Hop til indhold

opførsel små kontra store hunde


Jane
 Share

Recommended Posts

I går hvor jeg gik tur med mine hunde, mødte vi som vi tit gør dem vi kalder vennerne. Det plejer altid at være hyggelig. Hundene kender hinanden og kommer godt ud af det med hinanden. I går kom Lullu en Beagle, det var et stykke tid siden vi havde set hende. Nogle af hanhundene syntes hun var meget attraktiv og det udartede sig desvære ret uheldig. Den stakkels tæve kunne ikke gå i fred, særlig en hanhund ville humpe hende hele tiden og det gjorde det ikke bedre, at en anden tæve så sig sur på hende. Denne tæve et en lille arrig tæve, der flere gange har overfaldet andre hunde. Jeg husker ikke racen, men ved blot at racen er beslægtet med jagtterien. Det er mindre hunde hun ser sig sur på. Ejeren har mundkurv på hende.

 

Ejeren af beaglen fik til sidst nok og forlod os. Nu kommer så det der undrede mig. Her er nogle af udtalelserne om beagleejeren. Han blev da godt nok sur. Han burde vide bedre, når han slipper sin hund. Det er hvad man man kan forvente. Han er da sart.

 

Jeg var den eneste der sagde at det ikke var ok, at lade sin hanhund humpe og lade sin hund overfalde en anden selvom den havde mundkurv på. Så det ligemeget for mig, at det er små hunde.

 

Har man ikke samme forpligtelse, når man har en lille hund, som hvis man har en stor hund?

 

Jeg tænker, at hvis os med store hunde, opførte sig som nogle små hunde, så var fanden løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes desværre tilfældene går begge veje - vi møder også store hunde som kommer tromlende, og ja de vil lege - men deres leg er alt, alt for vild for vores små - det fattede ejerne heller ikke. "H*n vil jo bare lege!" - jaaaaeh, men ligner vores nogen der synes det er sjovt? Nej.

 

Forstår simpelthen ikke folk ikke kan tage hensyn, uanset hvad størrelse hund man har. For som du siger, så er det selvfølglig OVERHOVEDET ikke ok at mindre hunde humper eller tilmed angriber, selvom de "ikke er så voldsomme" (..som en stor) - lige såvel som det heller ikke er ok at store hunde får lov til at tromle de små "fordi det er bare leg". Gid folk gad tage hensyn til hinanden :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede faktisk lige med min søster om det den anden dag, fordi jeg tit støder på små hunde, som hænger for enden af snoren og gør af os.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke redegøre for hvorfor samtlige hunde reagerer sådan, men

jeg tror ikke, der ville være den accept af det,

hvis en større hund havde opført sig sådan.

 

Og ja, jeg mener jo så at man har præcis samme forpligtelse til at opdrage sin hund uanset om den er stor eller lille. Og i tilfældet som du beskriver her synes jeg det er skide synd for hunden det gik udover :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede faktisk lige med min søster om det den anden dag, fordi jeg tit støder på små hunde, som hænger for enden af snoren og gør af os.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke redegøre for hvorfor samtlige hunde reagerer sådan, men

jeg tror ikke, der ville være den accept af det,

hvis en større hund havde opført sig sådan.

 

Og ja, jeg mener jo så at man har præcis samme forpligtelse til at opdrage sin hund uanset om den er stor eller lille. Og i tilfældet som du beskriver her synes jeg det er skide synd for hunden det gik udover :(

Lige netop dét tænkte jeg ofte over i starten, efter Zazu var blevet overfaldet, og gøede noget så panisk efter alle hunde vi mødte - at folk garanteret tænkte at jeg havde en møguopdragen køter. Hvis så bare de vidste at Zazu var blevet jagtet rundt af en stor schæfer - som godt nok bed ud efter hende og havde hele gebisset frem for både mig og hende - hvor ejeren mente den baaaare ville lege og ingen intentioner havde om at stoppe den. :(

 

Efter det er det én ting jeg aldrig selv tænker mere - hvis jeg møder en hund der gøer, stor som lille, så tænker jeg altid: de har nok deres grunde, og træner på det. Og om ikke andet vil jeg lade dem tvivlen komme til gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige netop dét tænkte jeg ofte over i starten, efter Zazu var blevet overfaldet, og gøede noget så panisk efter alle hunde vi mødte - at folk garanteret tænkte at jeg havde en møguopdragen køter. Hvis så bare de vidste at Zazu var blevet jagtet rundt af en stor schæfer - som godt nok bed ud efter hende og havde hele gebisset frem for både mig og hende - hvor ejeren mente den baaaare ville lege og ingen intentioner havde om at stoppe den. :(

 

Efter det er det én ting jeg aldrig selv tænker mere - hvis jeg møder en hund der gøer, stor som lille, så tænker jeg altid: de har nok deres grunde, og træner på det. Og om ikke andet vil jeg lade dem tvivlen komme til gode.

