Hop til indhold

Vægttab


Jeanette Andersen
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har en fox terrier/labrador han på 2 år, og han kunne godt tabe sig lidt. Han vejer 16 kilo. Han er meget stor af sin race så det er ikke fordi han er meget overvægtig. Han går til agility og de syntes at han skulle lidt ned i vægt og derfor søger jeg nogle råd til hvordan man gør det bedst.

Vi har også en gammel hund på 13 år og hun har altid været vant til at have noget mad stående i løbet af dagen til hvis hun bliver sulten. Det har de begge da der ikke er nogen af dem som grovæder. Jeg ville syntes at det var synd for den gamle hund at lave for meget om i hendes vaner. Derfor ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre. Skal jeg købe slankefoder? Hvis ja hvad for en slags?

Jeg håber at i har nogle gode råd.

Hilsen Jeanette

Link til indlæg
Del på andre sites

en ældre tæve og en ung aktiv hund der er lidt for tyk, har så forskellige behov, at jeg ikke rigtigt ville se anden mulighed end at fodre dem med to forskellige fodertyper og hanhunden med en begrænset mængde. jeg kan godt forstå, at det er lidt bøvlet, når man er vant til at frifodre. måske ville jeg, i hvert fald til en indledning, tilbyde tæven mad en del gange om dagen (i et aflukket rum), og så gradvist skrue ned til 2-3 daglige tilbud om mad, når hun har forstået, at det bliver fjernet igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg har en fox terrier/labrador han på 2 år, og han kunne godt tabe sig lidt. Han vejer 16 kilo. Han er meget stor af sin race så det er ikke fordi han er meget overvægtig. Han går til agility og de syntes at han skulle lidt ned i vægt og derfor søger jeg nogle råd til hvordan man gør det bedst.

Hilsen Jeanette

 

Jeanette, en ung labrador vejer tit 25-30 kilo... Så din hund er da ikke specielt stor for sin race, selv om den er et foxterrier/labrador mix..

 

Tror du ikke, at folk til agility forventer at han skal være så spinkel og let som en fox terrier? Det bliver han aldrig når han også har labrador-gener.. Labberne er snarere lidt tunge og robuste.

 

Snak med dyrlægen. Hvis han (hunden :mrgreen: ) ikke er overvægtig, så skal han ikke tabe sig. Så mister han bare af den muskelmasse, der hjælper ham til at styre den lidt tunge krop.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var vores hunde godt nok ikke gamle da vi lavede om i fodervanerne, men de havde dog været vant til fri adgang til foder i et par år - men da vi endte med at have fire steriliseret tæver, så så jeg det ikke rigtig længere som en mulighed med fri adgang til foder. Jeg skiftede fra den ene dag til den anden, og det har aldrig givet problemer. De får mad morgen og aften, med cirka 12 timer imellem måltiderne. Eller de får vel nærmest tre gange, den ene af vores hunde har brug for en lille håndfuld foder lige inden sengetid, da hendes mave ellers går tom i løbet af natten og hun bliver dårlig - så det får de jo så alle - mængden er bare trukket fra det de har fået tidligere.

 

Men som én foreslår så ville jeg også tilbyde den gamle mad nogle ekstra gange i løbet af dagen, og så ende med at trappe det ned til 2-3 gange, alt efter hvor mange gange om dagen i fodre.

 

Fri adgang til foderet skal i hvert fald afskaffes - selvom ingen af dem grovæder, så spiser den yngste jo stadig for meget, nu hvor et vægttab er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette, en ung labrador vejer tit 25-30 kilo... Så din hund er da ikke specielt stor for sin race, selv om den er et foxterrier/labrador mix..

 

Tror du ikke, at folk til agility forventer at han skal være så spinkel og let som en fox terrier? Det bliver han aldrig når han også har labrador-gener.. Labberne er snarere lidt tunge og robuste.

 

Snak med dyrlægen. Hvis han (hunden :mrgreen: ) ikke er overvægtig, så skal han ikke tabe sig. Så mister han bare af den muskelmasse, der hjælper ham til at styre den lidt tunge krop.

Min erfaring siger mig at dyrlægen sjældent er den rette til at vurdere hundens overvægt - de siger det i hvert fald mange gange ikke. Jeg kender mange decideret fede hunde, hvor det aldrig er blevet påpeget hos dyrlægen. Vores egen Liva har heller aldrig fået påpeget at hun bør tabe sig 500g - hun vejede 6 kg, og skal ned på 5,5kg - pt er hun på 5,7kg. Men det vægttab er ikke påbegyndt pga dyrlægen har sagt det, for det er aldrig blevet påtalt. Liva er jo så absolut ikke fed, heller ikke med 500g for meget på sidebenene - men det ER for meget og særligt når man nu er opereret for patella i to knæ. Derfor synes jeg det er mærkeligt at dyrlæger ikke er mere obs på det.

