Hop til indhold

Brug af dækkener


PBC
 Share

Recommended Posts

Maggie og Bonnie var i fældning for 1-2 måneder siden og nu er de begge ved at opbygge vinterpels. Især Maggie får tilsyneladende en rigtig god og kraftig pels.

 

Jeg ser at mange herinde og på FB mere og mere bruger dækkener i alle situationer og jeg tænker, at det måske modvirker at hundene opbygger den vinterpels, de selv ville ellers. Det betyder jo så også at man bliver mere og mere afhængig af dækkener.

 

Jeg bruger kun dækkener, hvis hundene skal være ude i koldt og vådt vejr meget langt tid (3-8 timer), hvor de ikke skal bestille noget - eller kun skal arbejde i kort tid.

 

På jagtdage i meget koldt vejr kan jeg også bruge en Hurtta Lifeguard - som er en vest som beskytter og varmer forkroppen. det er lige så meget beskyttelse som for at varme og jeg er altid lidt bekymret for at hundene bliver overophedede. De knokler jo virkelig meget.

 

Og så naturligvis et varme-tørre- dækken, når de kommer kolde i bilen.

 

Hvordan sikrer man sig imod overophedning, når man bruger dækkener under arbejde? Jeg synes jo mine hunde sveder konstant, når de arbejder?

 

Hvordan tror I det påvirker pelsen, hvis man altid bruger dækken ude i den kolde tid?

 

Alle er naturligvis velkommen til at byde ind, men det er mest hunde som arbejder hårdt, jeg savner erfaringer med. Hyrdehunde og jagthunde og andre som arbejder meget i koldt vejr.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan tror I det påvirker pelsen, hvis man altid bruger dækken ude i den kolde tid?

 

ER det ikke snarere dette spørgsmål du ønsker besvaret?

 

Mine beagler har en fin pels sommer som vinter - de er jo meget ude hele året rundt - De er i fæld 2 gange pr. år - bliver børstet 2 gange pr uge - men når de fryser - så fryser de sgu og så får de naturligvis en frakke eller trøje på. Kan ikke se det skulle forringe deres pels kvalitet fordi de ind i mellem får en frakke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

men det forringer vil deres pelssætning, altså deres udvikling af vinterpels? sådan er det jo i hvert fald med f.eks. heste, der går med dækken. men det er der jo ikke noget problem i som sådan, hvis blot man så også husker det nødvendige dækken hver gang.

 

min egen hund har "muteret" bichonpels og ikke "naturlig" pels som f.eks. spaniels, så han kan slet ikke sammenlignes. hans pels ændres ikke sommer og vinter, og han har ingen underuld. han har dækken på, når det er rigtig koldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

ER det ikke snarere dette spørgsmål du ønsker besvaret?

 

Mine beagler har en fin pels sommer som vinter - de er jo meget ude hele året rundt - De er i fæld 2 gange pr. år - bliver børstet 2 gange pr uge - men når de fryser - så fryser de sgu og så får de naturligvis en frakke eller trøje på. Kan ikke se det skulle forringe deres pels kvalitet fordi de ind i mellem får en frakke på.

 

Så der er ikke forskel på sommer og vinter pels?

 

Det er nu især overophedning jeg efterspørger erfaring med. Især fordi jeg ikke rigtig kan se hvordan man kan vide, hvor varmt hunden har det. Man kan jo se om de fryser - og også når de sveder, men når en hund ikke kan svede på kroppen, kunne man jo godt forestille sig at den ville have svært ved at komme af med varmen hvis man bruger et varmende dækken, mens den arbejder. Hvis den kunne svede ville dækkenet jo være pjask vådt, hvis det var for meget, men det gør den jo ikke.

 

Jeg mærker ofte efter under Life Guarden, når jeg bruger den og tager den faktisk af engang imellem fordi jeg synes hunden virker meget varm under den.

 

Måske er overophedning ikke noget problem hos racer med kort og tynd pels uden meget underuld, mens det hos racer med god, kraftig pels med god underuld, kan være et problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

men det forringer vil deres pelssætning, altså deres udvikling af vinterpels? sådan er det jo i hvert fald med f.eks. heste, der går med dækken. men det er der jo ikke noget problem i som sådan, hvis blot man så også husker det nødvendige dækken hver gang.