Som jeg skriver, kan jeg jo heller ikke redegøre for samtlige hundes adfærd. Jeg synes bare tit jeg ser en ejer stå i den anden ende af snoren og venter på at hunden får gøet færdig. Eller lader hunden gå amok langs hækken, mens de arbejder i haven eller sidder på terrassen.

 

Igen kan jeg jo ikke redegøre for hvorfor de gør som de gør, men det virker umiddelbart ikke som om ret mange prøver at træne det. Og det forstår jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skriver, kan jeg jo heller ikke redegøre for samtlige hundes adfærd. Jeg synes bare tit jeg ser en ejer stå i den anden ende af snoren og venter på at hunden får gøet færdig. Eller lader hunden gå amok langs hækken, mens de arbejder i haven eller sidder på terrassen.

 

Igen kan jeg jo ikke redegøre for hvorfor de gør som de gør, men det virker umiddelbart ikke som om ret mange prøver at træne det. Og det forstår jeg ikke.

Jeg ved godt du ikke mente det sådan, men åh hvor er der mange der tænker sådan :(

Men ifht at de lader den gø, så må jeg fx ikke stoppe Zazu - kun hvis hun virkelig ikke påtænker at stoppe selv - men hun skal selv afbryde sin adfærd. Jeg har før afbrudt hende, og det har kun forstærket hendes adfærd. Så nogle gange kan der være en grund til at de ikke bryder ind :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt du ikke mente det sådan, men åh hvor er der mange der tænker sådan :(

Men ifht at de lader den gø, så må jeg fx ikke stoppe Zazu - kun hvis hun virkelig ikke påtænker at stoppe selv - men hun skal selv afbryde sin adfærd. Jeg har før afbrudt hende, og det har kun forstærket hendes adfærd. Så nogle gange kan der være en grund til at de ikke bryder ind :blink:

 

Må jeg lige stille spørgsmål til det... For, hvorfor? Nu gør mine ikke af andre hunde på gåtur, men hvis de gør o haven, så bliver de da så sandeligt afbrudt og får st vide, at de er nogle køtere, der bedre har at holde deres kæft... Gøen er jo selvforstærkende adfærd, for mange hunde ihvertfald, så hvad skulle baggrunden være for ikke at bryde adfærden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige stille spørgsmål til det... For, hvorfor? Nu gør mine ikke af andre hunde på gåtur, men hvis de gør o haven, så bliver de da så sandeligt afbrudt og får st vide, at de er nogle køtere, der bedre har at holde deres kæft... Gøen er jo selvforstærkende adfærd, for mange hunde ihvertfald, så hvad skulle baggrunden være for ikke at bryde adfærden?

Fordi hun skal lære at være i det, hun skal ikke lære "det er forbudt at gø" - hun skal lærer at håndtere de frustrationer der opstår. Så længe jeg stopper hende, og det har jeg gjort et godt stykke tid, så har jeg kun forstærket hende i det. Hun er nødt til selv at lære hvordan hun skal håndtere situationen. Hvis hun ikke kan stoppe, må jeg gerne vende om og derved "trække" hende væk, men jeg må ikke bede hende tie stille. Hun gør ikke bare for sjov, men fordi hun bliver frustreret og så skal hun ikke bare symptom-behandles med et nej, hun skal lære at håndtere de følelser der opstår og lære at reagere mere hensigtsmæssigt.

 

Og det virker :5up: ikke at det er den generelle løsning, men det er løsningen for Zazu. Det er ikke noget jeg selv har fundet på, vi har haft adfærdsbehandler på.

