Hop til indhold

Anaplasmose


Jane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mener det er 1-2 uger...

 

Men bakterien kan overføres fra flåten straks den bider, så hvis Bravecto ikke slår flåten ihjel før den suger blod, så er beskyttelsen ikke 100 % effektiv.

 

Jeg anser Bravecto for at være på en slags "forsøgsstadium" hvor producenten egentlig ikke helt ved hvor effektiv pillen er.. Forhåbentlig melder dyrlægen tilbage til producenten, så de kan vurdere om det er godt nok, eller om der skal mere gift i pillerne for også at få ram på de andre flåtsygdomme.. Ikke kun borreliosen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle herinde der ved hvor lang tid der kan gå fra hunden får bakterien i kroppen og til sygdommen bryder ud?

Victor har fået bravecto siden april.

 

Nu gælder det godt nok mennesker, men mon ikke inkubationstiden er den samme, altså 10-21 dage før de første symptomer viser sig. Hunde er jo gode til at klø på, så der kan vel gå mange måneder før de er så dårlige at de viser det:

 

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/infektioner/tilstande-og-sygdomme/bakteriesygdomme/anaplasmose/

 

Her fremgår i øvrigt at man mener anaplasmose (og borrelia) først overføres efter 24 timer. Anderledes med TBE:

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/a/anaplasmose.aspx

 

 

God bedring:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Victor har sandsyndligvis fået tilbagefald. Det startede midt i december. Han blev halt på forbenet, fik feber og ville ikke spise. Han kom i pencillinkur, som hurtig virkede. Til jul var den gal igen. Han er blevet røngtenfotograferet, fået taget blodprøver. Røntgen vidste ingenting, alt så fint ud. Blodprøver er sendt til Tyskland. Vi venter stadig på svar. På godt jysk er det møghamrende træls, at det lige rammer i helligdagene. Han er forebyggende sat i behandling for flåtbårende sygdomme med ronaxan. Der er ingen bedring. Victor ervstadig halt og det går mere til den gale end den den gode side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe får han ronaxan?

På indlægssedlen står der nemlig nu op til 28 dage...

 

Da Silke var voldsomt flåtsyg for en del år siden, fik hun kun antibiotika i 10 dage max.

 

Hun kom sig. Men begyndte at halte igen på det ene forben.....

 

Vi antog at det var varige men af sygdommen.... Og hun fik derefter cartrophen-indsprøjtninger for at opbygge hendes led.. Og efter 4 indsprøjtninger med en uges mellemrum, så var hun haltfri. Og det var hun i over 2 år.

 

 

Jeg ved ikke... Det kan have været diverse flåtsygdomme også dengang. Der findes jo mange flere flåtsygdomme end man tænker på at teste for. Jeg tror man må gå mere efter at behandle symptomerne, end at behandle efter hvad laboratorierne viser..

 

Men hvornår vil der være svar på blodprøverne?

------ og har han andre symptomer end halten? Vender feberen også tilbage?

 

Den nye borreliose, der har været skrevet om sidste sommer, giver vist feber, der kommer og går........ Hos mennesker.. Jeg kan ikke rigtig finde symptomerne for hunde beskrevet.. Det er måske for nyt til at nogen ved noget... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe får han ronaxan?

På indlægssedlen står der nemlig nu op til 28 dage...

 

Da Silke var voldsomt flåtsyg for en del år siden, fik hun kun antibiotika i 10 dage max.

 

Hun kom sig. Men begyndte at halte igen på det ene forben.....

 

Vi antog at det var varige men af sygdommen.... Og hun fik derefter cartrophen-indsprøjtninger for at opbygge hendes led.. Og efter 4 indsprøjtninger med en uges mellemrum, så var hun haltfri. Og det var hun i over 2 år.

 

 

Jeg ved ikke... Det kan have været diverse flåtsygdomme også dengang. Der findes jo mange flere flåtsygdomme end man tænker på at teste for. Jeg tror man må gå mere efter at behandle symptomerne, end at behandle efter hvad laboratorierne viser..

 

Men hvornår vil der være svar på blodprøverne?

------ og har han andre symptomer end halten? Vender feberen også tilbage?

 

Den nye borreliose, der har været skrevet om sidste sommer, giver vist feber, der kommer og går........ Hos mennesker.. Jeg kan ikke rigtig finde symptomerne for hunde beskrevet.. Det er måske for nyt til at nogen ved noget... :vedikke:

 

Victor skal have ronaxan i 28 dage.

 

Jeg håber der er svar på blodprøverne på mandag.

 

Denne gang er der ingen feber. Det har der været de foregående gange, men der har penicillinen hurtig hjulpet på både halthed og feber og Victor har hurtig været frisk igen. Denne gang er det som om det ingen effekt har og han bliver ved med at halte.