 

min egen hund har "muteret" bichonpels og ikke "naturlig" pels som f.eks. spaniels, så han kan slet ikke sammenlignes. hans pels ændres ikke sommer og vinter, og han har ingen underuld. han har dækken på, når det er rigtig koldt.

 

Jeg har ikke meget forstand på heste, men har hørt, at man faktisk bruger dækkener for at forhindre at hesten udvikler uønsket (ikke pæn?) vinterpels. Jeg ønsker så afgjort at mine hunde udvikler en god vinterpels. Det er, efter min mening, en svaghed hos FT Spaniels, at de avles med for ringe (for kort og ikke beskyttende) pels. Jeg tror også halerne ville holde betydelig bedre, hvis hundene havde bedre pels. På dette punkt, kunne eksteriør vurderinger faktisk godt hjælpe os på rette kurs, efter min mening.

 

Jeg tror ikke Spaniels og andre race hunde har mere naturlig pels end krydsninger. Hvorfor skulle de have det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke meget forstand på heste, men har hørt, at man faktisk bruger dækkener for at forhindre at hesten udvikler uønsket (ikke pæn?) vinterpels. Jeg ønsker så afgjort at mine hunde udvikler en god vinterpels. Det er, efter min mening, en svaghed hos FT Spaniels, at de avles med for ringe (for kort og ikke beskyttende) pels. Jeg tror også halerne ville holde betydelig bedre, hvis hundene havde bedre pels. På dette punkt, kunne eksteriør vurderinger faktisk godt hjælpe os på rette kurs, efter min mening.

 

Jeg tror ikke Spaniels og andre race hunde har mere naturlig pels end krydsninger. Hvorfor skulle de have det?

 

nej, jeg mener ikke, at de har mere naturlig pels end krydsninger, du misforstår - jeg mener blot, at lige præcis min race og lignende bichoner har en unaturlig pels, som faktisk er en mutation, og de har derfor ikke denne sommer- og vinterudvikling, som du taler om :-) om hunde og hestes pelsudvikling kan sammenlignes ift dette aner jeg simpelthen ikke, men mon ikke lidt af det samme gør sig gældende med hunde som med heste? at de ikke udvikler lige så meget pels, hvis de holdes varme på "unaturlig" vis?

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, jeg mener ikke, at de har mere naturlig pels end krydsninger, du misforstår - jeg mener blot, at lige præcis min race og lignende bichoner har en unaturlig pels, som faktisk er en mutation, og de har derfor ikke denne sommer- og vinterudvikling, som du taler om :-) om hunde og hestes pelsudvikling kan sammenlignes ift dette aner jeg simpelthen ikke, men mon ikke lidt af det samme gør sig gældende med hunde som med heste? at de ikke udvikler lige så meget pels, hvis de holdes varme på "unaturlig" vis?

 

Nå ok, så forstår jeg. desværre har mange FT Spaniels også en meget ringe pels uden underuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at have den store forstand på det, ville jeg mene at ihvertilfælde hunde med en god underpels ikke behøver et dækken når de er aktive udendørs. Skal de eftefølgende være i ro hvor det er koldt, som i en kold bil, vil jeg mene at et dækken kan være en god ide.

Til ældre hunde der ikke længere er så aktive som tidligere og som har sværere ved at regulere kropstemperaturen vil et dækken være en god ide.

 

Om det påvirker pelsen, at hunde altid har dækken på ude, når det er koldt, kommer vel an på hvor meget de er ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kræver det ikke at hunden opholder sig meget ude, hvis den skal udvikle "rigtig" vinterpels? Altså ikke bare lufteture, træning osv. Jeg tænker da, at den måske skal opholde sig en del timer udenfor, før den begynder at sætte kraftigere pels?

Er de fleste af vores hunde ikke nogle sofakartofler, der opholder sig godt og lunt indendøre i den kolde tid? Og så kan et dækken vel være en god ting...