 

Hensigtsmæssigt skal jeg selvfølgelig reagere INDEN hun føler trang til at gø, men ovenstående er hvis hun når at gø inden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi hun skal lære at være i det, hun skal ikke lære "det er forbudt at gø" - hun skal lærer at håndtere de frustrationer der opstår. Så længe jeg stopper hende, og det har jeg gjort et godt stykke tid, så har jeg kun forstærket hende i det. Hun er nødt til selv at lære hvordan hun skal håndtere situationen. Hvis hun ikke kan stoppe, må jeg gerne vende om og derved "trække" hende væk, men jeg må ikke bede hende tie stille. Hun gør ikke bare for sjov, men fordi hun bliver frustreret og så skal hun ikke bare symptom-behandles med et nej, hun skal lære at håndtere de følelser der opstår og lære at reagere mere hensigtsmæssigt.

 

Og det virker :5up: ikke at det er den generelle løsning, men det er løsningen for Zazu. Det er ikke noget jeg selv har fundet på, vi har haft adfærdsbehandler på.

 

Hensigtsmæssigt skal jeg selvfølgelig reagere INDEN hun føler trang til at gø, men ovenstående er hvis hun når at gø inden.

 

Rent læringsmæssigt vil din hund kun øve sig på en uønsket adfærd og blive bedre til den. I teorien. Hvis du oplever, at det virker, så virker det jo. Det skal man lade en ejer vurdere om det gør. Jeg kan godt følge din tankegang men da gøen er en selvforstærkende adfærd har jeg aldrig oplevet en varig virkning dvs at hunden blev tavs med tiden og til sidst stoppede helt via denne metode. Oplever du det?

 

Normalt anbefaler jeg folk at gå væk med hunden og træne en alternativ ikke kompatible adfærd fra afstand - i dette tilfælde ro og stilhed. Men jeg er nysgerrig efter, om det virker for dig og hvorfor, for vi kan altid lære nye metoder. Hvis det virker for dig, kan det hænge sammen med, at årsagen er af en type, der gør, at det virker jo... Blot for at forsvare lidt og sige, at en ting er teori men virkeligheden er jo fyldt med individer

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent læringsmæssigt vil din hund kun øve sig på en uønsket adfærd og blive bedre til den. I teorien. Hvis du oplever, at det virker, så virker det jo. Det skal man lade en ejer vurdere om det gør. Jeg kan godt følge din tankegang men da gøen er en selvforstærkende adfærd har jeg aldrig oplevet en varig virkning dvs at hunden blev tavs med tiden og til sidst stoppede helt via denne metode. Oplever du det?

 

Normalt anbefaler jeg folk at gå væk med hunden og træne en alternativ ikke kompatible adfærd fra afstand - i dette tilfælde ro og stilhed. Men jeg er nysgerrig efter, om det virker for dig og hvorfor, for vi kan altid lære nye metoder. Hvis det virker for dig, kan det hænge sammen med, at årsagen er af en type, der gør, at det virker jo... Blot for at forsvare lidt og sige, at en ting er teori men virkeligheden er jo fyldt med individer

Jeg skal selvfølgelig også gøre alt jeg kan for at undgå hun kommer i situationer hvor hun gør - vi skal selvfølgelig træne på en afstand, hvor hun forholder sig i ro, og så belønnes for det. Men sker det at hun kommer i en situation hvor hun gør, så må jeg ikke aflede hende. Hun skal selv stoppe - bakket op af træningen med at hun gradvist finder ud af at belønningen jo kommer når hun tier stille - og som skrevet, hvis hun slet ikke ser ud til at stoppe, så må jeg gerne gå væk med hende, men igen uden at sige noget.

 

Jeg har før afledt hende, gået lidt væk og trænet fx nogle kontaktøvelser til der var ro på, og så kigget på det pågældende igen. Det har absolut kun forstærket hendes reaktion, og hun begyndte at gø for at få mig til at aflede hende/give godbidder.

 

Vi er stadig igang med at træne, men jeg har nu en hund som er langt hurtigere til at stoppe sig selv, og som ikke farer frem, men som kan finde ud af at blive hos mig og blive rost for at kigge på tingene (i stilhed!) dér.

 

Som sagt er det ikke min tankegang, men en træningsplan vi har fået af en rigtig dygtig adfærdsbehandler.

 

Årsagen til Zazus reaktion er en blanding af at hun har været rigtig bange for andre hunde, det er hun ikke mere, måske lidt usikker i starten, men ikke bange, og så noget stress. Og hvis hun får lov til at hilse på hundene, så er det ok - men ser vi hunde som hun ikke må hilse på, så opstår frustrationerne hos hende.