 

Jeg har også decideret spurgt min gamle dyrlæge om ikke Liva var for tyk - hvor jeg godt vidste hvad jeg selv mente, men lige ville høre hans mening - og nej det syntes han da absolut ikke. Hvorimod både Magtor og Livas massør vil give mig ret i at hun i hvert fald skal af med 500g. Det kan sagtens være det skal være mere, men når hun rammer de 5,5 kg og dermed har tabt 500g, så vurderer vi om hun skal tabe sig yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når agility trænere mener hunden bør tabe sig, så har de højst sandsynlig ret, der er alt for stort slid på hundens led og sener hvis den vejer for meget når der dyrkes agility;) en dyrlæges meninger, eller hvad en lab. vejer, kan ikke rigtig bruges til noget;)

mit bedste bud vil være stop med at have foderet stående, tilbyd foder til den gamle flere gange dagligt og giv den unge afmålt foder to gange dagligt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved godt, at dyrlægens vurdering kan være forkert. Jeg foretrækker nu dyrlægens vurdering frem for en vurdering fra agilitymennesker, der tror at min labblanding er en foxterrier.. :hmm:

 

 

Det er jo et lidt spcielt mix mellem en lille adræt hund og en stor, lidt robust og klodset hund...så jeg tror ikke man gør hunden nogen tjeneste ved at fodre den som om den var en lidt rigelig stor foxterrier..

 

Hvis man ikke er tryg ved dyrlægens vurdering, så kunne man måske finde en hundediætist..

 

Selv at forsøge at slanke en hund, fordi den ser lidt stor ud, --- når den bruges til agility, det kan altså også gå galt.

 

Hvis hunden er muskuløs, ikke fed, så bliver han ikke bedre til agility ved at smide nogle gram eller mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej Birgitta, hold nu op! Det er jo nemt at mærke og se om en hund er for tyk. Der er da ingen der har sagt at de tror de er en foxterrier? Synes godt nok du lægger rigtig meget i meget lidt. Det ER sundere for en hund at være til den tynde side, især hvis den skal præstere fysisk, og især hvis den skal springe og lande på jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg har en fox terrier/labrador han på 2 år, og han kunne godt tabe sig lidt. Han vejer 16 kilo. Han er meget stor af sin race så det er ikke fordi han er meget overvægtig. Han går til agility og de syntes at han skulle lidt ned i vægt og derfor søger jeg nogle råd til hvordan man gør det bedst.

Vi har også en gammel hund på 13 år og hun har altid været vant til at have noget mad stående i løbet af dagen til hvis hun bliver sulten. Det har de begge da der ikke er nogen af dem som grovæder. Jeg ville syntes at det var synd for den gamle hund at lave for meget om i hendes vaner. Derfor ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre. Skal jeg købe slankefoder? Hvis ja hvad for en slags?

Jeg håber at i har nogle gode råd.

Hilsen Jeanette

Jeg tror heller ikke rigtigt du kommer udenom at fodre dem hver for sig. Jeg kan godt forstå det er lidt træls at skulle ændre en 13 år gammel vane, men hunde er heldigvis så gode til at omstille sig, så jeg er sikker på, det nok skal gå :-)

 

Om et lightfoder er nødvendigt synes jeg kommer an på om han kan blive mæt af en mindre mængde af hans nuværende foder. Jeg ville nok starte med at skære lidt fra der og så se om det virker til at mætte ham godt nok. Hvis ikke ville jeg prøve et lightfoder og se om det hjalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej Birgitta, hold nu op! Det er jo nemt at mærke og se om en hund er for tyk. Der er da ingen der har sagt at de tror de er en foxterrier? Synes godt nok du lægger rigtig meget i meget lidt. Det ER sundere for en hund at være til den tynde side, især hvis den skal præstere fysisk, og især hvis den skal springe og lande på jorden.

 

Nemt at se, ja? Men vi har jo netop IKKE set hunden.. Ikke engang et billede af den..

 

Det er trådstarter, der skriver at hendes hund er " meget stor af sin race".. Det lyder da som om den bliver betragtet som en lidt stor foxterrier. Ikke en lidt stor lab eller blanding..

Og man kan ikke skrumpe en labblanding til terrierstørrelse ved at slanke den.

 

Jeg ser bare SÅ mange labblandinger her omkring... Små hunde. Med tynde ben og tunge kroppe.. Det ER bare risikoen, når man vælger en hvalp, der er en blanding mellem to fysisk meget forskellige racer.