 

Sinus fælder så man tror det er løgn, men jeg kan altså ikke se forskel på pelsen sommer og vinter... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til hest så brugte jeg det med dækken for at undgå vinterpels og det virkede fint :)

Mine Golden retrievere har ikke haft dækken på nogensinde. Jeg overvejede det efter en træning hvor selv de synes det var for vådt sidste år og kortvarigt når vi kommer hjem fra skovtur og de er smurt ind i mudder ;) Hvis de bliver kuldskære som ældre så får de også dækken på.

Min gamle hund var en blanding af gravhund og westie, han fik hypothyroidisme (nedsat stofskifte) og frøs mere som ældre, ham brugte jeg dækken til. Mine forældres CKCS fryser når det bliver koldt og får dækken på.

Jeg synes det må være en individuel vurdering :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kræver det ikke at hunden opholder sig meget ude, hvis den skal udvikle "rigtig" vinterpels? Altså ikke bare lufteture, træning osv. Jeg tænker da, at den måske skal opholde sig en del timer udenfor, før den begynder at sætte kraftigere pels?

Er de fleste af vores hunde ikke nogle sofakartofler, der opholder sig godt og lunt indendøre i den kolde tid? Og så kan et dækken vel være en god ting...

 

Sinus fælder så man tror det er løgn, men jeg kan altså ikke se forskel på pelsen sommer og vinter... :vedikke:

 

Det må der være flere som kan tale med om, men mine hunde får bestemt vinterpels. De sover jo så også i relativt kølige omgivelser hver nat (minimum 12 grader) og er generelt meget ude om vinteren. Jeg oplever kun at de fryser ifbm. meget og koldt vandarbejde, hvor de skal sidde i ro bagefter. Det er ikke godt. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til heste så opholder en del af dem sig mange timer ude og ikke alle med meget bevægelse. Den store pels de kan sætte kan give problemer når de skal røre sig og når de bagefter skal tørre.

 

Det ville så svare til at man ikke skulle bruge langpelsede hunde til vandarbejde! Og isbjørne skulle også have et problem.

 

Måske skal man ikke sammenligne heste og hunde på dette punkt - heste kan jo også svede og har således et totalt anderledes "varmeregulerings-system" end hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

men det forringer vil deres pelssætning, altså deres udvikling af vinterpels? sådan er det jo i hvert fald med f.eks. heste, der går med dækken. men det er der jo ikke noget problem i som sådan, hvis blot man så også husker det nødvendige dækken hver gang.

 

min egen hund har "muteret" bichonpels og ikke "naturlig" pels som f.eks. spaniels, så han kan slet ikke sammenlignes. hans pels ændres ikke sommer og vinter, og han har ingen underuld. han har dækken på, når det er rigtig koldt.

Det er ikke min erfaring at heste med dækken ikke sætter pels, blot lægger pelsen sig ned, og bliver ubrugelig til dens oprindelige formål (varmeregulering), mange heste skal stadig klippes flere gange henover vinteren, for ikke at sætte for meget pels til ridebrug.

 

Det ville så svare til at man ikke skulle bruge langpelsede hunde til vandarbejde! Og isbjørne skulle også have et problem.

 

Måske skal man ikke sammenligne heste og hunde på dette punkt - heste kan jo også svede og har således et totalt anderledes "varmeregulerings-system" end hunde.

Ja, heste kan lige præcis svede, og ikke nok med at de så bliver meget kolde når de er langhårede og pjaskvåde efter arbejde, og dermed mere tilbøjelige til sygdom/stivhed i muskler og den slags, det er også uhendigtsmæssigt i forhold til at holde dem fri for gnavesår i områder hvor deres sadel/trense osv ligger, da det ikke er muligt at få dem striglet/vasket af hvis de er våde og langhårede. Det er ganske enkelt møgubehageligt for en hest at svede så voldsomt hver dag, med lang pels, og det ville jo slet ikke ske for den hest der bare bor ude uden at lave noget, og som bruger pelsen til det den er beregnet til.