 

Du må gerne skrive PB hvis du vil vide mere, så jeg ikke får lavet tråden helt off topic.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også konstateret at der er en kæmpe dobbeltmoral, når det gælder små hunde kontra store, og jeg må indrømme at det har bidraget til at jeg med tiden har udviklet lidt modvilje overfor små hunde, når 9 ud af 10 man møder, er hysteriske gømaskiner.

 

Jeg har haft dobbeltmoralen meget tæt på, idet min mor, som altid har været den hårdeste kritiker af mine hundes opdragelse eller mangel på samme, selv har haft flere små hysteriske terrierer, der hang i enden af snoren altid. Og jeg har hørt alle klassikerne: "Jamen han mener jo ikke noget med det", "det er bare fordi han er så lille" og "han gør ikke noget, det lyder bare sådan - fnis".

 

Men hvis en stor hund reagerer på en lilles provokationer, så er fanden løs i laksegade og det er en farlig dræberhund, som burde aflives - ak ja. Er så træt af det :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skriver, kan jeg jo heller ikke redegøre for samtlige hundes adfærd. Jeg synes bare tit jeg ser en ejer stå i den anden ende af snoren og venter på at hunden får gøet færdig. Eller lader hunden gå amok langs hækken, mens de arbejder i haven eller sidder på terrassen.

 

Igen kan jeg jo ikke redegøre for hvorfor de gør som de gør, men det virker umiddelbart ikke som om ret mange prøver at træne det. Og det forstår jeg ikke.

 

vi mødte en mand med to små hunde i flexline i skoven forleden - hundene for hen til Loui og gøede hende lige ind i hovedet mens manden sagde: "de gør ikke noget".

 

det kan da godt være men:

 

1. hvorfor lader han dem løbe hen til hende uden at spørge mig om de må hilse

2. hvorfor lader han dem gø ad hende

3. ville det ville være ok hvis jeg kom med to overstadige labber og udsatte hans hunde for samme behandling?

 

Loui gik i øvrigt bare et skridt tilbage og kiggede undrende på de to larmehoveder :banan:

 

jeg ved vi har haft lignende diskussioner før, men jeg mener at hundeejere altså skal opdrage både store og små hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en anden hund der har skulle lærer at være i nogle situatil er han blev meget påvirket af, her har det gjort en stor forskel at han blev opfordret til at gø af situationen, for så får han frustrationen ud og kan komme ud på den anden side med selvsikkerhed og være meget mere afslappet.

Han er en gøende hund, det er ike blevet mindre, men han har en metode til at håndtere svære situationer og det har så tydeligt gjort ham mere selvsikker og mindre påvirkelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

JA,

 

Jeg synes man har samme forpligtelse, når man har en lille hund, som hvis man har en stor hund.

 

Jeg synes selv jeg tager meget hensyn når jeg møde små hunde - jeg lader ikke mine rende hen til en lille hund, de vejer jo alt for meget i forhold til. Mine humper ikke andre hunde, men især Walther "skubber" når han rigtig gerne vil snakke.

Det synes jeg ikke en lille hund fortjener. Zeus han sidder sig bare stille ned og lader de små hunde snuse og slikke på sig ;-)

 

Walther er lidt mere voldsom i forhold til Zeus.

 

Jeg har faktisk fået ros af et ældre ægtepar som har to bitte små hunde, de synes jeg viser stor hensyn når jeg kommer med mine store kræ :-)

 

Vi har dog i kvarteret nogle ret små hunde som bliver luftet i flexliner, de må gerne (jf. ejer) komme farende ind i mine hundes hoveder, gø helt vildt og snappe efter deres læber. Walther er ligeglad, men sådan noget finder Zeus sig ikke i.

Jeg forstår faktisk ikke at de tør lade deres hund gøre det - nu kender de mine men alligevel jeg kan jo ikke garantere at mine hunde ikke kan have en dårlig dag - det er jo bare et haps, så er det mig der står i meget dårligt lys.

 

Og sorry for lige at gå off topic, jeg har jo Zeus som laver udfald mod andre han hunde han ikke kan lide, det er oftes de hunde der er i forvejen ikke kan med andre hunde, han hunde der udviser lidt "arrigskab/utryghed" hvis man kan sige sådan?

