlæger ved endnu ingenting...

 

Vores hunde er forsøgsdyr. Der er kun OS til at passe på dem.

 

Men kodimagnyl og panodil bruges også begge mod hovedpine, og det går jo ikke galt:blink:

 

Hvilke bivirkninger har du fundet? Og har du tjekket bivirkninger for Advocate? Og bruger du Advocate forebyggende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt fra dyrlæge at Advocate skal bruges forskudt i forhold til de andre midler - hvorfor? Ved det ikke...

jeg bruger Bayvantic året rundt, har ikke observeret bivirkninger og det vigtigste - ingen flåter! Så det fortsætter vi med.

 

Da jeg brugte Bayvantic, fik jeg også at vide at der skulle gå 14 dage fra den ene til den anden behandling. Men det vil jo så stadig sige at der har været et overlap, eftersom begge midler holder i 4 uger.

 

I øvrigt har jeg da vist ret sikkert givet Advocate mens Bravectoen stadig virkede. Bella fik Bayvantic omkring august sidste år, og i slutningen af september startede hun op på Advocate.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke vild med medicin, hverken mod hovedpine, lopper eller flåter. Så vidt jeg ved er flåter ret ufarlige hvis de hurtigt fjernes med hoved og ikke klemmes.

 

Det afhænger lidt af hvilke sygdomme, der er tale om - nogle, mener bl.a det er hjernehindebetændelse, overføres med det samme, mens andre først overføres senere, vel når flåten er færdig m at spise.

 

Er selv lidt loren ved medicin, men nogle af de flåtbårne sygdomme er virkelig farlige, for hund såvel som menneske, og dertil kommer lopper, som jo også er voldsomt generende og i sidste ende kan resultere i allergi. Er på anbefaling fra min dyrlæge hoppet m på Bravecto og er indtil videre positiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rettelse til forrige indlæg, det er hjernebetændelse, TBE, de kan overføre, ikke hjernehindebetændelse.

 

Det er den ene side af det, den anden er at hunde som min kan du ikke sikre dig at finde dem tidligt nok i den tætte underuld - og anaplasmose kan godt koste 3 mdr på antibiotika, og så er forebyggende medicin, efter vores kendskab i dag, langt bedre.

 

Antibiotika skal vi værne om som birgitta er inde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

pest eller kolera - kræet får bravecto og har ikke haft nogle bivirkninger af det. de andre mener jeg at have hørt ikke kan bruges da hun bader hver dag.

 

selv om jeg kigger hende igennem hver dag kan der jo så sagtens sidde en tæge i 23 timer og det er for lang tid efter min mening

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke vild med medicin, hverken mod hovedpine, lopper eller flåter. Så vidt jeg ved er flåter ret ufarlige hvis de hurtigt fjernes med hoved og ikke klemmes.

 

Det kan du synes, men du har så også en hund med en overskuelig pels. Med den kæmpe hårbolle jeg har, vil aldrig forlade mig på at nå at finde evt. flåter i tide. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke vild med medicin, hverken mod hovedpine, lopper eller flåter. Så vidt jeg ved er flåter ret ufarlige hvis de hurtigt fjernes med hoved og ikke klemmes.

 

Tja, det er jo en holdningssag. Jeg forstår så ikke at du vaccinerer din hund, for det er der bestemt også en risiko ved.

 

Og nej, flåter er ikke ufarlige. Lopper er skide irriterende, men da til at håndtere, selv hvis de går helt amok. Men flåter er nogle grimme sataner. Dog kan det være at din hunds pelstype gør at den ikke får særlig mange flåter. Min den lille har en så tyk pels, at hun nærmest aldrig får flåter (heller ikke før Bravecto). Men den store er en magnet, og de er simpelthen ikke til at finde i hendes lange pels. Hun er for et par år siden testet positiv for anaplasmose, men antistofniveauet var lige under grænsen, så hun havde selv bekæmpet infektionen. Dog vil jeg gøre alt for at minimere risikoen for at hun igen bliver udsat for sygdommen, og så er forebyggelse vejen frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er virkelig imod at putte gift i mine dyr, men jeg ved, at jeg ikke finder halvdelen af flåterne, så jeg tror, at jeg vil forsøge med det der Bravecto. Personligt synes jeg også, at det er lidt småklamt, for jeg bilder mig ind, at de falder af i sengen og kravler op på mig ;)

 

Der var en herinde, der skrev, at panodil også er uskadeligt. Det er det altså ikke :) Derfor at små børn ikke må få det. http://videnskab.dk/krop-sundhed/hovedpinepiller-er-lige-sa-hormonforstyrrende-som-ftalater

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig også meget imod at putte gift på mine hunde - og det er også derfor jeg ihærdigt har søgt efter naturmidler og afprøvet disse flere gange, fordi jeg så gerne ville undgå Bayvantic. Men jeg må også erkende at intet holde flåterne væk så godt som Bayvantic, og jeg har som sagt aldrig nogensinde oplevet bivirkninger på nogen af mine hunde - og med de flåtsygdomme der er i dag og er blevet så udbredt, så er jeg slet ikke i tvivl. Så hellere gift, som de jo tåler uden problemer, og dermed kraftig nedsat risiko for flåtbårnesygdomme - så må jeg vægte hundenes sundhed over mit princip om nul gift.

 

Jeg har også overvejet Bravecto, fordi det er smart det bare er en pille i stedet for en pipette i nakken - men jeg må indrømme jeg ikke kan se fidusen i at bruge det, fremfor Bayvantic, når flåterne skal bide på før de dør, og det ikke virker forebyggende til at holde dem væk - så er hundene jo stadig lige udsat for TBE. Med Bayvantic er det virkelig uhyre sjældent jeg overhovedet finder en flåt - det er måske 1-2 gange pr. år og ikke på alle hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også helst noget naturmiddel, som lavendel eller hvidløg, for mine forældres katte døde vist af loppemidler, og jeg har set hvordan min egen kat reagerer på Frontline med ticks og adfærdsændring i timerne efter.

 

Men Bayvantic slår ikke dem ihjel, der sidder på hunden? Så jeg har stadig de flåter, der sidder i pelsen, som jeg ikke tror, at jeg finder, indtil de hopper af, hvis jeg bruger Bayvantic. Men hvis Bayvantic er mere sundt, så hælder jeg til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...