Jeg kan umuligt forestille mig at det har nogen indflydelse på en hunds pelssætning, om den bruger et dækken en time eller to om dagen. Det er nærmere dens levevilkår og genetik der dikterer hvor kraftig pelsen bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange jagthunde er jo ude mange timer, så det kan hurtigt blive tim mange timer med dækken på hvis trenden fortsætter og man kunne måske endda tænke at nogen ville bruge dækken til hunde, som er i løbegård når familien er på arbjede.

 

Mht varmeregulering hvordan sikrer man sig mod overophedning, hvis man lader hunde arbejde med dækken på?

Link til indlæg
Del på andre sites

menere at det med hunde some heste er individuelt

 

 

skulle Jackie fryse ville jeg bruge et dækken, men som det er nu bliver hun da bare tørret godt når våd og er det for koldt begrænser vi turen.

 

 

nu er det jo helere ikke nødvendigt at klipppe alle heste selv om de arbejder, ja det kræver noget ekstra arbejde at strigle en langhåret mudret uldtot. men vores gik altså ikke som sådan med dækken og blev ikke klippet.

Da han blev ældre sov han ofte med et uldtæppe/dækken og gjord, var han meget våd når vi kom hjem så blev han tørret med hø og fik måske net dækken med hø under på evt med et uld dækken over, mens vi fodre og mugede ud.

men klippet aldrig.

hvis vi havde redet dressur eller springer eller andet på højt plan kan det da godt være han skulle havde en arbejdes klipning, men han arbejdede stadig hårdt bare på en anden måde med tærren ridning og vognkørsel.

og nej han fik ikke gnav sår af udstyret, vi brugte bare noget der passede til ham + lang tid på at strigle ham. (meget lang da han elskede at rule sig)

de fleste heste sætter pels efter behov, så den hest der altid går med dækken ville ofte sætte mere pels uden dækken, specielt da den er vant til den ekstra varme.

 

men da heste og hunde sveder forskelligt er de svære at sammenligne.

dog er det i begge tilfælde individuelt hvad behovet er.

 

havde jeg en jagt hund og var på jagt hvor den blev varm og våd og så skulle side stille, ville jeg nok kraftigt overveje en måde den kunne tørre og holde varmen på mens den venter.

men som sådan ungår jeg mest muligt dækken til alle dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forvirre vi ikke generelt deres pelssætning når de bor inde og opholder sig på ugebasis mest inden for (for os der har stuehunde i hvert fald).

 

og er der ikke forskel på arbejde (i forhold til overophedning) men også forskel på pels?

Min der sætter en kraftig underuld eger ikke et vinterdækken, han vil dø, hvor imod den boxer jeg går til træning mes pisse frysser når der trænes stuedressur hvis den ikke er pakket ind. Eftersøgning, feltsøg mv har den ikke dækken på, men der kommer også et helt andet tempo på end når der nørkles fvf, pæne afslutninger, vendinger, apport, spring osv.

 

Så hvad er det præcis du tænker på, en speciel episode som du ønsker vi herinde skal redegøre for eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine de to ældste er helt glathårede og ser ikke umiddelbart ud til at lave en kractigere pels om vinteren? :vedikke: Johna er da ihvertfald stadig nøgen på maven hele året rundt... Men de har heller ingen underuld? Ved ikke om det har noegt sige, for at sætte vinterpels? Så de bruger dækkener på gåture i snor eller ved stillestående træning når temperaturen kommer under de ca 5 grader.

 

Wilma tør jeg ikke sige noget om. Men hun fryser nu, hvis hun er blevet våd og så skal sidde stille længe, observerede jeg i tirsdags. Så hun skal have dækken på i de situationer. Jeg kan ikke forestille mig, at hun ville fryse så længe hun kan bevæge sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Forvirre vi ikke generelt deres pelssætning når de bor inde og opholder sig på ugebasis mest inden for (for os der har stuehunde i hvert fald).

 

og er der ikke forskel på arbejde (i forhold til overophedning) men også forskel på pels?