 

Jeg prøver at stoppe Zeus udfald - enten med godbidder eller andet.

 

Jeg forsøger i første omgang ikke at få Zeus ud i at lave udfald, men det lykkes ikke altid. Som i går aftes da hans hade-hund nummer 1 kommer lige rundt om hjørnet det er mørkt og Zeus laver udfald.

Vi har trænet det rigtig meget og der er måske en håndfuld hunde tilbage han gør udfald på - for et år tilbage gjorde han det ved alle hunde ;-)

 

Men ville virkelig gerne have et råd der gør at jeg kan stoppe alle udfald (og det er nok ønsketænkning?) så han igen bare kan gå med mig uden udfald overhovedet - det var sku dejligt da han kunne det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja jeg oplever ubehøvlet opførsel fra både små og store hunde og deres respektive ejere. Jeg føler mig dog heldig da jeg yderst sjældent oplever at få uønsket besøg. Men de gange vi har fået det, har det været store hunde hver gang. ( labber og goldens )

 

Selvfølgelig skal både små og store hunde opdrages, og jeg ville aldrig acceptere sådan en opførsel fra nogen af mine. (Hænger i linien gøer snappero.lignende. ) Med det sagt så har Luna på 5 kg altså lidt længere line til at sige fra en Mana på 14kg. Simpelthen da hun skal have lov til at beskytte sig selv hvis små signaler ikke er nok. Her tænker jeg både i deres indbyrdes forhold men også ved fremmede hundemøder.

 

Det skal dog ikke lyde som om Luna er arrig, dem som kender hende ved hun altid trækker sig hvis overhovedet muligt :engel: også derfor hun får lov til at være lidt skrappere ind imellem, så har det nok været berettiget!

 

Jeg er meget tydelig når jeg lufter hundene, man skal være virkelig ligeglad eller ekstremt dårlig til kropssprog hvis man ikke fatter jeg ikke ønsker at snakke med alt og alle så det er heldigvis sjældent vi oplever de situationer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Iøvrigt oplever jeg også store hunde der godt kunne tåle at ejeren var lidt mere opmærksom!

 

Blandt andet en kæmpe sort lab på over 40 kg - den slipper ejeren bare når han ser os, så den kommer med 180 km/t - grund = han kan ikke holde den!

Og den humper begge mine, jeg hader det virkelig.

 

Eller en springer spaniel som bare får lov at bide i mine hunde. Her slippes snoren også bare. Så nej det er bestemt ikke kun små hunde vi har det lidt anstrengt med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt du ikke mente det sådan, men åh hvor er der mange der tænker sådan :(

Men ifht at de lader den gø, så må jeg fx ikke stoppe Zazu - kun hvis hun virkelig ikke påtænker at stoppe selv - men hun skal selv afbryde sin adfærd. Jeg har før afbrudt hende, og det har kun forstærket hendes adfærd. Så nogle gange kan der være en grund til at de ikke bryder ind :blink:

Ja, der er selvfølgelig altid undtagelser, men jeg tror nu, at langt størstedelen af dem jeg møder, tænker at det er lidt ligemeget, fordi hunden er lille og nuttet og alligevel ikke kan gøre nogen skade. Sådan tolker jeg det i hvert fald, når de enten bare står og kigger på, kommer med jokes om at Bobo kunne spise dem i én mundfuld, så den behøver ikke skabe sig eller siger "neeej, lad nu være" med lille-pige stemme.

 

Det er muligt jeg tolker forkert i nogle tilfælde, men jeg tror stadig, at der ville blive gjort mere, hvis det var en Rottweiler, der stod på bagbenene for enden af snoren og gøede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er selvfølgelig altid undtagelser, men jeg tror nu, at langt størstedelen af dem jeg møder, tænker at det er lidt ligemeget, fordi hunden er lille og nuttet og alligevel ikke kan gøre nogen skade. Sådan tolker jeg det i hvert fald, når de enten bare står og kigger på, kommer med jokes om at Bobo kunne spise dem i én mundfuld, så den behøver ikke skabe sig eller siger "neeej, lad nu være" med lille-pige stemme.

 

Det er muligt jeg tolker forkert i nogle tilfælde, men jeg tror stadig, at der ville blive gjort mere, hvis det var en Rottweiler, der stod på bagbenene for enden af snoren og gøede.