 

Som jeg har kunne læse mig til, så er der hunde der aldrig kommer af med anaplasmosen og de risikere tilbagefald. Hunde kan også have parasitten i sig, uden nogensinde at blive syge af det, deres immunforsvar bekæmper selv parasitten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke kommet svar på blodprøverne? :cry:

 

Hvordan har Victor det?

 

Desvære ikke endnu.

 

Victor er stadig halt. Han er nu kommet på predisolon, så håber jeg det kan hjælpe. Hvis blodprøverne intet viser og han stadig bliver ved med at halte, mente dyrlægen at han skal en tur til Århus dyrehospital og i CT scanneren.

 

Det er frusterende ikke at vide hvad ens hund fejler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne spørge dyrlægen om de cartrophen-indsprøjtninger evt. kunne hjælpe?

 

Jeg ved, at der er mange med ledproblemer, der har haft gavn af dem.. De genopbygger ledbrusk og skaber mere ledvæske.. Ligesom kosttilskud med glucosamin. Virkningen er bare stærkere ved indsprøjtninger.

 

Når Victor får prednisolon nu, så må det være fordi dyrlægen er ret sikker på, at infektionen er væk. At det måske er varige forandringer i leddet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne spørge dyrlægen om de cartrophen-indsprøjtninger evt. kunne hjælpe?

 

Jeg ved, at der er mange med ledproblemer, der har haft gavn af dem.. De genopbygger ledbrusk og skaber mere ledvæske.. Ligesom kosttilskud med glucosamin. Virkningen er bare stærkere ved indsprøjtninger.

 

Når Victor får prednisolon nu, så må det være fordi dyrlægen er ret sikker på, at infektionen er væk. At det måske er varige forandringer i leddet..

 

Jeg vil prøve at nævne det for dyrlægen omkring cartrophen-indsprøjtninger hvis Victor ikke snart er ren traven.

 

Angående predisolon er det ikke noget Victor skal have i længere tid. Det er en kur, han skal have i 10 dage, for om det kan hjælpe på smerterne. Han har indtil nu fået metacam, uden virkning. Han får daglig tilskud af arthroflex og har fået det forebyggende gennem flere år.

 

Jeg har fået stor respekt for flåtbårende sygdomme. Jeg er klar over at Victor måske aldrig bliver rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flåtbårne sygdomme kan være svære at slippe af med... Og selv hvis man slipper af med infektionen, så kan der være ledforandringer..

 

Men livet kan nogle gange blive helt ok med behandling for ledforandringerne. For Silke var det cartrophen-indsprøjtningerne, der hjalp. (Cartrophen er ikke det samme som carprofen. Det sidste er smertestillende. Det første er ledopbyggende)

 

I hvert fald i en periode kan det være rigtig fint. Med alderen vil der jo nok tit dukke noget op igen... Som gigt.

 

Og det kan så klares med den rigtige smertelindring.

Så længe man kan holde leddene i gang, så udvikler gigten sig ikke så hurtigt.

 

Silke har først haft brug for egentlig gigtmedicin i forbindelse med det voldsomme snefald i november...

 

Hun får nu rimadyl (carprofen) hver dag. Og går rimeligt lange ture et par gange daglig, - jeg kan næsten ikke følge med.. :stupid:

Hun fylder 14 til april. Og har mange gigtforandringer, især i forbenene..

Hun kan sagtens springe op og ned af sofaen...:lun:

 

Jeg håber at du når et mindst lige så godt resultat med Victor!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Victor er tiltagende blevet dårligere. Hans halten er blevet værre og han har nu også smerter i bagbenene. Til trods for at han spiser normalt, har han tabt sig i vægt, han har tabt sig næsten 4 kg siden jul.

Der er ikke noget af det medicin han har fået, der på nogen måde har hjulpet. Dyrlægen var ikke optimitisk omkring fremtiden for Victor, da vi var der i dag. Vi er blevet henvist til Århus dyrehospital. Så håber jeg at de kan hjælpe Victor. Vi skal være der i morgen tidlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor er tiltagende blevet dårligere. Hans halten er blevet værre og han har nu også smerter i bagbenene. Til trods for at han spiser normalt, har han tabt sig i vægt, han har tabt sig næsten 4 kg siden jul.

Der er ikke noget af det medicin han har fået, der på nogen måde har hjulpet. Dyrlægen var ikke optimitisk omkring fremtiden for Victor, da vi var der i dag. Vi er blevet henvist til Århus dyrehospital. Så håber jeg at de kan hjælpe Victor. Vi skal være der i morgen tidlig.

 

åh nej, det er jeg virkelig ked af at læse.

Jeg krydser poterne for jer i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...