Min der sætter en kraftig underuld eger ikke et vinterdækken, han vil dø, hvor imod den boxer jeg går til træning mes pisse frysser når der trænes stuedressur hvis den ikke er pakket ind. Eftersøgning, feltsøg mv har den ikke dækken på, men der kommer også et helt andet tempo på end når der nørkles fvf, pæne afslutninger, vendinger, apport, spring osv.

 

Så hvad er det præcis du tænker på, en speciel episode som du ønsker vi herinde skal redegøre for eller?

 

Jeg skrev:

 

 

 

Alle er naturligvis velkommen til at byde ind, men det er mest hunde som arbejder hårdt, jeg savner erfaringer med. Hyrdehunde og jagthunde og andre som arbejder meget i koldt vejr.

 

og hvis jeg forstår dig ret er din vurdering og erfaring at med en hund som din, med god underuld er dækken helt ude i hampen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville så svare til at man ikke skulle bruge langpelsede hunde til vandarbejde! Og isbjørne skulle også have et problem.

 

Måske skal man ikke sammenligne heste og hunde på dette punkt - heste kan jo også svede og har således et totalt anderledes "varmeregulerings-system" end hunde.

 

Nu er jeg ikke ekspert i isbjørne, men jeg ved dog at deres krop, og ikke mindst deres pels, er anderledes konstrueret end hundes (også FT springere).

 

Heste ved jeg lidt mere om, og lad os starte med det basale: en hest sveder med hele kroppen, og bliver altså svedt over hele kroppen. Af samme grund er mange heste pakket rigtig godt ind om vinteren (læs PP's indlæg om gener).

 

Hvordan sikrer man at en hund ikke overopheder med dækken? På præcis samme måde som når den arbejder i bagende sol om sommeren - man kigger på hunden:vedikke:

 

Nu har jeg aldrig set en hund med underuld og længere pels (modsat fx boxeren eller dsg'ens korte pels), som har dækken på i situationer hvor der virkelig arbejdes. Er det i virkeligheden ikke mest en tænkt situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort sagt - Har aldrig set og tror aldrig jeg kommer til at se en hyrdehund med dækken på, når den arbejder.... Og ville også kigge noget hvis jeg gjorde.

Arbejdet i sig selv er riiiigeligt til de kan holde varmen.

At de så får dækken på i pauserne er en helt anden sag og det er imo. fuldstændig åndssvagt ikke at putte dækken på i pauserne, hvis man vil have hunden til at holde uden skader.

 

Men på arbejde.... Nix. Det vil ikke give nogen mening, når man bare har sørget for at varme hunden op, så man ikke sender en kold hund afsted på en 500 meters hentning.

 

Men sådan på alm. træningspladser, med alm. lydighed, der er der mange hunde hvor det er nødvendigt, for at de kan holde varmen.

De bevæger sig slet ikke nok og mange racer har slet ikke pelsen til at holde varmen, næsten uanset aktiviteten når det er rigtig koldt.

 

Om udpræget brug af dækken før noget for hvor meget underuld en hund får.... Naahhhh... Tror det ikke.

Oplever det hænger mest sammen med genetik og hvordan hundene generelt lever.

Min bc får f.eks ikke halvt så stor pels, som andre af samme race der lever indendørs (han står i hundegård i dagtimerne, uanset temperatur udenfor).

Mens jeg oplever de to andre får en lille smule mere pels nu, end da de var indenfor i dagtimerne, men virkelig ikke noget bemærkelsesværdigt og tæppetisseren skal stadig bruge dækken om vinteren til træning og på gåture i snor, for ikke at voldfryse.

 

Så tror egentlig det hænger mest sammen med genetikken og der skal ret mange udendørs timer til, før at det ændre noget på pelsen - Det er i hvertfald min erfaring med mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er måske også andre væsentlige forskelle på hvilke hunde der fryser eller ikke fryser end pelsen.

 

Jeg oplever en korthåret hønsehund, som en ret robust og ikke særlig kuldefølsom hund, mens Vizsla forekommer langt mere kuldskær. Men det er også ret forskellige ejere og flere korthårede hønsehunde går måske i løbegårde til daglig end Vizslaer.