Jeg tror også du har helt ret - og at der helt sikkert ér mange tilfælde, hvor folk mener det er mere ok, fordi det er en lille hund - men når man så rent faktisk har en lille hund, som gør, og som man for alt i verden virkelig gerne ville have til at tie stille og man virkelig ihærdigt træner det - så er det knap så sjovt at se folk sende blikke efter én og nærmest være helt klart over hvad en stor del af dem formentlig tænker. :???:

 

Men sådan er det jo - jeg har heldigvis lært at ignorerer det og jeg bemærker ikke længere folk der passerer os, udover at jeg så har fokus på Zazu :-D

 

Hvis alle bare gad vise hensyn - ejere af store som små hunde - så ville alting gå SÅ meget nemmere. Men det sker nok først den dag at der er to torsdage i en uge... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk med små hunde har jo en ide om at alle elsker deres små rotter, og at de ingen skade kan gøre.

 

Jeg har engang stået med Bella i snor, og en lille yorkie kom farende ud af det blå. Den var bestemt ikke venlig, og jeg fik den grebet i selen og holdt den i luften indtil ejeren kom luntende. Ejerens spurgte så hvorfor jeg stod med kræet, og jeg forklarede høfligt at den ikke så særlig venlig ud (slet ikke mens den hang dér i luften og hvæsede og spruttede). Ejeren sagde så, hold nu fast "ja, den plejer jo bare at bide sig fast i læberne på de store hunde, men de plejer ikke rigtig at reagere, så jeg tror ikke det gør ondt":shock: Jeg fortalte så ejeren at min 37 kg schæfer ville nakke hendes kræ, og at hun måske skulle overveje om det var måden at lade sin hund forlade denne verden på. Hvortil ejeren rystede på hovedet, og sagde at man da ikke burde færdes ude med sådan en aggressiv hund.....

 

Mod idioti kæmper selv guderne forgæves:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk med små hunde har jo en ide om at alle elsker deres små rotter, og at de ingen skade kan gøre.

 

Jeg har engang stået med Bella i snor, og en lille yorkie kom farende ud af det blå. Den var bestemt ikke venlig, og jeg fik den grebet i selen og holdt den i luften indtil ejeren kom luntende. Ejerens spurgte så hvorfor jeg stod med kræet, og jeg forklarede høfligt at den ikke så særlig venlig ud (slet ikke mens den hang dér i luften og hvæsede og spruttede). Ejeren sagde så, hold nu fast "ja, den plejer jo bare at bide sig fast i læberne på de store hunde, men de plejer ikke rigtig at reagere, så jeg tror ikke det gør ondt":shock: Jeg fortalte så ejeren at min 37 kg schæfer ville nakke hendes kræ, og at hun måske skulle overveje om det var måden at lade sin hund forlade denne verden på. Hvortil ejeren rystede på hovedet, og sagde at man da ikke burde færdes ude med sådan en aggressiv hund.....

 

Mod idioti kæmper selv guderne forgæves:sjov:

Undskyld men.. :sjov: nej Anne, det er da også for dårligt af dig at færdes ude med en aggressiv hund - din er jo trods alt stor må du lige huske! :mrgreen:

 

Vi mødte også engang en løs JRT som kom hen til vores med hele gebisset blottet og knurrede vældigt - jeg bad ejeren få fat i sin hund, men det havde han ingen intentioner om. Han havde gået den morgentur hver morgen i 3 år, så det skulle jeg fandme ikke lave om på. Hvis jeg havde et problem med hans løse hund, så kunne jeg fandme bare smutte i hundeskoven! Øh?! :hmm: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også du har helt ret - og at der helt sikkert ér mange tilfælde, hvor folk mener det er mere ok, fordi det er en lille hund - men når man så rent faktisk har en lille hund, som gør, og som man for alt i verden virkelig gerne ville have til at tie stille og man virkelig ihærdigt træner det - så er det knap så sjovt at se folk sende blikke efter én og nærmest være helt klart over hvad en stor del af dem formentlig tænker. :???:

 

Men sådan er det jo - jeg har heldigvis lært at ignorerer det og jeg bemærker ikke længere folk der passerer os, udover at jeg så har fokus på Zazu :-D

 

Hvis alle bare gad vise hensyn - ejere af store som små hunde - så ville alting gå SÅ meget nemmere. Men det sker nok først den dag at der er to torsdage i en uge... :blink:

Ja, det kan jeg også godt forstå du synes er træls. Og der er jo heller ikke andet at gøre end at ignorere folk, hvis de kigger skævt til dig. Du gør jo hvad du kan og jeg synes som regel også godt, at man kan spotte dem, som faktisk prøver :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Folk med små hunde har jo en ide om at alle elsker deres små rotter, og at de ingen skade kan gøre.