Og de hunde, jeg ser er ikke "overvægtige". Kroppen er oftest muskuløs og med tydelige ribben... Benene passer bare ikke til kroppen..

 

Man ser ikke voldsomt mange labber til agility... Det er der jo nok gode grunde til..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemt at se, ja? Men vi har jo netop IKKE set hunden.. Ikke engang et billede af den..

 

Det er trådstarter, der skriver at hendes hund er " meget stor af sin race".. Det lyder da som om den bliver betragtet som en lidt stor foxterrier. Ikke en lidt stor lab eller blanding..

Og man kan ikke skrumpe en labblanding til terrierstørrelse ved at slanke den.

 

Jeg ser bare SÅ mange labblandinger her omkring... Små hunde. Med tynde ben og tunge kroppe.. Det ER bare risikoen, når man vælger en hvalp, der er en blanding mellem to fysisk meget forskellige racer.

Og de hunde, jeg ser er ikke "overvægtige". Kroppen er oftest muskuløs og med tydelige ribben... Benene passer bare ikke til kroppen..

 

Man ser ikke voldsomt mange labber til agility... Det er der jo nok gode grunde til..

Birgitta, når nu et par trænere fra agility har set hunden og fortæller hundens ejer at hendes hund trænger til at tabe sig! Hvorfor tror du så ikke på at de har ret? Hvorfor tror du ikke de kan se på en hund om den er fed? Hvad er det der gør at du tror en dyrlæge vil være bedre til at se om hunden er for fed til agility?

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta, når nu et par trænere fra agility har set hunden og fortæller hundens ejer at hendes hund trænger til at tabe sig! Hvorfor tror du så ikke på at de har ret? Hvorfor tror du ikke de kan se på en hund om den er fed? Hvad er det der gør at du tror en dyrlæge vil være bedre til at se om hunden er for fed til agility?

 

Øh... Jeg havde ikke set, -eller jeg har ikke viden om- at et par trænere har stået og vurderet hundens foderstand? :shock:

 

Man har snakket lidt om at hunden kunne tåle at tabe sig... Men om det er en anden terrier-ejer eller en træner, der har sagt de bevingede ord, det var jeg sørme ikke klar over.

 

Hunden er en blanding mellem to meget forskellige racer. Måske er den for tyk. Måske er den helt fin vægtmæssigt.. Jeg kan bare ikke se noget i tråden, der overbeviser mig om at hunden fluks bør på diæt, uden yderligere vurderinger.

 

Jeg tror at en dyrlæge bedre er i stand til at se, om hunden kan tåle at tabe sig. Hvis den hovedsagelig er tung på grund af muskler og ikke fedt, så gør slankekost ikke noget godt for hunden.. Det kan være lige det, der medfører overbelastning af svage led i forben eller bagkrop... Som labber har masser af..

 

 

 

Ih, altså... Det her minder nærmest om "Mads og Monopolet" ... Lige med den forskel, at her SKAL alle bare have samme mening! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh... Jeg havde ikke set, -eller jeg har ikke viden om- at et par trænere har stået og vurderet hundens foderstand? :shock:

 

Man har snakket lidt om at hunden kunne tåle at tabe sig... Men om det er en anden terrier-ejer eller en træner, der har sagt de bevingede ord, det var jeg sørme ikke klar over.

 

Hunden er en blanding mellem to meget forskellige racer. Måske er den for tyk. Måske er den helt fin vægtmæssigt.. Jeg kan bare ikke se noget i tråden, der overbeviser mig om at hunden fluks bør på diæt, uden yderligere vurderinger.

 

Jeg tror at en dyrlæge bedre er i stand til at se, om hunden kan tåle at tabe sig. Hvis den hovedsagelig er tung på grund af muskler og ikke fedt, så gør slankekost ikke noget godt for hunden.. Det kan være lige det, der medfører overbelastning af svage led i forben eller bagkrop... Som labber har masser af..

 

 

 

Ih, altså... Det her minder nærmest om "Mads og Monopolet" ... Lige med den forskel, at her SKAL alle bare have samme mening! :lol:

 

 

Åh du godeste:roll: Kan godt forstå hvis TS har stukket halen mellem benene! Du mangler dog at spørge hende om ikke hun er handicappet, siden hun ikke ved om hunden er for tyk....!

 

Du har besluttet dig for at hunden er en blanding mellem en lille foxterrier og en kæmpe labbedelle. Der er en chance for at det er en let lab der er en ene halvdel, men det kan næppe bekymre dig, for du VED det jo allerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...