 

Hvis man læser tråden gennem fra ende til anden er der vist en del modsatrettede observationer, så det er nok ikke helt enkelt - nok nærmere meget forskelligt, om hunde er kuldskære eller ikke - og om de udvikler kraftig vinterpels eller ikke osv.

 

Mht. at bruge dækken kun i pauser og ikke mens hunden arbejder, er det jo ret let hvis man har en skarp adskillelse af dette, men på jagter er der jo ret kraftigt arbejde, når man går igennem og hundene søger foran jægeren. Når man står for, ved man jo ikke om der er/bliver arbejde eller pause. Bliver der skudt mange fugle, bliver der meget arbejde - lange og vanskelige apporteringer - og det ved man jo ikke på forhånd, så skal hunden være klar til at træde til hurtigt (og det skal den ved anskydninger) må den være uden dækken. Desværre har jeg flere gange set velmenende hundeejere give hunden dækken på - og når så situationen opstår, lade den arbejde på en anskudt fugl, mens den har dækken på. Så mener jeg der er en reel risiko for overophedning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig oplevet at en hund har dækken på under arbejdet..? Jeg bruger dækken rigtig meget til min agilityhund, og det er der også rigtig mange andre der gør. Men det er jo for at holde musklerne varme, og for at ikke køle dem for hurtigt ned efter løb. Bruger så også Back On Track, som har en speciel virkning. Dækkenet får hun på i pauser mellem løb, og efter løb. Enkelte gange kan hun få det på hvis hun skal ligge længe i bilen og det bare er piskoldt ude, men der er jeg vist også lidt mere hønemor end andre... :oops: Ellers får hun aldrig dækken på, da hun i den grad sætter vinterpels. Hun får helt korte dækhår, og helt tæt underuld. Jeg har aldrig set hende fryse.

 

Det jeg har set, og som også virker logisk, mht. andre aktiviteter (jagt/hyrdning) er at hundene får et tørre/varmedækken på efter arbejde. I bilen f.eks., hvor de måske sidder og bli'r kolde, især hvis de også er våde.

 

(og så nævner jeg ikke at jeg godt kan finde på at smide et dækken på Iso i øs-pis-regnvejr, UDELUKKENDE for at undgå en helt våd og klam hund når vi kommer hjem fra gåtur... :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig oplevet at en hund har dækken på under arbejdet..? Jeg bruger dækken rigtig meget til min agilityhund, og det er der også rigtig mange andre der gør. Men det er jo for at holde musklerne varme, og for at ikke køle dem for hurtigt ned efter løb. Bruger så også Back On Track, som har en speciel virkning. Dækkenet får hun på i pauser mellem løb, og efter løb. Enkelte gange kan hun få det på hvis hun skal ligge længe i bilen og det bare er piskoldt ude, men der er jeg vist også lidt mere hønemor end andre... :oops: Ellers får hun aldrig dækken på, da hun i den grad sætter vinterpels. Hun får helt korte dækhår, og helt tæt underuld. Jeg har aldrig set hende fryse.

 

Det jeg har set, og som også virker logisk, mht. andre aktiviteter (jagt/hyrdning) er at hundene får et tørre/varmedækken på efter arbejde. I bilen f.eks., hvor de måske sidder og bli'r kolde, især hvis de også er våde.

 

(og så nævner jeg ikke at jeg godt kan finde på at smide et dækken på Iso i øs-pis-regnvejr, UDELUKKENDE for at undgå en helt våd og klam hund når vi kommer hjem fra gåtur... :oops:)

 

Jeg tror måske at tråden egentlig kun handler om jagthunde???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske at tråden egentlig kun handler om jagthunde???

 

Nej det gør den nu ikke. Erfaringer fra alle hårdt arbejdende hunde er jo velkomne, men alle erfaringer er jo ikke nødvendigvis brugbare på tværs af arbejdsområder.

 

Der findes jo allerede Quick release halsbånd/karabinhager. Måske skulle man opfinde et Quick release dækken til jagthunde, så de kan sendes lynhurtigt på en anskydning uden dækken, selvom de sidder med dækken på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...