 

Jeg har engang stået med Bella i snor, og en lille yorkie kom farende ud af det blå. Den var bestemt ikke venlig, og jeg fik den grebet i selen og holdt den i luften indtil ejeren kom luntende. Ejerens spurgte så hvorfor jeg stod med kræet, og jeg forklarede høfligt at den ikke så særlig venlig ud (slet ikke mens den hang dér i luften og hvæsede og spruttede). Ejeren sagde så, hold nu fast "ja, den plejer jo bare at bide sig fast i læberne på de store hunde, men de plejer ikke rigtig at reagere, så jeg tror ikke det gør ondt":shock: Jeg fortalte så ejeren at min 37 kg schæfer ville nakke hendes kræ, og at hun måske skulle overveje om det var måden at lade sin hund forlade denne verden på. Hvortil ejeren rystede på hovedet, og sagde at man da ikke burde færdes ude med sådan en aggressiv hund.....

 

Mod idioti kæmper selv guderne forgæves:sjov:

Se, det var sådan en person, jeg kunne have startet en længere diskussion med. Tænk at man synes det er i orden :stupid:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem der har en meget udskældt lille hund jf. tråden her :stupid: Lily gøer, men kun hvis hun bliver overivrig (efter at få lov at hilse) eller bliver meget utryg.

 

Generelt synes jeg at jeg er meget hensynsfuld med mine små kræ. Lily bliver alt for ivrig og vil hilse på ALLE hunde, det arbejder vi meget på. Helst skal jeg aflede meget (MEGET) kreativt inden hun ser de andre hunde.

Futte er lidt af en politibetjent, især når han er i snor. Han har nogle regler om hvad han tolererer og hvad han absolut ikke vil finde sig i. Han er god til at tale hundesprog, men bliver det ikke forstået eller accepteret, laver han udfald. Han gider simpelthen ikke det pis! Han er klart blevet mere kontant efter Lily er flyttet ind, som om han føler at han skal beskytte hende. Eks. hilser hun altid først på andre hunde, for ellers beslutter Futte hurtigt at den anden hund er en potentiel fare, og så skal den bare skride.

 

I Rødovre, som midlertidigt bliver min hjemby, er der desværre ikke rigtigt nogle hundeskove - Det betyder at mange synes det er ok at tage snoren af hundene så snart man er i en grøn park eller i skovene ude på volden :damn::evil: Desværre er mange ejere ikke særligt villige til at tage deres hunde i snor, og som udgangspunkt hilser mine hunde, der ALTID er i snor, ikke på løse hunde. Sidst vi var i skoven med mine hunde og mine svigerforældres cairn, der er temmelig egetkønsagressiv, mødte vi en far og søn på cykel og deres lab løs. Vi måtte 3 gange anråbe dem om at tage deres hund i snor, inden drengen (på omkring 12 år) stod af cyklen for at få fat i hunden. Er sikker på at han var mega flov over sin far som tydeligvis var ligeglad. "Jamen min hund gør ikke noget, den er sød og vil gerne hilse" - "Jep, og 2 ud af 3 af vores hunde er klar til at overfalde din hvis den kommer herhen" :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld men.. :sjov: nej Anne, det er da også for dårligt af dig at færdes ude med en aggressiv hund - din er jo trods alt stor må du lige huske! :mrgreen:

 

Vi mødte også engang en løs JRT som kom hen til vores med hele gebisset blottet og knurrede vældigt - jeg bad ejeren få fat i sin hund, men det havde han ingen intentioner om. Han havde gået den morgentur hver morgen i 3 år, så det skulle jeg fandme ikke lave om på. Hvis jeg havde et problem med hans løse hund, så kunne jeg fandme bare smutte i hundeskoven! Øh?! :hmm: :lol:

 

Jeg har haft næsten nøjagtig samme oplevelse :lol: Bad ejeren af en aggressiv Westie om at tage sin hund i snor, og fik svaret: "Jamen vi går altid her".

Det løser selvfølgelig hele problemet :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...